Permalänk
Medlem

Ubiquiti Edgerouter, alternativ?

Hej!
Sitter idag med en R7000 router som fungerar helt ok. Men då jag har problem med räckvidd på några ställen av WiFi samt att jag vill ha in routern i mitt rack så är planen att byta ut min router.

Det ska alltså vara en router som är rackmonteringsbar.

Har tittat en del på Ubiquiti Edgerouter, tycker den verkar bra. I kombination med 2-3st Ubiquiti AP:s så borde jag ha ett ganska framtidssäkert system.

Nu funderar jag bara på om det finns alternativ till denna lösning men med liknande prestanda?
Har pfsense i baktankarna och möjligtvis då bygga något eget i ett 1U rackchassie.

Vad hade ni gjort?

Fördelar och nackdelar etc tas gärna emot.

Tack på förhand!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har använt edgerouter lite, men jag tyckte den blev för varm, men blev väldigt förtjust i deras cli för regler. Använder nu vyos med samma funktionalitet som edgeos. Pfsense är trevligt men jag är oerhört imponerad av vyos. Behöver du dock en massa extra funktionalitet som snort/surricata osv är väl pfsense eller opnsense utmärkta. Alias i pfsense finns ju dock i edgeos/vyos via ipset och är väldigt funktionsrikt. Den zonbaserade brandväggen fungerar oerhört bra. Tror de snart kommer att släppa vyos baserat på debian jessie. Allt finns dns-forwarder, dhcp server/relay, openvpn, ipsec mm. Det enda som saknas om man önskar det är ett web-ui. Enbart cli.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte noterat att min Edge blir särskilt varm, snarare ljummen.

Sen fattar jag inte ekvationen när alla promt ska köpa Ubiquitis AP'n? Har man redan en router så förvandlar man ju den till en AP så slipper man köpa en ny! (mycket märkligt?)

Sen är ju utmaningen att dra fram näverkskabel inkl uttag och det kan ju vara en utmaning i dagens Sverige med många som har "tummen mitt i näven" och sovit på slöjden inkl har svårt att läsa instruktioner

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

@plunn: ofta så fixar inte hemma routrar med många samtidiga anslutna enheter på samma sätt som accesspunkter.
sen fördelen med "riktiga" APs är att dom har PoE. slippa dra både ström och Nätverk är fantastiskt trevligt.

jag har personligen installerat och "managerat" över 500st Unifi APs och jag tycker att dom är otroligt bra att ha att göra med.
sen så är det enheter för 700 - 3000 kr och inte i närheten av cisco eller ruckus enheter så dom har inte alla roliga funktioner man kan pilla med men dom saknar inget som en hemma användare kan önska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furyxetreme:

@plunn: ofta så fixar inte hemma routrar med många samtidiga anslutna enheter på samma sätt som accesspunkter.
sen fördelen med "riktiga" APs är att dom har PoE. slippa dra både ström och Nätverk är fantastiskt trevligt.

jag har personligen installerat och "managerat" över 500st Unifi APs och jag tycker att dom är otroligt bra att ha att göra med.
sen så är det enheter för 700 - 3000 kr och inte i närheten av cisco eller ruckus enheter så dom har inte alla roliga funktioner man kan pilla med men dom saknar inget som en hemma användare kan önska.

Jo men allting kostar penagr och en Ubiquity Pro är ju märkligt dyr.

Jag kör mina ASUS AC68U samt N66U som AP'n och eftersom jag redan ägde dessa så kostade det noll kronor att enkelt ändra till AP-mode när jag köpte min Edge... Funkar helt lysande!

Sen måste man då ev läsa på hur man ändrar sin router till AP-mode, med ASUS är det bara ett klick.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jag har inte noterat att min Edge blir särskilt varm, snarare ljummen.

Sen fattar jag inte ekvationen när alla promt ska köpa Ubiquitis AP'n? Har man redan en router så förvandlar man ju den till en AP så slipper man köpa en ny! (mycket märkligt?)

Sen är ju utmaningen att dra fram näverkskabel inkl uttag och det kan ju vara en utmaning i dagens Sverige med många som har "tummen mitt i näven" och sovit på slöjden inkl har svårt att läsa instruktioner

Ubiquitis AP:n är ju grymt mycket trevligare utseende mässigt att montera på vägg/tak än att köra en Nighthawk R7000 uta i huset. Det är en av orsakerna. Den andra är ju som nämnts tidigare, PoE.

Jag har väldigt generöst med uttag i mitt hus så det är inga problem. (Ja, jag var noga med var jag ville ha uttag när vi byggde huset)
---

Ett Web GUI är ju att föredra.
Frågan är om det blir billigare/dyrare att bygga en rackmonterad pfsense router kontra att köpa en Edgerouter.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigli:

Har använt edgerouter lite, men jag tyckte den blev för varm, men blev väldigt förtjust i deras cli för regler. Använder nu vyos med samma funktionalitet som edgeos. Pfsense är trevligt men jag är oerhört imponerad av vyos. Behöver du dock en massa extra funktionalitet som snort/surricata osv är väl pfsense eller opnsense utmärkta. Alias i pfsense finns ju dock i edgeos/vyos via ipset och är väldigt funktionsrikt. Den zonbaserade brandväggen fungerar oerhört bra. Tror de snart kommer att släppa vyos baserat på debian jessie. Allt finns dns-forwarder, dhcp server/relay, openvpn, ipsec mm. Det enda som saknas om man önskar det är ett web-ui. Enbart cli.

Jag har haft två stycken EdgeRouter Lite och en EdgeRouter PoE och jag tycker också att de blir väldigt varma. För tillfället kör jag på mobilt bredband men kommer till nästa år att få fiber installerat. Har kört VyOS virtuellt och måste instämma i vad du säger. Det verkar vara ett väldigt bra alternativ till PfSense.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Ubiquitis AP:n är ju grymt mycket trevligare utseende mässigt att montera på vägg/tak än att köra en Nighthawk R7000 uta i huset. Det är en av orsakerna. Den andra är ju som nämnts tidigare, PoE.

Jag har väldigt generöst med uttag i mitt hus så det är inga problem. (Ja, jag var noga med var jag ville ha uttag när vi byggde huset)
---

Ett Web GUI är ju att föredra.
Frågan är om det blir billigare/dyrare att bygga en rackmonterad pfsense router kontra att köpa en Edgerouter.

När det gäller APs så har jag tre Ubiquiti AP, två AP AC Pro och en AP och de är grymma! Så de rekommenderas starkt!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Har en Edgerouter Pro som skyfflar på trafik otroligt bra
Kör några servrar hemma på en Gigabit-lina och den klarar det perfekt. Har även haft den på ett lan med ~130datorer vilket den klarade grymt också. Se bara till att slå på offloading för VLAN och annat du vill använda då det är av från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För att ha ett brandväggs os så kan även ipFire vara något stt kolla på. Tycker det är trevligare än pfsense. Vyos är dock helt underbart om man kan tänka sig att köra cli!

Edgerouter är åxå riktigt trevliga. Speciellt den nya edgerouter poe!

Sen så tycker jag att tanken med unify ap är helt rätt väg att gå! De är som sagt helt underbara! Deras wlc är åxå riktigt trevlig!

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jag har inte noterat att min Edge blir särskilt varm, snarare ljummen.

Sen fattar jag inte ekvationen när alla promt ska köpa Ubiquitis AP'n? Har man redan en router så förvandlar man ju den till en AP så slipper man köpa en ny! (mycket märkligt?)

Sen är ju utmaningen att dra fram näverkskabel inkl uttag och det kan ju vara en utmaning i dagens Sverige med många som har "tummen mitt i näven" och sovit på slöjden inkl har svårt att läsa instruktioner

För att få bättre funktion? De är driftsäkrare, kan sättas upp flera för att få bättre täckning, gjorda för att moteras i tak för snygg installation, PoE kräver inget eluttag, upp till 4 SSID... Behöver jag fortsätta?

Skrivet av plunn:

Jo men allting kostar penagr och en Ubiquity Pro är ju märkligt dyr.

Jag kör mina ASUS AC68U samt N66U som AP'n och eftersom jag redan ägde dessa så kostade det noll kronor att enkelt ändra till AP-mode när jag köpte min Edge... Funkar helt lysande!

Sen måste man då ev läsa på hur man ändrar sin router till AP-mode, med ASUS är det bara ett klick.

Vad är det som är så dyrt med Ubiquiti Pro? Halva priset eller mer jämfört med andra professionella produkter.

Permalänk
Medlem

Jag kör rackskåp med EdgeRouter och EdgeSwitch samt lite annat på jobbet. Kan inte påstå att något är speciellt varmt, ända är att fläktarna från switcharna låter lite. Trådlöst kör jag UniFi AC Lite och UniFi outdoor 5GHz. Allt fungerar perfekt för det ändamålet de används till.
Hemma kör jag rackskåp med 1 UniFi Security Gateway, 1 UniFi Switch, 1 UniFi AC Lite och 1 UniFi outdoor+. Fungerar även det perfekt för ändamålet de används till. Inget som blir speciellt varmt men samma här att fläktarna låter lite.

Så se över behovet och handla efter plånbokens kapacitet. Jag körde en Asus AC66U som AP innan hemma och det fungerade bra även det, om man bortser från alla inställningar som finns i UniFi Controller och täckningen utomhus.