Permalänk
Medlem

Uppa spänningen för en switch

Jag har ett projekt på gång där jag har en switch med en nätdel som ger output på 7.5V och 700mA. Jag tänkte göra om så att den matas via USB 2.0 istället. Eftersom USB levererar 5V och i det här fallet 2.1A. Skulle det räcka att skarva switch-kabeln med en USB kabel och på strömkabeln sätta dit ett motstånd på c:a 3.5ohm för att få upp spänningen till 7.5V istället för 5V? (enligt ohms-lag)

Försöker gnugga av mina elektronikkunskaper, men de är väldigt dammiga

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Jag har ett projekt på gång där jag har en switch med en nätdel som ger output på 7.5V och 700mA. Jag tänkte göra om så att den matas via USB 2.0 istället. Eftersom USB levererar 5V och i det här fallet 2.1A. Skulle det räcka att skarva switch-kabeln med en USB kabel och på strömkabeln sätta dit ett motstånd på c:a 3.5ohm för att få upp spänningen till 7.5V istället för 5V? (enligt ohms-lag)

Försöker gnugga av mina elektronikkunskaper, men de är väldigt dammiga

Det funkar inte så. I så fall skulle du kunna sätta dit ett oändligt stort motstånd och få ut oändligt hög effekt.
För att höja spänningen måste du sätta dit en boost converter

Permalänk
Medlem

@iMicke: Ja, det har du ju rätt i. Är det enkelt att skapa en sådan för en amatör? Eller finns det färdiga för mitt ändamål? Boost converter = spänningsomvandlare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Step-up regulator.
Ta en www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=3+5+30V+to+4+0+30V+DC+DC+Boost...

billigare än att bygga själv i skattelandet Sverige.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: Tackar! ska kolla på detta och läsa på lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Naturligtvis en kapsling till honom med om Du inte kan montera den direkt i nätverksswitchen.

Äger själv en sådan då den skulle monteras i en befintlig metallkapsling. Köpte två olika via eBay. Denna hade lägst förlust och då även lägst värmeavgivning(kollade med en FLIR kamera). Kunde få ut 27,4 volt med enbart 2,9 volt in. Den skulle dock vara för 13,74 in och 27,4 ut @ 0,5A för att sedan längre bort regleras åter ner igen till 13,74 volt. Körde den i provläge i lite över 3 veckor med 10 Ohms resistans på 27,4 volts sidan. Varm blev den men den var stabil(utspänningen sjönk inte mer efter några h drift) och hade förlorat runt 0,4 volt p.g.a. värmen som måste ha lurat regulatorn. Sen vet jag inte om det är en äkta National regulator på den eftersom typsnittet verkar lite väl mycket kinesiskt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.