Permalänk
Medlem

Philips 43PUT4900 eller 40PUT6400?

Är riktigt sugen på att köpa en tv och två stycken har tagit min uppmärksamhet eftersom de har 4k, något som ännu inte är standarden. Finns det någon som har dessa? Det är otroligt svårt att hitta recensioner från folk och de flesta säger olika saker.

Uppskattar all info.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 43PUT4900 och kan säga att bildkvalitén är grym. Den är kopplad på datorn och jag har den på resolution 3840x2160 i 60z. Sladden köpte jag via HDMI High Speed. Jag har inte märkt att skärmen laggar som visar att den funkar i 30hz eller lägre. Den har än så länge fungerat felfritt. Inga skärningar på bilden, förutom när jag körde den på en billig Hdmi sladd av märket Silvercrest (high speed). Den nya sladden har bevisat sig vara värd pengarna. Den ska enligt företaget klara 18 Gbps och vara av den nya standarden för Hdmi sladdar (2.0 som de kallas) eller (2160p @60hz).

Jag har tittat på en del 4k klipp på Youtube och använt den till att titta på Twitch (MLG finalen) och sådant. Har ej tittat på Tv med den än så länge, så jag kan inte kommentera på detta. Det kan också vara värt att notera att ljudet i från början känns lite konstigt, som att man bankar två stekpannor mot varandra (när du skjuter med vapen på CS:GO). Efteråt blev den bättre. Men externa högtalare vore mycket bättre. Och så behöver man kanske lägga på 720p om du tittar på streams via Twitch eller videoklipp på youtube som körs på 720p. Vet inte varför, men bilden ser bättre ut på 1280x720 när jag tittar på en klipp som är 720p än med 3840x2160, jag kan ha fel.

Som sagt, jag köpte den för att använda den ihop med datorn och det finns verkligen inget att klaga på. En 4K tv på 43" med stöd för Hdmi 2.0 eller 2160p @60hz för 3999kr är inte dåligt. Ska enligt företaget vara sänkt från 5999kr, men vilken skitsnack som vanligt.

Svara gärna på frågor om ni har.

Permalänk

@Misbah: hej! Går själv i tankarna på att köpa denna fast 55" och kolla stream på via twitch, hur funkar det för dig? Och hur är menyerna i tv:n, är som långsamma?

Denna tv är utan smart tv va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesperaltin:

@Misbah: hej! Går själv i tankarna på att köpa denna fast 55" och kolla stream på via twitch, hur funkar det för dig? Och hur är menyerna i tv:n, är som långsamma?

Denna tv är utan smart tv va?

Korrekt den har inte smart. Vad kostar en smart sticka, 300kr? Du betalar betydligt mer än det för en inbyggd.

Menyerna är ganska snabba, jag har aldrig lagt märke till någon sorts lagg eller försening när jag ändrar på inställningarna. Nu när jag har använt den för att titta på några filmer så har ljudet blivit grymare, speciellt bassen.

Jag har för mig att Elgiganten hade en 55" med 3D, smart och 4K för ca 7500. Vore bättre än philips 55" utan 3D och smart för extra tusenlappen.

Skickades från m.sweclockers.com