Microsoft Windows 10 är nu störst på Steam

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 10 är nu störst på Steam

Microsoft har marknadsfört Windows 10 hårt mot kunderna, och det verkar ha fungerat. Den nya versionen av operativsystemet är nu störst bland Steam-användarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Fultaktiker till trots så är Windows 10 ett riktigt bra OS, lite DX12 spel som börjat dyka upp nu har säkert hjälpt till lite med att få över spelarna.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd

Frågan är hur trovärdiga siffrorna är bland användare, jag t.ex använder ju enbart win10 för steam big picture och inget annat. När jag inte är i steam sitter jag på linux mint. Finns säkert många som mig, windows 10 är dte som för närvarande fungerar bäst i steam och har bäst spel-stöd så är det man använder för just steam

Permalänk
Medlem

Fast ni och valve har ju fel. Ni får väl räkna windows 7 64bit och 32bit, då kommer det ikapp?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klubba:

Frågan är hur trovärdiga siffrorna är bland användare, jag t.ex använder ju enbart win10 för steam big picture och inget annat. När jag inte är i steam sitter jag på linux mint. Finns säkert många som mig, windows 10 är dte som för närvarande fungerar bäst i steam och har bäst spel-stöd så är det man använder för just steam

Mjo det är klart att statistiken inte är felfri då de flesta använder Windows på ett eller annat sätt oavsett om man gillar det eller inte för att man till exempel vill spela specifika spel.
Men det ger ändå en bra överblick då det ändå inte är så jättemånga som dual-bootar med Linux eller liknande (Om man bortser från Sweclockers ).

Jag undrar för övrigt om Core i3-or räknas som 2-kärniga eller inte i undersökningen, för det skulle ju i så fall förklara den enorma mängden som fortfarande sitter med "2-kärniga" processorer.

Skrivet av ClintBeastwood:

Fast ni och valve har ju fel. Ni får väl räkna windows 7 64bit och 32bit, då kommer det ikapp?

Det kan jag hålla med om, "Windows 10 är nu det största 64 bitars operativsystemet på Steam" hade varit mer passande.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Det hade varit intressant att se statistiken på Sweclockers också.

Skrivet av ClintBeastwood:

Fast ni och valve har ju fel. Ni får väl räkna windows 7 64bit och 32bit, då kommer det ikapp?

Om man endast tar med Windows i statistiken så ser det ut så här idag:

Windows 10 32bit + 64bit = 40%
Windows 7 32bit + 64bit = 41,76%

Med tanke på att Windows 10 knappade in 5,25 procentenheter bara i mars så är Windows 7 lätt omsprunget nästa månad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt så väntat med tanke på vilket arbete det krävs att undvika deras nagware. Vissa försöker få det till att folk väljer win 10 för att de gjort ett aktivt val att de gillar det bättre, men så är förstås inte fallet för de allra flesta användare.

*Olämplig bild borttagen av mod*

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Helt logiskt, då Windows 10 är det enda Windowsoperativet som har framtiden för sig vad gäller spel. Äldre versioner får ju inte DX12, t. ex.

Sen är det också så att datorer i allmänhet idag främst används för spel eller andra "tyngre" sysslor. Till småsurf och flappy bird och räkningar duger ju en Android-platta.

Det är gött att Windows 10 nu är norm. Förhoppningsvis innebär det här att drivrutinsmakare fokuserar på Windows 10 först och låter de andra, allt mer sällsynta windowsvarianterna vänta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mera förvånansvärt än Windows operativstatistiken (vilket i sig var också ganska förvånansvärt att Windows 10 gått upp så mycket så snabbt) är väl att den vanligaste mändgen VRAM är fortfarande 1GB (Typ GTX 460)? Hallå, jag är van att Steams medelstatistik brukar vara något lågt jämfört medel entusiastens men 1GB känns ändå väldigt lite i 2016, speciellt i jämnförelse med 8GB RAM. Dual core CPU är ju också lite konstigt med tanke på priset på quad core de senaste åren har ju varit väldigt billiga.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Frågan är hur trovärdiga siffrorna är bland användare, jag t.ex använder ju enbart win10 för steam big picture och inget annat. När jag inte är i steam sitter jag på linux mint. Finns säkert många som mig, windows 10 är dte som för närvarande fungerar bäst i steam och har bäst spel-stöd så är det man använder för just steam

Ja men vilken dator kör du undersökningen på?
Jag gjorde då bara den på min huvudburk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äldre versioner får ju inte DX12, t. ex.

Vilket är bra. Mer Vulkan till folket, död åt DX!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det är ju rätt så väntat med tanke på vilket arbete det krävs att undvika deras nagware. Vissa försöker få det till att folk väljer win 10 för att de gjort ett aktivt val att de gillar det bättre, men så är förstås inte fallet för de allra flesta användare.

