Rekommenderad Linux OS distribution för HP Laptop?

Permalänk
Medlem

Rekommenderad Linux OS distribution för HP Laptop?

Hej Sweclockers!

Sitter nu här på en några år gammal HP laptop (ProBook 6460b specsheet) och har tröttnat på Windows 7. För några månader sedan så provade jag att installera Ubuntu (15.04 tror jag) på laptopen. Det fungerade fint, MEN musen frös då och då. Kom inte tillbaka utan man fick starta om datorn för att den skulle komma tillbaka. Vet att det någon gång hände 2 gånger på 30 minuter.

Så nu är inte Ubuntu 15.04 längre ett alternativ. Om man kollar på laptopens specsheet så är ett av de stödda operativsystemen Linux Suse.

Har kollat runt lite på olika dirstributioner inom Linux. Sedan innan så känner jag nog bara till Ubuntu, Kali och Debian.

Vad datorn kommer användas till:

  • Webbutveckling

  • Photshop linknande, i mån av vad för program som finns

  • Ordbehandling

  • Eventuellt programmering

  • Surfande på internet

Eftersom Ubuntu inte fungerade senast så är jag sugen på något annat. Ser även att det finns drivrutiner för "Linux" hos HP.

All slags feedback är uppskattad

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Du kan prova andra distributioner, det är absolut något jag skulle rekommendera alla att göra. Däremot är det inte helt säkert att det automatiskt löser ditt problem. Får du fortsatta problem kan det vara en ide att t.ex. testa andra drivare.

Alternativ baserade på ubuntu:

Linux mint (väldigt likt ubuntu med mer traditionella skrivbordsiljöer som standard)
Elementary Os (snyggt med egenutvecklad skrivbordsmiljö (apple liknande design)

RedHat baserat:

Fedora - fedora är tidiga med nya funktioner och uppdateringar. Är dock riktad mot lite mer erfarna användare och kan kräva mer meck. har även kort support mellan versionerna.

Open Suse - Enda "stora" distron jag inte provat än. Men den har historiskt sätt ansetts vara en bra desktop dist och enkel att använda.

Debian baserat:

Linux mint debian edition: Tja, linux mint fast baserad på debian istället för ubuntu. Kräver något mer av användaren men är lättare på systemet än ubuntu. Har inte kört det på ett par år men tror det numera bygger på debian stable vilket betyder att du generellt kommer ha tillgång till äldre versioner av program. Dock så lanseras linux mints skrivbordsmiljö "cinnamon" oftast först här.

Nu känner jag att jag börjar lista en massa distributioner som inte är vad som efterfrågats så stannar här. Jag skulle nog rekommendera linux mint eller elementary os.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Tycker ElementaryOS verkade intressant, så glodde lite på youtube. Han i videon pratade gott om det, men en sak som gjorde mig förvirrad när han snackade "no active desktop ... so you cannot put files and folders on your desktop as you usually can". Finns det alltså inget skrivbord som i windows? Det är lite av ett behöver-ha för mig. Är drt alltså så på ElementaryOS?

Är det även så på andra distributioner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk

Du kan ju testa 14.04 av ubuntu eller en dist baserad på 14.04 vilket är LTS, det KAN vara nåt med 15.04 som spökar,inte säkert men kanske.

Edit; personligen kör jag mint nu,körde Linux Lite innan och Peppermint Os6 och dessa 3 har funkat mycket bra,men för säkerhets skull så testa Ubuntu 14.04 eller mint release på 14.04 först iom att dom är störst o se om problemet försvinner.

Edit #2 på ubuntu baserade distar så kan du ha filer på skrivbordet precis som i windows.

Permalänk
Medlem

@wahlmat: En standardinstallation av elementary OS tillåter inte användaren att placera filer eller kataloger på skrivbordet.
Detta går att åtgärda om man vill dock kräver det att man "fipplar" lite själv, det är inte för svårt men det är som sagt något man måste fixa själv.
Och nej, andra distributioner har inte samma "problem".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Jag gillar Freebsd väldigt mycket. Fbsd är mognare än linux, men är också inte riktigt lika snabbt. Freebsd handbook är en utmärkt resurs som jag tror saknar motstycke. Där kan man läsa sig till hur man gör det mesta, med exempel inkluderade.

Ps. Om du kör ubuntu glöm inte stänga av spionfunktione(r)n(a).

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

OpenSUSE är värt att testa, mycket trevligt.

Passa på att vänja dig av med ovanan att placera filer m.m. på skrivbordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Fbsd är mognare än linux, men är också inte riktigt lika snabbt.

Hur mäter man de här egenskaperna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Passa på att vänja dig av med ovanan att placera filer m.m. på skrivbordet.

This!
Jag vill inte sätta mig på någon hög häst och hävda att det finns något "rätt" eller "fel" i hur man använder sin dator, men att ha en kaosstruktur i sitt filträd - m.a.o. mappar med en uppsjö olika orelaterade filer - skalar dåligt över tid. Visst, har man för vana att städa upp ofta och verkligen har det som ett temporärt lagringsställe alternativt samlingsplats för högfrekvent använda filer, ja då fungerar det väl utmärkt, men ja ... Med tanke på att många applikationer idag har någon form av "recently used files"-funktion så är motivationen för sistnämnda rätt så vacklande, skulle jag vilja säga.

Men men, för att återgå till ursprungsfrågan ... Det går utmärkt att använda sig av någon form av "active desktop" oavsett distribution, men beroende på Desktop Environment kan det behövas handpåläggning för att få funktionaliteten. Vilken dist du väljer begränsar dig olika mycket beroende på hur mycket du är villig att låta dig begränsas. Oavsett dist kan du i extrema fall i stort sett kompilera vad som önskas från källkod och få det som du vill. Frågan är hur mycket tid man är villig att lägga ner på det.

Testa runt med lite olika distar och känn efter vilken som ligger närmast det du är ute efter, och anpassa det som inte faller dig i smaken, det är mitt tips.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare, så är det inte säkert att nästa dist kommer lösa problemen, då alla kör samma kernel i stort sätt likaså med drivrutiner vilket är något du INTE skall ladda ner från HP.

Nästa gång den har problem skriv dmesg eller journalctrl -r från terminalen och kopiera (ctrl + shift + c) och klistra in i en pastebin eller dylikt och länka här så kan vi ta en titt. Finns GUI också men lättare via terminalen.

Bra pastebin;
http://codepad.org/
http://pastebin.ubuntu.com/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Själv väldigt ny med linux, så har testat ett par stycken på laptopen jag har på jobb, just nu så har jag väl fastnat för Manjaro OpenRC och använder då openbox som kommer med, funkar fint på min thinkpad, dock ingen aning om den fungerar bra på en hp laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

This!
Jag vill inte sätta mig på någon hög häst och hävda att det finns något "rätt" eller "fel" i hur man använder sin dator, men att ha en kaosstruktur i sitt filträd - m.a.o. mappar med en uppsjö olika orelaterade filer - skalar dåligt över tid. Visst, har man för vana att städa upp ofta och verkligen har det som ett temporärt lagringsställe alternativt samlingsplats för högfrekvent använda filer, ja då fungerar det väl utmärkt, men ja ... Med tanke på att många applikationer idag har någon form av "recently used files"-funktion så är motivationen för sistnämnda rätt så vacklande, skulle jag vilja säga.

Men men, för att återgå till ursprungsfrågan ... Det går utmärkt att använda sig av någon form av "active desktop" oavsett distribution, men beroende på Desktop Environment kan det behövas handpåläggning för att få funktionaliteten. Vilken dist du väljer begränsar dig olika mycket beroende på hur mycket du är villig att låta dig begränsas. Oavsett dist kan du i extrema fall i stort sett kompilera vad som önskas från källkod och få det som du vill. Frågan är hur mycket tid man är villig att lägga ner på det.

Testa runt med lite olika distar och känn efter vilken som ligger närmast det du är ute efter, och anpassa det som inte faller dig i smaken, det är mitt tips.

Nej jag vet... Men filer på skrivbordet lagras lokalt och det är vanligt på företagsnätverk att man har nätverksuppkopplade "hemmamappar" där man ska lagra sina filer. Filer som lagras på "skrivbordet" lagras lokalt därmed inte lika säkert.

Själv lagrar jag massor av mappar och filer i Windows, men gör det på "rätt sätt" i Linux.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Fedora kanske

Skrivet av wahlmat:

Hej Sweclockers!

Sitter nu här på en några år gammal HP laptop (ProBook 6460b specsheet) och har tröttnat på Windows 7. För några månader sedan så provade jag att installera Ubuntu (15.04 tror jag) på laptopen. Det fungerade fint, MEN musen frös då och då. Kom inte tillbaka utan man fick starta om datorn för att den skulle komma tillbaka. Vet att det någon gång hände 2 gånger på 30 minuter.

Så nu är inte Ubuntu 15.04 längre ett alternativ. Om man kollar på laptopens specsheet så är ett av de stödda operativsystemen Linux Suse.

Har kollat runt lite på olika dirstributioner inom Linux. Sedan innan så känner jag nog bara till Ubuntu, Kali och Debian.

Vad datorn kommer användas till:

  • Webbutveckling

  • Photshop linknande, i mån av vad för program som finns

  • Ordbehandling

  • Eventuellt programmering

  • Surfande på internet

Eftersom Ubuntu inte fungerade senast så är jag sugen på något annat. Ser även att det finns drivrutiner för "Linux" hos HP.

All slags feedback är uppskattad

Jag har en Hp ProBook 4540s som jag kör Fedora 23 på och är helnöjd.
Den är värd att testa.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts...prova dig fram. Smart så här i början är kanske att ge sig på någora av dom stora enklare distarna med smidig installations hjälp. Testa dig fram i mjukvarna. Så småningom kommer du fastna för någon dist och mjukvara att jobba med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack alla som svarade!

Det blev så att jag skippade ElementaryOS och gick på Fedora istället, det kändes "rätt" av någon anledning. Än har jag inte behövt skrivbordet, och kommer med största sannorlikhet inte att fixa till det så att det går att använda.

@saturday_sun Försöker med det

Än så länge har det fungerat utmärkt! Det blev som jag hade hoppats på, lite lättare att driva än Windows 7. Fläkten går inte bananas direkt man gör något, utan jag kan till och med vara inne på twitch utan att fläkten går upp i 100% (hade ALDRIG hänt med w7). Fedora verkar fungera bra, inga krångel, förutom dom sakerna jag inte kan installera just pga jag kör fedora. Försökte installera nåt plugin som inte gick på Fedora tydligen (efter lite googlande). Försöker vänja mig med Yum nu och hur det fungerar. Skönt att även kunna köra Git direkt i terminalen. Musen har inte fryst, och det är utan att jag har installerat drivrutiner.

Så jag antar att det som är kvar nu är att lära sig lite om batch script, då det känns enklare att skriva in det scriptet än att skriva några rader för att starta ett program.

Tack återigen för alla svar!

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

Tack alla som svarade!

Tack återigen för alla svar!

Lycka till och välkommen till ett fantastiskt operativsystem.
Efter ett tag skapas det en symbios mellan användare och linux och man har svårt att förstå att man öht kunde använda något annat innan ☺
Visst, det finns mkt konstiga och märkliga problem i denna miljön oxo men oftast räcker det med litet snabbt googlande för att lösa det.
Rekommenderar Arch wiki som är en hyfsat pedagogisk sida om det mesta med linux, iofs mest inriktat på arch/pacman men det mesta går att tillämpa på andra distar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Visst, det finns mkt konstiga och märkliga problem i denna miljön oxo men oftast räcker det med litet snabbt googlande för att lösa det.
Rekommenderar Arch wiki som är en hyfsat pedagogisk sida om det mesta med linux, iofs mest inriktat på arch/pacman men det mesta går att tillämpa på andra distar med.

Hehe jodå! Ska man installera nåt så får man "Ladda ner dessa 32 bibliotek med" -Jaha..... Men som du sa, googlar man får man upp typ precis allt man behöver! Okej, ska ha det i baktanken om det behövs, vilket det lär göra. Det jag inter gillar med yum är att in många fall när man använder det så kommer det upp "bla bla check dnf2yum for something" vilket typ är 4 rader i terminalen. Sedan så går installationen på som vanligt ändå, gör mig förvirrad

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Fedora är en trevlig distribution, en av mina favoriter faktiskt. Om du inte redan gjort det så kan du lägga till rpmfusion för att få direkt tillgång till mer mjukvara (då fedora endast tillhandahåller fri mjukvara i sin repo). http://rpmfusion.org/ lycka till.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Lubuntu för klenare datorer och Mint för något bättre.
Dock så är de snarlika. Lubuntu med Cinnamon är fint, men jag lämnade Lubuntu pga små irriterande problem.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig: Vad för t.ex. mjukvara är det man kan få tillgång i? Är det när man använder DNF eller är det i "software" programmet?

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015