Ny Wifi-teknik kan göra lösenord överflödiga

Permalänk
Melding Plague

Ny Wifi-teknik kan göra lösenord överflödiga

Ett ingenjörsteam från MIT har utvecklat ett nytt verktyg som gör det möjligt att räkna ut enheters positioner med stor exakthet. Detta skulle i framtiden kunna göra nätverkslösenord onödiga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ingen ide ni lägger upp några nyheter idag, för nu vet jag inte om detta är sant eller inte

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

På vilket sätt gör denna teknik lösenord för wifi överflödigt, annat än i ett fåtal specialfall?

Rubriksättningen är under all kritik, vad det egentligen handlar om är positionsbestämning. Att det i specialfall går att använda det för åtkomstbegränsning är ju bara en möjlig bisak. Clickbait.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

På vilket sätt gör denna teknik lösenord för wifi överflödigt, annat än i ett fåtal specialfall?

Rubriksättningen är under all kritik, vad det egentligen handlar om är positionsbestämning. Att det i specialfall går att använda det för åtkomstbegränsning är ju bara en möjlig bisak. Clickbait.

Jag tänkte då själv direkt på vilja övervakningsmöjligheter det här ger när man kan bestämma position med centimeterprecision... inte bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

På vilket sätt gör denna teknik lösenord för wifi överflödigt, annat än i ett fåtal specialfall?

Rubriksättningen är under all kritik, vad det egentligen handlar om är positionsbestämning. Att det i specialfall går att använda det för åtkomstbegränsning är ju bara en möjlig bisak. Clickbait.

Håller med dig där. Bara för att man har fysisk tillgång till en plats betyder det inte att man ska ha tillgång till nätverket. Jag kan tänka mig att det i vissa fall vore tillämpbart, som exemplet ger där butiker och liknande bara vill ge tillgång för enheter inom butiken.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med sweclockers? Först "avslöjandet" om "specifikationerna" för de nya AMD korten, sedan det nya chassit som egentligen är ett kylskåp (!!) och nu denna nyhet som endast snåla caféägare är intresserad av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Vad har hänt med sweclockers? Först "avslöjandet" om "specifikationerna" för de nya AMD korten, sedan det nya chassit som egentligen är ett kylskåp (!!) och nu denna nyhet som endast snåla caféägare är intresserad av...

Kylskåpet ja... Det är 1:a april. Kan vara bra att veta om det är andra sidor du planerar att besöka idag.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Om man läser ursprungsartikeln så osar den aprilskämt i alla fall...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Om man läser ursprungsartikeln så osar den aprilskämt i alla fall...

Observera att MIT-artikeln publicerades igår...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

"såsom justering av temperatur beroende på hur många människor som vistas i ett rum"

Varför justera temperaturen beroende på hur många som vistas i ett rum? Vill man inte ha samma temperatur oavsett? Bortsett från om rummet är tomt kanske, då kan man spara energi på att sänka några grader.

Jag har en mycket bättre idé, vad sägs om att justera elementen baserat på temperaturen? /sarkasm

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Observera att MIT-artikeln publicerades igår...

Och jag vill minnas att jag läste om detta för något år sedan eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

"såsom justering av temperatur beroende på hur många människor som vistas i ett rum"

Varför justera temperaturen beroende på hur många som vistas i ett rum? Vill man inte ha samma temperatur oavsett? Bortsett från om rummet är tomt kanske, då kan man spara energi på att sänka några grader.

Jag har en mycket bättre idé, vad sägs om att justera elementen baserat på temperaturen? /sarkasm

Det kan vara lättare att styra temperaturen om man vet hur många människor det. Eftersom temperatur förändras ganska segt kan man lättare förutspå dess beteende om man har kollar på människorna som agerar värmekällor.

Permalänk
Medlem

Gizmodo hade en betydligt bättre titel på samma nyhet.

Borde nog ändra er så ni specificerar att det är Wifi-lösenord som blir "överflödiga", i vissa fall. Just nu är det lite väl mycket clickbait över den.

Sen tycker jag att själva tekniken är klart intressant. Kan vara väldigt bra för caféer etc att slippa ha lösenord för sina gäster och att det bara funkar genom att vara i närheten. Kan se detsamma för många platser sålänge de kan få upp precisionen till 100%

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Det är nog lite svårt att få till det i en titel, men det som sägs är att lösenord för att komma åt trådlösa nät kommer i somliga fall inte att behövas. "Överflödiga" skulle jag knappast kalla det.

Den egentliga nyheten är väl att de har lyckats skapa en väldigt exakt "positionsigenkänning". Bortse från påståendet om att lösenord skulle bli överflödiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Kylskåpet ja... Det är 1:a april. Kan vara bra att veta om det är andra sidor du planerar att besöka idag.

Och du borde läsa på om ironi.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag tankade hem idag en Spel och detta gick konstigt kan man tru på 1.April!!!!!Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klaus:

Hej
Jag tankade hem idag en Spel och detta gick konstigt kan man tru på 1.April!!!!!Klaus

Ok

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

På vilket sätt gör denna teknik lösenord för wifi överflödigt, annat än i ett fåtal specialfall?

Rubriksättningen är under all kritik, vad det egentligen handlar om är positionsbestämning. Att det i specialfall går att använda det för åtkomstbegränsning är ju bara en möjlig bisak. Clickbait.

Finns ju dock ganska många fall där det skulle vara helt perfekt att ha den! Typ de flesta skulle jag säga. Hotell, sjukhus, restauranger, som ofta erbjuder kunder gratis WIFI, men bara kunder. Oftast är man ju en kund på t.ex en restaurang..

För egen del skulle det känns ok att ha samma sak hemma, jag menar om någon vill göra inbrott för att använda mitt WIFI så är det okej tycker jag.

MIT's artikel för var för övrigt postad 31:a Mars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Observera att MIT-artikeln publicerades igår...

Så inte ett skämt mao.

Det finns egentligen bara ett användnings område för detta, och det är för att spåra folk.
Att hålla koll på hur många som befinner sig i ett rum med hjälp av wifi är ganska dumt, eftersom inte alla har wifi enheter, eller har wifi'n avslagen. så iden brister ju redan där.
Sedan så nämns det ingenting om positionsbestämning, utan endast att dom kan avgöra hur långt bort en wifi enhet är, vilket i teorin skulle kunna användas om man vet exakta avstånd till bord och dörrar, etc. Men i verkligheten så studsar signaler runt en del, och man kan mycket väl få en starkare signal som studsat på en vägg istället för direkt genom en vägg. Mao, jag tvivlar på att detta är så exakt som man påstår i en fastighet med många väggar och dörrar.
Det där med lösenord är ju så korkat att det behöver man väl inte ens ta upp. (förhoppningsvis)

En enklare variant av detta skulle vara om dom helt enkelt lät enheten skicka signalstyrkan tillbaka till routern när den svara på ett anrop. kombinera detta med en annan router som kan kommunicera med den första routern för triangulation och saken är biff. Frågan är väl bara varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av triDave:

För egen del skulle det känns ok att ha samma sak hemma, jag menar om någon vill göra inbrott för att använda mitt WIFI så är det okej tycker jag.

I mitt fall för gäster, med begränsad åtkomst (enbart WAN, inget LAN), möjligen, så slipper man som bonus att Windows 10-enheter stjäl wifi-lösenordet och lagrar det hos MS om de har Wifi Sense-helvetet påslaget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Sedan så nämns det ingenting om positionsbestämning, utan endast att dom kan avgöra hur långt bort en wifi enhet är, vilket i teorin skulle kunna användas om man vet exakta avstånd till bord och dörrar, etc. Men i verkligheten så studsar signaler runt en del, och man kan mycket väl få en starkare signal som studsat på en vägg istället för direkt genom en vägg. Mao, jag tvivlar på att detta är så exakt som man påstår i en fastighet med många väggar och dörrar.

Det problemet kan man lösa med triangulering. Med tre mottagarenheter på olika positioner så kan det bli väldigt precist.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

1: April

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

På vilket sätt gör denna teknik lösenord för wifi överflödigt, annat än i ett fåtal specialfall?

Rubriksättningen är under all kritik, vad det egentligen handlar om är positionsbestämning. Att det i specialfall går att använda det för åtkomstbegränsning är ju bara en möjlig bisak. Clickbait.

Min gissning är att man kan säkerställa att data kommer till/från rätt enhet vilket gör att man kan undvika MIM attacker på det viset men det borde fortfarande gå att avlyssna hela nätverket så lite oklart vad tanken faktiskt är och det är förmodligen en tidsfråga innan någon knäcker det även om det skulle vara en helt fantastisk metod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

På vilket sätt gör denna teknik lösenord för wifi överflödigt, annat än i ett fåtal specialfall?

