Permalänk
Medlem

Den optimala skärmen existerar inte?

I dagsläget använder jag Samsung S23A700D, en 23" TN-panel med 1080p och 120 Hz, vilken jag varit nöjd med under en längre tid. Dock börjar storleken kännas lite liten och färgerna aningen urvattnade samtidigt som den fortfarande är en perfekt skärm för spel (till exempel CS:GO) på grund av sin höga uppdateringsfrekvens.

Allting började med min förra tråd där jag spekulerade i att skaffa en sekundär skärm för att använda den till mitt designarbete samtidigt som min nuvarande skärm fick hänga kvar som spelskärm. Denna tanken lockar mig däremot inte så mycket längre då två skärmar med olika uppdateringsfrekvens kan ställa till problem samt att det vore skönare med en enda, större skärm. Men efter att varit fast i skärm-träsket ett bra tag nu har jag kommit fram till att den optimala skärmen mest troligen inte existerar ännu... åtminstone inte enligt mina krav och om man ska väga in specifikationer i samråd med omdömen samt recensioner.

Vad jag vill ha i en ny skärm:

  • Större skärmyta (förslagsvis 27")

  • Bättre skärmpanel (förslagsvis IPS)

  • Högre upplösning (förslagsvis 1440p)

  • Bibehållandet av hög uppdateringsfrekvens (minst 120 Hz) och lågt input lag

  • Någorlunda vettigt pris

  • Överlag bra omdömen och recensioner

Vilka skärmar jag har tittat på:

  • Dell U2515H (bra produkt av Sweclockers) - för sin större storlek, bättre panel, högre upplösning och vettiga pris - dock bara 60 Hz och en del dåliga omdömen kring pixelfel

  • Eizo FlexScan EV2736W - för sin större storlek, bättre panel, högre upplösning, vettiga pris och mycket bra omdömen - dock bara 60 Hz

  • AOC Q2770PQU - för sin större storlek, bättre panel, högre upplösning, vettiga pris, mycket bra omdömen och recensioner - dock bara 60 Hz

  • Asus MG279Q (bra produkt av Sweclockers) - för sin större storlek, bättre panel, högre upplösning, bättre uppdateringsfrekvens - dock dåliga omdömen

  • Acer Predator XB271HUbmiprz - för sin större storlek, bättre panel, högre upplösning, bättre uppdateringsfrekvens - dock högt pris och få omdömen

  • Asus ROG Swift PG279Q (utmärkt produkt av Sweclockers) - för sin större storle, bättre panel, högre upplösning, bättre uppdateringsfrekvens - dock högt pris och dåliga omdömen

Det är ungefär vad jag kommit fram till. I en drömvärld skulle det funnits en skärm som uppfyllde alla mina krav, men tyvärr verkar det inte existera, och då finns det två alternativ. Antingen får jag tumma på något krav eller också ge mig in i lotteriet att hoppas få en bra skärm från någon av de tillverkare som verkar ha mest problem (Asus och Acer). I dagsläget lutar det mer åt att nöja sig med 60 Hz i uppdateringsfrekvens och köpa AOC Q2770PQU som i specifikationerna uppfyller alla övriga krav samt dessutom har riktigt bra omdömen och recensioner. Frågan är dock hur dess input lag är och hur den står sig vid kvicka fps-spel som CS:GO.

Vad säger ni andra medlemmar? Har ni några tips på riktigt bra skärmar därute som jag missat? Eller begär man för mycket när man vill hitta en skärm med större storlek, bra panel, hög upplösning, hög uppdateringsfrekvens samt bra omdömen och recensioner?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Problemet med allt du önskar som ips och 120hz, det kommer kosta då. Men om du väntar ett tag så kommer det säkert en skärm, men just nu kommer nog allt kosta runt 7-10 tusen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

Vill man ha premium-prylar får man vara beredd på att betala för det.

Din kravlista är det bara de bästa skärmarna som faktiskt kvalar in på. Sedan håller skärmen förmodligen i väldigt många år, jag tror inte du kommer byta skärm lika ofta som du skulle behöva byta grafikkort för att kunna driva skärmen i den bildfrekvens den är gjord för.

