Permalänk
Medlem

Högskoleprovet, DN Debatt

Hej allihopa,
Jag såg detta ämne på DN Debatt (DN Debatt) och det var väldigt många som där tyckte (verkar tycka) att högskoleprovet är väldigt missledande avseende möjlighet till akademisk utbildning.

Jag tänkte fråga lite hur ni ställer er och hur ni skulle argumentera. För jag kan tycka å ena sidan att det är relativt rättvisande, eller åtminstone så tror jag det. Självfallet visar det inte hur duktig man i verkligheten kommer att vara på sin utbildning/sitt framtida jobb, men det visar ju på förutsättningar som är enkla att mäta. Och eftersom att man kommer in på utbildningar genom både betyg och högskoleprovet så borde det blir relativt rättvist (det anser i vart fall jag, eller tror kanske vore mer korrekt att skriva).

EDIT: Det verkar som att jag läste fel, det var tvärtom, många som inte höll med. Men lämnar ämnet aktivt i vart fall, kan vara kul att se lite argument.

“Ditt resultat på högskoleprovet är ett mått på din förmåga att klara av högskolestudier”, står det i en artikel på studera.nu, som Universitets- och högskolerådet ansvarar för. I teorin må högskoleprovet vara ett bra koncept som ger människor ytterligare en möjlighet att komma in på sina drömutbildningar. Men i praktiken så faller systemet.

Vad resultatet på högskoleprovet egentligen speglar är hur många gånger du skrivit provet, hur bra du är på väldigt grundläggande matematik och hur snabbt du kan läsa och förstå meningslösa ord. Om man ska dra det till sin spets testar högskoleprovet i själva verket endast människors stresshantering då det är många uppgifter som ska göras på kort tid – men det tar varken hänsyn till personers erfarenheter, egenskaper eller passion för den utbildning hen söker till.

Rapporten “Den svenska utbildningspolitikens arbetsmarknadseffekter: vad säger forskningen?” skriven av IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, bevisar att när det gäller akademisk framgång så är betyg en betydligt bättre indikator än vad högskoleprovet är (Björklund, Fredriksson, Gustafsson & Öckert 2010). Studien “The Myth of Achievement Tests” av nobelpristagaren James Heckman vid University of Chicago konstaterar dessutom att utbildningsnivån på gymnasiet sjunker på grund av system som högskoleprovet (Heckman, Humphries & Kautz 2014).

Att Heckman med flera kommit fram till detta resultat är förståeligt. Då elever tidigt i sin gymnasieutbildning lyckas skriva ett tillräckligt bra resultat för att ta sig in på sin utbildning finns det inte längre ett krav på att få höga betyg utan det räcker med att få godkänt i de kurser som krävs för behörighet. Kommer dessa elever att arbeta stenhårt som vi andra studiemotiverade elever för att få toppbetyg? För varför skulle de? Det här är också något Helen Hellmark Knutsen nämner i sin text på DN Debatt där hon vill att man ska se över Högskoleprovets betydelse för antagningen.

Med ett resultat på högskoleprovet kan man vid ansökan för högre studier vid universitet och högskola hamna i ytterligare en urvalsgrupp utöver den grupp som endast går efter gymnasiebetygen. Detta prov kan också användas för att skilja mellan sökande som har ett likadant betygssnitt, främst vid attraktiva utbildningar. Att en tredjedel av personerna som antas till en utbildning utgörs av personer som sökt in på sitt resultat från högskoleprovet är för mig absurt och rent av diskriminerande när människor lägger ner oräkneliga timmar på att få toppbetyg under sin gymnasietid.

En lösning på problemet hade varit att anpassade antagningsprov och intervjuer infördes. Då har varje utbildning chansen att få fram kandidater med de rätta kunskaperna, de rätta egenskaperna och framför allt de kandidater som faktiskt förtjänar platsen. Detta hade gett varenda sökande en “andra chans”, samtidigt som studiemotiverade elever inte hade lagt ner så mycket slit i onödan.

