Permalänk
Medlem

SWEC 35+

Fixade ett gaming-event för mina kunder i höstas vilket föll väldigt väl ut och sedan sålde jag lite grejer på marknaden och mer och mer går det upp för mig att vi på swec inte är några ungdomar. Kan det tom vara så att 35+ är i majoritet?

Jag har alltid varit en gamer från det att jag fick mitt första NES i februari 1988 till nu men att bygga egen pc var ett intresse som uppstod först som vuxen tidigt 00-tal. Har varit medlem på swec sedan 2007 men jag lurchade nog forumet ett par år tidigare (det verkade dock så sjukt komplicerat allt så jag vågade inte ställa några frågor).

Hur som helst, vore kul att höra mer om er som varit med ett tag, oavsett om ni är nya här eller inte. Vad ni gör, hur ni kom in på det här spåret och varför ni inte känner er för gamla?

Själv är jag 38 och jobbar som B2B-säljre i IT-branschen, är nog en av få säljare som faktiskt är intresserade av teknik på riktigt. Brukar få höra att jag är mer nördig än våra tekniker. Bollar spelande och byggande med jobb, fru och tre ungar. Hur får ni det att funka? Själv tullar jag på sömnen...

Som sagt, vore kul om vi fick till lite veteransnack här.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

tjena! sj e ja 41

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Tror att det är en väldig blandad ålder här jag tror att den äldsta är någonstans kring 70.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Kanske inte riktigt så gammal som tråden kanske kräver, men räknar mig fortfarande som veteran i kretsen. 31 år gammal och jobbar som AD på en PR-byrå i Stockholm. Har såsom du hängt längre på sajten än vad kontot säger.

Började med datorer som (väldigt) liten grabb. Kunde starta spel på C64an innan jag kunde läsa och skriva, så kom mest ihåg hur de där konstiga symbolerna såg ut Fortsatte sen och förstörde familjedatorm genom diverse moddningar. Blev lat under plugget och gick över till Apple men nu är jag helt tillbaka igen

Vore kul om vi "äldre" lirade nåt gammalt nångång. Codename Eagle?

Permalänk
Medlem

Jo, det kunde man ju ana. Sökte på 35+, 35 plus (eftersom det är veterankorpens gräns ).

Skrivet av malacai:

tjena! sj e ja 41

Härligt! hej, Hej!

Skrivet av crew seven:

Tror att det är en väldig blandad ålder här jag tror att den äldsta är någonstans kring 70.

Sant! Har dock en känsla av att det är ungefär samma folk som hänger kvar, dvs populationen blir äldre men det är ju bara något som jag tror så det kan ju vara helt fel.

Skrivet av anon193054:

Kanske inte riktigt så gammal som tråden kanske kräver, men räknar mig fortfarande som veteran i kretsen. 31 år gammal och jobbar som AD på en PR-byrå i Stockholm. Har såsom du hängt längre på sajten än vad kontot säger.

Började med datorer som (väldigt) liten grabb. Kunde starta spel på C64an innan jag kunde läsa och skriva, så kom mest ihåg hur de där konstiga symbolerna såg ut Fortsatte sen och förstörde familjedatorm genom diverse moddningar. Blev lat under plugget och gick över till Apple men nu är jag helt tillbaka igen

Vore kul om vi "äldre" lirade nåt gammalt nångång. Codename Eagle?

Kul! Vi har ju haft kontakt tidigare i och med välgörenhetsprojektet. Jäkligt kul att du fick med webhallen/komplett på tåget (du vet att det är samma ägare väl? ). Jag har forfarande kvar min htpc om den kan vara intressant.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wounds:

Jo, det kunde man ju ana. Sökte på 35+, 35 plus (eftersom det är veterankorpens gräns ).

Härligt! hej, Hej!

Sant! Har dock en känsla av att det är ungefär samma folk som hänger kvar, dvs populationen blir äldre men det är ju bara något som jag tror så det kan ju vara helt fel.

Kul! Vi har ju haft kontakt tidigare i och med välgörenhetsprojektet. Jäkligt kul att du fick med webhallen/komplett på tåget (du vet att det är samma ägare väl? ). Jag har forfarande kvar min htpc om den kan vara intressant.

