Fulkultur om den bästa fantasyn

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om den bästa fantasyn

Tokigt breda konceptet fantasy är i fokus för ett nytt avsnitt av Fulkultur. Gänget bakom mikrofonerna passar på att lyfta fram sina personliga favoriter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lång lista men...

Jag kan förstå att man borde läsa klassisk fantasy någon gång men t.ex. The Hobbit är inte ens nära en bra bok med dagens mått. På en lista över böcker man bör läsa ja, på en lista med bra böcker nej.

Sen har de hoppat över några riktigt bra författare och bokserier... L.E. Modesitt Jr., Robin Hopp, Terry Brooks och min favorit Trudi Canavan. Trudis Black Magician Trilogy är helt fantastiskt bra läsning och Terry Brooks' ursprungliga Shannara-trilogi fick mig intresserad av böcker och fantasy efter att Robert Jordan misslyckats totalt med WoT.

Permalänk
Medlem

Låst mycket fantasy genom åren men Game of Thrones håller jag som nummer ett och min personliga favorit. Tyrion ftw helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inian:

Jag kan förstå att man borde läsa klassisk fantasy någon gång men t.ex. The Hobbit är inte ens nära en bra bok med dagens mått. På en lista över böcker man bör läsa ja, på en lista med bra böcker nej.

Sen har de hoppat över några riktigt bra författare och bokserier... L.E. Modesitt Jr., Robin Hopp, Terry Brooks och min favorit Trudi Canavan. Trudis Black Magician Trilogy är helt fantastiskt bra läsning och Terry Brooks' ursprungliga Shannara-trilogi fick mig intresserad av böcker och fantasy efter att Robert Jordan misslyckats totalt med WoT.

WoT-serien har jag lite kluvna känslor till faktiskt. Började väldigt bra och läste alla böcker till en början. Problemet var ju bara det att han aldrig kom till avslut. Tror faktiskt det kommer nya böcker i serien fortfarande trots att författaren är död lol.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Inian:

Jag kan förstå att man borde läsa klassisk fantasy någon gång men t.ex. The Hobbit är inte ens nära en bra bok med dagens mått. På en lista över böcker man bör läsa ja, på en lista med bra böcker nej.

Sen har de hoppat över några riktigt bra författare och bokserier... L.E. Modesitt Jr., Robin Hopp, Terry Brooks och min favorit Trudi Canavan. Trudis Black Magician Trilogy är helt fantastiskt bra läsning och Terry Brooks' ursprungliga Shannara-trilogi fick mig intresserad av böcker och fantasy efter att Robert Jordan misslyckats totalt med WoT.

Listan är med böcker och serier som dyker upp i diskussionen, inte över "all bra fantasy". Som vi säger i avsnittet, det här är bara en infallsvinkel mot genren, där vi garanterat lär köra fler varianter i framtiden. Har du något bra uppslag, fire at will!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inian:

Jag kan förstå att man borde läsa klassisk fantasy någon gång men t.ex. The Hobbit är inte ens nära en bra bok med dagens mått. På en lista över böcker man bör läsa ja, på en lista med bra böcker nej.

Sen har de hoppat över några riktigt bra författare och bokserier... L.E. Modesitt Jr., Robin Hopp, Terry Brooks och min favorit Trudi Canavan. Trudis Black Magician Trilogy är helt fantastiskt bra läsning och Terry Brooks' ursprungliga Shannara-trilogi fick mig intresserad av böcker och fantasy efter att Robert Jordan misslyckats totalt med WoT.

Kom igen, The Hobbit. Eller Bilbo - En hobbits äventyr som den hette när jag läste den är ju helt OK fantasy, oavsett vilken måttstock man använder sig av. Jag bara älskar sago-känslan som den bär. Sen ska jag erkänna att jag inte läst 'Hompen eller En resa dit och tillbaks igen', så den kan jag inte uttala mig om. Jag har läst att det var den översättningen som JRR Tolkien inte gillade. Men, jag menar, Homp, hur nice ligger inte det i munnen?

Jag har inte haft tid att lyssna på avsnittet ännu. Men ser fram emot bussresan hem från jobbet idag. Dock så känns det ju som om Eddings har fått väldigt många böcker listade. Särskillt med tanke på att jag vill minnas att det mer eller mindre var samma storry, gång på gång på gång. Visserligen så är ju genren känd för att mest bära samma story gång på gång, men jag upplever verkligen Eddings böcker som samma, samma. Med kanske andra namn.

Men som sagt jag har inte lyssnat på avsnittet ännu. Så det kanske är av den aledningen som jag nyss nämnde kring repititioner som han nämns där i.

Permalänk
Medlem

Malazan-serierna slår allt jag någonsin läst. Blir bättre ju fler gånger man läser dom. Är inne på Esslemonts böcker nu som inte riktigt är lika bra som Eriksons men slår ändå Sagan om ringen med hästlängder.
Snart dags att plocka upp The Kharkanas Trilogy

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

The Magicians, ny bra serie om man gillar lite mörkare och lite mer åt det vuxna hållet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

WoT-serien har jag lite kluvna känslor till faktiskt. Började väldigt bra och läste alla böcker till en början. Problemet var ju bara det att han aldrig kom till avslut. Tror faktiskt det kommer nya böcker i serien fortfarande trots att författaren är död lol.

Serien är tacksamt nog avslutad. Jordan hade samma problem som vissa andra populära författare: självredigeringen får sparken. Istället för trimmade romaner med vasst språk och en handling som rör sig, får vi oändligt långsamma förklaringar och världsbeskrivningar som inte stöder storyn.

Dom sista böckerna som Brandon Sanderson fick avsluta är helt klart bättre. Tempot skruvas upp och trådar knyts ihop ända fram till slutet som jag personligen var nöjd med.

Permalänk
Medlem

Mysig podd och för de som gillar Neil Gaiman så är Neverwhere fantastisk. Och gillar man Pratchet, alternativt tycker att han är lite för mycket så är Good Omens även den helt underbart, ett samarbete mellan honom och Gaiman. Dessa är dock low fantasy båda två.

High fantasy som jag saknade i podden är Raymond E Feist med Riftwar Saga där första trilogin är riktigt bra. Magician älskade jag som tonåring. Hans böcker mynnade även ut i två prisade spel som kanske tas upp i Fantasy - the game podden senare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Har inte lyssnat igenom podden än men såg listan och enda jag personligen saknade lite är Brent Weeks Night Angel trilogi där bara "slut slaget" var enda lite överdrivna men lättläst lite mörkare fantasy som jag lätt kan rekommendera...
Och är man inne i fantasy klarar man nog av de lite fåniga namnen i Nick Perumovs böcker som är rejält mörka och mysiga...

Men nu sk jag nog lyssna klart på podden... 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boriz:

Kom igen, The Hobbit. Eller Bilbo - En hobbits äventyr som den hette när jag läste den är ju helt OK fantasy, oavsett vilken måttstock man använder sig av. Jag bara älskar sago-känslan som den bär. Sen ska jag erkänna att jag inte läst 'Hompen eller En resa dit och tillbaks igen', så den kan jag inte uttala mig om. Jag har läst att det var den översättningen som JRR Tolkien inte gillade. Men, jag menar, Homp, hur nice ligger inte det i munnen?

Jag minns inte om det var första utgåvan (Gollum snäll) eller den reviderade (Gollum elak) jag läste, men eftersom den reviderade ska den slöare versionen måste det vara den jag läste. Självklart läses alla böcker på originalspråk. Det är bara några månader sedan jag läste den (för första gången dessutom) och det var den absolut segaste, mest oengagerande fantasybok jag läst i mitt liv. De två sakerna jag kan komma på för att se på den med bättre ögon är att den är väldigt gammal och således var spännande för sin tid samt att den är skriven för att läsas högt för någon annan.

Sagan om Ringen står på hyllan och samlar damm tills jag fått läsa några bra böcker igen och kan stå ut med något skrivet av Tolkien igen.

Många bra tips i denna tråden dock: Malazan-serierna, The Magicians, Neverwhere.

Skrivet av emilakered:

Listan är med böcker och serier som dyker upp i diskussionen, inte över "all bra fantasy". Som vi säger i avsnittet, det här är bara en infallsvinkel mot genren, där vi garanterat lär köra fler varianter i framtiden. Har du något bra uppslag, fire at will!

Jag skrev min kommentar utan att lyssna på podcasten. Men på titeln här låter det som att podkasten snackat igenom vad de tycker är de bästa fantasyböckerna (och bokserier) och min kommentar var skriven från det perspektivet. "Fulkultur om fantasyböcker" hade bättre lett mig in på att ni bara snackar om fantasy mer generellt och vad ni kanske individuellt gillar eller har läst samt kanske vad man bör läsa även om de inte är bra. Tack för svaret dock, jag menade inget illa mot Er.

