Microsoft Windows 10 är nu störst på Steam

Permalänk
Medlem

RIP AMD på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

RIP AMD på gpu och cpu.

AMD har tagit in marknadsandelar mot Nvidia den senaste tiden, så där finns det fortfarande hopp! På CPU-sidan ser det dock väldigt dystert ut, får hoppas att Zen blir allt man hoppas eller mer!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ClintBeastwood: Det vi syftar till är att Windows 10 64-bit är den enskilt största versionen på Steam, större än Windows 7 64-bit. Att 32-bitarsutgåvan av Windows 7 är betydligt större än 32-bitarsutgåvan av Windows 10 beror till stor del på att den utgåvan inte installeras på lika många datorer som var fallet när Windows 7 släpptes, och gamers köper inte 32-bitarsutgåvan då alla moderna processorer stöder 64-bit. Den större andelen användare av Windows 7 32-bit är ju användare som inte vill uppgradera till Windows 10, när de väl tar steget kommer Windows 10 blir större sett till både 32-bit och 64-bit. Men, till syvende och sist handlar nyheten om att Windows 10 64-bit har blivit den största operativsystemsutgåvan på Steam.

Massor med subjektiva åsikter. Faktum kvarstår att Windows 7 i sin helhet fortfarande används mer än windows 10. Jag kan inte kringgå från att tycka att detta är ännu en clickbait-artikel. :/

Skrivet av Ozzed:

Utan Vukan, inget DX12, men spelar egentligen namnet så stor roll? Mycket av det som finns i DX12 är ju i princip saxat rakt av från Vulkan.

Eh, tanken är väl att vi skall slippa bli inlåsta till Microsoft ännu mera. (ja jag vet att Apple inte är med på Vulkan)

Skrivet av lakej:

Jag kom ihåg när jag va yngre och ännu dummare än jag är nu. Vägrade byta till Windows 7 från XP.

Windows 10 är bättre på allt. Sluta nojja.

Man är inte dum för att man gör egna val.
Sluta hetsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast ni och valve har ju fel. Ni får väl räkna windows 7 64bit och 32bit, då kommer det ikapp?

Jo, de borde nog vänta lite till innan de ropar hej

Skrivet av strejf:

Det hade varit intressant att se statistiken på Sweclockers också.

Om man endast tar med Windows i statistiken så ser det ut så här idag:

Windows 10 32bit + 64bit = 40%
Windows 7 32bit + 64bit = 41,76%

Med tanke på att Windows 10 knappade in 5,25 procentenheter bara i mars så är Windows 7 lätt omsprunget nästa månad.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/
Var inte så säker...
Win 7 64-bit har tappat 3-procentenheter sen Nov... Varav nästan 1procentenhet gjordes nu, denna månad. 32-bit 1-procentenhet sen Nov, med nästan allt i Mars. Win 8 64-bit däremot har tappat nästan 4-procentenheter sedan Nov, relativt jämt. Win 8.1 är inte ens 1% totalt så.. ja...
Jag tror mao att det är en liten fluke, som hänt denna månad, då det inte följer statistiken från senaste månaderna. Tittar man dessutom på kurvan på DX12 GPU och Win 10, vs DX12 GPU och icke Win 10 så är det inte direkt en ren kurva. Ser ut precis som att folk har provat OSet och bytt tillbaka, men det är mer troligen felmarginal i statistiken.

Med tanke på att Windows 7 hade 28,24% + 12,42% = 40,66% juli 2010 (ca 1 år senare) mot XP och Vista, så är det en väldigt klen seger att 9 månader efter släpp, Windows 10 ändå inte helt är "förbi" detta 2 gen gamla OS, när det är gratis att uppgradera, vs Windows 7 som kostade 1000kr+ per licens. http://www.zdnet.com/article/steam-hardwaresoftware-survey-ju... Det är dock rätt lika situation i övrigt, då vista är typ, Win 8, medan XP då är vad Windows 7 är nu. Skillnaden är 32 vs 64-bit, så kompatibilitet skillnader också. (Skrämmande lika % också på många sätt faktiskt dock)

Tittar man sen typ mars på 2012, innan Win 8 så pratar vi ruskiga 53,91% + 13,76% = 67,67% av användarna, vilket är en enorm majoritet. Så Windows 10 har en lång väg kvar... http://www.neowin.net/news/windows-7-64-bit-now-used-by-major... Nu var detta som sagt nästan 3 år efter släpp, så vi får se 2018 om Windows 10 har gjort vad den borde

Inga tvivel på att Windows 10 kommer att ta tronen dock... gör den inte det så är den en flopp, och det tror jag inte. Men den är som sagt bara gratis i 3 mån till, så jag undrar hur mycket mer den kommer dra från Win 7/8 användare, innan det kommer bli en 1000kr tävling igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Så kul att läsa alla haters kommer med olika ursäkter varje gång det skrivs om att det går bra för Windows 10

Att Microsoft tvingar på Win10 på användare med fula knep och installerar det på samtliga nya datorer är inte att det går bra för Win10... Det hade inte varit stort om bara gamers uppgraderat för något så (just nu) meningslöst som DX12.

*sätter på sig foliehatten* Det går antagligen bra för Win10 nu för att det skickar användarinfo till Microsoft dagligen (för 70 milj användare), trots att ni stängt av allt detta, och sedan säljer de er info/statistik regelbundet. Men det är ju lugnt, för ni har ingenting att dölja...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Vi som kör Steam OS får inte vara med i statistiken
https://www.gamingonlinux.com/articles/the-latest-steam-hardw...

Om Steam vill visa mer tillförlitliga siffror måste alla varianter av Steam bli tillfrågade om dom vill skicka statistik.
När jag körde Steam på Linux fick jag bara upp frågan en gång för ett antal år sedan. På annan annan burk som kör Windows 7 har jag fått frågan ett flertal gånger, och på den använder jag nästan aldrig Steam.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Cocosoft: Det är inte clickbait, det är ett enkelt konstaterande. En Windows 10-utgåva är störst bland användare på Steam, precis som artikeln beskriver. Att artikeln inte syftar på den kombination du tycker är viktigast, 32-bit plus 64-bit, innebär inte att artikeln är clickbait. Clickbait-anklagelser ska inte används allt för frikostigt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Utan Vukan, inget DX12, men spelar egentligen namnet så stor roll? Mycket av det som finns i DX12 är ju i princip saxat rakt av från Vulkan.

Det är stor skillnad, DX12 är stängd, Vulkan är öppen. Att folk stödjer inlåsta system är för mig helt oförståeligt och tragiskt.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Vi som kör Steam OS får inte vara med i statistiken
https://www.gamingonlinux.com/articles/the-latest-steam-hardw...

Om Steam vill visa mer tillförlitliga siffror måste alla varianter av Steam bli tillfrågade om dom vill skicka statistik.
När jag körde Steam på Linux fick jag bara upp frågan en gång för ett antal år sedan. På annan annan burk som kör Windows 7 har jag fått frågan ett flertal gånger, och på den använder jag nästan aldrig Steam.

Det förklarar saken.

Bytte till Manjaro Linux för ett par månader sedan och har väntat på dom där surveysen som kommer upp så att man kan höja statistiken lite, men har inte fått en enda. När jag körde Windows ploppa dom upp titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga en sak.. Jag har aldrig såvitt jag kan minnas aldrig deltagit i en sån här undersökning. Kollat en snabbis i steam men ser inte vart jag väljer att delta, vet någon vart jag gör det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag måste bara fråga en sak.. Jag har aldrig såvitt jag kan minnas deltagit i en sån här undersökning. Kollat en snabbis i steam men ser inte vart jag väljer att delta, vet någon vart jag gör det?

Har själv varit det ett par gånger, det poppar upp en ruta när man startar Steam och så får man säga ja eller nej till om man vill medverka.
Säger man ja så får man se alla sina specs och så skickas de in till undersökningen på direkten.

Jag tror inte man kan vara med utan att först få frågan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Har själv varit det ett par gånger, det poppar upp en ruta när man startar Steam och så får man säga ja eller nej till om man vill medverka.
Säger man ja så får man se alla sina specs och så skickas de in till undersökningen på direkten.

Jag tror inte man kan vara med utan att först få frågan.

Okej, tänkte om det fanns en ruta man kunde klicka i om att man var öppen för att delta men då vet jag.
Skönt att det funkar så ändå så inte folk kan skriva in lite olika specs bara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Det är stor skillnad, DX12 är stängd, Vulkan är öppen. Att folk stödjer inlåsta system är för mig helt oförståeligt och tragiskt.

Konkurrens behövs, även på api-fronten. Tycker inte i dagsläget man blir speciellt inlåst i DX12 då det flesta motorer idag stödjer fler än ett API. Tror det är bättre med konkurrerande api:er specialgjorda för de system de körs på, och sedan låta utvecklare av grafikmotorer implementera dessa. Det är ändå få utvecklare idag som utvecklare sina egna motorer då det har blivit alldeles för kostsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Jag förstår inte hur man kan se detta som något positivt. Med tanke på hur många som kör andra versioner av Windows och får Windows 10 nedtryckt i halsen. Detta betyder att ungefär hälften väljer att INTE uppgradera fast det är gratis.

Windows 7 kostade mycket pengar. Windows 10 är gratis. Ändå stoltserar man med att Windows 10 är den "mest lyckade Windows lansering någonsin". Jag tror inte Apple skulle lansera nästa Iphone till halva priset bara för att slå föregående försäljning med några ynka procent och sedan kalla det succé. Det skulle vara ett katastrofalt misslyckande. Detta visar bara hur desperat Microsoft har blivit då de är på väg att tappa sitt monopol på persondatormarknaden.

Apple gör just detta när dom stoltserar hur många som kör senaste iOS på iPhone. Senaste uppdateringen trycks på en där minst sagt.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Windows Vista + 0.1% ???

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Windows Vista + 0.1% ???

Kanske var ett par som fick nog av notifikationerna ifrån Microsoft om att uppdatera till Windows 10 så dom gick tillbaka till Vista? Nu vet jag inte om man får notifikationerna även i Vista dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Windows 10

Värsta spionskitet o ha i datorn dessutom så var mer än 90% av senaste uppdateringen bara en massa REKLAM skräp .....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlack:

Värsta spionskitet o ha i datorn dessutom så var mer än 90% av senaste uppdateringen bara en massa REKLAM skräp .....

Vadå för reklam? Jag har aldrig fått någon reklam. Är detta något i Windows store?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Win 10 = Skräp... Får nån ful ruta som säger att jag kan prova nått program. Samt allt man måste kolla upp och stänga av. Fult gjort tycker jag...

Gillar inte det.... Går nog över till linux mer och mer vad tiden lider. Börjar ju komma lite indiespel mer och mer genom Steam med tiden. Även en del bättre spel men inte så där så att stora speltillverkare sneglar på Linux... vi är inte riktigt där men snart så, hoppas jag

Tycker att ni skall ta en titt på det... man kan lägga en linuxdist på CD skiva eller USB bara för att testa(behövs alltså inte installering, ryck ur stickan starta om så har ni Windows som vanligt)och vissa har en radda småspel. Kan vara roligt att roa sig med över en helg på sommaren.

Tips * och det gratis.

Grejen är att Windows blir för stort och då gör dom som dom vill utan att lyssna på kunderna, precis det som händer nu och ni bara sväljer utan att tänka.

Tänker man inte så är man ett får.

Tänker man så är man fårens ledare

märker man att det finns konkurans så måste man skärpa till sig...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Inaktiv

Jag blev frågad i helgen, efter att ha stoppat i en del ny lagring. Nu vet jag inte om den reagerade på lagringen men nästa uppstart av Steam så kom iallafall frågan upp.

Var rätt längesedan innan, måste ha varit ett år sedan eller så och då körde jag Windows 8.1 Pro 64-bit. Windows 10 Pro 64-bit idag.

Sedan märks det att både OS X och Linux tappar. Valves SteamOS-satsning ger fortfarande inte någon märkbar användning. När inte ens Steams egna plattform visar upp dessa system (dolda i Linux 64bit kanske?) så säger det tyvärr en del om intresset för satsningen.

Vad gäller Windows 10 och dess ökning kan också ha att göra med att DX12-spelen börjat dyka upp. I veckan kommer det kanske första riktiga DirectX12-spelet också, Quantum Break ut på PC. Windows 10-andelen kommer bara öka, finns inget alternativ som kommer kunna ta över marknaden så som läget är idag.

Permalänk
Medlem

"Marknadsfört" snarare tvingat på med smyguppdateringar och andra fulingar....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det är ju rätt så väntat med tanke på vilket arbete det krävs att undvika deras nagware. Vissa försöker få det till att folk väljer win 10 för att de gjort ett aktivt val att de gillar det bättre, men så är förstås inte fallet för de allra flesta användare.

*Olämplig bild borttagen av mod*

Alla har väl gjort ett aktivt val när de väl uppdaterar?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Behind900:

"Marknadsfört" snarare tvingat på med smyguppdateringar och andra fulingar....

"Tvinga" måste vara ett av de mest urvattnade orden här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Jag förstår inte hur man kan se detta som något positivt. Med tanke på hur många som kör andra versioner av Windows och får Windows 10 nedtryckt i halsen. Detta betyder att ungefär hälften väljer att INTE uppgradera fast det är gratis.