Just det Ja, det var väldigt positivt att de ville vara med och bidra. Gällande htpcn så tackar jag för erbjudandet men har bestämt mig att det får räcka med 4 datorer. Det är kul, men samtidigt oerhört tidskrävande med ett sådant projekt. Någon annan får gärna ta vid när jag är klar men annars dröjer det nog ett tag till jag kör igen. Vill ju spela Codename Eagle

Permalänk
Medlem

Förvisso har jag ett knappt år kvar till 35, men har hängt här sedan jag skaffade min första tidsenliga burk år 2000. Förvisso inte överdrivet aktiv på hårdvarudelen här längre då ekonomin inte tillåter så mycket leksaker som student med familj, och inte tiden heller, men ja ... Intresset finns självklart
kvar och läser för stunden datateknik vid LiU, så lär väl bli kvar här under överskådlig framtid.

Varför jag inte känner mig för gammal? För att mitt intresse har mognat med mig. I början var det ju mycket experimenterande, överflöd på fläktar och så vidare, nu är det mer djuplodat mot den underliggande tekniken och mjukvarudelen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

>(2×35)

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Entusiast

Ja vi är nog många äldre här inne. Ungefär som i irc-kanalen på quakenet. Man har hängt kvar genom åren

Själv blir man 38 i sommar så man kan väl inte klassas som ungdom längre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börjar mig närma mig 40. Men spelintresset har jag haft sedan mitten av 80 talet. För det är just spel som är den största biten, även om man har byggt ett antal datorer genom åren både till sig själv och till andra.

Vågar inte ens räkna på hur många timmar jag har lagt ner totalt på att spela datorspel. Än idag så ligger jag nog på 30-40 timmar/vecka

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Är snart 40, och har ett gediget spelintresse som visserligen går i vågor (ibland ingenting i en månad eller två, ibland nästan konstant som med Fallout 4 som jag spelar många timmar nästan varenda dag sedan dagen det släpptes).

Spelat på Vic-20, C-64, Amiga och förstås PC. Ok, lite Wii också pga en Nintendofanatiker till sambo.

Jobbar huvudsakligen som systemutvecklare och har ett antal spelnördar på jobbet, så det brukar bli spelsnack dagligen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fyller strax femtio och är antagligen en av de äldre här på Sweclockers.

Min första dator var en VIC 20 men sedan gick det många år utan datorer och spel innan jag skaffade en Sega Megadrive när jag låg i lumpen. Sedan jobbade jag ett par år på Bergsala (Nintendos generalagent i Sverige) och mitt intresse för gaming ökade ordentligt. Efter det så hoppade jag och två kollegor av från Bergsala och öppnade en egen spelbutik. Senare blev det datorsvängen, först som säljare och sedan som chef för en större spelare i återförsäljarledet.

Spelade nästan inget mellan 2001 och 2011 men efter det tog jag ordentligt tag i både PC-byggande och spelande i alla dess former (PC och Nintendo mest).

Numera är jag "pensionär" (sålde av mina aktier i bolaget jag var chef på) och pysslar lite med olika projekt och har gott om tid till att göra vad jag vill.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

42 i år, börjar räkna mig som vuxen nu
Har spelat sen man var runt 8-10 år. Pong och typ space invaders-aktigt spel på någon obskyr konsol var väl första mötet med elektroniskt spelande.

Satt och spelade Age of empires rygg mott rygg med farsan -98 minns jag, så gammal för spelande är man ju inte. Hade han levt idag hade han varit runt 70 och spelat på så....

Har ett taskigt betalt kontorsjobb men jag klagar inte, glad att man har något jobb alls.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag fyller 40 om ett par veckor. Räknar mig inte riktigt som vuxen än

Nja, ärligt talat har jag till stor del samma intressen som när jag var yngre. Har spelat sedan börjat av 80-talet och håller fortfarande på. Kör både onlinespel, främst Team fortress 2, men även singelplayerspel där jag främst gillar att njuta av grafiken på dagens datorer och skärmar. Utvecklingen har verkligen gått framåt sedan den svartvita grafiken med gigantiska pixlar från det tidiga 80-talet.

Har dock inte lika mycket tid att spela som förr. Jobbar hårt om dagarna som systemutvecklare+matematiker inom finansbranschen. Trivs bra och får bra betalt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Fyller 49 nu i sommar. Trodde jag var en gamling här men verkar som det finns en del som är ännu äldre.