Högskoleprovet skapar en orättvisa för elever som lägger ner blod, svett och tårar på skolan. Jag vill själv komma in på läkarprogrammet efter studenten och har av den anledning fått arbeta hårt under hela min gymnasietid för att få höga betyg, precis som många andra. Är det då rätt att människor som “struntat” i skolan och som inte uppnåt samma höga studieresultat, ska kunna “köpa” sig in på en så attraktiv utbildning?"

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt precis haft en diskussion kring detta och övervägt själv att göra en artikel, men verkar som att grabben hann före.

Jag skrev relativt bra på HP och kan nog använda det för att komma in på min utbildning, men det beror ju lite på hur intagningspoängen förändras i år. Däremot tycker jag att HP är som det är nu någonting som är mindre värt än dess nytta, men konceptet är ju väldigt bra. Jag vill söka till teknisk matematik, men hur ska ordförståelse hjälpa mig med det? Att HP fungerar som ett alternativ till betyg tycker jag inte är så rätt, men snarare ska det hjälpa dem som kanske missade sin prestation i skolan. Provet kan ju hursomhelst mäta förmågan att prestera under vissa omständigheter, men är inget tydligt mått på kunskap.
HP borde ge en möjlighet till att skriva ett sorts antagningsprov + intervju som han säger, eftersom grundläggande kunskaper kan inte nödvändigtvis visa att man kan bli läkare.

Frågan är väl om man ska ge platsen till den som presterade utmärkt under gymnasium med toppbetyg eller till den som det gick lite sämre för men är mycket mer motiverad att studera.

Permalänk
Medlem

Läst mycket om sänkta antagningskrav, nu pratas det om att ta bort högskoleprovet, allt för att "bråkstakar" ska kunna ta sig vidare. Skrämmande utveckling.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Problemet är att många som är mot HP kommer med argumenten att uppgifterna är orelevanta.

"Vad spelar det för roll om jag kan de här 20 orden"

Det handlar inte om att kunna just de orden, snarare att ifall du rört dig i kretsar där du lärt dig orden så antar man att du har en del kunskap och är bildad kring ämnet. Ofta ser vi ord som förekommer i kultur, musik, diverse fackord osv.

Konstigt nog så är HP i allmänhet enklare att komma in med än betyg skulle jag vilja påstå.
Iallafall för civilingenjörerna (har ej kollat de andra). Programmet jag vill komma in på ligger runt 21.80 i betyg, dock bara på 1.55-1.65 på HP.

För att ställa det i kontrast så behöver du för betygen få 66% A, 33% B + 2,5 meritpoäng. Medans du på HP behöver knappa 64/80 rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vliro:

Jag har faktiskt precis haft en diskussion kring detta och övervägt själv att göra en artikel, men verkar som att grabben hann före.

Jag skrev relativt bra på HP och kan nog använda det för att komma in på min utbildning, men det beror ju lite på hur intagningspoängen förändras i år. Däremot tycker jag att HP är som det är nu någonting som är mindre värt än dess nytta, men konceptet är ju väldigt bra. Jag vill söka till teknisk matematik, men hur ska ordförståelse hjälpa mig med det? Att HP fungerar som ett alternativ till betyg tycker jag inte är så rätt, men snarare ska det hjälpa dem som kanske missade sin prestation i skolan. Provet kan ju hursomhelst mäta förmågan att prestera under vissa omständigheter, men är inget tydligt mått på kunskap.
HP borde ge en möjlighet till att skriva ett sorts antagningsprov + intervju som han säger, eftersom grundläggande kunskaper kan inte nödvändigtvis visa att man kan bli läkare.

Frågan är väl om man ska ge platsen till den som presterade utmärkt under gymnasium med toppbetyg eller till den som det gick lite sämre för men är mycket mer motiverad att studera.

Jag kan hålla med dig på vissa punkter. Men vad hjälper dig ett bra betyg i säg Svenska, Kultur, Religion, Idrott eller Franska dig inom Teknisk Matematik? Det säger ju heller ingenting om någonting känner jag. Det är en svår fråga, för det kommer ju givetvis inte att bli perfekt för alla.