Rubriksättningen är under all kritik, vad det egentligen handlar om är positionsbestämning. Att det i specialfall går att använda det för åtkomstbegränsning är ju bara en möjlig bisak. Clickbait.

Om det krävs att man ska bryta sig in i ens lägenhet för att komma åt Wifi tycker jag att det definitivt gör lösenord överflödigt? Eller måste du ha åtkomst till ditt nät utomhus? Samma sak alla de gratis trådlösa nät i kaféer och hotell, istället för att gästlösenordet står på en skylt kan alla i byggnaden komma åt det direkt, det är väl en jättebra lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Så inte ett skämt mao.

Det finns egentligen bara ett användnings område för detta, och det är för att spåra folk.
Att hålla koll på hur många som befinner sig i ett rum med hjälp av wifi är ganska dumt, eftersom inte alla har wifi enheter, eller har wifi'n avslagen. så iden brister ju redan där.
Sedan så nämns det ingenting om positionsbestämning, utan endast att dom kan avgöra hur långt bort en wifi enhet är, vilket i teorin skulle kunna användas om man vet exakta avstånd till bord och dörrar, etc. Men i verkligheten så studsar signaler runt en del, och man kan mycket väl få en starkare signal som studsat på en vägg istället för direkt genom en vägg. Mao, jag tvivlar på att detta är så exakt som man påstår i en fastighet med många väggar och dörrar.
Det där med lösenord är ju så korkat att det behöver man väl inte ens ta upp. (förhoppningsvis)

En enklare variant av detta skulle vara om dom helt enkelt lät enheten skicka signalstyrkan tillbaka till routern när den svara på ett anrop. kombinera detta med en annan router som kan kommunicera med den första routern för triangulation och saken är biff. Frågan är väl bara varför.

Du tror alltså att de bestämmer avståndet genom att kolla på signalstyrkan? Att bedöma avstånd med WiFi är inget nytt. WiFi fungerar med elektromagnetisk strålning, alltså "ljus". Vi känner till ljusets hastighet genom luft och även hur den påverkas av många olika material. Genom att pinga och mäta tiden så kan man alltså bestämma avstånd.

Det viktiga med nyheten här är ju att de jämför på olika frekvenser eftersom olika frekvenser påverkas annorlunda av olika material. På det här viset får de större säkerhet på avståndet och kommer ner i centimeter avstånd. Hade inte väggar funnits som risk så behöver man inte göra något så här komplicerat, som sagt så är den biten redan löst.

Lägger man till en extra wifi enhet som mäter avståndet till en wifi enhet så kan man triangulera och bestämma en position och inte enbart avstånd. Det är btw så här GPS fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Så inte ett skämt mao.

Det finns egentligen bara ett användnings område för detta, och det är för att spåra folk.
Att hålla koll på hur många som befinner sig i ett rum med hjälp av wifi är ganska dumt, eftersom inte alla har wifi enheter, eller har wifi'n avslagen. så iden brister ju redan där.
Sedan så nämns det ingenting om positionsbestämning, utan endast att dom kan avgöra hur långt bort en wifi enhet är, vilket i teorin skulle kunna användas om man vet exakta avstånd till bord och dörrar, etc. Men i verkligheten så studsar signaler runt en del, och man kan mycket väl få en starkare signal som studsat på en vägg istället för direkt genom en vägg. Mao, jag tvivlar på att detta är så exakt som man påstår i en fastighet med många väggar och dörrar.
Det där med lösenord är ju så korkat att det behöver man väl inte ens ta upp. (förhoppningsvis)

En enklare variant av detta skulle vara om dom helt enkelt lät enheten skicka signalstyrkan tillbaka till routern när den svara på ett anrop. kombinera detta med en annan router som kan kommunicera med den första routern för triangulation och saken är biff. Frågan är väl bara varför.

Det finns ett extremt kommersiellt intresse för det här. Tänk dig att du är på Ica och du har deras app, när wifi:n känner att du är vid fruktdisken så plingar appen till och säger att det är extrapris på bananer. Eller du är på ett museum och har laddat ner deras app, du går förbi något föremål och appen kan skicka dig en beskrivning av föremålet.

Spåra folk är mycket lättare att göra med hjälp av telefonmasterna, då de flesta är uppkopplade med telefonen mot 3g/4g-nätet 24/7. Men visst finns det företag som är intresserade av att se vart du befinner dig inom deras lokaler, det kan man dock redan göra fast inte på samma exakta sätt.