Jag tror du tagit upp så gott som alla skärmar som kvalar in. Omdömmen på samtliga bör nog inte vara så svåra att hitta, speciellt om man kollar upp utländska sidor. Just Asus skärmar verkar ha problem med varierande kvalitet. Har man tur så får man ett väl fungerande exemplar. Har man otur, en defekt skärm. Det är ju ganska höga krav panelerna ska klara av så tyvärr hamnar en hel del dåliga exemplar tyvärr i handeln.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wifi:

I dagsläget lutar det mer åt att nöja sig med 60 Hz i uppdateringsfrekvens och köpa AOC Q2770PQU som i specifikationerna uppfyller alla övriga krav samt dessutom har riktigt bra omdömen och recensioner. Frågan är dock hur dess input lag är och hur den står sig vid kvicka fps-spel som CS:GO.

Du kommer inte bli nöjd med 60 Hz i CS (eller något annat spel heller för den delen) om du är van vid 120 Hz idag. Jag hade gått för MG279Q eller PG279Q och hoppats på ett bra ex; får du ett dåligt har du 14 dagars lagstadgad ångerrätt vid distansköp.

Ångerrätten gäller enbart vid distansköp.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

får du ett dåligt har du 14 dagars lagstadgad ångerrätt.

Bara vid postorder, så folk vet

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av EyeNEye:

Bara vid postorder, så folk vet

Bra påpekat! Är så van vid att det är så man handlar att jag förbisåg andra möjligheter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

I dagsläget använder jag Samsung S23A700D, en 23" TN-panel med 1080p och 120 Hz, vilken jag varit nöjd med under en längre tid. Dock börjar storleken kännas lite liten och färgerna aningen urvattnade samtidigt som den fortfarande är en perfekt skärm för spel (till exempel CS:GO) på grund av sin höga uppdateringsfrekvens.

Allting började med min förra tråd där jag spekulerade i att skaffa en sekundär skärm för att använda den till mitt designarbete samtidigt som min nuvarande skärm fick hänga kvar som spelskärm. Denna tanken lockar mig däremot inte så mycket längre då två skärmar med olika uppdateringsfrekvens kan ställa till problem samt att det vore skönare med en enda, större skärm. Men efter att varit fast i skärm-träsket ett bra tag nu har jag kommit fram till att den optimala skärmen mest troligen inte existerar ännu... åtminstone inte enligt mina krav och om man ska väga in specifikationer i samråd med omdömen samt recensioner.

Vad jag vill ha i en ny skärm:

  • Större skärmyta (förslagsvis 27")

  • Bättre skärmpanel (förslagsvis IPS)

  • Högre upplösning (förslagsvis 1440p)

  • Bibehållandet av hög uppdateringsfrekvens (minst 120 Hz) och lågt input lag

  • Någorlunda vettigt pris

  • Överlag bra omdömen och recensioner

Vilka skärmar jag har tittat på:

  • Dell U2515H (bra produkt av Sweclockers) - för sin större storlek, bättre panel, högre upplösning och vettiga pris - dock bara 60 Hz och en del dåliga omdömen kring pixelfel

  • Eizo FlexScan EV2736W - för sin större storlek, bättre panel, högre upplösning, vettiga pris och mycket bra omdömen - dock bara 60 Hz

  • AOC Q2770PQU - för sin större storlek, bättre panel, högre upplösning, vettiga pris, mycket bra omdömen och recensioner - dock bara 60 Hz

  • Asus MG279Q (bra produkt av Sweclockers) - för sin större storlek, bättre panel, högre upplösning, bättre uppdateringsfrekvens - dock dåliga omdömen

  • Acer Predator XB271HUbmiprz - för sin större storlek, bättre panel, högre upplösning, bättre uppdateringsfrekvens - dock högt pris och få omdömen

  • Asus ROG Swift PG279Q (utmärkt produkt av Sweclockers) - för sin större storle, bättre panel, högre upplösning, bättre uppdateringsfrekvens - dock högt pris och dåliga omdömen

Dold text

Det är ungefär vad jag kommit fram till. I en drömvärld skulle det funnits en skärm som uppfyllde alla mina krav, men tyvärr verkar det inte existera, och då finns det två alternativ. Antingen får jag tumma på något krav eller också ge mig in i lotteriet att hoppas få en bra skärm från någon av de tillverkare som verkar ha mest problem (Asus och Acer). I dagsläget lutar det mer åt att nöja sig med 60 Hz i uppdateringsfrekvens och köpa AOC Q2770PQU som i specifikationerna uppfyller alla övriga krav samt dessutom har riktigt bra omdömen och recensioner. Frågan är dock hur dess input lag är och hur den står sig vid kvicka fps-spel som CS:GO.

