Eventuellt bedrägeri på Tradera och Folksam

Permalänk
Medlem

Eventuellt bedrägeri på Tradera och Folksam

Jag har blivit utsatt eventuellt för bedrägeri på Tradera. Säljaren har inte skickat varan. Betalningen är gjord med Traderas betallösning (PayPal direkt på Tradera) där Tradera har betalt säljaren efter hen bekräftat / verifierat sitt bankkonto och BankID. Är det någon som vet om Folksam Hemförsäkring Stor täcker internetbedrägerier? Eller om jag kan inleda en tvist och ett PayPal-krav mot Tradera? Då Tradera skrev att köpet omfattade Köparskydd via PayPal först och sedan nekar till det nu i efterhand. Jag har sparat chattskriften med Tradera som jag kan visa PayPal vid upptrappning till ett PayPal-krav. På måndag ska jag kontakta Polisen och göra en polisanmälan om säljaren inte hör av sig fram till dess samt kontakta Folksam.

Tacksam för all info / hjälp som finns att få fram till måndag.

Permalänk
Hedersmedlem

PayPal har alltid löst den här typen av problem för mig på alla andra ställen förutom Tradera (ingen erfarenhet med PayPal-problem där). När de nu t o m äger Tradera sedan förra året så vore det oerhört konstigt om de inte löser detta om säljaren inte kan visa att du fått varan. Hela grejen hänger ju dock på att det skickats spårbart, annars är det ord mot ord.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för informationen. Ja det är betalt för spårbar frakt, men jag har inte fått kontakt med säljaren eller fått något kolli-id.
@MultiMan:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av finite:

Tack för informationen. Ja det är betalt för spårbar frakt, men jag har inte fått kontakt med säljaren eller fått något kolli-id.
@MultiMan:

Kan inte säljaren visa kollinummer för PayPal kommer du att vinna, 100%. Kontakta PayPal direkt. Se till att presentera hela ärendet noga och slarva inte så kommer det lösa sig, men det kommer ta viss tid eftersom PayPal måste försöka få kontakt med säljaren först.

Tradera är en katastrof numera och jag har slutat använda dem. Var ofta där 2003-2013, sedan fick jag nog. Lita inte på vad deras callcenter säger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, så jag ska trappa upp tvisten mot Tradera till ett PayPal-krav först och främst? Och sedan polisanmäla säljaren samt lämna ett negativt omdöme? Tradera tycker jag ska avvakta till på måndag, så säljaren får tid på sig att lämna respons.
@MultiMan:

Permalänk
Hedersmedlem

@finite: Eftersom du inte anger hur lång tid du har väntat så är det omöjligt att säga mer. Jag hade inte gjort något förrän efter 30 dagar och tror också att PayPal har visst krav på att man väntar. Du har 60 dagar på dig att lämna omdöme, och givetvis ska du göra det om säljaren är en bedragare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Det hela är anmärkningsvärt, då säljaren har bekräftat och verifierat sitt BankID och bankkonto. Jag vann budgivningen den 23 mars. Efter Tradera släppte betalningen till säljaren har hen varit okontaktbar via mail och mobiltelefonen är nu avstängd.
@MultiMan:

Permalänk
Hedersmedlem

23 mars är ju alldeles för kort tid att vidta åtgärder. Du får aldrig med PayPal innan du väntat rimlig tid, som iaf enligt mig är 30 dagar. Paket kan komma bort, fördröjas osv.

Tycker du själv att 5 vardagar är tillräcklig tid att börja prata om polisanmälan osv? Märkligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Inom en vecka är väl ganska rimligt att få ett rekommenderat brev? Säljaren svarar inte på varken mail eller telefon vilket gör det hela mycket mer suspekt. Tack för din åsikt och hjälp.
@MultiMan:

Permalänk
Hedersmedlem

@finite: Det har ju varit påsk. Många reser utomlands vid påsk, kanske utan telefontäckning eller fungerande utlandsabonnemang. De kanske skickade varan innan avfärd och något har fördröjt leveransen, kanske felskriven adress.

Jag tycker du är alldeles för otålig och som sagt kommer du inte få med dig PaypPal utan längre väntetid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

@finite: Det har ju varit påsk. Många reser utomlands vid påsk, kanske utan telefontäckning. De kanske skickade varan innan avfärd och något har fördröjt leveransen, kanske felskriven adress.

Ponera att säljaren har skickat varan, då borde säljaren även kunna delge det spårbara numret till köparen.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon226320: Självklart, men jag beskrev ett tänkbart scenario ovan. Att prata polisanmälan efter 5 vardagar har jag ingen förståelse för.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack. Ja precis, du har rätt. Jag får ge det minst 1 vecka till då.
@MultiMan:

Permalänk
Medlem

Paypal lägger 90% av bevisbördan på den som säljer saker, därav ganska lätt att få tillbaka pengarna om det är scam.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nej precis, jag har inte fått något spårbart nummer och hen har slutat svara på mail och mobilen är avstängd efter Tradera betalt ut pengarna.
@anon226320:

Permalänk
Hedersmedlem

@finite: Vilken typ av kommunikation hade ni innan det tystnade? Kan vi få veta vilken typ av vara och helst länk till auktionen. Först då kan man börja ge någon form av omdöme om allt verkar ok eller inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

@JLidback: Självklart, men jag beskrev ett tänkbart scenario ovan. Att prata polisanmälan efter 5 vardagar har jag ingen förståelse för.

Nej det såklart. Jag spånade bara hypotetiskt vidare på det du skrev :).
Dock suspekt att man utan förvarning slutar svara en köpare bara, om man är en seriös traderare.

Skrivet av finite:

Nej precis, jag har inte fått något spårbart nummer och hen har slutat svara på mail och mobilen är avstängd efter Tradera betalt ut pengarna.
@JLidback:

Jag tycker du ska ta kontakt med Tradera i första hand och berätta. De kommer (om du får prata med någon normal) att skicka förfrågan till säljaren med att skicka in underlag för att varan är skickad. Får du prata med någon "Goddag yxskaft" så kan du ju ta det vidare med PayPal.
Har du betalat med ditt Visa/Mastercard så kan du reklamera köpet via din bank annars. Men låt det gå ett par dagar till innan du kör reklamation hos bank (De brukar vilja att man väntar iaf 14 dagar efter betalning, generellt), eller att du kontaktar Paypal.

Permalänk
Inaktiv

Skulle inte använda en tjänst där säljaren får mina pengar före jag har fått varan och godkänt den.
Men du får nog tillbaks dina pengar.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte gå ut med för mycket information i ett så här ganska tidigt skede utan att ha tillräckliga fakta då kan det bli en fråga om förtal / missaktning. Men jag kan säga som så att vi hade hyfsat bra mailkontakt innan hen fick betalningen utbetald från Tradera och personen lovade att lämna in det på Postens serviceställe senast lördagen den 26 mars, efter detta har kontakten avbrutits, säljaren har varit helt okontaktbar.
@MultiMan:

Permalänk
Hedersmedlem

@anon226320: Jag har gjort flera hundra om inte tusen affärer som köpare på Tradera på de åren jag höll på. Alltför många säljare saknar grundläggande kommunikationsförmåga och struntar helt i att ta kontakt eller dröjer en vecka att ens bekräfta affären. Ibland fick man vänta flera veckor innan varan skickades. Tradera ryckte på axlarna. Till slut hittade man sina favoritsäljare som alltid skötte sig, men de var i minoritet, tyvärr. Många försvann också när Tradera sköt sig själva i foten med osåltavgifter (och höjda sådana) och alla andra förändringar till det sämre, därför gav jag upp till slut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finite:

Jag vill inte gå ut med för mycket information i ett så här ganska tidigt skede utan att ha tillräckliga fakta då kan det bli en fråga om förtal / missaktning. Men jag kan säga som så att vi hade hyfsat bra mailkontakt innan hen fick betalningen utbetald från Tradera och personen lovade att lämna in det på Postens serviceställe senast lördagen den 26 mars, efter detta har kontakten avbrutits, säljaren har varit helt okontaktbar.
@MultiMan:

Självklart låter det suspekt så som säljaren har gjort, med ingen kontakt efteråt.

Men här säger du att du inte vill gå ut med för mycket information i ett sånt här ganska tidigt skede utan att ha tillräckliga fakta.
Det motsäger ju det du säger tidigare initialt, där du funderar på att skapa ett paypal-ärende och polisanmälan på måndag.

Permalänk
Medlem

Nej, det är så att Tradera lovade att köpet var "Köpskyddat" via PayPal för att sedan nu i efterhand meddela att sådant är inte fallet helt plötsligt.
@anon179202:

Permalänk
Medlem

Gör ett claim direkt hos paypal. Brukar ha 30 dagar på sig att öppna en dispute.

Permalänk
Medlem

Tack, jag har varit i kontakt med Tradera ett flertal gånger och dem har skickat påminnelser till säljaren också utan respons. Köpet är gjort via Traderas betallösning som är integrerad med Traderas webbplats kopplat till mitt PayPal-konto och betalkort.
@anon226320:

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

@finite: Hur vet du att inte säljaren lämnade in brevet innan de (kanske) åkte utomlands? Vet du att de är kvar i landet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nej, tyvärr inte. Tror inte säljaren har rest utomlands mitt i detta, sådana fall har denne glömt att meddela om det.
@MultiMan:

Permalänk
Hedersmedlem

@finite: Jag vill inte vara enträgen, men varför skulle säljaren berätta för dig om semesterplanerna om de sagt att brevet lämnas in senast 26/3?

Jag vill bara försöka få dig att se detta med lite andra ögon.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Säljaren har ändrat leveransdatum allteftersom, liksom förhalat på det hela.
@MultiMan:

Permalänk
Hedersmedlem

@finite: Du skrev att du vann auktionen den 23/3 och säljaren skulle lämna senast 26/3. Har jag missuppfattat? Om det är rätt datum är det väl inte mycket till fördröjning? 25-28 är dessutom helgdagar utan någon posthantering.

När jag sålde saker skickades de inom 5 arbetsdagar. Det stod i auktionen och ingen klagade. De flesta var iaf då privatsäljare och inga företag som jobbar med leveranser dagtid, alltså lämnar man när det passar ihop med annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro