Hur utöka partition på SD-kort

Permalänk
Medlem

Hur utöka partition på SD-kort

Efter test och en stunds användning av lyckat projekt, "amazon echo på rpi", slutar rpi boota upp...
Hade skapat 4gb partition på 16gb SD. Misstag. Partition nu full och rpi bootar inte upp ok... går det att rädda? Utöka? Eller bara att formatera och börja om med projektet?

Permalänk
Medlem

@mlewi70: Man brukar oftast utöka när man bootat. I Rasp-config
Men prova att utöka partitionen i diskhanteraren eller nåt annat diskeditering program

Permalänk
Medlem

@mlewi70: Kör du Linux så använd GParted, med Windows har jag använt AOMEI Partition Assistant med bra resultat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@mlewi70: Kör du Linux så använd GParted, med Windows har jag använt AOMEI Partition Assistant med bra resultat.

Yes. Win. Testas i em. Tackar och håller en tumme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lyckas ej med AOMEI Partition Assistant

@MatteN: Installerade och körde AOMEI Partition Assistant.
Tyvärr är alternativet "resize" är inte aktivt, när jag höger-klickar på 4Gb-partitionen.
Kan det bero på att jag skapat en "dum" typ av partition? Som inte går att utöka.

Disk3: (E: i Windows) - Basic MBR 14.95Gb har två partitioner:
1: E:boot, FAT16, Capacity=60 MB, Used= 19.90 MB
2: *:, Ext4, Capacity=3.69 GB, Used=3.50 GB
Unallocated: 11.19 GB

Eller beror det på att jag har en gratis-version av AOMEI Partition Assistant?

mvh
/Martin

Permalänk
Medlem

Kör hellre Ubuntu live CD/live USB och utöka därigenom.