Permalänk
Medlem

Konstigt problem med 970

För ett par dagar sedan började spel krascha för mig, andra frös eller blev helt svart en stund sen började fungera igen. Oavsett vilket så uppstod dock alltid samma problem efteråt. MSI Afterburner, HW Monitor och Nvidia geforce kan inte längre hitta mitt grafikkort, dock hittas det i device manager och eftersom båda mina skärmar är inkopplade till grafikkortet och fungerar som vanligt vet jag inte riktigt vad det är som gör detta. Har lite överklockning på grafikkortet, vilket jag haft ett par månader utan några problem. Maxtemp enligt MSI var 59 grader innan en krasch, sett den uppe på 75 också (vilket är ungefär där jag brukar ligga)
Enda som verkar konstigt är GPU Usage där MSI säger att max är "4294967296"

Så, någon som har en aning varför detta sker?

Är förresten ett EVGA GTX 970 2.0+ SSC

Edit: Någon gång när jag suttit och spelat märkte jag även att min andra skärm blev helt svart, men ingenting annat hände. Fortsatte spela, sen när jag väl gick ur spelet så var dock båda skärmarna helt svarta och var tvungen att stänga av datorn med strömknappen.

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk
Avstängd

Prova annan drivrutin.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Prova annan drivrutin.

Använde DDU och tog bort gamla drivrutiner. Laddade ner en äldre version ifrån Nvidia(Släppt februari 2016). Då hann jag inte mer än logga in på windows innan det blev röda rutor på mina skärmar och windows hängde sig helt.
Så fick boota i safe mode, avinstallera igen. Sitter nu och laddar ner näst senaste drivisar ifrån nvidia.

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk
Medlem

Jag har fått problem med mitt EVGA GTX 970 ACX 2.0 på senare tid, drivrutinera slutar fungera (skärmen blir helt svart och återställer sig ej), detta händer bara i vissa spel som tex Grim Dawn, GW2.

Jag kan aldrig se felmeddelandet förutom i windows loggen, har testat och resna drivrutinerna, äldre versioner och inget hjälper. Jag tror det är något fel på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Jag har fått problem med mitt EVGA GTX 970 ACX 2.0 på senare tid, drivrutinera slutar fungera (skärmen blir helt svart och återställer sig ej), detta händer bara i vissa spel som tex Grim Dawn, GW2.

Jag kan aldrig se felmeddelandet förutom i windows loggen, har testat och resna drivrutinerna, äldre versioner och inget hjälper. Jag tror det är något fel på grafikkortet.

Rädd för att det är samma för min del. Testade de näst senaste drivrutinerna, core clock låg på 540 konstant, även när GPU usage var på 100%. Ska testa de senaste ytterligare en gång nu.

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk
Medlem

Kan ni testa att klocka ner kortet och se ifall samma sak händer? Vet att det inte ska behövas men då får man se ifall det kan vara fabriksklocken som spökar och med det kortet i sig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kör själv på ett sånt kort. Har inte några problem men kör bara på fabriksklocken och senaste drivrutinerna. Ända jag märkt är väldigt litet tjut när fps ökar men det är det enda.
Kan tillägga att jag har testat en lätt överklock men gick tillbaka då jag inte lyckades få det stabilt.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan ni testa att klocka ner kortet och se ifall samma sak händer? Vet att det inte ska behövas men då får man se ifall det kan vara fabriksklocken som spökar och med det kortet i sig.

Det finns workarounds så som klocka ned och ändra fläktkurvan (fungerar i vissa spel, andra crashar det ändå)
Men det ska man inte behöva göra på ett grafikkort... det är fabriksklockat och då gäller garantin, tog faktiskt kontakt med EVGA då de hävdade att det va drivrutinera men efter mycket sök i grim dawn forumet och alla black screens i andra spel så är jag väldigt besviken.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en GTX 970 G1 Gaming å har börjat uppleva precis samma sak men bara efter hade jag installerat senaste Nvidia drivrutiner. Det gick så långt att jag fick ominstallera Windows 2 gånger.
Kolla gärna i msinfo32 och se vilken sorts Error du får. Återkom sen. För min del inget hjälper och bara hoppas Nvidia ska patcha det.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Jag kör på en GTX 970 G1 Gaming å har börjat uppleva precis samma sak men bara efter hade jag installerat senaste Nvidia drivrutiner. Det gick så långt att jag fick ominstallera Windows 2 gånger.
Kolla gärna i msinfo32 och se vilken sorts Error du får. Återkom sen. För min del inget hjälper och bara hoppas Nvidia ska patcha det.

Är upptagen med BDO, riktigt beroendeframkallande men när jag sökte på felmeddelande i windows loggarna så kom det upp som "Drivers have stopped working", mer exakt än så kan jag tyvärr inte komma fram med för tillfället. Men det kommer inte direkt, och i GW2 så fungerar det om jag sätter upp fläkten på 55% fan speed, i grim dawn så dör spelet random 10 min till 2 timmar.

Edit:
Tråd på grim dawn forumet: http://www.grimdawn.com/forums/showthread.php?t=29669&page=1

Permalänk
Medlem

@Xaio: Allt detta händer bara i The Division. Det verkar vara en vanlig bug från ubisoft och inte drivrutinerna. Kanske samma sak händer till dig med. Frustrerande...

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith90:

Kör själv på ett sånt kort. Har inte några problem men kör bara på fabriksklocken och senaste drivrutinerna. Ända jag märkt är väldigt litet tjut när fps ökar men det är det enda.
Kan tillägga att jag har testat en lätt överklock men gick tillbaka då jag inte lyckades få det stabilt.

Det tjutet du hör är nog coil whine, jag drog ner till fabriksklocken igår, men spelade inte så mycket efter det, så får se om det hjälper. Är dock skeptisk då jag kunnat köra med min lilla överklock sen jag fick datorn i princip.

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Jag kör på en GTX 970 G1 Gaming å har börjat uppleva precis samma sak men bara efter hade jag installerat senaste Nvidia drivrutiner. Det gick så långt att jag fick ominstallera Windows 2 gånger.
Kolla gärna i msinfo32 och se vilken sorts Error du får. Återkom sen. För min del inget hjälper och bara hoppas Nvidia ska patcha det.

Skrivet av Xaio:

Är upptagen med BDO, riktigt beroendeframkallande men när jag sökte på felmeddelande i windows loggarna så kom det upp som "Drivers have stopped working", mer exakt än så kan jag tyvärr inte komma fram med för tillfället. Men det kommer inte direkt, och i GW2 så fungerar det om jag sätter upp fläkten på 55% fan speed, i grim dawn så dör spelet random 10 min till 2 timmar.

Edit:
Tråd på grim dawn forumet: http://www.grimdawn.com/forums/showthread.php?t=29669&page=1

Skrivet av haiPA:

@Xaio: Allt detta händer bara i The Division. Det verkar vara en vanlig bug från ubisoft och inte drivrutinerna. Kanske samma sak händer till dig med. Frustrerande...

Ska se om jag kan få fram något vettigt därifrån senare idag. Gissar dock på att det är nvidias senaste drivrutiner som spökar här med.

Det är inte bara i The Division detta händer, hänt mig i 3-4 olika spel.

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytero:

Ska se om jag kan få fram något vettigt därifrån senare idag. Gissar dock på att det är nvidias senaste drivrutiner som spökar här med.

Det är inte bara i The Division detta händer, hänt mig i 3-4 olika spel.

Detta hände långt innan senaste drivrutinerna för mig iaf. I GW2 dör hela datorn dock så det kan va något annat problem, de andra är riktigt irriterade då skärmen slocknar och går inte igång pga att grafikkortsdrivrutinerna crashar.
Så man är tvungen och reboota, relogga fungerar inte heller vilket jag har testat.

En workaround skulle ju va att kunna starta om drivrutinerna med något hotkey men tror att spelet crashar också så det blir nog ospelbart.

Hur som, kom på hur jag hittade skiten och det va i något crash report program.