Hjälp att uppgradera hembio anläggningen

Permalänk
Medlem

Hjälp att uppgradera hembio anläggningen

Hej

Har lite planer på att uppgradera min anläggning i hemmet. För närvarande kör jag 3.0 med Kef R serien och har funderat länge på ett extra steg eftersom jag tycker det låter inte lika bra till cd spelandet som det gör till film/tv. Bor ej i Sverige och har därmed tittat på de butiker jag har till hands och det som ser mest lovande ut står mellan ett hembiosteg i form av Marantz mm serie eller stereoslutsteg i form utav Naim. Jag kommer i första hand koppla via pre-out från min hembioreciver eftersom jag gärna vill ha kvar sr7008 tills jag hittar något annat. Budget jag har funderat över ligger mellan 10-20k och vet inte riktigt vad som är bäst eller om jag helt enkelt tänker fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur står det till med akustiken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur står det till med akustiken ?

Kan inte göra direkt mer än vad jag har nu. Har matta på golvet, rullgardiner nerdragna och högtalarna står i en hylla. Det är ett litet rum där jag har fått in väldigt mycket, rummet är inte kalt, även kalibrerat med Audessey. Till film där centern får vara med och jobba låter det perfekt medan till musik känns det som att förstärkaren får jobba lite, är ett par Kef r100. I musik via cd drar jag på lite extra speciellt vid favorit skivorna och sedan när jag växlar över till tv så får jag sänka. Har funderat ett litet tag ifall det skulle hjälpa om jag köper ett litet stereosteg till enbart front och låta recivern bara ta hand om centern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du använder alltså 3 st R 100 högtalare och inget mer ? En basdel till var och en eller åtminstone till H&V eller ett ordentligt slutsteg är nog det som ger mest vid musiklyssning i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du använder alltså 3 st R 100 högtalare och inget mer ? En basdel till var och en eller åtminstone till H&V eller ett ordentligt slutsteg är nog det som ger mest vid musiklyssning i så fall.

1 par r100 och 1st r200c. Har tittat på sub med, dock har jag inte hittat något som passar min storlek förutom rel t5i. Slutsteg har jag hittat några alternativ fast vet bara inte vilken som passar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rent prismässigt och storleksmässigt där jago tänker placera steget passar naim Nap 100 perfekt in annars har jag tittat på rotel rb-1572 ifall digitalt kanske är något att hänga i granen. Annars ser Naim Nap 200 ok ut om priset stannar kvar på samma nivå ett litet tag till framöver, finns för 18k vilket är i överkant för vad jag egentligen vill betala. Inte bara öronen som skall behagas. När det gäller sub ligger rel högst upp på listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

1 par r100 och 1st r200c. Har tittat på sub med, dock har jag inte hittat något som passar min storlek förutom rel t5i. Slutsteg har jag hittat några alternativ fast vet bara inte vilken som passar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar inte en monosub utan basdelar, ett par basar som stöttar upp Kefarna, de är ju rätt små och även om den bas de har är bra så saknas det nån oktav i botten och ett par basdelar som stativ till dem kan nog göra gott.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag menar inte en monosub utan basdelar, ett par basar som stöttar upp Kefarna, de är ju rätt små och även om den bas de har är bra så saknas det nån oktav i botten och ett par basdelar som stativ till dem kan nog göra gott.

Ge mig en länk till något så jag förstår vad du menar så skall jag försöka se vad jag får tag i. Om jag köper en aktiv sub till att börja med tror du det skulle hjälpa. Lyssnar inte på bas tung musik även fast jag förstår att instrument även kan gå lågt ner i registret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Ge mig en länk till något så jag förstår vad du menar så skall jag försöka se vad jag får tag i. Om jag köper en aktiv sub till att börja med tror du det skulle hjälpa. Lyssnar inte på bas tung musik även fast jag förstår att instrument även kan gå lågt ner i registret.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte på system där man kompletterar med ett par basar, ofta så ställer man topparna på basarna och använder basen som stativ, du har alltså ett par basar och delar högre och kör det i stereo typ >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tänkte på system där man kompletterar med ett par basar, ofta så ställer man topparna på basarna och använder basen som stativ, du har alltså ett par basar och delar högre och kör det i stereo typ >
http://www.soundsgoodtomehouston.com/wilson_audio/wattpuppy6/wp6_rightangle.jpg

Ok, problemet är att jag har inte plats och vill gärna behålla grannfriden eftersom jag bor inte direkt ensam. En sub eller steg går in i kalkylen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Ok, problemet är att jag har inte plats och vill gärna behålla grannfriden eftersom jag bor inte direkt ensam. En sub eller steg går in i kalkylen.

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver ju inte spela starkare men det låter oftast bättre med 2 basar än 1, detsamma gäller ju om du skaffar ett slutsteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver ju inte spela starkare men det låter oftast bättre med 2 basar än 1, detsamma gäller ju om du skaffar ett slutsteg.

Skall fundera lite. 1 bas hade varit fint, frågan är bara vad, måtten jag får plats med är inte direkt dem optimalaste. Ett steg hade också varit ok, tittar på Naim Nap 200 eller liknande hade varit Nice. Eller spara till 2 flugor i en smäll, så att kalaset landar på 20k vilket är den Max budget jag har satt som mål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är bäst ett hembiosteg eller stereosteg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Vad är bäst ett hembiosteg eller stereosteg.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på modellen, det finns bra och dåligt i båda kategorierna och de flyter dessutom ihop, det finns helt enkelt bara bra eller dåliga slutsteg och själv använder jag 5 slutsteg för stereosystemet till datorn (ett "stereosteg" till varje kanal) 7 kanaler till 4.1 ljudet till hembion i datorn och har 5 slutsteg som inte än inkopplade i hembioreceivern för den agerar bara dekoder och driver bakkanalerna med 2 slutsteg medan 5 slutsteg i den är oanvända just nu...

Har du många kanaler kan du dela aktivt och köra individuella dsper och eq ar på respektive kanal och man kan dessutom ofta få tag på en bra hembioreceiver som kan köras som slutsteg billigt eftersom de fort blir "omoderna" eftersom många inte ser dem för det de är utan jagar finesser som hela tiden byts ut.
Du har ju dessutom oftast haft specifika önskemål utefter ditt lokala sortiment som skiljer sig från det Svenska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske lite off-topic men ändå något jag vill dela med mig av. Inte så mycket just på ljudsidan men mer åt bilden, för jag antar att du kör projektor?
Mörklägg taket, det blir som natt och dag. Och bor man som mig i hyresrätt där man har begränsade modifieringsmöjligheter så är mitt tips. Sätt upp svart tyg i taket. Jag satt upp tyg i min biosalong, fäste tyget med häftstift. Dessutom blir det ytterligare lite dämpning av ljudet desto mer tyg du har i taket. Plus att man kan återställa rummet enkelt

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror helt på modellen, det finns bra och dåligt i båda kategorierna och de flyter dessutom ihop, det finns helt enkelt bara bra eller dåliga slutsteg och själv använder jag 5 slutsteg för stereosystemet till datorn (ett "stereosteg" till varje kanal) 7 kanaler till 4.1 ljudet till hembion i datorn och har 5 slutsteg som inte än inkopplade i hembioreceivern för den agerar bara dekoder och driver bakkanalerna med 2 slutsteg medan 5 slutsteg i den är oanvända just nu...

Har du många kanaler kan du dela aktivt och köra individuella dsper och eq ar på respektive kanal och man kan dessutom ofta få tag på en bra hembioreceiver som kan köras som slutsteg billigt eftersom de fort blir "omoderna" eftersom många inte ser dem för det de är utan jagar finesser som hela tiden byts ut.
Du har ju dessutom oftast haft specifika önskemål utefter ditt lokala sortiment som skiljer sig från det Svenska.

Jag funderar över köp, Marantz mm8077 eller Primare 30.7 om jag väljer hembiosteg medan på stereosteg finns det många alternativ, tittat lite på att börja med en Naim Nap 100/200 eller cyrus/quad som jag hittade igår, var helt ok priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är Cyrus X Power något att ha. Letar efter något i den storleken om jag börjar smått till fronthögtalarna och sedan efterhand köper flera likadana steg kan vara en tanke, tycker det hade varit coolt att gömma undan små steg och sedan bara ha recivern som försteg. Har bestämt mig att recivern från Marantz stannar dock tänker jag bara bygga ut med steg som du sa Mrgaffe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Är Cyrus X Power något att ha. Letar efter något i den storleken om jag börjar smått till fronthögtalarna och sedan efterhand köper flera likadana steg kan vara en tanke, tycker det hade varit coolt att gömma undan små steg och sedan bara ha recivern som försteg. Har bestämt mig att recivern från Marantz stannar dock tänker jag bara bygga ut med steg som du sa Mrgaffe

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ett väldigt litet (effektmässigt) slutsteg och det i sig är begränsande men i övrigt så brukar Mission cyrus låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju ett väldigt litet (effektmässigt) slutsteg och det i sig är begränsande men i övrigt så brukar Mission cyrus låta bra.

Hittade en butik som säljer cyrus fast de hade tydligen bara de små serierna. Tänker även på att jag behöver lite kablar så jag försöker även ta det med i beräkningen. Hittar inte direkt mycket utav intresse upp till 20k utan går jag upp i pris öppnar det upp sig till väldigt mycket, är inte direkt intresserad utav att betala en förmögenhet även fast man skulle ha råd. Tänker som sådan att jag är mer ute efter något som har lite kvalitet istället för att man blir besviken efter någon månad och då är effekt inget jag stirrar mig blind på så länge det låter bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här var klurigt. Tittat på en del tänkbara alternativ. Stereosteg som står högst upp på tapeten är cyrus xamp, quad elite eller roksan K2 som alla går för runt 10k som skulle passa den storlek på lådan som jag är ute efter, eftersom det skulle kunna få plats i mitt rum. Sedan har jag tittat på hembiosteg och där är det Marantz mm8077 som lockar fast priset slutar på 20k, har nu även tittat lite på rotel och det som kan vara utav intresse är ett 1565 som är 5 kanaligt steg för ca 11k, och med 100w i alla kanalerna, övriga rotel är för stora i storleken. Letar helst för runt motsvarande 11k svenska pesetas. Vill behålla recivern och dess sound fast ge recivern hjälp med själva högtalarna. Tänker även som sådan att skall jag bygga ut i framtiden med surrar så kommer det bli enbart Max 5.1 fast med seriös uppsättning och det kommer inte bli gratis därför ser jag inte direkt något nämnvärt behov för atmos utan mer fokus på kvalitén och kunna spela favorit cd skivorna utan att tänka på att något saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara skummat igenom tråden men jag tror att en bild på rummet kanske är på sin plats? Är du väldigt trångbodd hade jag kört på en bra 2-kanalare.

Och i vilket land är du bosatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Nu har jag bara skummat igenom tråden men jag tror att en bild på rummet kanske är på sin plats? Är du väldigt trångbodd hade jag kört på en bra 2-kanalare.

Och i vilket land är du bosatt?

Vill gärna inte ge ut bilder. Har redan en ok reciver i form av Marantz sr7008 som jag har tänkt komplettera med något intressant. Jag har redan cd spelare och Xbox liggandes på golvet, därför letar jag efter något i rimlig storlek. Har även inte orkat med att möblera om på länge, däremot känner jag att jag har en yta där det borde få plats med något i en liten låda, helst på bredden. Inte direkt intresserad utav en stereoförstärkare, känns som bara extra onödighet. Har tillgång till en rad olika exklusiva märken dock är jag inte direkt intresserad utav att betala 30k för det som verkligen hade kunnat ha varit väldigt roligt att ha. För närvarande har jag satt budget gränsen på 20k ifall jag hittar något jag verkligen vill ha. Har skummat på en hel del olika effektsteg och jag har några kandidater frågan är bara vad som duger och inte duger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du lånat hem ett steg och lyssnat? Så du verkligen vet att det är ett effektsteg du letar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Har du lånat hem ett steg och lyssnat? Så du verkligen vet att det är ett effektsteg du letar efter?

Har inte kommit så lång än. Är lite för mycket upptagen under vissa dagar. Kommer besöka butik så småningom för lite tips och råd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Roksan Candy K2 power amp är något att ha. Hittar steget för runt 8k vilket jag tycker verkar vara ett vettigt pris. Eller om man skall spara till en Roksan Caspian M2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Någon som vet om Roksan Candy K2 power amp är något att ha. Hittar steget för runt 8k vilket jag tycker verkar vara ett vettigt pris. Eller om man skall spara till en Roksan Caspian M2.

Båda är bra, men Caspian klart bättre enligt mig, men det är ointressant, man måste lyssna själv på dem hemma i det system som de är tänkt att sitta i.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Båda är bra, men Caspian klart bättre enligt mig, men det är ointressant, man måste lyssna själv på dem hemma i det system som de är tänkt att sitta i.

Väldigt osäker eftersom steget kommer då beställas blint. Butiken som säljer märket ligger inte direkt i närheten. Planerna finns dock har jag is i magen och avvaktar lite till innan jag slår till. Det som passar storleksmässigt och finns i närheten består utav Naim, fast mer jag har läst naim manual desto mer blir jag bara fundersam över tokerierna. Nästa nivå jag har tittat på som skulle passa då är man helt plötsligt uppe i minst 20k. Börjar mer snegla mot en sub istället. Har funderat på många alternativ och det enda som skulle passa in är något i lite mindre utförande fast med tillräcklig kvalitet så att man inte blir dumsnål och måste uppgradera inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Väldigt osäker eftersom steget kommer då beställas blint. Butiken som säljer märket ligger inte direkt i närheten. Planerna finns dock har jag is i magen och avvaktar lite till innan jag slår till. Det som passar storleksmässigt och finns i närheten består utav Naim, fast mer jag har läst naim manual desto mer blir jag bara fundersam över tokerierna. Nästa nivå jag har tittat på som skulle passa då är man helt plötsligt uppe i minst 20k. Börjar mer snegla mot en sub istället. Har funderat på många alternativ och det enda som skulle passa in är något i lite mindre utförande fast med tillräcklig kvalitet så att man inte blir dumsnål och måste uppgradera inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp inget blint, möjligtvis kolla ifall de har något demoex du kan köpa hem på öppet köp.
Naim är bra men jag föredrar Caspian i den prisklassen.

Sub är bäst i par (minst) som skrevs ovan men skulle ändra ljudet på ett annat sätt än en ny förstärkare.
Subbar kan hjälpa till att göra ljudet trevligare även på lägre volym, som "loudness"funktionen, de är inte bara för basnarkomaner som lyssnar på dunkadunka eller kollar på film med mer explosioner än dialog.

Till ett par stativhögtalare som KEF R100 hade jag personligen hellre köpt två små subbar som basstöd än ett slutsteg i första hand.
Slutsteg kommer påverka ljudet kvalitets/upplösningsmässigt men oavsett hur mycket du förbättrar det området har du för lite energi i de lägre oktaverna. Men bara du kan bestämma dina prioriteringar.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Köp inget blint, möjligtvis kolla ifall de har något demoex du kan köpa hem på öppet köp.
Naim är bra men jag föredrar Caspian i den prisklassen.

Sub är bäst i par (minst) som skrevs ovan men skulle ändra ljudet på ett annat sätt än en ny förstärkare.
Subbar kan hjälpa till att göra ljudet trevligare även på lägre volym, som "loudness"funktionen, de är inte bara för basnarkomaner som lyssnar på dunkadunka eller kollar på film med mer explosioner än dialog.

Till ett par stativhögtalare som KEF R100 hade jag personligen hellre köpt två små subbar som basstöd än ett slutsteg i första hand.
Slutsteg kommer påverka ljudet kvalitets/upplösningsmässigt men oavsett hur mycket du förbättrar det området har du för lite energi i de lägre oktaverna. Men bara du kan bestämma dina prioriteringar.

Jag har tittat på de lokala butikernas hemsida ett x antal gånger och funderat över sub med dock inte riktigt hittat vad jag är ute efter, samt att jag har fått en del alternativ som har gjort att jag hela tiden har ändrat i tanken. Jag tittade först på små med 8tum och tänkte som sådan att det borde räcka så länge det består utav hyfsad kvalitet, sedan har man spårat iväg och inte riktigt kommit till en beslutning, att jag oroar mig lite för grannsämjan över en sub, medan så som jag har det nu fungerar utan några direkta klagomål, därför har jag nog mer snöat in mig på ett steg istället för sub. Butikerna jag har till hands och som ligger inom räckhåll inom den tänkta budgeten säljer mer Rotel och jag tycker Rotel ser sådär ut rent estetiskt. Sedan som du säger jag ogillar inte ljudet jag har nu utan saknar lite mer vad skall man kalla finess. Det är som sagt Naim nap100 jag främst har tittat på annars kanske jag tänker mig Marantz mm7025 som sägs vara extra steg för Marantz ifall jag vill ha samma märke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror jag har bestämt mig att prova Naim, inom kort, då kommer frågan, kan jag använda mina egna 3m kablar med egna banankontaker eller måste det vara något eget crap. Sedan beställa en REL Ti5.

Skickades från m.sweclockers.com