Vad säger ni andra medlemmar? Har ni några tips på riktigt bra skärmar därute som jag missat? Eller begär man för mycket när man vill hitta en skärm med större storlek, bra panel, hög upplösning, hög uppdateringsfrekvens samt bra omdömen och recensioner?

Har svårt att tro du blir nöjd med AOC Q2770PQU då den har 17ms input lag och steget ner från 120 till 60Hz lär märkas stort.
Iofs skärmen du har nu har också högt input lag (12ms~).

120Hz 1440p IPS är fortfarande ganska nytt inom platta skärmar, detta var ju dock löst på CRT tiden (tänka sig att vi 15+år senare inte har bättre skärmar).
Smakar det så kostar det och barnfel finns.

Jag är mycket nöjd med min skärm även fast den har 30ms input lag, 60Hz och drar 130W~.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Måste det just va IPS? Finns ju rätt vettiga VA paneler som en kompromiss mellan TN och IPS vad jag förstått.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med en Sony FW900 och bortser jag i från geometri, vikt och storlek så är den banne mig perfekt.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket @Daark, @anon5930, @Alling, @EyeNEye, @BergEr, @phreec och @anon185723 för bra och informativa inlägg!

Jag förstår nu att mina krav är så pass höga att det jag behöver leta efter är en skärm med lite mer premium pris. Precis som ni säger tror egentligen inte jag heller att jag kommer bli nöjd med något annat än en skärm som uppfyller alla mina krav, det var bara snålheten som slog till. Att till exempel sänka kravet på uppdateringsfrekvens är som upplagt för besvikelse när jag under de senaste fyra åren suttit med 120 Hz.

Men om man höjer sitt pristak till runt 8000 kronor istället, finns det några andra intressanta skärmar då som jag missat, eller är exempelvis Acer Predator XB271HU fortfarande det bästa valet då? Jag avstår helst helt från Asus då deras QC verkar lika halvdan som kvaliteten på deras skärmar.

Skrivet av phreec:

Måste det just va IPS? Finns ju rätt vettiga VA paneler som en kompromiss mellan TN och IPS vad jag förstått.

Det måste inte vara IPS. Jag är bara inte intresserad av TN på grund av dess dåliga betraktningsvinklar och urvattnade färger. Har du några bra tips på skärmar med VA-panel?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen köpt https://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-predator-xb270hu-... och måste säga att jag är grymt nöjd! så den kan ja rekommendera!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha en bil som som har allt gällande utrustning och 800 hästkrafter, men vill bara betala 5000 kr, precis samma tankegång som du har, men vill du ha kvalitet så kostar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildBee:

Jag vill ha en bil som som har allt gällande utrustning och 800 hästkrafter, men vill bara betala 5000 kr, precis samma tankegång som du har, men vill du ha kvalitet så kostar det.

Du blandar ihop kvalitet och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Du blandar ihop kvalitet och prestanda.

Egentligen kostar en 34-40 tums tv skärm idag med senaste tekniken runt 4000-5000kr. När det kommer till monitorer så fördubblas priset. Tycker det är en rip off som dom gör.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det ingen perfekt skärm. Man är nästan tvungen att välja bort ett av alla sina krav.
Jag har läst runt på internet hela helgen efter en bra 27" 1440p skärm, som inte kostar skjortan.
Kom fram till Dell U2715H, Eizo EV2736W, AOC Q2770PQU och Benq BL2710PT.
Då det är 1440p så valde jag bort 144hz och nöjer mig med 60hz.
Eizo skärmen och AOC skärmen verkar få overall bäst omdöme/recensioner och lider minst av glow/bleeding.
Därför beställde jag både Eizo och AOC skärmen igår. Får se mot slutet av veckan hur de fungerar...
Hittade även denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3323385 som är en ny modell av EV2736W. Men 2000kr dyrare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min Asus MG279Q, men jag har förstått att många drabbats av dåliga exemplar. Om du har ork att vara med i "lotteriet" och reklamera/returnera om du i värsta fall går på en nit så tycker jag att den är värd risken! Surt att betala premiumpris för det förstås :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Tack så mycket @Daark, @anders190, @Alling, @EyeNEye, @BergHa, @phreec och @fxfighter för bra och informativa inlägg!

Jag förstår nu att mina krav är så pass höga att det jag behöver leta efter är en skärm med lite mer premium pris. Precis som ni säger tror egentligen inte jag heller att jag kommer bli nöjd med något annat än en skärm som uppfyller alla mina krav, det var bara snålheten som slog till. Att till exempel sänka kravet på uppdateringsfrekvens är som upplagt för besvikelse när jag under de senaste fyra åren suttit med 120 Hz.

Men om man höjer sitt pristak till runt 8000 kronor istället, finns det några andra intressanta skärmar då som jag missat, eller är exempelvis Acer Predator XB271HU fortfarande det bästa valet då? Jag avstår helst helt från Asus då deras QC verkar lika halvdan som kvaliteten på deras skärmar.

Det måste inte vara IPS. Jag är bara inte intresserad av TN på grund av dess dåliga betraktningsvinklar och urvattnade färger. Har du några bra tips på skärmar med VA-panel?

Satsa på en 144hz IPS med strobed backlightning. Teknik går under många olika namn så som ULMB, LIghtboost och Benq blur reduction. Det enda negativa kvar är då kontrasten och dubbla bild artefakter som finns på alla lcds i olika grader. Har för mig att Acer Predator XB270HU når specifikationerna. Frågan är om du får ett bra exemplar.

http://www.testufo.com/#test=photo&photo=toronto-map.png&pps=...
Här har du ett kvalitetstest för bild i rörelse. Det är bara att leka med hastigheten. På en bra skärm så är bilden lika tydlig i rörelse som när bilden står still. Strobed backlightning är inte kompatibelt med G-/FSync. Dock ger strobed backlightning en betydligt större visuel förbättring när bild är i rörelse. 1 ms latency är inte tillräckligt snabbt för många lcd skärmar i dag och många ägare väljer där med att sänka till 100hz för att få mindre dubbla bild artefakter.

Själv så väntar jag på oled som ska förbättra kontrasten markant. 144 hz med oled och strobed backlightning och vi har nästan den perfekta skärmen. SED var en tidigare frälsningen som tyvärr inte kom ut på marknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Tack så mycket @Daark, @anders190, @Alling, @EyeNEye, @BergHa, @phreec och @fxfighter för bra och informativa inlägg!

Jag förstår nu att mina krav är så pass höga att det jag behöver leta efter är en skärm med lite mer premium pris. Precis som ni säger tror egentligen inte jag heller att jag kommer bli nöjd med något annat än en skärm som uppfyller alla mina krav, det var bara snålheten som slog till. Att till exempel sänka kravet på uppdateringsfrekvens är som upplagt för besvikelse när jag under de senaste fyra åren suttit med 120 Hz.

Men om man höjer sitt pristak till runt 8000 kronor istället, finns det några andra intressanta skärmar då som jag missat, eller är exempelvis Acer Predator XB271HU fortfarande det bästa valet då? Jag avstår helst helt från Asus då deras QC verkar lika halvdan som kvaliteten på deras skärmar.

Det måste inte vara IPS. Jag är bara inte intresserad av TN på grund av dess dåliga betraktningsvinklar och urvattnade färger. Har du några bra tips på skärmar med VA-panel?

Jag glömde påpeka att det är dumt att vara dumsnål också. Själv valde jag mellan Asus MG279Q och AOC G2460PF under Black Friday 2015 och valde då G2460PF (1999kr mot 4999kr eller vad nu MG279Q kostade då). Inte helt nöjd med valet då jag föredrar IPS men som lättdriven instegsskärm med FreeSync så är den rätt nice. Använder primärt min Dell U2713HM men väljer FreeSync-skärmen i spel där jag kan offra bildkvalitet och hellre vill ha högre flyt/bildfrekvens.

Alltid lätt att vara efterklok förstås.

Skrivet av nicoX:

Egentligen kostar en 34-40 tums tv skärm idag med senaste tekniken runt 4000-5000kr. När det kommer till monitorer så fördubblas priset. Tycker det är en rip off som dom gör.

Det är inte samma produkter och för den delen paneler. TV-apparater sitter man normalt sett några meter ifrån medans en datorskärm står väldigt nära användaren. Jag antar att Sweclockers skärmexpert har någon artikel där han går in lite närmare om det hela.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nicoX:

Egentligen kostar en 34-40 tums tv skärm idag med senaste tekniken runt 4000-5000kr. När det kommer till monitorer så fördubblas priset. Tycker det är en rip off som dom gör.

En TV i 40 tum och mindre för 5000 kr har inte alls senaste tekniken utan nästan allt i den kategorin hör till budgetsegmentet och är OEM-produkter i varierande grad. Det är 3-5 år gammal teknik ifall vi talar om bildpanelens egenskaper och har meh-kvalitet. Och även då, 2011, fanns det LCD-TV med bättre teknik (och ruskigt dyrare prislapp) än vad som finns idag i det segmentet. Det enda som möjligen har hänt är att det sitter fler pixlar (4K/UHD) i många av dagens modeller. Men det är i grunden bara en fråga om kvantitet, inte kvalitet.

Vill man ha en TV med senaste tekniken, local dimming, kvantprickar, HDR-stöd, 600 MHz bandbredd över HDMI etc. så måste man upp en hel del i prisklass och även storlek. Då är man inne på premiumklass och lanseringspriser ligger ofta på 20.000 kr+

När det kommer till datorskärmar betalar man premium för andra typer av funktioner likt högre klockfrekvenser i kombination med större pixelmatriser. 3440x1440 vid 100 Hz, 2560x1440 i 165 Hz etc. Det kräver mycket mer av tekniken och paneltillverkning än normalt och därför är det högre priser när det är färre som konkurrerar.

Budgetdatorskärmar som håller meh-kvalitet kostar kanske runt 1500-2000 kronor, så ungefär samma pris-prestandagap som på TV-sidan.

Permalänk
Medlem

Ips skärmar har fortfarande för hög responstid på pixlarna för att jag skulle välja det till snabba FPS spel. Blurret blir olidligt i snabba panoreringar. Det spelar ingen roll om den gula färgen är finare än på en TN panel då.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺

@KingCobra: Fast tänker du på "IPS" som generella 60 Hz-skärmar eller på moderna 144 Hz-kapabla IPS/AHVA-maskiner likt Asus PG279Q och liknande? Jag förstår att den med riktigt höga krav inte nöjer sig med "näst bäst" men annars är det hårfin skillnad när vi talar om 144 Hz-skärmar.

Permalänk
Inaktiv

Bilden ovan ser ut att vara fångad av en stillastående kamera. Ett bättre sätt för ett mer verkligt scenario är att man följer bilden med kameran. Precis som man gör med ögonen när man följer ett objekt i verkligheten. Då får man bättre fokus och skillnaderna mellan panelerna blir lättare att se. Ett kort tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Bilden ovan ser ut att vara fångad av en stillastående kamera. Ett bättre sätt för ett mer verkligt scenario är att man följer bilden med kameran. Precis som man gör med ögonen när man följer ett objekt i verkligheten. Då får man bättre fokus och skillnaderna mellan panelerna blir lättare att se. Ett kort tips.

Slutartiden på dessa foton är tillräckligt låg i förhållande till skärmens uppdateringsfrekvens för att det inte ska spela någon roll.
Suddigheten som visas är helt på grund av den motion blur som skärmens panelteknologi orsakar.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Kanske är en lösning för dig två skärmar som använts separat, har en bekantsom sitter på en bärbar speladator och sen kopplar in en ips och stänger av bärbara skärmen vid jobb.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon185723:

Bilden ovan ser ut att vara fångad av en stillastående kamera. Ett bättre sätt för ett mer verkligt scenario är att man följer bilden med kameran. Precis som man gör med ögonen när man följer ett objekt i verkligheten. Då får man bättre fokus och skillnaderna mellan panelerna blir lättare att se. Ett kort tips.

Det är precis vad du tittar på.

Med en stillastående kamera ser du pixelstrukturen från panelen och det blir godtyckliga dubbelbilder baserat på hur exponeringstiden ligger i fas med panelens uppdatering. Då ser det ut så här:

Bilderna jag tar för testerna och visar i inlägget ovan är med en "chase cam" med kamera på skena som följer rörelsen över skärmen för vanligtvis 4 - 6 uppdateringscykler. Exakt metod finns här: http://www.blurbusters.com/motion-tests/pursuit-camera/

Permalänk
Inaktiv

Tackar! Jag misstog panelerna för något bättre. Avsaknaden utav ulmb och liknande tekniker visar sig skarpt.

Permalänk
Medlem

Om Dell slänger med Freesync och/eller Gsynk till:
https://pcmonitors.info/dell/dell-up3017q-4k-uhd-oled-monitor...
Så kan vi mycket väl ha den perfekta skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om Dell slänger med Freesync och/eller Gsynk till:
https://pcmonitors.info/dell/dell-up3017q-4k-uhd-oled-monitor...
Så kan vi mycket väl ha den perfekta skärmen.

Att den skärmen blir grym hoppas jag, med tanke på det preliminära priset på skärmen är 5000$...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon185723: Med ULMB blir det tydligare att TN-panelen har mindre eftersläp: