Oculus Rift samlar in användardata

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift samlar in användardata

Var du bor, vilka program du har installerade och hur du rör dig. Detta är bara några av de saker som Oculus har rätt att samla in data om vid användning av VR-headsetet Rift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur Oculus har hanterat kritiken kan väl lämna en del att önska, onekligen. Själv är jag inte speciellt nojig av mig när det gäller frågor som dessa, men jag har full respekt och förståelse för folk som är det. Jag avbokade Rift av andra skäl, men jag förstår dem som avbokar pga detta.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Palmer Luckey svar är ju under all kritik.

Om det nu inte skulle stämma så är det väl bara för honom att berätta att så inte är fallet.

Edit:

Varför behöver de ens följande?

Citat:

Information about how you access our Services, including information about the type of device you’re using (such as a headset, PC, or mobile device), your browser or operating system, your Internet Protocol (“IP”) address, and certain device identifiers that may be unique to your device

Permalänk
Medlem

Vad finns det för sensorer på en sådan där?
I vilket "format" kan kameran/sensorn "filma". Blir det som att ha en webbkamera på konstant..?

Permalänk
Medlem

Och detta kommer fram nu.... Har aldrig hört eller läst om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Facebook spionerar på sina användare!? Vem kunde anat???

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Även datainsamlingen sker utan användarens tillåtelse och innefattar bland annat information om spel och program som finns på dator.

Sanning med modifikation för man måste väl acceptera användaravtalet för att använda sin OR?

----
Det är konstigt hur detta kommer fram först nu och inte varit uppe tidigare. Jag säger som @Thursday att jag har inga direkta problem med detta själv ifall OR samlar in i vilken del av världen jag sitter och vilka andra spel jag har installerade, men jag förstår de som har det.

Något liknande detta finns inte med Vive, eller? I så fall är ju detta drömmen för dom att detta kommer ut och användare avbokar på grund av spioneriet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men snart är det enklare att skriva om de som INTE samlar in data på användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Sanning med modifikation för man måste väl acceptera användaravtalet för att använda sin OR?

----
Det är konstigt hur detta kommer fram först nu och inte varit uppe tidigare. Jag säger som @Thursday att jag har inga direkta problem med detta själv ifall OR samlar in i vilken del av världen jag sitter och vilka andra spel jag har installerade, men jag förstår de som har det.

Något liknande detta finns inte med Vive, eller? I så fall är ju detta drömmen för dom att detta kommer ut och användare avbokar på grund av spioneriet.

Men om den kan mäta av rummet där du befinner dig och hur många personer som rör sig i rummet..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Något liknande detta finns inte med Vive, eller? I så fall är ju detta drömmen för dom att detta kommer ut och användare avbokar på grund av spioneriet.

Nej, det enda som finns hos Valve är att de har rätt att samla in anonymiserad användningsdata, denna data får sedan inte säljas till tredje part eller så, utan är avsedd för internt bruk. Oculus anonymiserar inte och får sälja data vidare.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Skrev det i den "privata" tråden också.

Gör inte mer eller mindre alla detta? YouTube är väl det största exemplet jag kan komma på. Eller aa Google.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Men om den kan mäta av rummet där du befinner dig och hur många personer som rör sig i rummet..?

Vilka menar du? Oculus kan nog i princip göra det, Vive kan det åtminstone inte.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Blir riktigt besviken på sweclockers nu!!
Lite mer källkritik om jag får be... reddit.com/r/vive/ och reddit.com/r/oculus/ är inge trevliga platser att söka fakta på just nu, det är väldigt mycket arga mäniskor som försöker kasta skit på "det andra laget".
Dock så finns det lite mer matnyttigt I frågan.
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4ddj1g/what_oculus_n...

Permalänk
Medlem

Ägs ju av Facebook, så blir man förvånad?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hm får se hur det här blir. Tänker i alla fall inte avboka. Går nog att sälja OR med ett par tusen kronor vinst. Speciellt eftersom man slipper fraktkostnader på 1000kr nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår verkligen inte hur detta kan vara någon nyhet. Givetvis samlar de in användardata. Givetvis tittar de inte på vad du gör hemma genom din kamera, spelar in allt du säger via din mikrofon och så vidare.

I princip alla applikationer, webbsiter och annat gör detta. Det är fantastiskt att som utvecklare kunna få reda på vilka features som används och inte. Det är väldigt svårt att annars veta vad som inte fungerar och vad man borde fokusera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ägs ju av Facebook, så blir man förvånad?

Hela Facebooks buisness plan är ju att sälja information om användarna, så nej, inte speciellt förvånad. Det är ju inte som att Facebook köpte Oculus för välgörenhet, givetvis vill de ha något tillbaka.

En vild gissning är väl att Facebook vill ha så mycket data som möjligt VR användning för att kunna bygga framtidens sociala media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Vilka menar du? Oculus kan nog i princip göra det, Vive kan det åtminstone inte.

Jag funderade över bägge.
Har själv ingen aning om vilka sensorer och kameror de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Blir riktigt besviken på sweclockers nu!!
Lite mer källkritik om jag får be... reddit.com/r/vive/ och reddit.com/r/oculus/ är inge trevliga platser att söka fakta på just nu, det är väldigt mycket arga mäniskor som försöker kasta skit på "det andra laget".
Dock så finns det lite mer matnyttigt I frågan.
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4ddj1g/what_oculus_n...

Det är ju jättebra att de inte samlar in mer data än så, men de får absolut göra det, enligt deras EULA. Detta är väl egentligen det största problemet och vart fokus i frågan ligger, man kan ju undra varför de behöver måla med så breda penslar om deras intressen är så smala. Behövs det exempelvis en service med administrativa rättigheter för att leverera någon av den data som är med i listan?

Edit: Listan du länkar till är också för appen Oculus Home, det vore intressant att se en liknande lista för OVRServer_x64.exe, som mycket av kritiken faktiskt handlat om.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Jag funderade över bägge.
Har själv ingen aning om vilka sensorer och kameror de har.

Vive är inte ansluten till någon utrustning som läser av rummet, den har inga kameror eller så, så det behöver man inte oroa sig för.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Så då måste man vara online för att kunna använda Oculus? Kan man inte bara blocka så den inte når ut på nätet eller slutar Riften fungera då?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Men om den kan mäta av rummet där du befinner dig och hur många personer som rör sig i rummet..?

Den kan inte mäta av rummet eller hur många personer som befinner sig där. Lighthouse bassationerna kommunicerar inte med någonting (förutom med varandra) alls, dom skickar laserpulser. Det enda som trackas är Lighthouse kompatibla enheter, headset och kontroller. Däremot så har ju HTC Vive en frontkamera som säkert tillför lite osäkerheter.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hela Facebooks buisness plan är ju att sälja information om användarna, så nej, inte speciellt förvånad. Det är ju inte som att Facebook köpte Oculus för välgörenhet, givetvis vill de ha något tillbaka.

En vild gissning är väl att Facebook vill ha så mycket data som möjligt VR användning för att kunna bygga framtidens sociala media.

prislappen på 5k borde väl duga?
sharp köptes av foxconn, betyder de att foxconn ska lägga in funktioner som skickar pinpointad data om dessa användare bara för dom köpte sharp? http://www.sweclockers.com/nyhet/21928-foxconn-koper-skarmtil...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Vive är inte ansluten till någon utrustning som läser av rummet, den har inga kameror eller så, så det behöver man inte oroa sig för.

Vive har visst en kamera https://www.htcvive.com/eu/product/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nej, det har den inte. Lighthouse-enheterna är IR-sändare.

Edit: Jag får rätta mig själv, den har en kamera i fram på HMD:n, så klart.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Nej, det har den inte. Lighthouse-enheterna är IR-sändare.

Vive har en front kamera.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Vive har en front kamera.

Japp, fel av mig, jag har rättat mitt inlägg!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

"VR för människor närmare varandra." Nu förstår jag hur.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Första meningen i artikeln "När Oculus köptes av Facebook" säger allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enbom:

Så då måste man vara online för att kunna använda Oculus? Kan man inte bara blocka så den inte når ut på nätet eller slutar Riften fungera då?

Vissa saker kräver nog att du är online, går dessutom loggarna till samma server som annat kan det ju bli svårt.

Med det sagt borde det ju inte vara några problem, datan som skickas har mest information om hur lång tid det tar att starta appar, vilka spel du använder, om du har OK fps och lite sådant. Precis som de allra flesta applikationer du kör på din dator. Steam, Windows, Chrome och många andra rapporterar precis liknande statistik. Android appar plockar ännu mer som standard.