Permalänk
Medlem

oväntat att en representant för generation IDOL™ hellre ser ett system där de i en intervju får berätta hur mycket de vill gå utbildning x.

en bättre modell vore att istället massivt utöka högskoleprovets omfattning som den enda urvalsvägen. skolbetyg är huvudsakligen något som gynnar ögontjänare (ev ett ord för proven) och ställer verkligen till det för den senare verkliga lämpligheten för vissa studier. det är främst detta som havererar hela systemet. särskilt nu efter friskolereformen där betyg nu inte längre bara kan fuskas fram utan även köpas, av den tidigare inkompetenta och numera korrupta lärarkåren.

däremot är möjligen prov som är anpassade en aning för vilken inriktning som tänkts en fungerande medelväg. dock är det fortfarande inte helt oviktigt med läsförståelse oavsett inriktning, av uppenbara orsaker.

Skrivet av xpanterx:

Läst mycket om sänkta antagningskrav, nu pratas det om att ta bort högskoleprovet, allt för att "bråkstakar" ska kunna ta sig vidare. Skrämmande utveckling.

nu är det väll tvärtom som är tanken, men iaf.

dessa bråkstakar kanske kan hota sig förbi sållningen istället för att tjata sig till något de saknar behörigheter för då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag kan hålla med dig på vissa punkter. Men vad hjälper dig ett bra betyg i säg Svenska, Kultur, Religion, Idrott eller Franska dig inom Teknisk Matematik? Det säger ju heller ingenting om någonting känner jag. Det är en svår fråga, för det kommer ju givetvis inte att bli perfekt för alla.

Svenska är bra för att kunna formulera dig vilket får dig att ofta framstå som mer professionell. Kultur, samhällskunskap och specifikt religion förklarar mycket om varför världen ser ut som den gör, hur det påverkar individen och hur det kan påverka systemet i stort. Idrott är allmänt bra för hälsan, iallafall att röra på sig. Nu när vi sitter still väldigt mycket kan det dessutom vara bra att få lite variation.

Med en sund livsstil kanske du klarar att hålla ihop de där 5 sista åren istället för att kollapsa helt, vilket kan vara bra för din framgång inom Teknisk Matematik.

Permalänk
Inaktiv

När jag sökte till Teckenspråkstolk så var det personliga intervjuer samt vanliga intagningen. Jag tyckte det var ett riktigt bra system och ser gärna att fler hade kört samma. Många med höga betyg/högskoleprovet hoppade av för att de helt enkelt inte pallade det eller tyckte den sociala/pedagogiska biten var jobbig/trist.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av AndreaX:

en bättre modell vore att istället massivt utöka högskoleprovets omfattning som den enda urvalsvägen. skolbetyg är huvudsakligen något som gynnar ögontjänare (ev ett ord för proven) och ställer verkligen till det för den senare verkliga lämpligheten för vissa studier. det är främst detta som havererar hela systemet. särskilt nu efter friskolereformen där betyg nu inte längre bara kan fuskas fram utan även köpas, av den tidigare inkompetenta och numera korrupta lärarkåren.

Fast allt det där stämmer ju inte på högskoleprovet också?

Du kan fuska och köpa bra resultat och du kan plugga enbart de delar som behövs för att få ett bra resultat... Så att "massivt utöka" högskoleprovets omfattning känns som en extremt dålig idé, om man inte samtidigt "massivt utökar" dess användbarhet och uppbyggnad.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag personligen är väldigt glad för högskoleprovet. Jag skötte inte skolan speciellt bra. Nu när jag är lite äldre och mer mogen och faktiskt försöker. Så sitter jag fortfarande med stämpeln av mina betyg från flera år tillbaka och kan inte söka in till speciellt mycket. Högskoleprovet ge mig en ny chans!

Permalänk
Avstängd

De enda som tycker högskoleprovet är dåligt är de som pluggat sönder under gymnasietiden men inte fått ett bra resultat på högskoleprovet medan en annan person de känner inte alls varit motiverad i skolan men fått ett grymt resultat på hp som sedan kommer in på en bra utbildning med höga betygskrav. Fanns en sådan person i min gymnasieklass, han brydde sig inte så mycket om skolan och satsade endast på godkänt i alla ämnen. Denna kille gick sedan och skrev högskoleprovet och fick 1,6 och påbörjade sedan en utbildning i ekonomi och idag är han klar och väldigt tacksam över högskoleprovet. Seriöst, det är endast bara folk som har bra betyg men som får dåligt resultat på högskoleprovet som klagar, iaf av min egen erfarenhet då jag träffat många såna personer.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

När jag sökte till Teckenspråkstolk så var det personliga intervjuer samt vanliga intagningen. Jag tyckte det var ett riktigt bra system och ser gärna att fler hade kört samma. Många med höga betyg/högskoleprovet hoppade av för att de helt enkelt inte pallade det eller tyckte den sociala/pedagogiska biten var jobbig/trist.

det där är ett utmärkt exempel där en sådan process faktiskt kan vara bra tillägg för urvalet, eftersom du kommer spendera väldigt mycket tid under ungefär de förutsättningarna som en personlig intervju för med sig. finns naturligtvis fler undantag som skulle tjäna på det tillägget eller annat.

Skrivet av Dunder:

Fast allt det där stämmer ju inte på högskoleprovet också?

Du kan fuska och köpa bra resultat och du kan plugga enbart de delar som behövs för att få ett bra resultat... Så att "massivt utöka" högskoleprovets omfattning känns som en extremt dålig idé, om man inte samtidigt "massivt utökar" dess användbarhet och uppbyggnad.

klart att allt går att fuska på, men att fuska på högskoleprovet som det ser ut idag är en rejält mycket större prestation än att fuska till sig ett bra betyg. och utökas omfattning blir naturligtvis även den prestationen fortsatt fusk innebär än större.

de delar som behövs är ju enbart de som är intressanta för grundläggande behörigheter, så vad det skulle tjäna till att inte plugga någon av dem begriper jag inte riktigt hur du tänker är en faktor. som sagts ovan så kan det såklart ibland även behövas ytterligare lämplighetstester. en trostest för prästkallet kanske.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Svenska är bra för att kunna formulera dig vilket får dig att ofta framstå som mer professionell. Kultur, samhällskunskap och specifikt religion förklarar mycket om varför världen ser ut som den gör, hur det påverkar individen och hur det kan påverka systemet i stort. Idrott är allmänt bra för hälsan, iallafall att röra på sig. Nu när vi sitter still väldigt mycket kan det dessutom vara bra att få lite variation.

Med en sund livsstil kanske du klarar att hålla ihop de där 5 sista åren istället för att kollapsa helt, vilket kan vara bra för din framgång inom Teknisk Matematik.

Det där håller bra på grundskolan tycker jag, där ska barnen bli allmänbildade och lära sig läsa romerska siffror och namnen på religionernas heliga skrifter. Men desto äldre barnen blir, framförallt efter att de fyllt 18, så tycker jag man ska sluta ta ansvar för medborgarnas allmänbildning och att de äter sin spenat. Då är det dags att börja slipa kompetensen, I alla fall låta ditt betyg i matte få större betydelse än dit betyg i idrott om man söker en teknisk linje.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Problemet är att många som är mot HP kommer med argumenten att uppgifterna är orelevanta.

"Vad spelar det för roll om jag kan de här 20 orden"

Det handlar inte om att kunna just de orden, snarare att ifall du rört dig i kretsar där du lärt dig orden så antar man att du har en del kunskap och är bildad kring ämnet. Ofta ser vi ord som förekommer i kultur, musik, diverse fackord osv.

Konstigt nog så är HP i allmänhet enklare att komma in med än betyg skulle jag vilja påstå.
Iallafall för civilingenjörerna (har ej kollat de andra). Programmet jag vill komma in på ligger runt 21.80 i betyg, dock bara på 1.55-1.65 på HP.

För att ställa det i kontrast så behöver du för betygen få 66% A, 33% B + 2,5 meritpoäng. Medans du på HP behöver knappa 64/80 rätt.

Orden är irrelevanta. Men provet i övrigt tycker jag kan vara ett visst mått av kunskap.
Jag förstod dock aldrig syftet med att slumpa bort resultatet från ett delprov, ungefär som att det är bra att ha lite tur med sig inför vidare studier.
Görs det fortfarande?

Att det skulle finnas ett samband mellan användningen av oomkullrunkelig och kunskap inom något område över huvud taget känns ganska snårigt och långsökt, och hur det skulle vara relevant för högskolestudier...?

Permalänk
Medlem

Jag är en person som läst utökad gymnasiekurs och pluggade ganska mycket. Jag är inte en person som lyckas med HP av dess implementation inte är baserad på vad jag som teknikgalning är utbildad tidigare mot och vad jag är bra på. 80% av HP hade inget att göra med hur min nuvarande utbildning handlar om. Svenska engelska delen är på tok för stor och statistik ska inte behövas ska i hp.
Nu är gymnasiebetyget inte heller bra då det är för lite matte och teknik som professionen jag läst och vad jag behövde för utbildningen.

Lite kaos där men kort sagt ingen av de två sätten är bra mot iallafall den utbildningen jag och många av mina kompisar läser. Där HP är för en typ av person och gymnasiebetygen för en typ av person och mpgna av de jag läser med idag är en annan typ av person. En person som har passion för det vi läser och det yrke som vi får mot. Vi är inte tillräckligt bra för att komma in för vi saknar poäng eller betyg i meningslösa grejer (t.ex. idrott och samhällskurser i gymnasiet och 95% perfekt gramatik i HP) men vi är bland de bäst lämpade. Det är inte för alla mig inkluderat och jag tror inte det kommer bli bättre

Kan kommit in någon knäppt men det är lite svårt på telefonen ;p

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Orden är irrelevanta. Men provet i övrigt tycker jag kan vara ett visst mått av kunskap.
Jag förstod dock aldrig syftet med att slumpa bort resultatet från ett delprov, ungefär som att det är bra att ha lite tur med sig inför vidare studier.
Görs det fortfarande?

Att det skulle finnas ett samband mellan användningen av oomkullrunkelig och kunskap inom något område över huvud taget känns ganska snårigt och långsökt, och hur det skulle vara relevant för högskolestudier...?

Det handlar inte om kunskap, det handlar om din språkliga begåvning. Det krävs rätt mycket av dig när det kommer till språklig begåvning för högre studier och oavsett vad du tror om det så är ORD-delen faktiskt ett bra sätt att göra en bedömning av det.

HP är faktiskt ett hyggligt verktyg för att skapa en profil av någons styrkor och svagheter, har för mig att resultatet faktiskt korrelerar rätt bra med andra mått på "G" eller helskale IK.

Nu när de vill börja straffa fuskare på riktigt så tycker jag att det är en viktig del av antagningsförfarandet till högre studier, dagens skolsystem låser ute stora grupper av människor som skulle klarat de här studierna bra men inte har betygen till det av olika anledningar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ShaZam92:

Seriöst, det är endast bara folk som har bra betyg men som får dåligt resultat på högskoleprovet som klagar, iaf av min egen erfarenhet då jag träffat många såna personer.

Nej, det där stämmer inte, även de med bra resultat i båda klagar. Provet är helt enkelt dåligt utformat och väldigt utdaterat för många studieinriktningar idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det där stämmer inte, även de med bra resultat i båda klagar. Provet är helt enkelt dåligt utformat och väldigt utdaterat för många studieinriktningar idag.

Det beror på hur man resonerar, HP är som sagt ett rätt hyggligt verktyg att mäta G. G är en rätt hygglig måttsticka för hur bra du kommer klara arbete/studier.

Så, att bara hävda att "ämnet" inte är kopplat till ditt val av studier är missvisande och gör inte HP till ett sämre verktyg.

Med det sagt så finns det flera andra viktiga faktorer såsom motivation etc som också predicerar hur väl du kommer att klara studier, men de kommer du aldrig kunna mäta på ett lika objektivt och bra sätt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av ShaZam92:

De enda som tycker högskoleprovet är dåligt är de som pluggat sönder under gymnasietiden men inte fått ett bra resultat på högskoleprovet medan en annan person de känner inte alls varit motiverad i skolan men fått ett grymt resultat på hp som sedan kommer in på en bra utbildning med höga betygskrav. Fanns en sådan person i min gymnasieklass, han brydde sig inte så mycket om skolan och satsade endast på godkänt i alla ämnen. Denna kille gick sedan och skrev högskoleprovet och fick 1,6 och påbörjade sedan en utbildning i ekonomi och idag är han klar och väldigt tacksam över högskoleprovet. Seriöst, det är endast bara folk som har bra betyg men som får dåligt resultat på högskoleprovet som klagar, iaf av min egen erfarenhet då jag träffat många såna personer.

Kan bara hålla med, de som är negativa till högskoleprovet är de som inte klarar det bra i väldigt stor utsträckning. Men jag kan köpa kritiken till det hela lite då resultatet på de olika delarna borde vägas olika beroende på vad man söker för utbildning.
När jag skrev provet 2006 ish så var det väldigt tungt fokus på massor ord vilket jag var kass på då (12 av 40) så fick bara 1.4 medan det nya provet som kom för några år sen fokuserar mycket mindre på just orden och är klart vettigare i alla fall sett från oss som vill plugga något tekniskt senare.

Något man inte ska förringa är att högskolleprovet dessutom är en stor chans för personer som inte precis tagit studenten också då många delar av provet blir lättare med att man varit med längre och har mer erfarenhet och hunnit uppleva mer, i alla fall de språkliga delarna. Framför allt nu efter meritpoängen infördes, jag skulle aldrig ha en chans att komma in på något med mina betyg nu längre då jag saknar de där 2.5 poängen...
Testade göra senaste provet hemma mot tjejen som alltid är så stolt över att hon krossat mig på högskoleprovet en gång i tiden och tyvärr vann hon igen, dock bara med 2 poäng där jag fick 1.8 nu, visst beror det kanske lite på att provet är mer anpassat för mig nu men framför allt har man hunnit lära sig en massa på 10 år som man inte kunde då.

Sist skulle jag vilja kommentera delen av att de som kommer in med bra betyg ofta lyckas bättre än de som kommer in via högskoleprovet. Jag tror det beror på 2 anledningar.
1) De som kommer in via betygen är oftast vana vid att plugga hårdare än de som "glassat" och kommer in via högskolleprovet så shocken när de kommer till universitetet är inte lika stor för beroende på utbildning måste man faktiskt plugga nu!
2) De som kommer in via högskoleprovet är äldre och det kanske inte var lika ball att gå till csn från en lön som man tänkt sig så fler hoppar av.
Sen finns givetvis den andra sidan också, de som fått gå all in för sina gymnasiebetyg kanske saknar möjligheten att öka en nivå till för att klara sig på universitetet. Vet vi hade en tjej i klassen som i princip la 5 timmar om dagen efter skolan för att plugga varje dag under gymnasiet och ofta tacka nej till saker på helgen för att plugga. Hon gick ut med 19.8 i snitt men skrev aldrig över 0.6 på högskoleprovet. Hon kom in på utbildningen hon ville men gick in i väggen stenhårt redan under första terminen på universitetet då dygnet fortfarande bara hade 24 timmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Det där håller bra på grundskolan tycker jag, där ska barnen bli allmänbildade och lära sig läsa romerska siffror och namnen på religionernas heliga skrifter. Men desto äldre barnen blir, framförallt efter att de fyllt 18, så tycker jag man ska sluta ta ansvar för medborgarnas allmänbildning och att de äter sin spenat. Då är det dags att börja slipa kompetensen, I alla fall låta ditt betyg i matte få större betydelse än dit betyg i idrott om man söker en teknisk linje.

Det är därför det finns något som heter.... Behörighet....

Dock tycker jag själv skolan inte alls är bra som den är nu. Det är väldigt mycket "verktyg" men lite verkstad. När jag och många jag känner kommit fram till att det bästa sättet att lära sig är att få idéer först och sen ta reda på vilka verktyg som behövs för att applicera dem. Jag hade hoppats på lite mer applicering och vad som sker i arbetslivet. Just nu lär vi oss saker som vi inte kommer använda, sen lite högre upp lär vi oss mer saker vi "kanske" kommer använda.

Permalänk
Medlem

Jag skrev högskoleprovet en gång i trean på gymnasiet. Fick 1,8 utan några som helst förstudier och var med det bäst i min klass (Naturvetenskapliga programmet). Betygsmässigt var jag definitivt inte bland de bättre i klassen då många enbart hade MVG och jag låg någonstans runt 16.5-17 med dåtidens system där G = 10, VG = 15 och MVG = 20.

Visst var det kul att sätta dit "plugghästarna" men jag tycker att det ändå är relativt missvisande med högskoleprovet då vidare studier är så mycket mer än vad du kan prestera vid ett enskilt tillfälle och dessutom bara i ett fåtal ämnen.

kort sagt: Nej jag tycker inte högskoleprovet är bra, trots bra resultat på detsamma.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Svenska är bra för att kunna formulera dig vilket får dig att ofta framstå som mer professionell. Kultur, samhällskunskap och specifikt religion förklarar mycket om varför världen ser ut som den gör, hur det påverkar individen och hur det kan påverka systemet i stort. Idrott är allmänt bra för hälsan, iallafall att röra på sig. Nu när vi sitter still väldigt mycket kan det dessutom vara bra att få lite variation.

Med en sund livsstil kanske du klarar att hålla ihop de där 5 sista åren istället för att kollapsa helt, vilket kan vara bra för din framgång inom Teknisk Matematik.

Svenska kan jag hålla med om att det är vitalt för studierna (dåligt argument av mig). Men de andra är ju inte av vikt för teknisk matematik specifikt, visst är det bra eller rentav nödvändigt att veta hur världen ser ut och gärna varför. Men det är knappast av vikt för att klara en utbildning i teknisk matematik (nu har jag inte läst in mig på kursinnehållet i just den utbildningen, men det är ett antagande).

Att idrott är bra för hälsan är väl bra, men det krävs inte en sund livsstil för att överleva 5 år i skolan/universitetet. Visst, det är något man ska ha i sin livsstil, men t ex. jag som läste ~1000/2500 poäng inom idrott och hälsa när jag gick gymnasiet blev knappast bättre lämpad för min utbildning till civilingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag kan hålla med dig på vissa punkter. Men vad hjälper dig ett bra betyg i säg Svenska, Kultur, Religion, Idrott eller Franska dig inom Teknisk Matematik? Det säger ju heller ingenting om någonting känner jag. Det är en svår fråga, för det kommer ju givetvis inte att bli perfekt för alla.

Jag håller med dig där, vilket är varför jag skulle vilja föredra ett modulärt skolsystem där man kan välja bort sådan onödig skit. Lösningar inom att förbättra HP kommer väl med förbättringar av skolsystemet. Tänk om man fick specialiserad merit istället för enbart typ engelska och språk. Tänk om man fick typ merit för kemi3 om man läser kemiteknik eller för dataingenjör om man läser programmering.

Hursomhelst, nej någon kommer förlora på det och vissa kommer tjäna på det. Det problemet att betyg i svenska inte hjälper är väl att svenska delen på HP borde väl vara irrelevant för min linje, då jag skrev avsevärt bättre på matten än svenskan. Men att formulera sig i svenska är ju viktigt, men inte som att jag skriver en vetenskaplig artikel på HP.

Orsaken till min åsikt är väl att när jag fick mitt resultat var resultatet "Oj, varför pluggar du Vliro? Du har ju HP, skit i skolan för fan." Känns som om HP dödar motivationen hos många elever, vilket jag tycker är ett problem då man borde inte prioritera hp före betygen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det handlar inte om kunskap, det handlar om din språkliga begåvning. Det krävs rätt mycket av dig när det kommer till språklig begåvning för högre studier och oavsett vad du tror om det så är ORD-delen faktiskt ett bra sätt att göra en bedömning av det.

Håller jag inte alls med om, min kompis jag gjorde exjobbet med som idag har ett toppjobb inom nynäs samt min egen chef är båda så grava dyslektiker att de knappt kan stava till sina egna namn. Min chef har läst till jägmästare och klarade sig uppenbarligen rätt bra både i skolan och i yrkeslivet ändå, likaså min studiekamrat.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Orden är irrelevanta. Men provet i övrigt tycker jag kan vara ett visst mått av kunskap.
Jag förstod dock aldrig syftet med att slumpa bort resultatet från ett delprov, ungefär som att det är bra att ha lite tur med sig inför vidare studier.
Görs det fortfarande?

Att det skulle finnas ett samband mellan användningen av oomkullrunkelig och kunskap inom något område över huvud taget känns ganska snårigt och långsökt, och hur det skulle vara relevant för högskolestudier...?

Orden är långt ifrån irrelevanta, dock tycker jag att de kan halvera poängen man får från dem, alternativt halvera och dubblera mängden.
Just nu så påverkar de för mycket. Du får lika mycket poäng för 3 ord som för 2 sidors text. Dock är den största anledningen till att jag fått 18/20 och 19/20 på orden att jag varit med i sammanhang där de funnits med. Sammanhang där jag blivit mer bildad, lärt mig saker och utvecklats som person. Har du en bredd så får du fler poäng på orden, och en bredd är ofta bra att ha.

Vet ej hur det var förr, men det du snackar om att "slumpa bort" tror jag du har missförstått.
Varje prov görs två verbala och två kvantitativa delar. Utöver detta görs ett testprov som är till för analys för kommande högskoleprov. Således handlar det ej om någon tur. Alla bedöms på samma kvantitativa och verbala delar.

Permalänk
Medlem

Faktum är att det finns ett samband mellan abstrakt logisk förmåga och storlek på ordförråd, och det är en av de stora orsakerna till varför ORD-delen finns.

Högskoleprovet testar hur akademiskt mogen man är. Desto mer mogen man är, desto större ordförråd har du. Provet är inte utformat så att en 18-åring ska kunna få 2.0, utan dessa poäng är i 99.9% av fallen reserverade till de som är "mer mogna", till största del 30-40-åringar som vill byta yrke.

De som vill få bort provet förstår inte riktigt hur provet fungerar och dess syfte, helt enkelt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Att idrott är bra för hälsan är väl bra, men det krävs inte en sund livsstil för att överleva 5 år i skolan/universitetet. Visst, det är något man ska ha i sin livsstil, men t ex. jag som läste ~1000/2500 poäng inom idrott och hälsa när jag gick gymnasiet blev knappast bättre lämpad för min utbildning till civilingenjör.

Det jag menade var snarare 5 år när du är 60, inte under högskolan. Menar att en sund livsstil är bra för att du ska klara att vara effektiv i 40 år efter högskolan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Nej, det där stämmer inte, även de med bra resultat i båda klagar. Provet är helt enkelt dåligt utformat och väldigt utdaterat för många studieinriktningar idag.

Ja, alltså självfallet kan det finnas åsikter om att förändra provet, även från person som får ett bra resultat. Jag syftar mer på personer som vill ta bort provet helt och hållet och dessa suger på högskoleprovet.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Håller jag inte alls med om, min kompis jag gjorde exjobbet med som idag har ett toppjobb inom nynäs samt min egen chef är båda så grava dyslektiker att de knappt kan stava till sina egna namn. Min chef har läst till jägmästare och klarade sig uppenbarligen rätt bra både i skolan och i yrkeslivet ändå, likaså min studiekamrat.

Det behöver du inte, men det är fortfarande korrekt. Att det finns undantag till regeln diskvalificerar den inte och dyslexi betyder inte automatiskt en låg språklig begåvning.

Så, oavsett vad du tycker om det så stämmer det, en högre språklig begåvning predicerar ett bättre utfall på högre studier.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Vet vi hade en tjej i klassen som i princip la 5 timmar om dagen efter skolan för att plugga varje dag under gymnasiet och ofta tacka nej till saker på helgen för att plugga. Hon gick ut med 19.8 i snitt men skrev aldrig över 0.6 på högskoleprovet. Hon kom in på utbildningen hon ville men gick in i väggen stenhårt redan under första terminen på universitetet då dygnet fortfarande bara hade 24 timmar...

Fanns även en sådan kille i min klass, pluggade hela dagarna och hade mvg i allt förut ett ämne. Denna kille trodde våran mentor, skulle ta universitet med storm. Han klarade en månad på universitetet innan han gick in i väggen. Väldigt synd.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.