Fyfan vilken vidrig bild att länka i en tråd och speciellt i ett teknikforum där man verkligen inte är redo för den. Lägg skiten inom spoiler eller något i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Med ditt tänkande är ju Windows 10 mer sällsynt än Windows 7.

Man installerade Windows 7 rent på laptops för att bli av med bloat och 40 onödiga bundlade program/appar som autostartar och blottar ut hela skrivbordet.

Man installerar Windows 10 "rent" och behöver avinstallera allt bloat och inaktivera alla övervakningsfunktioner/reklam i startmenyn/installera tredjeparts startmeny etc. Ur boxen är Windows 10 en ren förolämpning mot alla användare. Så nej att säga att Windows 10 är bättre än Windows 7 är inte korrekt. Ur en rent teknisk synpunkt efter man har spenderat en timme på att avaktivera/avinstallera allt bloat som är bundlat är det ett bättre OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det är ju rätt så väntat med tanke på vilket arbete det krävs att undvika deras nagware. Vissa försöker få det till att folk väljer win 10 för att de gjort ett aktivt val att de gillar det bättre, men så är förstås inte fallet för de allra flesta användare.

Exakt.

GWX Control Panel är för övrigt en räddare i nöden som jag lagt in på alla maskiner hemma då jag föredrar att bestämma helt och hållet på egen hand om jag ska "uppgradera" eller inte, och slippa allt förbannat tjat:

http://ultimateoutsider.com/downloads/

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD:

betänk att 80% om inte mer av spelarna på steam bor i fattiga länder typ brasilien, ryssland, kina
de har inte riktigt samma standard på hårdvara som många av oss i de rikare länderna är vana vid. En Core i7 motsvarar ju tex en kinesisk månadslön i inköpspris.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ClintBeastwood: Det vi syftar till är att Windows 10 64-bit är den enskilt största versionen på Steam, större än Windows 7 64-bit. Att 32-bitarsutgåvan av Windows 7 är betydligt större än 32-bitarsutgåvan av Windows 10 beror till stor del på att den utgåvan inte installeras på lika många datorer som var fallet när Windows 7 släpptes, och gamers köper inte 32-bitarsutgåvan då alla moderna processorer stöder 64-bit. Den större andelen användare av Windows 7 32-bit är ju användare som inte vill uppgradera till Windows 10, när de väl tar steget kommer Windows 10 blir större sett till både 32-bit och 64-bit. Men, till syvende och sist handlar nyheten om att Windows 10 64-bit har blivit den största operativsystemsutgåvan på Steam.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RPGWiZaRD:

Mera förvånansvärt än Windows operativstatistiken (vilket i sig var också ganska förvånansvärt att Windows 10 gått upp så mycket så snabbt) är väl att den vanligaste mändgen VRAM är fortfarande 1GB (Typ GTX 460)?

Det är nog för att 1GB VRAM har sålts på kort väldigt länge ända upp till GTX 750 och R7 260 och även om 1GB VRAM är ett dåligt val på de korten så säljs väl många sådana kort i OEM-datorer.
Sen vet jag inte om det kanske är vissa mobila kretsar som har 1GB VRAM (?) för det skulle ju också förklara en del.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Så kul att läsa alla haters kommer med olika ursäkter varje gång det skrivs om att det går bra för Windows 10

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vilket är bra. Mer Vulkan till folket, död åt DX!

Utan Vukan, inget DX12, men spelar egentligen namnet så stor roll? Mycket av det som finns i DX12 är ju i princip saxat rakt av från Vulkan.

Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Med ditt tänkande är ju Windows 10 mer sällsynt än Windows 7.

Man installerade Windows 7 rent på laptops för att bli av med bloat och 40 onödiga bundlade program/appar som autostartar och blottar ut hela skrivbordet.

Man installerar Windows 10 "rent" och behöver avinstallera allt bloat och inaktivera alla övervakningsfunktioner/reklam i startmenyn/installera tredjeparts startmeny etc. Ur boxen är Windows 10 en ren förolämpning mot alla användare. Så nej att säga att Windows 10 är bättre än Windows 7 är inte korrekt. Ur en rent teknisk synpunkt efter man har spenderat en timme på att avaktivera/avinstallera allt bloat som är bundlat är det ett bättre OS.

Kolla upp slipstreaming så slipper du lägga sådan tid på att "rensa" systemet. Finns ju även PS-script man kan köra för att rensa bloat om man tycker det är kul. Själv är jag väl för gammal men jag orkar verkligen inte bry mig. Det enda är att jag kör lokalt konto, inga appar, och adminkonto.. Så känns själva upplevelsen ungefär som W7 fast med ca +10fps i spel, snabbare uppstart osv.

Det med övervakningen börjar bli tjatigt.. Men visst.. Vill folk tro att de är "oövervakade" om de använder tidigare OS, så visst.. Det kan man väl göra om man mår bättre av det.

Själv är jag hellre med på tåget så att säga. Windows 8 skippade jag för det kostade ju pengar, var "all anout apps and touch", och hade en så bedrövlig oanvändarvänlig start"meny" så ja jag vet inte vad. Men jag tycker de fixat allt det till 10:an så jag är nöjd nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Så kul att läsa alla haters kommer med olika ursäkter varje gång det skrivs om att det går bra för Windows 10

Well, you know how it is: Haters gonna hate

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Ja men vilken dator kör du undersökningen på?
Jag gjorde då bara den på min huvudburk.

Eftersom jag kör steam på windows 10 så blir ju undersökningen (när/om den ploppar upp) också i windows 10. Man kan ju klicka nej också, men brukar vara med för att det ska synas att det faktiskt finns folk som använder crossfire

Permalänk
Avstängd

Jag kom ihåg när jag va yngre och ännu dummare än jag är nu. Vägrade byta till Windows 7 från XP.

Windows 10 är bättre på allt. Sluta nojja.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av strejf:

Det hade varit intressant att se statistiken på Sweclockers också.

Om man endast tar med Windows i statistiken så ser det ut så här idag:

Windows 10 32bit + 64bit = 40%
Windows 7 32bit + 64bit = 41,76%

Med tanke på att Windows 10 knappade in 5,25 procentenheter bara i mars så är Windows 7 lätt omsprunget nästa månad.

Två tredjedelar oss körde Windows 10 i början av Februari.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413453-poll-februari-2...
Skapade just en ny omröstning.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1421997-poll-april-2016...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

I en annan del av världen såldes det mindre antal enheter med ett operativsystem från Microsoft än ett från Apple...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.654678/windows-ios-os-x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Två tredjedelar oss körde Windows 10 i början av Februari.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413453-poll-februari-2...
Skapade just en ny omröstning.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1421997-poll-april-2016...

Ja det är bra men det hade varit ännu bättre att se vad besöksstatistiken säger på Sweclockers som är en av Sveriges största sajter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

I en annan del av världen såldes det mindre antal enheter med ett operativsystem från Microsoft än ett från Apple...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.654678/windows-ios-os-x

En jämförelse som fortfarande inte känns speciellt intressant i det här sammanhanget då Android och iOS är funktionsfattiga OS för portabla enheter, och avsedda för ett annat användande. Eftersom vi diskuterar vad som är störst på Steam så är de inte speciellt relevanta att jämföra med Windows 10, OS X, etc.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur man kan se detta som något positivt. Med tanke på hur många som kör andra versioner av Windows och får Windows 10 nedtryckt i halsen. Detta betyder att ungefär hälften väljer att INTE uppgradera fast det är gratis.

Windows 7 kostade mycket pengar. Windows 10 är gratis. Ändå stoltserar man med att Windows 10 är den "mest lyckade Windows lansering någonsin". Jag tror inte Apple skulle lansera nästa Iphone till halva priset bara för att slå föregående försäljning med några ynka procent och sedan kalla det succé. Det skulle vara ett katastrofalt misslyckande. Detta visar bara hur desperat Microsoft har blivit då de är på väg att tappa sitt monopol på persondatormarknaden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av strejf:

Ja det är bra men det hade varit ännu bättre att se vad besöksstatistiken säger på Sweclockers som är en av Sveriges största sajter.

Besöksstatistiken innehåller säkert många surfplattor, smartphones och OS installerat på jobb och skoldatorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Besöksstatistiken innehåller säkert många surfplattor, smartphones och OS installerat på jobb och skoldatorer.

Absolut och det hade också varit intressant att se.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Jag förstår inte hur man kan se detta som något positivt. Med tanke på hur många som kör andra versioner av Windows och får Windows 10 nedtryckt i halsen. Detta betyder att ungefär hälften väljer att INTE uppgradera fast det är gratis.

Windows 7 kostade mycket pengar. Windows 10 är gratis. Ändå stoltserar man med att Windows 10 är den "mest lyckade Windows lansering någonsin". Jag tror inte Apple skulle lansera nästa Iphone till halva priset bara för att slå föregående försäljning med några ynka procent och sedan kalla det succé. Det skulle vara ett katastrofalt misslyckande. Detta visar bara hur desperat Microsoft har blivit då de är på väg att tappa sitt monopol på persondatormarknaden.

Dock måste du ta i beaktandet att väldigt få uppgraderar OS:et på datorn. Huruvida Windows är gratis eller ej tror jag inte påverkar upptagning nämnvärt.