Permalänk
Medlem

27" eller 32" 1440p Skärm

Att välja skärm är inte lätt..
Köpte nyligen en Benq EW2750ZL (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3203978) som fått bra recensioner. Fin bild men tyvärr är 1080p på 27" inte så trevligt, och jag personligen hatar Aliasing.

Kollar på dessa två alternativ nu som kostar lika mycket;
AOC Q3277PQU http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3282629
AOC Q2770PQU http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503

Taskigt om recensioner på 32"arn men det verkar vara samma panel som Benq BL3200PT som fått bra recensioner.
Vilken bör man välja? 27" lär bli fint för Aliasing i spel, men rädd för att text blir för smått.. Medans 32" har samma pixeltäthet som en 1080p 24"..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har BL3200PT är nöjd med den men vist de är en stor skärm så man ska ha plats för den
sen kan att man kan höja den så att det går att ha skärmen på högkant fin glidfriktion på den i höjdled

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Beror på avståndet du sitter från skärmen.

Jag hade en 27" som jag tyckde var för stor då jag var tvungen att röra på huvudet för att se hela skärmen. Sålde och köpte en 25" vilket jag är mycket mer nöjd med storleksmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Jag hade en 27" som jag tyckde var för stor då jag var tvungen att röra på huvudet för att se hela skärmen. Sålde och köpte en 25" vilket jag är mycket mer nöjd med storleksmässigt.

Själv gjorde jag motsatsen och gick från en 27" till en 31.5". Jag vill däremot ha så mycket skärmyta som möjligt så därav mitt val. (Gick även upp rejält i upplösning iom bytet, FHD -> 4K UHD. Vill inte behöva köra mycket skalning, den tidigare skärmen blev min sekundära skärm och ersatte en riktigt gammal modell.) Tycker däremot inte alls man behöver flytta huvudet från ett normalt åskådningsavstånd, till och med på 31.5". Sitter en armlängd ifrån skärmen, så antar att du satt väldigt nära? (Flyttar oftast inte ens huvudet om jag ska titta på min sekundära skärm som är 60° åt sidan, även den en armlängds avstånd.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det åt AOC Q2770PQU http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503
Är dock rädd för "IPS Glow" då jag kört VA skärm senaste 5 åren.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Om texten blir för liten så kan du ju i de flesta fall förstora den.

Eller är du en sån där som aldrig förstorar i webbläsaren eller officeprogram?

Hur som helst bör du ha ett djupt skrivbord oavsett vilken av skärmarna du köper.
Många stirrar sig blinda på olika produkter men tänker inte, eller vill inte tänka på förutsättningarna runtikring.
Är inte de bra så riskerar det ändå bara att bli skräp av alltihopa, oavsett hur bra det senaste nyköpet är.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Just nu lutar det åt AOC Q2770PQU http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503
Är dock rädd för "IPS Glow" då jag kört VA skärm senaste 5 åren.

Jag har en sådan skärm och just min är helt felfri.
Jag köpte den dock för 3000kr ny, om du kan gå upp till en 5000kr budget finns det bättre skärmar att köpa.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Jag har en sådan skärm och just min är helt felfri.
Jag köpte den dock för 3000kr ny och om du nu har en 5000kr budget finns det bättre skärmar att köpa.

Beställde för någon timme sedan, vilka skärmar är bättre? Jag har läst som satan och just denna verkade vara bäst overall.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: Nu är jag inte uppdaterad på nyare skärmar men när jag köpte min skärm var EV2736W en stor rekommendation med en 5000kr budget.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

@ronz: Glömde nämna att det finns lite IPS glow i nedre hörnen på AOC skärmen, syns enbart när man har en svart bild.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Skrivet av Justin91:

@-ronz: Glömde nämna att det finns lite IPS glow i nedre hörnen på AOC skärmen, syns enbart när man har en svart bild.

Som ägare av en likadan skärm kan jag bara instämma med ovanstående. Varför det syns tydligare i nedre hörnen och knappt något i de övre, och ifall detta är ett vanligt fenomen, kan jag inte svara på - någon som vet?

Permalänk
Avstängd

32" och 1440p känns som för liten upplösning på den storleken sweetspotten är nog enligt mig 1440p på en 27" är helt klart perfekt

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

@-ronz: Nu är jag inte uppdaterad på nyare skärmar men när jag köpte min skärm var EV2736W en stor rekommendation med en 5000kr budget.

Skrivet av Justin91:

@-ronz: Glömde nämna att det finns lite IPS glow i nedre hörnen på AOC skärmen, syns enbart när man har en svart bild.

Skrivet av TheTrippleTee:

Som ägare av en likadan skärm kan jag bara instämma med ovanstående. Varför det syns tydligare i nedre hörnen och knappt något i de övre, och ifall detta är ett vanligt fenomen, kan jag inte svara på - någon som vet?

Skrivet av Hytin:

32" och 1440p känns som för liten upplösning på den storleken sweetspotten är nog enligt mig 1440p på en 27" är helt klart perfekt

Jag har bestämt mig för 27" då 32" blir för stort och jag vill som sagt minimera Aliasing.
Nästa prio är att få så lite Glow/Bleed som möjligt. Därav beställde jag nyss AOC Q2770PQU.
Jag kikade även på Eizo EV2736W, men det är väldigt blandade uppgifter där på om skärmen har lite eller mycket Glow/Bleed.

Jag får se hur nöjd jag är med AOC'n när jag får hem den.. Annars byter jag nog mot Eizo skärmen.
Är inte Eizo'n bra så skiter jag i att byta skärm

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Är dock förvånad över att det inte finns någon 27" 1440p skärm med VA panel..
Finns bara 32"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Just nu lutar det åt AOC Q2770PQU http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503
Är dock rädd för "IPS Glow" då jag kört VA skärm senaste 5 åren.

jag skulle skippa ips skärmarna ifall det gäller gaming, surfandet. Böt själv till en ips, var först impad på färg starka färger, wow. men desto mer jag spelade så märker jag mera av ips glow i mörka områden.

Efter några månader användande så är jag van med färgerna, men ips glowen stör fortfarande lite. Idag skulle jag skippa en ips skärm.

Skärmen är en billigare qnix, vet inte om dyrare skärmar har bättre filter mot detta fenomen.

deras paneler är av samsung, så inte det värsta kvalitet iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Skärmen är en billigare qnix, vet inte om dyrare skärmar har bättre filter mot detta fenomen.

Min Samsung U32E850R (fick den för ett bra pris) som använder en PLS lider inte utav någon glow effekt överhuvudtaget. Så ja, det försvinner iom att man går upp i prisklasser.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av philipborg:

Själv gjorde jag motsatsen och gick från en 27" till en 31.5". Jag vill däremot ha så mycket skärmyta som möjligt så därav mitt val. (Gick även upp rejält i upplösning iom bytet, FHD -> 4K UHD. Vill inte behöva köra mycket skalning, den tidigare skärmen blev min sekundära skärm och ersatte en riktigt gammal modell.) Tycker däremot inte alls man behöver flytta huvudet från ett normalt åskådningsavstånd, till och med på 31.5". Sitter en armlängd ifrån skärmen, så antar att du satt väldigt nära? (Flyttar oftast inte ens huvudet om jag ska titta på min sekundära skärm som är 60° åt sidan, även den en armlängds avstånd.)

31,5" 4K UHD...

Låter som Asus PQ321QE ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Blev jävligt osäker nu på om jag skulle ha tagit en Eizo EV2736W istället...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

31,5" 4K UHD...

Låter som Asus PQ321QE ?

Nej. Det är en Samsung U32E850R som passar mina bruk utmärkt. (Fick den för ett schysst pris.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av philipborg:

Nej. Det är en Samsung U32E850R som passar mina bruk utmärkt. (Fick den för ett schysst pris.)

Snyggt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst på om AOC 2770PQU verkar det som en perfekt skärm för mig, förutom det faktum att den inte kör högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz.

Ni som äger den... hur presterar denna skärm vid spel?Stör man sig på något input lag eller den lägre frekvensen vid snabba fps-spel som CS:GO? Kan man köra spel i 1080p istället för 1440p ifall ens grafikkort är lite svagt utan att det ser skit ut?

Och @ronz, när beräknas du få din skärm, så man kan få läsa ett omdöme?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Efter att ha läst på om AOC 2770PQU verkar det som en perfekt skärm för mig, förutom det faktum att den inte kör högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz.

Ni som äger den... hur presterar denna skärm vid spel?Stör man sig på något input lag eller den lägre frekvensen vid snabba fps-spel som CS:GO? Kan man köra spel i 1080p istället för 1440p ifall ens grafikkort är lite svagt utan att det ser skit ut?

Och @-ronz, när beräknas du få din skärm, så man kan få läsa ett omdöme?

En anledning till att jag beställde AOC skärmen var också för att den fungerade bra i 1080p utan att se skit ut.
Uppdaterar tråden med omdöme när jag fått och provat skärmen, så runt ons-torsdag
Funderar även på att beställa Eizo skärmen för att jämföra.. dock drygt att skicka tillbaka en skärm och inte så schyst mot butiken men men..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

En anledning till att jag beställde AOC skärmen var också för att den fungerade bra i 1080p utan att se skit ut.
Uppdaterar tråden med omdöme när jag fått och provat skärmen, så runt ons-torsdag
Funderar även på att beställa Eizo skärmen för att jämföra.. dock drygt att skicka tillbaka en skärm och inte så schyst mot butiken men men..

Den gör det, alltså? Det låter ju lovande för exempelvis tungdrivna spel! Var har du läst det?

Det får du gärna göra. Tagga mig i inlägget så att jag hittar tillbaka hit! Om du har möjlighet får du gärna provköra CS:GO med.

Äsch. Strunta i butiken. Det är du som ska bli nöjd med ditt inköp! Beställ hem den där Eizo-skärmen om du velar. Lika bra.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Den gör det, alltså? Det låter ju lovande för exempelvis tungdrivna spel! Var har du läst det?

Det får du gärna göra. Tagga mig i inlägget så att jag hittar tillbaka hit! Om du har möjlighet får du gärna provköra CS:GO med.

Äsch. Strunta i butiken. Det är du som ska bli nöjd med ditt inköp! Beställ hem den där Eizo-skärmen om du velar. Lika bra.

https://pcmonitors.info/reviews/aoc-q2770pqu/ den här recensionen påstår det!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Wifi: @ronz: 1080p ser aldrig bra ut på 1440p skärmar när man spelar/läser text, däremot skalar 720p väldigt bra till 1440p om man nu tål en så låg upplösning. Filmer, streams, bilder & youtube t.ex. ser helt ok ut i 1080p då hjärnan skapar illusionen av en bättre bildkvalité när man inte har behov av att se detaljer.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

@Wifi: @-ronz: 1080p ser aldrig bra ut på 1440p skärmar när man spelar/läser text, däremot skalar 720p väldigt bra till 1440p om man nu tål en så låg upplösning. Filmer, streams, bilder & youtube t.ex. ser helt ok ut i 1080p då hjärnan skapar illusionen av en bättre bildkvalité när man inte har behov av att se detaljer.

Usually at this point in the review we’ll tell you that running 1920 x 1080 on a 2560 x 1440 is a bad idea due to how poor sharpness is compared to even a native 1920 x 1080 display of the same size. In this case we’re actually quite impressed by how the AOC handles the non-native ‘Full HD’ resolution.
You do lose some sharpness compared to displaying the same content on a 27” monitor with a native 1920 x 1080 resolution, but in this case it’s actually relatively subtle. Comparing games like Battlefield 4 and Dirt 3 side by side with a native Full HD 27” display (a glossy one at that) wasn’t as shocking as usual. Things looked a touch softer but not anywhere near as soft as we usually see.

Men text ser nog inte bra ut

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert 📺

Att köra 1920x1080 på 2560x1440-skärmar kan fungera helt okey/fullt rimligt när vi talar om spel. Man tappar en stuns av detaljintryck och det blir som ett grovt och brutalt AA-filter över bilden. Men det kan vara det som får upp bildfrekvensen tillräckligt för att spelupplevelsen ändå blir bättre.

Men i fråga om text, grafik och liknande blir det aldrig särskilt bra eftersom det är faktor 1 1/3-skalning (x1,33333....) i den digitala domänen. På just text blir det väldigt tydligt. Men ska man ut och surfa eller liknande brukar det inte vara problem med att köra skärmen i sin nativa upplösning. Så spar man med skalningen i spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att köra 1920x1080 på 2560x1440-skärmar kan fungera helt okey/fullt rimligt när vi talar om spel. Man tappar en stuns av detaljintryck och det blir som ett grovt och brutalt AA-filter över bilden. Men det kan vara det som får upp bildfrekvensen tillräckligt för att spelupplevelsen ändå blir bättre.

Men i fråga om text, grafik och liknande blir det aldrig särskilt bra eftersom det är faktor 1 1/3-skalning (x1,33333....) i den digitala domänen. På just text blir det väldigt tydligt. Men ska man ut och surfa eller liknande brukar det inte vara problem med att köra skärmen i sin nativa upplösning. Så spar man med skalningen i spelen.

Ska man köra på en 27" 1080p om den endast ska användas till netflix, chrome, HBO, youtube ja surfande och annat bröte (ingen gaming).

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Ska man köra på en 27" 1080p om den endast ska användas till netflix, chrome, HBO, youtube ja surfande och annat bröte (ingen gaming).

Det funkar helt klart till surf och film jag har en 24 " 144hz 1080p till spel.
Och en samsung 27 1080p till annat tack vare att gamingen skärmen har tn och samsungen har va. Men visst 1440p är fint
Allt är frågan om budget och behov.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat både Eizo EV2736W och AOC Q2770PQU och kan säga att båda har kass svärta. Ungefär som projektorsvärta.
Men det kanske ska vara såhär när man går från VA panel som man haft senaste 5 åren
Återkommer senaste i veckan med ett vettigt omdöme om båda.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken