Kan inte koppla in extra skärm med Nvidia surround

Permalänk

Kan inte koppla in extra skärm med Nvidia surround

Tjenare gott folk! Jag har 3 skärmar (ASUS 24tum, VG248QE) som jag kör i Nvidia surround för gaming. Men... jag vill även koppla in min TV till datorn så att jag kan kolla på film. Mitt problem är att TVn dyker upp bland tillgängliga skärmar fast grått och när jag håller pekaren över TVn står det att de inte hittar enheten fast den ändå visas. Den har alltså hittat den till viss del? Är mycket förvirrad, den hittas men jag kan inte ansluta. Som om detta inte vore nog förvirrade för mig är det så att om jag stänger av Nvidia surround hittar datorn TVn utan problem och allt är frid och fröjd, förutom att Nvidia surround är av, vilket jag inte vill.
Varför kan jag inte ha Nvidia surround på och samtidigt ansluta en till skärm?
Datorns speccs finns i signaturen.

Mycket tacksam för hjälp!

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Hur är skärmarna kopplade?

Gigabyte har en FAQ-sida om hur man bör koppla skärmarna för att kunna använda 4 skärmar: http://www.gigabyte.com/support-downloads/faq-page.aspx?fid=3....

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Hur är skärmarna kopplade?

Gigabyte har en FAQ-sida om hur man bör koppla skärmarna för att kunna använda 4 skärmar: http://www.gigabyte.com/support-downloads/faq-page.aspx?fid=3....

Tack så mycket, det där fungerade faktiskt! Vill nu koppla in en 5:e och eventuellt 6:e monitor om det går, ska man fortsätta här eller skapa ny tråd?

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Tack så mycket, det där fungerade faktiskt! Vill nu koppla in en 5:e och eventuellt 6:e monitor om det går, ska man fortsätta här eller skapa ny tråd?

GTX 970 stödjer upp till 4 skärmar, så du har redan kopplat in så många som går: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/....

Om du inte kör korten i SLI så kan du koppla in 4 skärmar per kort, men då försvinner kanske lite av poängen att ha två kraftiga grafikkort.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

GTX 970 stödjer upp till 4 skärmar, så du har redan kopplat in så många som går: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/....

Om du inte kör korten i SLI så kan du koppla in 4 skärmar per kort, men då försvinner kanske lite av poängen att ha två kraftiga grafikkort.

Nedrans! Så jag får välja mellan SLI=power+4 skärmar eller utan SLI=fler skärmar& mindre power?
Visste visste inte att SLI tog bort mängden anslutningsbara skärmar på "slavekortet".

Eftersom att jag ändå vill ha full kraft tror jag att jag väntar på att se om Pascal stödjer 6 skärmar då, de verkar inte ha släppt det än. http://www.geforce.com/hardware/10series/geforce-gtx-1080

Men hur kommer det sig att vissa kan köra 5 skärmar i Nvidiasurround?
Tack för snabbt svar!

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Nedrans! Så jag får välja mellan SLI=power+4 skärmar eller utan SLI=fler skärmar& mindre power?
Visste visste inte att SLI tog bort mängden anslutningsbara skärmar på "slavekortet".

Eftersom att jag ändå vill ha full kraft tror jag att jag väntar på att se om Pascal stödjer 6 skärmar då, de verkar inte ha släppt det än. http://www.geforce.com/hardware/10series/geforce-gtx-1080

Men hur kommer det sig att vissa kan köra 5 skärmar i Nvidiasurround?
Tack för snabbt svar!

Det verkar som jag har fel, med SLI så ska det gå att köra 5 skärmar i Surround med ytterligare en extraskärm (som inte ingår i "surroundgruppen"): https://forums.geforce.com/default/topic/837748/pc-components....

Vet dock inte vas som händer om du stänger av surroundfunktionen, det kanske går att ansluta skärmar till både korten även om de är kopplade i SLI?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Det verkar som jag har fel, med SLI så ska det gå att köra 5 skärmar i Surround med ytterligare en extraskärm (som inte ingår i "surroundgruppen"): https://forums.geforce.com/default/topic/837748/pc-components....

Vet dock inte vas som händer om du stänger av surroundfunktionen, det kanske går att ansluta skärmar till både korten även om de är kopplade i SLI?

Jag har 3 skärmar i surround + en TV som inte är med i gruppen i första kortet. Men så länge Surround är på kan jag inte ansluta något till det andra kortet Slår jag av Surround kan jag ansluta 8 skärmar totalt men då kan jag inte spela på de 3 avsedda för ändamålet. Fattar inte hur vissa fått 5 skärmar i surround funkar, för nividia surround stödjer 5 skärmar och jag har sett det själv funka.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Skrivet av Herp Derp:

Tjenare gott folk! Jag har 3 skärmar (ASUS 24tum, VG248QE) som jag kör i Nvidia surround för gaming. Men... jag vill även koppla in min TV till datorn så att jag kan kolla på film. Mitt problem är att TVn dyker upp bland tillgängliga skärmar fast grått och när jag håller pekaren över TVn står det att de inte hittar enheten fast den ändå visas. Den har alltså hittat den till viss del? Är mycket förvirrad, den hittas men jag kan inte ansluta. Som om detta inte vore nog förvirrade för mig är det så att om jag stänger av Nvidia surround hittar datorn TVn utan problem och allt är frid och fröjd, förutom att Nvidia surround är av, vilket jag inte vill.
Varför kan jag inte ha Nvidia surround på och samtidigt ansluta en till skärm?
Datorns speccs finns i signaturen.

Mycket tacksam för hjälp!

Hitta ett billigt 5/6xx kort och använd det som slavkort, tror det är lättast och minst trassel, samt att du slipper
belasta 970 kort med mer utdata.

Jag lekte runt lite med 4 skärmar under tiden jag väntade på pcie kablar till mitt 580 kort,
vi kan väl säga att det inte fungerade något vidare.
Nu har jag 3 st 23" på 2 st 980Ti samt en 40" tv på ett 580 kort, funkar helt smärtfritt faktiskt.
Jag kollar med lätthet på film samtidigt som spel glider på i surround på min 23" skärmar.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Grimreaper:

Hitta ett billigt 5/6xx kort och använd det som slavkort, tror det är lättast och minst trassel, samt att du slipper
belasta 970 kort med mer utdata.

Jag lekte runt lite med 4 skärmar under tiden jag väntade på pcie kablar till mitt 580 kort,
vi kan väl säga att det inte fungerade något vidare.
Nu har jag 3 st 23" på 2 st 980Ti samt en 40" tv på ett 580 kort, funkar helt smärtfritt faktiskt.
Jag kollar med lätthet på film samtidigt som spel glider på i surround på min 23" skärmar.

Mvh

Tack för era fina svar ToJa92 och Grimreaper (y) det uppskattas.

https://www.inet.se/produkt/5405183/asus-geforce-gt-610-1gb-l...

Så om jag kör det här 610 som är det billigaste jag hitta (på kort tid), fanns inga 580..... och kör det på sidan av 970 i SLI, hur kommer det att bete sig då? Kan jag välja 970 i SLI och sedan bara ha 610 för två extra skärmar? Måste fråga, trodde ju att jag kunde ha totalt 8 skärmar eftersom att ett 970 ska stödja 4 enligt Nvidias hemsida. Fail av mig...

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

@Herp Derp: Är du säker på att du behöver ett grafikkort till, varför inte använda det som ändå sitter inbyggt i processorn för enklare uppgifter. Det skall ha stöd för upp till 3 skärmar enligt infon på Intels hemsida.
Det enda problemet kan ju dock vara att din kylning på processorn får jobba lite hårdare för att få bort den extra värmen som grafikdelen genererar.

Permalänk
Skrivet av Herp Derp:

Tack för era fina svar ToJa92 och Grimreaper (y) det uppskattas.

https://www.inet.se/produkt/5405183/asus-geforce-gt-610-1gb-l...

Så om jag kör det här 610 som är det billigaste jag hitta (på kort tid), fanns inga 580..... och kör det på sidan av 970 i SLI, hur kommer det att bete sig då? Kan jag välja 970 i SLI och sedan bara ha 610 för två extra skärmar? Måste fråga, trodde ju att jag kunde ha totalt 8 skärmar eftersom att ett 970 ska stödja 4 enligt Nvidias hemsida. Fail av mig...

Tveksamt om ett GT 610 funkar, det är ett ganska klent kort, jag tänkte du skulle leta begagnat för att komma undan lite billigare.
MEn börja med att koppla upp dig mot det inbyggda kortet och se om det funkar, så slipper du kanske gå över ån efter vatten.

Mvh

Permalänk

@Grimreaper:
Ahaaaaa okej ska leta på andrahandsmarknaden då
Killen från tech troopers som jag anlita sa att utgångarna på moderkortet kopplas bort om man har grafikkort i, så det har jag tyvärr redan testat.
Vad för sorts begagnade kort tror du kan va bra då? Stöd för 2 skärmar behövs, marginal på PSU finns så det behöver inte räknas med i valet av kort, förutom 580 då.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

@Herp Derp: Det interna grafikkortet är något man stänger av i BIOS, inget som automatiskt stängs av när man sätter i ett externt kort.