Just spel är inte huvudsysslan när det gäller datorer även om det blir lite minecraft med barnen ibland och så har jag kört lite rallyspel på sistone efter många års totalt speluppehåll. Gillar att pilla med Linux och lagringsservern och håller också på med video både i datorn men försöker också filma en del. Jobbar med provning av elektronik i olika aspekter, främst säkerhet så datorintresset får jag mer utlopp för på fritiden. Har hängt på sweclockers ganska länge, ser att jag registrerade mig 2002 men tror jag var aktiv tidigare också. Har för mig man fick registrera om sig vid något tillfälle efter något haveri.

Anser att ålder inte är jätteviktigt utan mer hur man är som person. Är man intresserad av datorer så är det inget konstigt att vara på sweclockers oavsett hur gammal eller ung man är. Känner att jag i viss mån kan mer om datorer än de flesta jag känner men däremot är jag inte lika haj på mobiler, surfplattor, appar och sådant som de yngre är. Spel hänger jag heller inte med i utvecklingen så mycket.

Inte lika roligt att spela när barnen besegrar en inom en timme även om de aldrig spelat spelet förut så man skaffar sig andra intressen istället där man känner sig bättre. Men gillar spel där man får tänka till lite och där skicklighet är viktigare än snabbhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tror att det är en väldig blandad ålder här jag tror att den äldsta är någonstans kring 70.

Stämmer. Jag fyller 72 i höst. Intresset för datorer kom i slutet av 60-talet. Men då var det ingenting för privatpersoner. Första datorn ,som jag använde, var en MikroMikko 2 på jobbet. Egen dator skaffade jag c:a 1990. Processor Intel 486 , 1MiB RAM 850 MB hårddisk.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Stämmer. Jag fyller 72 i höst. Intresset för datorer kom i slutet av 60-talet. Men då var det ingenting för privatpersoner. Första datorn ,som jag använde, var en MikroMikko 2 på jobbet. Egen dator skaffade jag c:a 1990. Processor Intel 486 , 1MiB RAM 850 MB hårddisk.

Kul vad har du för dator idag har du byggt den själv ?
Spelar du? om i så fall vad spelar du ?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

"Bara" 32 men har hållit på med datorer sen lågstadiet. Första var en Commodore 64 som jag fick av en släkting när jag var 6-7 år. Så det var på den vägen jag upptäckte datorspelandet. Man kunde få lådvis med C64-spel nästan gratis i början av 90-talet, så någon brist på spel var det aldrig. Lärde mig även en del grundläggande programmering tack vare att Basic var inbyggt i datorn.

Sedan blev det en Amiga 1200 i mellanstadiet som hängde med bra många år tack vare diverse uppgraderingar. Till slut var man dock tvungen att överge det sjunkande skeppet, så det blev en begagnad pee-cee (P133) i slutet av 90-talet, som jag sedan uppgraderade till en K6-2, Voodoo 3 o.s.v. Sedan dess har det nog blivit ett tiotal byggen.

Jobbar som IT drifttekniker om dagarna så jag för "nörda" tillräckligt där. Hemma vill jag bra att datorn ska fungera så jag kan slösurfa och spela. När det gäller spel har det varierat genom åren. På C64 och Amiga-tiden var det mest platform och bilspel. Sedan FPS när Unreal Tournament och Quake 3 kom, flygsim i perioder och RPG och nuförtiden mest sanbox/open world och strategi/bygg. Skulle aldrig orka med ett hektiskt FPS i stil med Q3A idag, sådant får ungdomarna roa sig med...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kul vad har du för dator idag har du byggt den själv ?
Spelar du? om i så fall vad spelar du ?

Idag har jag flera datorer. Inga monsterdatorer då jag inte spelar spel, som kräver mycket av processor- eller grafikkort. Alla kör linux. Äldsta datorn, tillfälligt arbetslös, är en med Pentium 200 MHz. Den har fungerat sedan 2005 i över 10 år (24/365) som brandvägg.. Har byggt många datorer, men den jag nu använder är köpt färdig. Främsta orsaken är att till att jag inte byggde själv är att jag då var nyinflyttad till Madeira och inte kände till det lokala utbudet på datordelar och begränsade kunskaper i portugisiska..Den här har en i5-prosessor och 8 MiB RAM.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Tja, är 35.

Kommer fortfarande ihåg när jag köpte ett 3dfx righteous (stavats?) kort med 4Mb Vram. Otroligt vilken skilnad det var att köra spel i 640x480 pix och det flöt så himla bra jämfört med software 320x280. Min bästa uppgradering någonsin. Lirade QuakeWorld btw. / nickade x2 och spelade för Disney Devils och ihop med legenden sn1ket.