Intel tillkännager SSD 540-serien

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ja 840 shitstormen är bland annat pga TLC. Men de hade även större problem.
Sitter inte på några exempel tillhands men någon annan medlem har kanske.

Är "löst" nu. Men fult att dom försökte dölja det först dock.

Men tycker intels nya är rätt dyra till vad man egentligen får för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Var inte så lågt standard pris, bättre att vänta på olika rear som kommer titt å tätt.

Köpte Kingston 240Gb för 600Kr tex.

Seriöst vem vill ha en Kingston nu sen dom bytte styrkrets, tydligen du som tror att en ssd är en ssd! Precis som en bil är en bil för den har 4hjul..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Seriöst vem vill ha en Kingston nu sen dom bytte styrkrets, tydligen du som tror att en ssd är en ssd! Precis som en bil är en bil för den har 4hjul..

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta här nu.. är inte en SSD en SSD? .. och är en bil inte en bil?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vilka TLC diskar är det som har haft alla dessa problem som folk refererar till? Enda jag har hört någonting om är Samsungs problem med EVO diskarna, men det verkar ju till stor del berott på Firmware problem. Annars så antar jag att SLC sektionen som Intel implementerat ska lösa de problem som finns. Intel är i alla fall de som jag har bäst förtroende för att leverara stabila diskar.

Desutom så har alla Enterprise storage leverantörer som jag pratat med genom jobber förespråkat de nya TLC diskarna. Visst, det handlar till stor del om att TLC diskar är billiga nog per GB för att AllFlash system ska bli viable, men jag tror inte företag som säljer storagelösningar för miljontals kronor skulle förespråka TLC diskar om det vore någon inherent problem med dem.

Permalänk
Medlem

ALLA samsung 2D NAND 21nm och 19nm har haft problem med Voltage Drift. Alltså att spänningen sjunker i cellerna med tiden och då MLC och TLC bygger på att man lagrar flera olika spänningar, i fallet TLC 8st olika nivåer och NAND är NAND mer eller mindre så fler nivåer betyder mindre skillnad i spänning. Vad jag läst är spannet 3V för nand och programmeras runt 15V så 15-18V för att ange alla 8st tillstånd som representerar 000-111 bits.

Oavsett så sjunker spännigen med tiden för elektroner läcker ut ur cellerna. Även kvantfysiken tror jag säger att en elektron position inte är känd fören den mäts så ja dom kan mer eller mindre befinna sig utanför cellen rätt var de t är och läcka ut på det viset.
Komplicerat som fan men i grunden, celler tappar spänning med tiden och ju mindre cellerna är ju snabbare går det, detta påverkas av tempratur med, vid programmering, vid läsning osv.

Så SSD'n behöver veta sådan faktorer som temperatur, tid mm för att kunna korrigera för läsfel vilket kommer uppstå och sådan metadata lagrar den.

Samsung hade inte fel på sin firmware, dom underskattade problemet eller ignorerade det snarare. Faktum att 840 inte fick en firmware och Samsung officiellt säger att den är opåverkad fast folk världen över kan bevisa att den i allra högsta grad är påverkad, tar bara lägre tid men det är precis vad 21nm gör mot 19nm som EVO hadde.

Så mycket fel uppstod på 840, 840 EVO, OEM modellerna av dessa att styrkretsen sysslade med ECC alltså felkorrigering till den grad att all CPU kraft gick åt till det, därför sjunk prestandan för styrkretsen han inte med att korrigera för felen lika snabbt som data kunde läsas från NAND'et.
Samsung har sålt så mycket 840 EVO att dom var tvungna att fixa problemet via firmware, omskrivning av data är väl en av dessa grejor SSD'n kan göra men den har väl bättre ECC funktionalitet också nu. Mins inte detaljerna på fixen lägre men firmwaren är "optimerad" bättre för hur hårdvaran, NAND'et och kontrollern fungerar i praktiken.

Kan detta problem uppstå på 21nm TLC NAND men även 19nm som sägs hålla upp till ca 20 elektroner så lär det hända på 16nm TLC NAND som sägs hålla upp till 10 elektroner alltså är felmarginalen en elektron hit eller dit på 16nm TLC för varje varje tillstånd med 8 nivåer.

Dom lär läcka ut och det finns tester på andra sidor av massa 16nm TLC NAND baserade SSD enheter och i princip alla vissa prestandatapp redan efter en vecka eller två.
overclock.net har flera trådar vet jag då jag ofta får mail om dessa via deras forum.

Oavsett 16nm TLC nand läcker och då måste felet korrigeras. Det görs via firmware och hårdvara men i slutändan kan detta bara göras om disken är på. Lämnar du den av några veckor för semester eller annat så kommer den vara slöare och man får bara hoppas firmwaren är smart nog att skriva om all data för det är tyvärr det som måste göras i slutändan annars kommer spännigen bara sjunka i cellerna mer och mer och datan blir svår eller oläslig och påverkar prestandan och dessa budget styrkretsar lär inte ha 3st ARM kärnor likt 840/840 EVO.

Själv har jag en SSD med 16nm MLC, i teorin likvärdigt 21-19nm TLC.

oavset, så här små storlekar och TLC betyder problem för prestandan och kräver att data skrivs om regelbundet av firmwaren.

Dessa intel 540 diskar är samma skit som alla andra 16nm TLC baserade enheter med billiga styrkretsar. Inte använder sitt varumärke för att sälja bottenskrapet av budgetenheter med bra vinstmarginal.

Kan lika väl köpa BX100 från Crucial eller ja i princip vilken 16nm TLC skit som helst.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MadAlex:

Fan vad konstig prissättning att 180gb är dyrare än 240gb

Är väl frågan om tillgång och efterfrågan skulle jag tippa...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@Tumnus: Each to their own, har en äldre A-datadisk i burken som fungerat perfekt i väldigt många år. Nu är det ganska svårt att hitta någon bra recension på båda diskarna men de crystaldiskmark siffror jag hittar verkar ganska jämna, lite efter men det får man vänta sig på en budgetdisk tycker jag.

Och jag har en Agility SSD från OCZ som har puttrat på i närmare fem år nu utan problem. Betyder inte att OCZ har ett felfritt rykte eller ligger i botten av RMA listorna. Det är helt enkelt så att ibland är man undantaget som bekräftar regeln.

Skrivet av BergEr:

Ni säger att ni haft diskar i flera år, råkar någon av dem vara TLC?
Det är ju TLC som är problemet här.

Visst att en sågar A-data rakt av, men de är ju mer budget.
Kan ju vara så att Tumnus tänkte mer på senare TLC modeller.

Det är vadå, tre som tillverkar NAND och kontrollers i världen? Blir inte så stor skillnad från SSD till SSD, oftast är det bara annan klisterlapp.

Min SSD har MLC.. vilket är förvånande med tanke på att Agility inte direkt var någon superhög serie till att börja med däremot har den en styrkrets av märket Sandforce och vi vet ju alla att SF är ganska skamfilade.

Skrivet av Gainsgoblin:

@BergEr: https://www.inet.se/produkt/4304412/a-data-ssd-510-series-120...

Detta är disken, haft den över 4 år nu utan ett enda problem.

Den kör med MLC istället för TLC. Kan vara det som spökat med A-datas SSDer däremot är fortfarande A-data ganska budget när det kommer till SSD:er. Däremot är inte MLC någon automatisk väg till framgång. Brorsan hade en MLC SSD från Intenso (budgetskräp jag vet) och den gav upp. Fick en ny. Den gav upp också inom loppet av två månader.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hoppas verkligen inte du köpte V300-serien bara, 3 år gammal skit speciellt när de bytte ut minnet mot sämre Flash-minnen.
Presterar som en halvtaskig hårddisk, Anandtech.com

Jag har köpt en Kingston 480gb för typ 900:- och den presterar precis lika bra som min Corsair SSD och min Intel SSD enligt ATTO. Kan inte du som verkar ha koll på detta förklara vad som är så mycket sämre med min Kingston när de prestandatester jag gör inte visar det?

Möjligt att ovanstående kanske enbart gäller 120 och 240gb?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Billigt för nya intel SSD:er.

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Kanske haft tur, bra disk fortfarande så spelar ingen roll, den var klart billigare än andra diskar då jag köpte den och märker väl ingen direkt skillnad mellan den och min 850 Evo nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

En SSD med ett "snabbt" cacheminne (dvs lika snabbt som normala SSD diskar) och main drive låter som att gå 5 steg tillbaka i utveckligen... Vad ger denna teknik för nån fördel förutom att göra det billigare för dom att tillverka det? Är kontrollern helt ny och oprövad? När det gäller SSDs är det alltid en fara, lol.

Nåja, ska bli intressant att se tests.

Det är exakt den "fördelen". Det hade varit en sak om dessa diskar varit säg 20-25% billigare, men som det är nu är det helt koko när en bra MLC eller 3D NAND TLC SSD kostar typ samma pris.

Kontrollern är använd i iaf 2 andra enheter vad jag vet, och båda dessa verkar ha problem med volt-urladdning (sjunkande läshastighet). Frågan är om Intel har twekat FW, eller om det är samma problem.

Skrivet av Wasted Hobbit:

De ligger ju i samma prisklass som Samsung EVO 850 SSD enheterna och de har väl bättre prestanda än dessa Intel SSD,s?

850 EVO springer cirklar runt dessa, ja. Tom så den skriver snabbare till sin 3D TLC NAND än denna gör till sin SLC cache i vissa storlekar och situationer.

Skrivet av ramlösa:

Hoppas verkligen inte du köpte V300-serien bara, 3 år gammal skit speciellt när de bytte ut minnet mot sämre Flash-minnen.
Presterar som en halvtaskig hårddisk, Anandtech.com

Kingston är MLC NAND, och inne på 3:e gen nu. Den länken refererar till 2:a gen och är stengammal info nu. Det som talar emot denna disk nu är kontrollern, som har sina problem och verkligen är gammal.

Skrivet av BergEr:

Finns diskar med exakt samma innehåll redan på marknaden, detta är rena budget diskar.
Sämre prestanda än 840 serien t.om.

Adata SP550, Crucial BX200. Ska ha samma hårdvara, visst Intels touch gör kanske att de blir bättre men bara marginellt.

Läs t.ex andra nyheten om 540 serien så ser du vad folk här tycker.

Det här är enheter som ska säljas till folk som vet SSD = bra, men de vet inte varför. Eller att de helt enkelt inte bryr sig.

Sitter själv och väntar på en ok billigare 500GB~ SSD för att hoppa på win10 tåget innan det kostar.
Verkar inte hända

Håller med dig.
Denna SSD kommer att göra en del besvikna, som inte vet vad de köper.

Ang ditt hopp, jo det kommer. Det kräver dock 3D NAND från mer än en tillverkare, något som flera aktörer ska släppa under året. När de kommer till mainstream, så har du din prisvärda disk.

Tänk lite... 850 EVO redan nu är inte långt ifrån priserna på dessa skräpdiskar, så det enda som hindrar dem från att göra det billigare är brist på riktig konkurrens

@Kilrah Att testa en SSD med atto är som att testa en motors kraft i friläge/neutral. De kommer alltid att visa max, för de skriver inte data till NANDet, utan bara "0x00" till styrenheten.
Så det du testar är kontrollern... inte disken.

Ta AS SSD/Crystal Disk Mark eller något annat som kör komprimerad data så blir bilden lite annorlunda. Dock har din disk en fördel, att komprimerad data skrivs snabbare, så de värdena du får där är "sämsta fall".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Kilrah Att testa en SSD med atto är som att testa en motors kraft i friläge/neutral. De kommer alltid att visa max, för de skriver inte data till NANDet, utan bara "0x00" till styrenheten.
Så det du testar är kontrollern... inte disken.

Ta AS SSD/Crystal Disk Mark eller något annat som kör komprimerad data så blir bilden lite annorlunda. Dock har din disk en fördel, att komprimerad data skrivs snabbare, så de värdena du får där är "sämsta fall".

Aha, då är jag med. Ska testa lite med AS-SSD också efter jobbet.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Så MLC diskar, klart ni inte haft nå större problem eller tapp av prestanda.
Siffror från TLC diskar som varit i drift är fan rent skrämmande ibland.

Jag är en av stackarna som råkade köpa 840 evo och har inte kunnat byta ut den än.

Device
t10.ATA_____Samsung_SSD_840_EVO_120GB_______________ performance has deteriorated. I/O latency increased from
average value of 115 microseconds to 5702 microseconds.
warning
2016-03-19 03:22:05

Device
t10.ATA_____Samsung_SSD_840_EVO_120GB_______________ performance has deteriorated. I/O latency increased from
average value of 115 microseconds to 16001 microseconds.
warning
2016-03-03 09:47:08

Lost access to volume 5*******-5*******-b232-0*******
(*******SSD) due to connectivity issues. Recovery attempt is in
progress and outcome will be reported shortly.
info
2016-02-22 17:06:41
*******SSD

Kollar loggarna här

Vilket program mäter du det med?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Vilket program mäter du det med?

Loggarna är från ESXI. Så är vad jag ser i vSphere client.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.