Bra och Billiga Hemmabio?(Behöver Projektor- och högtalar-hjälp)

Permalänk
Medlem

Bra och Billiga Hemmabio?(Behöver Projektor- och högtalar-hjälp)

Hej!

Jag har just nu en Onkyo TX-SR444 och använder några gamla ihopplockade högtaler till den. Jag beöver hjälp med vilka saker jag ska köpa, vad jag ska lägga mest pengar på etc. Det jag vill köpa är Högtalare och en projektor.(Duk har jag)

Min budget är MAX 15000:- (Helst så billigt som möjligt, bara det blir bra!)

Krav för högtalarna: 7.1 eller 7.2 och ska låta bra!
(Har inte så stor erfarenhet vad det gäller ljud för som sagt, kör med gamla ihoplockade högtalare från olika märken och med olika effekt och impedans.)

Krav för projektor: 1080p DLP (Ska användas till film och gaming via dator. Har ca. 4,5m MAX att använda till projektorn om det spelar någon roll.)

Tack på förhand!

Permalänk

http://www.pricerunner.se/pl/98-3004751/Projektorer/Benq-W107...

Den kör jag till min hemmabio. Fungerar finfint för mig iaf. Short-Throw så bilden blir stor även på kort avstånd. Har 3d med men det gillar jag inte så har aldrig använt.
Högtalare kan jag inte ett dyft om så har inga förslag där tyvärr.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

15000 tusen och ett vettigt 7.1 system blir ganska svårt. Överlag brukar man säga att receivern/förstärkaren ska du lägga så mycket du kan på. Sedan ett par bra frontar, sedan en center och sub. Sedan kan man enkelt bygga vidare med de bakre kanalerna. Sedan kan du bara ha en sub men den receivern så du kan "bara" få 7.1. Projektor skulle jag inte personligen lägga mindre än runt 8- 10 000 papp på pga upplösning bild, etc men vet inte hur kräsen du är men för 10 000 papp får du ju en helt okej projektor enligt mig.

Så mina tips ju nu, börja med de främre högtalarna, sub och center. Spara mer och bygg sedan ut. Men vill du ha direkt, köp typ https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalarsystem/argon-jun... och resten på projektorn.

Men din receiver kommer vara flaskhalsen. Tror den kanske fixa 60 watt max på 8 ohm. 100 som står är 1 pip i typ 6 ohm.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Blir svårt att få tillräckligt med högtalare utan att spräcka budgeten. Börjar du med 5.1 blir det mycket lättare.

Detta är Ljudfokus egna märke, av deras fyra olika serier är Definition den som har fokus på välljud. Märket har under åren vunnit många priser mycket på grund av hur prisvärda dom är dock har priset gått upp med åren.

Min bror har stativhögtalarna från paketet, vi båda har subben och kan inte säga något negativt alls.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-8-7-1...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@Cruentusa:

Håller med dig, dock är ju problemet den receivern han har ju, den är alldeles för klen för ett såpass bra paket som du har länkat. Men håller med dig om prioriteringarna, 5.1 till att börja med och gärna en bättre receiver också!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Angående högtalare hade jag kört på dessa: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-6-ex-v-3-5-...

Har själv nästan det systemet, bortsett från bakre högtalarna och det låter helt jävla magiskt. Finns garanterat högtalare som spelar bättre men inte en chans för det priset. En sub kan behövas, men inget måste. Med tanke på vad du har för förstärkare tror jag på det systemet eller något liknande av dynavoice högtalare.

Edit:
Som bak kör jag dessa och de fungerar kanon, låter bra vid "surround-scener". http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-fx-4-ex-v-3-b...

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: Vad är det som gör att högtalarna ska vara så dyra? asså finns ju ett komplett 5.1 på BRL från System One, Vad är det som gör att de inte duger? och varför är de så billiga? Jag förstår inte(är nybörjare, jag vet men vill gärna lära mig) Vad är det man får extra med de dyra högtalarna som man inte får med det billiga? Jag sitter med gamla ihopplockade högtalare nu och jag tycker att det låter helt ok men har hört bättre så skulle vilja uppgradera lite.

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: Tack för svar!
Men vad är problemet med receivern? Jag tycker att det låter helt okej nu och nu har jag bara gamla ihopplockade högtalare, vad är skillnaden mellan min receiver och en som kostar 7000+? Jag är absolut nöjd med volymen, systemet som jag har nu spelar mycket högre än vad jag klarar att lyssna på, så då borde väl det räcka med effekten jag har på den? Det är väl effekten på receivern som bestämmer hur högt jag kan spela? Lär mig xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galping:

@NatureBoyyy: Tack för svar!
Men vad är problemet med receivern? Jag tycker att det låter helt okej nu och nu har jag bara gamla ihopplockade högtalare, vad är skillnaden mellan min receiver och en som kostar 7000+? Jag är absolut nöjd med volymen, systemet som jag har nu spelar mycket högre än vad jag klarar att lyssna på, så då borde väl det räcka med effekten jag har på den? Det är väl effekten på receivern som bestämmer hur högt jag kan spela? Lär mig xD

Ju bättre högtalare, desto bättre reciever krävs. Olika högtalare kräver olika mycket effekt, och generellt sett kan man säga att bra kvalitativa högtalare är "svårdrivna" och kräver därför en reciever som klarar av att leverera mycket effekt.

Permalänk
Medlem

@xervz: Okej, så eftersom jag har den billigaste receivern så kommer jag bara kunna driva "förhålladevis billiga" högtalare, fattar jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galping:

@xervz: Okej, så eftersom jag har den billigaste receivern så kommer jag bara kunna driva "förhålladevis billiga" högtalare, fattar jag rätt?

Finns lättdrivna snordyra högtalare med. Du kan bara driva lättdrivna högtalare om du har för låg effekt i din förstärkare.(utan att låta ansträngt/illa eller att högtalarna går sönder)

Få till bra ljud och bild för 15000kr blir svårt , isåfall leta begagnat.

Själv kör jag 7,2 system med 108" duk o projektor slutsumma med lite ljudabsobenter , 7st högtalare dali och 2 subbar xtz , duk o projektor optoma , blueray nad , förstärkare denon , extra slutsteg till mina frontar nad, media spelare dune hd , kablar. Ca 85-90 tusen har mitt kostat.

Har också ljud som är ungefär som royal bio i malmö "tryck/m2" royal är klart bäst men mitt är inte långt efter enligt mitt tycke. Har rumstorlek 7,2m x 3,6m.

Kvalitet och välljud kostar.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Mogwaii: Okej, härlig setup!!
Jag är bara 17år så tänker inte satsa så mycket än ;D Vill bara ha det mest värda högtalarna för mina pengar då jag inte har fast inkomst än och går fortfarande i skola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Angående högtalare hade jag kört på dessa: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-6-ex-v-3-5-...

Har själv nästan det systemet, bortsett från bakre högtalarna och det låter helt jävla magiskt. Finns garanterat högtalare som spelar bättre men inte en chans för det priset. En sub kan behövas, men inget måste. Med tanke på vad du har för förstärkare tror jag på det systemet eller något liknande av dynavoice högtalare.

Edit:
Som bak kör jag dessa och de fungerar kanon, låter bra vid "surround-scener". http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-fx-4-ex-v-3-b...

Vad tror ni om detta? Något att ha? Mycket billigare för att det är något litet fel på lacken, men det bryr jag mig inte om http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-inphase-5-0-paket-blac...

Permalänk
Medlem

Proson gör bra högtalare men såfall de dyrare minst 15000:- är vad ett par bra högtalare kostar, ska du ha liknande dem kolla på XTZ högtalare annars är Dali heller aldrig fel annars rekommenderar Dynavoice deras kevlar element ger förvånansvärt realistiskt ljud antingen dessa http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex-v-4-black-oak-piano-front/5898/ Eller dessa med dubbla 8 tum basar efter några månader spelar de djupt och ger ett ljud som lurar hundarna bilar kommer osv. http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-8-black-oak-black-piano-front/4680/

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

*Bort*

Försäljning sker endast i marknad /Najk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Galping:

@Mogwaii: Okej, härlig setup!!
Jag är bara 17år så tänker inte satsa så mycket än ;D Vill bara ha det mest värda högtalarna för mina pengar då jag inte har fast inkomst än och går fortfarande i skola.

Det förstår jag, vist kan du få till ljud och bild som är fullt dugligt för de pengar du har att tillgå, men man får vad man betalar för och man får kompromissa med kvaliteten om budgeten är låg, vilket är fullt normalt.

Tyvärr är jag inte så insatt i billigare system och kan ej ge dig några råd för stunden, men det finns massor utav trevliga personer här som säkert har bra tips till dig.

Lycka till

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Cray: Jag bor i Ulricehamn, Jag är nyfiken kan du länka vad du har?

Permalänk
Medlem

@Mogwaii:
Okej, Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Galping:

@Galping:

Förvrängningen är ett problem med billigare förstärkare det är det som tar död ofta på högtalare, om du har rent ljud från receivern så pallar högtalaren mycket mer än vid hög fövrängning. Du borde åka och lyssna men, hifiklubben har sitt argon system som är billiga högtalare men faktiskt låter rätt schysst för priset, de är betydligt högre kvalité än plastsystem från elgiganten etc. Sedan skulle jag byta receiver för att få ut mer ur högtalarna, en bättre receiver gör ljudet bättre ur högtalarna så enkelt är det, tills en viss gräns etc. Men Argon paketet från hifiklubben kostar väl runt 5 tusen, sedan en receiver ca 5000 tusen för en bra (onkyo 646 är riktigt bra för sitt pris och jag gillar sen själv för sitt pris). + kablar då, lägg inte ut en förmögenhet på kablarna, supras billigaste räcker till frontarna och centern, sedan någon tunn till de bakre.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Mogwaii:

Fråga, vilka xtz subbar kör du med? Funderar på cinema 3x12 ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Mogwaii:

Fråga, vilka xtz subbar kör du med? Funderar på cinema 3x12 ^^

Deras förra 12" serie , dom har precis taget fram en ny modell.
Mycket prisvärda , låter likvärdigt som dali,s 12"sub som kostar nästan det dubbla.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Mogwaii:

Alright, läste testet på deras senaste, verkade väldigt bra fick ju bra betyg som fan. Men cinema 3x12 vore najs för en riktig maffig bas!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galping:

@Cray: Jag bor i Ulricehamn, Jag är nyfiken kan du länka vad du har?

Jag skickar ett PM när jag kommit hem.

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy Har du spanat in Klipsch Reference Premiere SW-115? Jag håller på och bygger ett biorum i källaren och tycker den verkar vettig, jag tänkte mig en i varje hörn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray:

@NatureBoyyy Har du spanat in Klipsch Reference Premiere SW-115? Jag håller på och bygger ett biorum i källaren och tycker den verkar vettig, jag tänkte mig en i varje hörn.

Det är ju en väldigt bra subwoofer men även svårare att ställa in en än en del andra skulle nog faktiskt kört på en Xtz cinema 3x12 istället, där har du bio upplevelse som heter duga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Det är ju en väldigt bra subwoofer men även svårare att ställa in en än en del andra skulle nog faktiskt kört på en Xtz cinema 3x12 istället, där har du bio upplevelse som heter duga!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den lär ju skaka om huset iaf :).

Jag glömde skriva att jag tänkte matcha den med någon form av DSP-lösning. Jag håller på och planerar och ska försöka ge mig ut och lyssna lite. Det lutar åt XTZ Cinema eller Klipsch Reference Premiere (hela systemet, inte bara sub).

Permalänk
Skrivet av Galping:

Vad tror ni om detta? Något att ha? Mycket billigare för att det är något litet fel på lacken, men det bryr jag mig inte om http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-inphase-5-0-paket-blac...

Jag tror absolut att det kan vara bra och framförallt till det priset. Annars finns ju alltid blocket, kommer ut rätt schyssta saker lite då och då.