Permalänk
Medlem

Har inte heller lyssnat på podden än men detta blir ett absolut måste. Läser uteslutande fantasy.
David Eddings var författaren som introducerade mig till genren. Läser Belgariad och Mallorean minst en gång om året. =P
Därför jag hade Barak som nickname en period.
Orkar inte rekommendera massa böcker. Skulle ta för lång tid.
Är dock inte så förtjust i A Song of Ice and Fire. Tog en paus i bok 4 för säkert 10 år sedan och har inte plockat upp den sedan. Tycker inte om sättet R.R Martin skriver på.

Kan i alla fall nämna Raymond E Feist.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av Videoapan:

High fantasy som jag saknade i podden är Raymond E Feist med Riftwar Saga där första trilogin är riktigt bra. Magician älskade jag som tonåring. Hans böcker mynnade även ut i två prisade spel som kanske tas upp i Fantasy - the game podden senare

Skickades från m.sweclockers.com

Jag glömde helt bort Raymond E Feist och Riftwar-sagan när vi spelade in! Något som nu stör mig oerhört!

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem

Blir nästan lite upprörd av att varken Michael Moorcock eller Roger Zelazny är med i diskussionen

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Spännande! Ska definitivt lyssnas igenom. Uppskattar ämnena på podden. Man blir verkligen inspirerad. Awesome!

Ursäkta att jag går lite off-topic. Men här är många fantasy läsare kan jag tänka mig. Jag lyssnade på en serie böcker när jag jobbade på lager som jag sen tog bort. Glömde skriva upp vad den hette, och nu har jag förstås glömt bort det. Har varit en omöjlighet att hitta den igen. Detta gnager förstås en hel del.

Många (fantasy) böcker börjar förstås med en kille som inte vet att han är utvald till något stort. Han har speciella krafter och ett enormt mod. I den här boken så kommer det en äldre vandrande man som ibland besöker vandrarhemnet (Inn?) i byn där pojken bor. Pojken gillar när mannen kommer på besök för han är en bra historieberättare. Men den här gången (har jag för mig) att mannen ber honom följa med. Att det är viktigt att han gör det. Det visar sig sedan att ägaren till vandrarhemmet, en dam som pojken står väldigt nära, också är väldigt god vän med den här mannen. Man får sedan följa deras resa för att så småningom, tro det eller ej, rädda världen.

En mycket mysig bok som jag vill se till att jag har läst (lyssnat) klart på. Jag lyssnade på den på engelska och är ganska säker på att den inte finns på ljudbok på svenska men jag kan mycket väl ha fel. Jag har för mig att jag hittade den på någon lista i stil med "10 fantasy romaner du bör läsa", vilket tyder på att den bör vara någorlunda känd.

Hoppas verkligen någon vet vilken den är och återigen ber jag om ursäkt för ett (långt) off-topic inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av inkui:

Spännande! Ska definitivt lyssnas igenom. Uppskattar ämnena på podden. Man blir verkligen inspirerad. Awesome!

Ursäkta att jag går lite off-topic. Men här är många fantasy läsare kan jag tänka mig. Jag lyssnade på en serie böcker när jag jobbade på lager som jag sen tog bort. Glömde skriva upp vad den hette, och nu har jag förstås glömt bort det. Har varit en omöjlighet att hitta den igen. Detta gnager förstås en hel del.

Många (fantasy) böcker börjar förstås med en kille som inte vet att han är utvald till något stort. Han har speciella krafter och ett enormt mod. I den här boken så kommer det en äldre vandrande man som ibland besöker vandrarhemnet (Inn?) i byn där pojken bor. Pojken gillar när mannen kommer på besök för han är en bra historieberättare. Men den här gången (har jag för mig) att mannen ber honom följa med. Att det är viktigt att han gör det. Det visar sig sedan att ägaren till vandrarhemmet, en dam som pojken står väldigt nära, också är väldigt god vän med den här mannen. Man får sedan följa deras resa för att så småningom, tro det eller ej, rädda världen.

En mycket mysig bok som jag vill se till att jag har läst (lyssnat) klart på. Jag lyssnade på den på engelska och är ganska säker på att den inte finns på ljudbok på svenska men jag kan mycket väl ha fel. Jag har för mig att jag hittade den på någon lista i stil med "10 fantasy romaner du bör läsa", vilket tyder på att den bör vara någorlunda känd.

Hoppas verkligen någon vet vilken den är och återigen ber jag om ursäkt för ett (långt) off-topic inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det låter som inledningen till Sagan om Belgarion (The Belgariad på engelska).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Mysig podd och för de som gillar Neil Gaiman så är Neverwhere fantastisk. Och gillar man Pratchet, alternativt tycker att han är lite för mycket så är Good Omens även den helt underbart, ett samarbete mellan honom och Gaiman. Dessa är dock low fantasy båda två.

High fantasy som jag saknade i podden är Raymond E Feist med Riftwar Saga där första trilogin är riktigt bra. Magician älskade jag som tonåring. Hans böcker mynnade även ut i två prisade spel som kanske tas upp i Fantasy - the game podden senare

Skickades från m.sweclockers.com

Gaiman i allmänhet är helt fantastisk när han väver ihop mytologi med dagens liv. American Gods och Anansi Boys är båda helt fascinerande, och även väldigt mörka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Spännande! Ska definitivt lyssnas igenom. Uppskattar ämnena på podden. Man blir verkligen inspirerad. Awesome!

Ursäkta att jag går lite off-topic. Men här är många fantasy läsare kan jag tänka mig. Jag lyssnade på en serie böcker när jag jobbade på lager som jag sen tog bort. Glömde skriva upp vad den hette, och nu har jag förstås glömt bort det. Har varit en omöjlighet att hitta den igen. Detta gnager förstås en hel del.

Många (fantasy) böcker börjar förstås med en kille som inte vet att han är utvald till något stort. Han har speciella krafter och ett enormt mod. I den här boken så kommer det en äldre vandrande man som ibland besöker vandrarhemnet (Inn?) i byn där pojken bor. Pojken gillar när mannen kommer på besök för han är en bra historieberättare. Men den här gången (har jag för mig) att mannen ber honom följa med. Att det är viktigt att han gör det. Det visar sig sedan att ägaren till vandrarhemmet, en dam som pojken står väldigt nära, också är väldigt god vän med den här mannen. Man får sedan följa deras resa för att så småningom, tro det eller ej, rädda världen.

En mycket mysig bok som jag vill se till att jag har läst (lyssnat) klart på. Jag lyssnade på den på engelska och är ganska säker på att den inte finns på ljudbok på svenska men jag kan mycket väl ha fel. Jag har för mig att jag hittade den på någon lista i stil med "10 fantasy romaner du bör läsa", vilket tyder på att den bör vara någorlunda känd.

Hoppas verkligen någon vet vilken den är och återigen ber jag om ursäkt för ett (långt) off-topic inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm... Jag tror jag vet vilken bok du menar, om det nu inte är Belgarion serien, men det är lite avvikelser i din beskrivning i så fall. Då det va Faldors gård.I övrigt så är det jäkla likt Undrar om det är "The name of the Wind"?

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tycker det låter som inledningen till Sagan om Belgarion (The Belgariad på engelska).

Skrivet av vi0lat0r:

Hmm... Jag tror jag vet vilken bok du menar, om det nu inte är Belgarion serien, men det är lite avvikelser i din beskrivning i så fall. Då det va Faldors gård.I övrigt så är det jäkla likt Undrar om det är "The name of the Wind"?

Sagan om Belgarion stämmer!! Tack så jätte jätte mycket!! Även Faldors gård stämmer ju, förstås! Så går det med minnet. Tur för mig att Fulkultur körde detta ämne nu, och inte om längre tid! Tack återigen!

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Malazan-serierna slår allt jag någonsin läst. Blir bättre ju fler gånger man läser dom. Är inne på Esslemonts böcker nu som inte riktigt är lika bra som Eriksons men slår ändå Sagan om ringen med hästlängder.
Snart dags att plocka upp The Kharkanas Trilogy

Ett problem med Malazan är dock att böckerna är för långa, min Bonehunters pocket gick sönder.

Permalänk
Avstängd

Jag kan varmt rekommendera Patrick Rothfuss med "The Kingkiller Chronicle". Tveklöst något av det bästa jag har läst de senaste tio åren inom fantasy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

WoT-serien har jag lite kluvna känslor till faktiskt. Började väldigt bra och läste alla böcker till en början. Problemet var ju bara det att han aldrig kom till avslut. Tror faktiskt det kommer nya böcker i serien fortfarande trots att författaren är död lol.

Den är avslutad ochslutet var precis som jag misstänkte redan efter Rand varit i Shadar Logoth för andra gången.
Ett bra slut tycker jag...fast man vill ju veta mer om Mat och vad Rand.

Edit, Jordan skrev det sista kapitlet före sin död så slutet blev som han tänkt A memory of light heter sista och 14 delen.

Egentligen gillar jag gritty vuxenfantasy bäst.
Richard Morgan med A land fit for heroes series
Peter V Brett demon cycle
Richard Ford Steelhaven series. En UNDERBAR karaktär i denna

Listan kan göras lång. Däremot har jag enormt svårt för vissa engelska fantasyböcker. Det är otroligt barnsligt på något sätt även om de beskriver oerhört råa saker. Jag vet inte vad det är men vissa författare klarar verkligen inte av det. Relativt bra story men väldigt löjligt beskrivet.
Patric rothfuss och the name of the wind skall ju vara bra....men jag köpte den på ljudbok och narratorn är verkligen katastrof. Han får den att bli en barnbok tyvärr. Det är synd för jag har hört att den skall vara bra, men den är förstörd för mig nu.

Om ni vill läsa engagerande och gritty fantasy måste jag rekomendera min favoritförfattare J.V. Jones med serien Sword of shadows. En kvinlig engelsk författare som fullständigt krossar de flesta fantasyförfattarna när det gäller karaktärsdriven handling (som jag älskar).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@KingCobra: Även om sista kapitlet var klart hade vi fått läsa minst femtio kapitel som beskriver hur ekollon och klänningar ser ut innan man kommit dit.
Tycker Sanderson gör allt mycket bättre. Jordan tappade stingen efter några böcker.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

The Malazan Cycle of går inte att lägga ned

Oj, vad annorlunda mot min uppfattning av böckerna.

Jag hade länge väldigt svårt att läsa böcker efter mina studier. Jag pallade en bok ungefär sen började det kännas jobbigt.

Malazan böckerna sög in mig och lät mig inte låta bli att plocka upp nästa, och nästa och... Hur kan en bok vara för lång btw, massa valuta för pengarna

Btw, Tad Williams - Memory, Sorrow & Thorn, fantastisk lite trilogi om man vill ha en liten saga att sätta tänderna i.

Edit: Är det bara jag som har fruktansvärt svårt för stories där protagonisten sitter och återberättar sitt liv? Har tom svårt att se serieavsnitt som börjar med "12 timmar tidigare".

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@KingCobra: Även om sista kapitlet var klart hade vi fått läsa minst femtio kapitel som beskriver hur ekollon och klänningar ser ut innan man kommit dit.
Tycker Sanderson gör allt mycket bättre. Jordan tappade stingen efter några böcker.

Håller med att Jordan började skriva i cirklar efter ett par böcker. Han hade faktiskt planerat att serien skulle vara 3 böcker från början...men fick nya ideer hela tiden.

En av de bästa i serien är dock bok 11. Den sista han skrev själv. Mat blir heeelt underbar i den boken och tyvärr lyckades Sanderson sämst med att beskriva honom i bok 12, 13 och 14. Han har faktiskt erkänt sitt misslyckande där själv.
Jordan hade planerat att skriva en egen serie om Mat och det hade faktiskt funkat.
Sandersons skrivstil är mer driven och det händer en massa...men han tappar mycket på dialogerna och karaktärerna.

WoT är lite för "ren" för min smak egentligen. Vardagslivet är lite för likt dagens med trygghet och renlighet. Jag älskar ändå denna serien och har hört den på ljudbok 3-4 ggr.

Game of Thrones är mer uppbyggd på händelser och sensationer vilket gör att man inte gärna läser/hör om den serien, även om den är helt makalöst bra.

Malazan har jag försökt mig på 4-5 ggr och jag kommer till 3dje boken där jag är helt lost. Jag gillar inte det högtravande språket och jag tycker att det händer oförklarliga saker hela tiden. Helt plötsligt får man läsa om en gud som vaknat och 3 drakar är rädda...men man får aldrig veta varför, i vilket samanhang detta har med historien att göra osv.
Jag gillar tjejen som är grym på att mörda och killen med hundarna. jag är nog beroende av mer karaktärsdriven fantasy inser jag.

BTW, finns det något bra svenskt fantasyforum? Jag saknar ett bra forum med reviews och lite snack, Jag hade "A fantasy reader" som favoritsida men killen som har sidan har slutat arbeta med den sen oktober förra året.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Håller med att Jordan började skriva i cirklar efter ett par böcker. Han hade faktiskt planerat att serien skulle vara 3 böcker från början...men fick nya ideer hela tiden.

En av de bästa i serien är dock bok 11. Den sista han skrev själv. Mat blir heeelt underbar i den boken och tyvärr lyckades Sanderson sämst med att beskriva honom i bok 12, 13 och 14. Han har faktiskt erkänt sitt misslyckande där själv.
Jordan hade planerat att skriva en egen serie om Mat och det hade faktiskt funkat.
Sandersons skrivstil är mer driven och det händer en massa...men han tappar mycket på dialogerna och karaktärerna.

WoT är lite för "ren" för min smak egentligen. Vardagslivet är lite för likt dagens med trygghet och renlighet. Jag älskar ändå denna serien och har hört den på ljudbok 3-4 ggr.

Game of Thrones är mer uppbyggd på händelser och sensationer vilket gör att man inte gärna läser/hör om den serien, även om den är helt makalöst bra.

Malazan har jag försökt mig på 4-5 ggr och jag kommer till 3dje boken där jag är helt lost. Jag gillar inte det högtravande språket och jag tycker att det händer oförklarliga saker hela tiden. Helt plötsligt får man läsa om en gud som vaknat och 3 drakar är rädda...men man får aldrig veta varför, i vilket samanhang detta har med historien att göra osv.
Jag gillar tjejen som är grym på att mörda och killen med hundarna. jag är nog beroende av mer karaktärsdriven fantasy inser jag.

BTW, finns det något bra svenskt fantasyforum? Jag saknar ett bra forum med reviews och lite snack, Jag hade "A fantasy reader" som favoritsida men killen som har sidan har slutat arbeta med den sen oktober förra året.

Jo, visst är WoT bra ändå. Har också läst om den ett par gånger, speciellt Jordans böcker i väntan på de sista. Skulle tippa på att dom flesta som läst serien har Mat som favorit. Man blir alltid glad när det kommer ett kapitel med tärningar över rubriken

Ang. Malazan kommer det ett litet rörigt nördinlägg med möjlig spoiler.

Det kan bli väldigt rörigt i första halvan av serien men nästan allting får sin förklaring så småning om. Det byggs ofta upp en sorts hype över mäktiga karaktärer och det avslöjas lite mer bit för bit under historiens gång. Vissa karaktärer som bara nämns i förbigående i Malazan Book of the Fallen(Steven Erikson) är huvudpersoner i andra serier som utspelar sig i samma värld. Vissa karaktärer är också centrala i fler än en serie.
Shadowthrone/Ammanas/Kellanved(killen med hundarna antar jag) och Cotillion/The Rope/Dancer(guden som styr/MC mördartjejen Apsalar som du nämner, ska inte förväxlas med guden Apsal'ara/Apsalar) är tex väldigt centrala i serien Path to Ascendancy(Ian C. Esslemont). I den serien har det bara skrivits en bok än så länge som jag inte läst. Den boken heter Dancer's Lament så det säger ju en del.

I serien Novels of the Malazan Empire(Ian C. Esslemont) får man lära känna riktiga legender som bara omnämns i MBotF. Greymane/Stonewielder, Iron Bars från Crimson Guard, Skinner(CG), Cowl(CG), Dassem Ultor/Dessembrae/First Sword of Empire/Traveler/Knight of Death, Empress Laseen/Surly, Kyle:) Mfl.
High King Kallor är en brutal mördare i den här serien också.
Ju mer man läser i den här serien, ju mer förstår man av MBotF.

Sen har vi Bauchelain & Korbal Broach novellas(Steven Erikson) som jag inte läst.

I Kharkanas Trilogy(Steven Erikson) kommer man få veta mer om många värstingar som Anomander Rake(även om han är en ganska central figur i MBotF), Mother Dark, Spinnock Durav, Silchas Ruin, Calladan Brood, Draconus(bad ass) Mfl. Den här serien utspelar sig långt innan MBotF. Man kommer få veta mer om Jaghut och andra sällsynta raser och gudar.
Har bara börjat på första boken, Forge of Darkness i den här serien.

En sak som är säker. Erikson och Esslemont kan det här med att hitta på ultratuffa namn.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Bara för att vara udda så skulle jag rekommendera World of Watches serien av Sergei Lukyanenko, första boken i serien är Night Watch. Mörk och udda fantasy som utspelar sig dagens Moskva med en herrans massa karaktärer och ett riktigt intressant upplägg och en underbar värld. Första boken är uppdelad i olika berättelser från olika personers synvinklar som sedan binds ihop i slutet.

Första boken finns som film fast den gör inte boken rättvisa på något sätt. Den andra filmen Night Watch har inte mycket med böckerna att göra mer än att den delar namn med den andra boken.