Permalänk
Medlem

Mobylife AB

God dagens alla, hoppas detta är rätt del att posta i

Det är så att när jag kom hem idag så hade jag en avi från posten som kommer från Mobylife AB, jag har väldigt svårt att hitta information om dem, men dem ska tydligen syssla med reparation av kommunikationsutrusning vilket gör detta ännu mer konstigt för mig då jag inte har lämnat in något för reperation, paketet är skickat med spårning.

Var och tittade på paketet och det är en låda enligt posten 0,19 x 0,12 x 0,09 och 0,20 vikt. och tittar man på postnord lappen som satt på förpackningen så står mitt namn som kontakt nummer men ett telefon nummer som jag inte känner igen alls, så jag valde att låta paketet ligga kvar och tänkte jag skulle försöka ringa Mobylife AB imorgon.

Vad jag undrar är, vad ska jag göra. Vågar jag ens ta emot det?

Permalänk
Medlem

Mobylife lagar telefoner byter ut trasiga åt halebop.@Exeo:

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

En gång i tiden beställde jag lite fotosaker från Rajala, och fick sen ett SMS från en förvånad kille som visade sig ha samma namn som mig och som bodde i samma stad. Varför paketet skickades till hans address lyckades jag aldrig klura ut, jag angav ju så klart min address som vanligt när jag gjorde beställningen. Så det händer ju tydligen att paket skickas lite hur som helst ibland.

Har du testat att kolla upp telefonnummret på Eniro eller liknande och se vart det går? Eller du kanske inte har kvar nummret längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcnil:

Mobylife lagar telefoner byter ut trasiga åt halebop.@Exeo:

Jag har inte något abonnemang från halebop och ingen jag känner använder sig av dem.

Skrivet av perost:

En gång i tiden beställde jag lite fotosaker från Rajala, och fick sen ett SMS från en förvånad kille som visade sig ha samma namn som mig och som bodde i samma stad. Varför paketet skickades till hans address lyckades jag aldrig klura ut, jag angav ju så klart min address som vanligt när jag gjorde beställningen. Så det händer ju tydligen att paket skickas lite hur som helst ibland.

Har du testat att kolla upp telefonnummret på Eniro eller liknande och se vart det går? Eller du kanske inte har kvar nummret längre?

Jag har ett väldigt speciellt efternamn, vi är dem enda i hela svergie som har det, så hittar man något med mitt efternamn så är det en släkting till mig så har inget vanligt svensson namn så tror inte det är så, och jag har inte beställt något från något ställe alls då det inte finns så mycket tillbehör till min telefon jag använder (oneplus x)

Jag har kollat på eniro,ratsit,hitta på numret som stod på lappen och jag hittar ingen person som är kopplad till det numret alls, och jag är lite osäker om jag får/kan skriva ut telefon numret här

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Asus använder sig av mobylife också för den delen om jag inte kommer ihåg fel , även Hi3g (Tre)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kanske avvakta 10 timmar och ringa dem och fråga?

Permalänk
Medlem

Ring dom i morgon å fråga.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kan tillägga att Asus använder sig av mobylife också för den delen om jag inte kommer ihåg fel , även Hi3g (Tre)

Asus grejer brukar jag köpa men aldrig behövt lämna in någon RMA eller liknande, Hi3g (tre) inget jag använder mig av heller

Skrivet av improwise:

Kanske avvakta 10 timmar och ringa dem och fråga?

Det kommer jag göra, det står ett kund nummer på avin, så dem borde ju kunna kolla upp vem det skulle till egentligen

@Mcnil

Kommer göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Jag har kollat på eniro,ratsit,hitta på numret som stod på lappen och jag hittar ingen person som är kopplad till det numret alls, och jag är lite osäker om jag får/kan skriva ut telefon numret här

Nej, det är nog bäst att inte skriva ut nummret här. Men Mobylife är som sagt ett riktigt företag som flera stora teleoperatörer anlitar, så det är troligtvis inget skumt utan bara något som gått fel någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, det är nog bäst att inte skriva ut nummret här. Men Mobylife är som sagt ett riktigt företag som flera stora teleoperatörer anlitar, så det är troligtvis inget skumt utan bara något som gått fel någonstans.

