Jagar CRT som stödjer 120Hz eller högre

Permalänk
Medlem

Jagar CRT som stödjer 120Hz eller högre

Hallå i stugan,

Fick en plötslig iver att plocka fram en gammal CRT skärm och lira lite CS, men tyvärr har farsan kört våra till tippen :/ Råkar någon på detta forum veta hur eller var man kan få tag på en någorlunda schysst CRT skärm? Har redan kollat runt en del bland vänner och blocket osv.

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Åk till tippen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Kanske finns ett 28.8 modem och en kul-mus där också.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@DanneCool: Dom börjar bli svåra att få tag på! Men jag har sett en del på SweC maknad. Lägg ut en köpesannons så kanske det nappar. Var beredd på att betala dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Åk till tippen.

Tyvärr är det ju inte helt lagligt att ta med sig saker därifrån, som jag förstått det :/

Skrivet av biorrith:

@DanneCool: Dom börjar bli svåra att få tag på! Men jag har sett en del på SweC maknad. Lägg ut en köpesannons så kanske det nappar. Var beredd på att betala dock!

Tack för tipset, var inne tidigare idag och kollade där men hittade inget, så det blir ju att lägga in en köpesannons isåfall. Dock tror jag att jag hittat en CRT-skärm hos en polare till sist, men det är inte säkert att den är vad jag söker. Men tack för tipsen

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Haha, 120 Hertz i 1600*1200.
Så läste jag det, men så skrev Klubba faktiskt inte.

120 Hertz i 800*600 eller lägre upplösning tror jag de flesta CRT-skärmar klarar. Ska man dock högre blir det svårare. Hade en CRT på 19 tum som klarade 1280@100Hz. Det var högre än de flesta andra modeller. 17-tummaren som den ersatte var en ommärkt Sony, men deras billigare serie. Den fick man köra i 1024. 1280-upplösning klarade den bara i 60 Hertz.

Minns när jag var hemma hos en kompis kompis som jag byggt ihop en dator åt. Upptäckte att han körde sin 19-tummare i 60 Hertz... Blev smått förfärad och sa så här kan du inte köra, det här är inte bra för ögonen, får du inte ont i dem och kanske rentutav huvudvärk?
-Nänänä, jag tror jag har kört så där ett bra tag, jag märker ingen skillnad...

I skolan envisades också de IT-ansvariga med att köra skärmjävlarna på 60 Hertz, i alla fall för det mesta. Helt ofattbart.
Förstår om det kanske uppstått nåt kompatibilitetsproblem som gjorde att det bara gick att köra i 60 hertz, men då löser man väl det så snart som möjligt?!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en begagnad 120 Hz TN-panel? De kostar straxt över 2000 kr nya idag.

120 Hz @ 1600x1200 kan du glömma för VGA/grafikkortet klarar inte att driva det bandbreddsmässigt med 300 MHz RAMDAC. En del kort har förvisso 400MHz RAMDAC, men RAMDAC är inte fokus på moderna kort/adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför inte bara köpa en begagnad 120 Hz TN-panel? De kostar straxt över 2000 kr nya idag.

120 Hz @ 1600x1200 kan du glömma för VGA/grafikkortet klarar inte att driva det bandbreddsmässigt med 300 MHz RAMDAC. En del kort har förvisso 400MHz RAMDAC, men RAMDAC är inte fokus på moderna kort/adaptrar.

Jo, det är visst möjligt. Åtminstone kommer 100Hz att fungera via VGA vid 1600x1200, för det vet jag att andra har lyckats med. Sen är det just CRT som är intressant, så en LED med 120Hz är inte så intressant för mig; det blir inte samma känsla riktigt.

Källa: http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2388255/120hz-1024-768...

EDIT: Kan tilläggas att mitt GTX 660 har 400MHz RAMDAC.
Skickades från m.sweclockers.com

Källa + notering
Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Jo, det är visst möjligt. Åtminstone kommer 100Hz att fungera via VGA vid 1600x1200, för det vet jag att andra har lyckats med. Sen är det just CRT som är intressant, så en LED med 120Hz är inte så intressant för mig; det blir inte samma känsla riktigt.

Källa: http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2388255/120hz-1024-768...
Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inga LED-skärmar, men de första eller den tidiga rundan billiga 120/144 Hz 22-24-tum (snabba) TN-panelerna (LCD/TFT) bör gå att hitta begagnade för runt en tusenlapp idag. Fungerande CRT-skärmar utan defekter börjar bli ovanligt och det är något som inte ens de flesta tar emot för återvinning, vilket gör skärmar som faktiskt fungerar svåra att få tag i. Är du beredd att åka 100 mil för att hämta en skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

EDIT: Kan tilläggas att mitt GTX 660 har 400MHz RAMDAC.
Skickades från m.sweclockers.com

Specifikationerna för skärmen han länkade är däremot 1600x1200 @ 75Hz, så där kan det vara så att skärmen inte gillar så hög frekvens som 120 även om grafikkortet klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns inga LED-skärmar, men de första eller den tidiga rundan billiga 120/144 Hz 22-24-tum (snabba) TN-panelerna (LCD/TFT) bör gå att hitta begagnade för runt en tusenlapp idag. Fungerande CRT-skärmar utan defekter börjar bli ovanligt och det är något som inte ens de flesta tar emot för återvinning, vilket gör skärmar som faktiskt fungerar svåra att få tag i. Är du beredd att åka 100 mil för att hämta en skärm?

Här är en LED-skärm med 144Hz http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1520860 (Bakbelysning: LED)

Oavsett tänker jag fortsätta min jakt, och jag är rätt så säker på att närmaste skärm inte ligger 100 mil bort, utan snarare är runt hörnet.

Skrivet av Petterk:

Specifikationerna för skärmen han länkade är däremot 1600x1200 @ 75Hz, så där kan det vara så att skärmen inte gillar så hög frekvens som 120 även om grafikkortet klarar det.

Det är upp till bevis. Min Dell skärm stödjer 75Hz men jag var tvungen att överklocka skärmen för att få den frekvensen vid Native Res. Men det gick, så det var ju kul

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Här är en LED-skärm med 144Hz http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1520860 (Bakbelysning: LED)

Oavsett tänker jag fortsätta min jakt, och jag är rätt så säker på att närmaste skärm inte ligger 100 mil bort, utan snarare är runt hörnet.

Bakgrundsbelysningen har inget med skärmtekniken att göra här, det är inte direkt som den blir bättre av att köra en 7 år gammal lågbudget-bakgrundsbelysning med CCFL/lysrör över modern edge-lit lysdiod. Men du kan givetvis hitta de med CCFL-lysrör om du vill ha dessa, då vi pratade begagnade. Det finns CRTs överallt, men få som klarar dina krav och faktiskt är i bra skick, det är trotts allt mer än tio år sedan de sista tillverkades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Specifikationerna för skärmen han länkade är däremot 1600x1200 @ 75Hz, så där kan det vara så att skärmen inte gillar så hög frekvens som 120 även om grafikkortet klarar det.

Det är "factory preset modes", om jag minns rätt så körde jag dne i 100hz i full upplösning, var ju några år sedan den användes dock så kan minnas fel

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DanneCool:

Här är en LED-skärm med 144Hz http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1520860 (Bakbelysning: LED)

Det är en LCD. Att kalla LCD-skärmar med LED-bakgrundsbelysning för LED-skärmar är missvisande och felaktigt. Det gäller även TV-apparater.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det är "factory preset modes", om jag minns rätt så körde jag dne i 100hz i full upplösning, var ju några år sedan den användes dock så kan minnas fel

Låter mer rimligt, CRTs kan oftast köras över specifikation men inte hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är en LCD. Att kalla LCD-skärmar med LED-bakgrundsbelysning för LED-skärmar är missvisande och felaktigt. Det gäller även TV-apparater.

Varför påstår du att det är felaktigt? Visst är det otydligt men inte felaktigt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av teejee:

Varför påstår du att det är felaktigt? Visst är det otydligt men inte felaktigt.

Därför att det finns (O)LED-skärmar. De fungerar på ett helt annat sätt än LCD-skärmar och har helt andra egenskaper. Man ska inte använda en benämning som får LCD-skärmar att framstå som bättre än de är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Därför att det finns (O)LED-skärmar. De fungerar på ett helt annat sätt än LCD-skärmar och har helt andra egenskaper. Man ska inte använda en benämning som får LCD-skärmar att framstå som bättre än de är.

Tyvärr är det inget du och jag kan påverka. Benämningen LED-TV/skärm är de facto etablerad för allt med LED-belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Hade även det varit intressant, men tyvärr tror jag att vi bor för långt ifrån varandra :/ Men tack ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Lugnt, hoppas du hittar någon pärla ändå.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en som klarar 85Hz ur kartong, kanske lite till med CRU överklockning. Beror på upplösning.
Den samlar damm, hamnar säkert på tippen nån gång. Frågan är om jag skulle ge bort den eller sälja den för en femtiolapp istället.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Tyvärr är det inget du och jag kan påverka. Benämningen LED-TV/skärm är de facto etablerad för allt med LED-belysning.

LED-skärm är tack och lov inte något begrepp som används för monitorer och det är inget man kan använda för att avfärda snabba LCD-skärmar för gaming, begagnat hittar du fortfarande 120 Hz med CCFL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har en som klarar 85Hz ur kartong, kanske lite till med CRU överklockning. Beror på upplösning.
Den samlar damm, hamnar säkert på tippen nån gång. Frågan är om jag skulle ge bort den eller sälja den för en femtiolapp istället.

Om du skulle kunna skicka beteckningen för den vore det toppen! Om den klarar 120Hz eller mer är jag definitivt intresserad. Skicka gärna ett PM

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Om du skulle kunna skicka beteckningen för den vore det toppen! Om den klarar 120Hz eller mer är jag definitivt intresserad. Skicka gärna ett PM

Jag ska vara ärlig, jag har ingen aning om den pallar över 85 Hz ens, jag har inte provat.
Det högsta den pallar är 85 Hz i 1280x1024 och 75Hz i 1600x1200.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag ska vara ärlig, jag har ingen aning om den pallar över 85 Hz ens, jag har inte provat.
Det högsta den pallar är 85 Hz i 1280x1024 och 75Hz i 1600x1200.

Okej, antagligen är det enbart sett till fabriksinställningar. Förhoppningsvis går den att överklocka till 100/120/160Hz, men det är ju upp till bevis isåfall. Fortfarande kul

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Måste vara trevligt att lira spel i 800x640 år 2016

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Måste vara trevligt att lira spel i 800x640 år 2016

Nostalgin är total. Minns när jag satt å lira Pettson och Findus på Windows 95 Det var tider det!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av teejee:

Tyvärr är det inget du och jag kan påverka. Benämningen LED-TV/skärm är de facto etablerad för allt med LED-belysning.

Benämningen "extrem värstingdator" är de facto etablerad för datorer från C2D-tiden på Blocket.
Att mäta "grafik" i gigabyte är de facto etablerat inom vissa elektronikbutiker.
Att ange överföringshastighet i "mb" eller "mb/s" är de facto etablerat på här på forumet och på andra ställen.

Vi som vet vad saker egentligen heter behöver dock inte använda felaktiga benämningar bara för att många andra gör det. Vi kan istället göra vårt bästa för att upplysa dem som inte vet. Om vi inte vill eller orkar det kan vi åtminstone skriva rätt själva.

LCD-skärmar bör benämnas LCD och formuleringar i stil med "LED vs CRT" eller "LED vs OLED" bör inte förekomma i något sammanhang där LCD avses. Betrakta till exempel mobilskärmar, som idag antingen har LCD (med LED-belysning) eller OLED. Det blir väldigt missvisande att kalla de förstnämnda för LED.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Måste vara trevligt att lira spel i 800x640 år 2016

Själv lirar jag i 1024x768, 4:3 utdraget till 16:10, dock endast i CS. Fördelen med detta är att allt blir större. Nackdelen är att du tappar lite sikt i sidled. Nackdelen vägs dock upp av att du har ett lag som täcker de övriga vinklarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wh1spY:

Själv lirar jag i 1024x768, 4:3 utdraget till 16:10, dock endast i CS. Fördelen med detta är att allt blir större. Nackdelen är att du tappar lite sikt i sidled. Nackdelen vägs dock upp av att du har ett lag som täcker de övriga vinklarna.

Den andra nackdelen är att allt blir förvrängt, så att den intuitiva spatiala uppfattning man har byggt upp under många år inte längre gäller till fullo och att siktets rörelser på skärmen inte längre motsvarar musens rörelser på musmattan. (En cirkel på mattan blir förstås en cirkel i spelet, men denna cirkel blir en ellips på skärmen.)

Att spela i lägre upplösning än native, oavsett om man kör black bars, stretched eller inget av dem, medför även nackdelen att det blir svårare att se vad som visas på skärmen. Det inses lätt om man tänker sig hur det skulle vara att spela i 40x30 och försöka se en fiende på långt avstånd. Bilden blir dessutom suddig när den skalas upp till LCD:ns pixelmatris.

1600x1200 är den optimala upplösningen om man kör 4:3 (stretched eller black bars) på en sådan skärm som du har.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Måste vara trevligt att lira spel i 800x640 år 2016

Ungefär lika trevligt som att "uppgradera" från en 15 år gammal Trinitron i 1600x1200@85Hz till en "modern" 1080p@60Hz TN-skärm