Windows 7 kostade mycket pengar. Windows 10 är gratis. Ändå stoltserar man med att Windows 10 är den "mest lyckade Windows lansering någonsin". Jag tror inte Apple skulle lansera nästa Iphone till halva priset bara för att slå föregående försäljning med några ynka procent och sedan kalla det succé. Det skulle vara ett katastrofalt misslyckande. Detta visar bara hur desperat Microsoft har blivit då de är på väg att tappa sitt monopol på persondatormarknaden.

De skulle bara tappa sitt monopol on det var så att folk lämnade deras operativsystem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Man är inte dum för att man gör egna val.
Sluta hetsa.

Hetsa? Har du precis uppgraderat till 7:an från XP, eller? ... Win10 är fan snart gammalt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Apple gör just detta när dom stoltserar hur många som kör senaste iOS på iPhone. Senaste uppdateringen trycks på en där minst sagt.

Alla iOS har väl varit gratis och uppdateringsproceduren densamma. Därför är de direkt jämförbara. Om fler installerade iOS 9 än 8:an då den kom så kan man tolka det som att iOS 9 är bättre. Eftersom alla andra faktorer är densamma.

Okej att Microsoft trycker Windows 10 på folk. Det jag är mer kritisk över är att detta används som ett "tecken" på att Windows 10 är "den bästa Windows versionen hittills". Vilket är ett groteskt medvetet missvisande av data.

Hur kan man jämföra en gratis uppdatering direkt från OS:et med något man måste köpa i butik. När då Windows 10 slår 7:an med nöd och näppe är man stolt? Nä fy och usch.

Skrivet av Feeku:

Dock måste du ta i beaktandet att väldigt få uppgraderar OS:et på datorn. Huruvida Windows är gratis eller ej tror jag inte påverkar upptagning nämnvärt.

Man kan då fråga sig varför de marknadsfört Windows 10 så aggressivt och gett bort det gratis om det inte har någon betydelse. De är mycket väl medvetna om alla sakar de tryckt in i Windows 10 som ingen vill ha. Sedan svarar vissa på kritiken som Windows 10 fått med "ja men det är ju så många som valt Windows 10 alltså måste det vara mycket bättre och inte innehålla några fel". Personligen tycker jag att det är ett väldigt dåligt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Att Microsoft tvingar på Win10 på användare med fula knep och installerar det på samtliga nya datorer är inte att det går bra för Win10... Det hade inte varit stort om bara gamers uppgraderat för något så (just nu) meningslöst som DX12.

*sätter på sig foliehatten* Det går antagligen bra för Win10 nu för att det skickar användarinfo till Microsoft dagligen (för 70 milj användare), trots att ni stängt av allt detta, och sedan säljer de er info/statistik regelbundet. Men det är ju lugnt, för ni har ingenting att dölja...

Kul! för de säljer inget vidare! det är bara vad du tror, det står ingenstans att de ens får sälja datat vidare, vilket de inte gör.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naki:

I en annan del av världen såldes det mindre antal enheter med ett operativsystem från Microsoft än ett från Apple...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.654678/windows-ios-os-x

Skulle vara roligt att se hur det är jämfört med Android.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Man kan då fråga sig varför de marknadsfört Windows 10 så aggressivt och gett bort det gratis om det inte har någon betydelse. De är mycket väl medvetna om alla sakar de tryckt in i Windows 10 som ingen vill ha. Sedan svarar vissa på kritiken som Windows 10 fått med "ja men det är ju så många som valt Windows 10 alltså måste det vara mycket bättre och inte innehålla några fel". Personligen tycker jag att det är ett väldigt dåligt argument.

Svaret är just det, att få uppgraderar Windows på sina datorer rent överlag. Tidigare har MS kunnat få ut sina OS på marknaden genom ökade försäljningar av datorer, det sker inte längre. Därmed fungerar inte MS gamla metod längre, MS behöver därmed få folk att uppgradera, vilket deras kunder normalt inte gjorde. Därför behövs aggressiv marknadsföring.

Permalänk
Medlem

@loevet
Du skriver i artikeln "De konkurrerande plattformarna OS X och Linux kommer upp i 3,32 respektive 0,85 procent, vilket innebär att Steam OS-plattformen ännu inte haft någon effekt på marknaden."

Så vitt jag förstått så skickas inte undersökningen till användare av Steam OS ännu, pga att det är lite problematiskt att svara på den i Big Picture Mode.

Du måste med andra ord se på andra undersökningar (vilka det skulle vara vet jag inte), för att kunna dra några slutsatser om effekterna av Steam OS. Vad siffrorna säger är väl snarare att 0,85% av användarna använder Steam i vanligt skrivbords-Linux.