Jo såg det när jag gick in på ratsit

Hoppas det också, är det så att det egentligen ska till någon annan så undrar jag ju dock bara varför mitt namn dyker upp hos dem, men får se vad dem säger när jag ringer dem

Permalänk
Medlem

För vetskap så gick Deltaservice och Telecare (Anovo) ihop och bildade Mobylife. (Finska Optima också men knappt någon som känner till dem)

Är det så att du sålt en begagnad mobiltelefon eller något sådant och skickat med originalkvittot? Isf kan det ha använts som referens vid service och därmed har dina uppgifter råkat skrivas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

För vetskap så gick Deltaservice och Telecare (Anovo) ihop och bildade Mobylife. (Finska Optima också men knappt någon som känner till dem)

Är det så att du sålt en begagnad mobiltelefon eller något sådant och skickat med originalkvittot? Isf kan det ha använts som referens vid service och därmed har dina uppgifter råkat skrivas in.

Det har jag faktiskt gjort ja med originalkvittot, jag sålde en telefon för nån vecka sen här på sweclockers, men den telefonen var i extremt fint skick, men det kan ju mycket väl vara så att den personen har lyckats tagit i sönder den då telefonen fortfarande var under garanti tid, satt faktiskt och funderade om det skulle kunna vara så, och jag vet ju personens namn jag sålde den till så ringer jag till dem och dem ger mig hans namn så vet jag ju vad det gäller eller ja inte helt men en bit på vägen.

Har kvar mailen han skickade och i ett mail så skriver han om jag kunde skicka ner kvittot ( låg i kartongen men han hittade inte det först ) att han ville ha kvittot "Är bra att ha vid garanti ärenden och vid ev försäljning." som han skrev.

Permalänk
Medlem

Då är det förmodligen en returlåda att skicka in till Mobylife för garantireparation.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka alla som svarade och hjälpte mig. Problemet är nu löst och avklarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Jag vill tacka alla som svarade och hjälpte mig. Problemet är nu löst och avklarat

och problemet var vadå ? vad det ditt paket.

Permalänk
Medlem

@Xcalibur:

Nej det var inte mitt paket, personen jag sålde min telefon till gick och lämnade in den på netonnet och sa att den skulle returneras till honom. Detta hade netonnet missat eller ignorerat och eftersom mitt namn stod i deras databas för telefonen så skrev dem mitt namn när dem sen skickade in den till Mobylife AB, men jag har pratat med han jag sålde den till som i sin tur har pratat med netonnet, så blivit meddelat att jag ska låta paketet ligga så ordnar netonnet att få tillbaka paketet till sig som sen skickar det rätt till honom

Permalänk
Medlem

Schysst av butiken att hjälpa till trots att de har svart på vitt att villkoren för garantin inte uppnås då den endast gäller för ursprungliga köparen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

@Exeo: Netonnet gjorde exakt samma sak mot mig med en mobil jag hade köpt begagnad, förutom att paketet returnerades till dem av ursprungliga köparen och mobilen destruerades utan att meddela mig. De verkar helt inkompetenta på Netonnet. Jag informerade om min adress och uppgifter per telefon när jag skickade in mobilen, men det förnekade dem helt och såklart svårt för mig att bevisa.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@Igelkott: Vet du att det är så enligt just det garantiavtalet?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Igelkott: Vet du att det är så enligt just det garantiavtalet?

Nej. Men om det inte står uttryckligen att garantin kan överlåtas, vilket troligen kräver ett särskilt moment med eget avtal, så gäller det den som köpte.

Känner du till någon butik eller tillverkare som ger garanti vid vidareförsäljning? Många accepterar det säkert och/eller bryr sig inte. Men det är en annan femma.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm:

Hehe, det låter mindre bra. Som tur är så handlar man knappt på netonnet men man lär väl inte handla mer nu än vad man gjorde innan

Permalänk
Medlem

@Igelkott: Har sett flera varor genom åren där garanti följer varan och inte köparen. Spontant kommer jag dock bara på bilar. Hursom kanske NetOnNet, eller vem du nu refererar till, erbjuder detta eller vet något som vi andra inte vet...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Igelkott: Vet du att det är så enligt just det garantiavtalet?

Skrivet av Dr.Mabuse:

@Igelkott: Har sett flera varor genom åren där garanti följer varan och inte köparen. Spontant kommer jag dock bara på bilar. Hursom kanske NetOnNet, eller vem du nu refererar till, erbjuder detta eller vet något som vi andra inte vet...?

Det står ingenting i NetOnNets köpvillkor att garantin kan överlåtas eller att den följer varan. Således gäller garantin endast den ursprungliga köparen, enligt köpvillkoren. Om de sedan ändå erbjuder garanti för personer som inte är kunder så är det att betrakta som "goodwill" och inget som de enligt lag eller avtal är skyldiga att göra.

Permalänk
Medlem

@twk: Syftade även på vad som framgår av varans garanti. Finns sådan är den bindande enligt lag.

Kom på en till som erbjuder överlåtelse av garanti. XFX tillåter ett byte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net