Visa signatur

Du är en säl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi83a:

Det finns ett extremt kommersiellt intresse för det här. Tänk dig att du är på Ica och du har deras app, när wifi:n känner att du är vid fruktdisken så plingar appen till och säger att det är extrapris på bananer. Eller du är på ett museum och har laddat ner deras app, du går förbi något föremål och appen kan skicka dig en beskrivning av föremålet.

Spåra folk är mycket lättare att göra med hjälp av telefonmasterna, då de flesta är uppkopplade med telefonen mot 3g/4g-nätet 24/7. Men visst finns det företag som är intresserade av att se vart du befinner dig inom deras lokaler, det kan man dock redan göra fast inte på samma exakta sätt.

Dessa system finns redan, Vi testkör ett system nu i Danmark som mäter rörelsemönster hos konsumenterna. Om man även har appen så pushar den ut rabatter om kunden kommer inom ett visst område. Exempelvis Kyl, Frys eller Frukt och grönt.
Systemet kan även mäta om en kund står på samma ställe för länge, så blir en av de anställda meddelade för att komma och hjälpa.
Detta exempelvis vid Elektronikavdelningar etc.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Zyces: Skulle vara väldigt intressant där jag arbetar också, att ha ett system som kunde positionsbestämma en enhet med så liten felmarginal som möjligt inom ett stort hus. Gärna också en karta som visar dig till en viss plats också..

Jag jobbar på ett större Bibliotek. Tänk att få en ping i mobilen var din bok finns, inte några kryptiska siffror och bokstäver utan en "gps" liknande karta och en ping där boken är, och man ser sig själv i samma karta och kan därav avgöra hur man tar sig till ens bok. Det räcker ju med att man kommer till rätt hylla, så felmarginalen kan vara 50cm ish...

Har du några bra länkar man kan läsa lite?

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Dessa system finns redan, Vi testkör ett system nu i Danmark som mäter rörelsemönster hos konsumenterna. Om man även har appen så pushar den ut rabatter om kunden kommer inom ett visst område. Exempelvis Kyl, Frys eller Frukt och grönt.
Systemet kan även mäta om en kund står på samma ställe för länge, så blir en av de anställda meddelade för att komma och hjälpa.
Detta exempelvis vid Elektronikavdelningar etc.

Skrivet av Zariel:

@Zyces: Skulle vara väldigt intressant där jag arbetar också, att ha ett system som kunde positionsbestämma en enhet med så liten felmarginal som möjligt inom ett stort hus. Gärna också en karta som visar dig till en viss plats också..

Jag jobbar på ett större Bibliotek. Tänk att få en ping i mobilen var din bok finns, inte några kryptiska siffror och bokstäver utan en "gps" liknande karta och en ping där boken är, och man ser sig själv i samma karta och kan därav avgöra hur man tar sig till ens bok. Det räcker ju med att man kommer till rätt hylla, så felmarginalen kan vara 50cm ish...

Har du några bra länkar man kan läsa lite?

Finns inget smidigt system för så pass exakt positionering. Man kan köra bluetooth-beacons för att avgöra vilken hylla det är ungefär, man kan köra wifi med positioneringssystem också, men t.om den dyraste tekniken som kräver otroligt noggrann uppsättning där du i princip måste lasermäta både riktning och position per accesspunkt klarar som bäst 1-2 meters noggrannhet.

Reaverinc, ni kör Cisco-stuff med Prime och CMX eller Arubas motsvarighet? Det är najs som fasen för typ ~7m (har jag för mig) noggrannhet vid standarduppsättning, vilket duger fint för en hel del deployments. Men om man vill få reda på något mer exakt, typ stå på konstmuseum och två tavlor är bredvid varandra så har en sådan deployment svårt att veta om du står vid vänstra eller högra tavlan... däremot kan den ju tala om vilket rum du står i.

Visa signatur

Du är en säl!

Permalänk
Medlem

@Zariel:

Tja, systemet vi testar är inte riktigt så precis. men vid tester så känner exempelvis systemet av om en mobil kommer inom en radie på 3 meter från en speciell vara.
Det ena systemet som är mest lovande är PointInside som har en helhetslösning.
Vi testar även ett Cisco system som Netdesign levererar men där kan jag inte dela med mig så mycket då det är i utvecklingsstadiet just nu.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch