HTC Vive Pre – en första titt

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive Pre – en första titt

Väntan är över – virtuell verklighet är numera verklighet. Det har blivit dags för SweClockers att bjuda på en första titt av HTC:s tillika Valves VR-satsning Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Passerar systemkraven förutom processorn som är en 2500k @ 4.3GHz. Kommer detta vara ett problem?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Oj en lång titt som en lång fredagspanel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"över 50 titlar"

Inter för att vara mr.petnoga men det finns över 125 med era kriterier. Markerar man för endast spel fortf över 110. Dvs utan demos och dlc. Lite väl stor miss kanske. Ska vi filtrera ner det till spel gjorda för VR från början kommer vi även där till "över 50".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Passerar systemkraven förutom processorn som är en 2500k @ 4.3GHz. Kommer detta vara ett problem?

Ibland, ja.
Det är för att 90FPS skall (bör) uppnås och det kan en lågt klockad 2500K faktiskt ha lite problem med.

Detta gäller ju dock för mer krävande titlar och grafikkortet är ju absolut det största problemet men en lite aggressivare klockning alternativt en uppgradering vore på sin plats för VR.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ibland, ja.
Det är för att 90FPS skall (bör) uppnås och det kan en lågt klockad 2500K faktiskt ha lite problem med.

Detta gäller ju dock för mer krävande titlar och grafikkortet är ju absolut det största problemet men en lite aggressivare klockning alternativt en uppgradering vore på sin plats för VR.

Får testa att köra DSR och se ifall spelet jag tänkt mig droppar under 90fps i de mest krävande situationerna. Tack för svar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

minns hur de va när man skaffade nintendo wii.
hur lång tid det tog innan man slutade stå upp o förblev sittandes i soffan varje gång.

history, something something

Permalänk
Medlem

Av misstag som ni har bäddat in Youtube eller har ni äntligen skrotat den andra spelaren?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Upplevde någon av er som testade illamående eller liknande av användningen? Hur påverkade upplevelsen er utanför användningen? kände ni att ni var kvar i 3d-världen, hade ni drömmar om det med mera?

Permalänk
Medlem

Har börjat komma lite recensioner. Får liknande betyg som Oculus.Så kanske folk kan sluta diskutera vilken som är bäst. Båda har fördelar och nackdelar. Iofs så är det fanbois som driver på utvecklingen. Kommer Oculus alltså att bli bättre när den får Touchkontrollerna?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av AMD-Hippie:

Upplevde någon av er som testade illamående eller liknande av användningen? Hur påverkade upplevelsen er utanför användningen? kände ni att ni var kvar i 3d-världen, hade ni drömmar om det med mera?

Jag märkte av väldigt väldigt små mängder av illamående i ett skjutspel där jag slängde runt huvudet hela tiden, och det var efter cirka 15 minuter. Så det har gjorts stora förbättringar på den fronten. Sen beror det självklart väldigt mycket på spelet också.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av AMD-Hippie:

Upplevde någon av er som testade illamående eller liknande av användningen? Hur påverkade upplevelsen er utanför användningen? kände ni att ni var kvar i 3d-världen, hade ni drömmar om det med mera?

Jag har historiskt sett varit väldigt känslig för illamående och åksjuka ihop med VR-headset, och den enda titeln som nästan fick mig att behöva uppsöka toaletten ihop med HTC Vive Pre var Windlands. Anledningen till detta var metoden som användes för att röra karaktären (fri gång med pekplattan), vilket gav hjärnan frispel då kroppen stod stilla i verkligheten medan man flög fram våldsamt snabbt i virtuell verklighet.

Detta är ett problem som spelutvecklarna behöver lösa just i FPS-spel, då det traditionella rörelseschemat helt enkelt inte fungerar ihop med virtuell verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Passerar systemkraven förutom processorn som är en 2500k @ 4.3GHz. Kommer detta vara ett problem?

Har en 2500k@4GHz och ett r9 290 och fick ready på steam vr testet. Även om jag tänker uppgradera till ny dator innan jag skaffar vr.

Permalänk
Medlem

Jag svär att jag kommer få shipping notice på fredag bara så att man ska lida över hela helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har en 2500k@4GHz och ett r9 290 och fick ready på steam vr testet. Även om jag tänker uppgradera till ny dator innan jag skaffar vr.

Ja just det, körde också det testet och fick pass. Är nog som du säger ändå att det börjar bli dags att uppgradera om man ändå lägger så mycket pengar på VR.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

usch att fyrarna låter så pass mycket.
har det problemet med högfrekventa ljud där jag kan höra tjutande från mina datorskärmar som ingen annan hör. blir vansinnig på det.
kommer därför tyvärr inte kunna skaffa denna.

dock insåg jag halvvägs in i videon i carshop videon att folk kommer bryta sina händer när dom använder ett VR headset

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Har varit småskeptisk till VR tidigare men Vive verkar rätt intressant ändå. Bor dock i lägenhet och har inte så jättemycket yta över som kanske krävs.

Permalänk
Medlem

Är det någon hitintills som fått shipping notice? Sägs ju att det bör skickas idag. Jag bokade direkt när det släpptes efter ca 10 minuter. Men ännu inget tracking nummer jobbig väntan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Jag var inte alls insatt tidigare hur det funkade så det var bra video för mig . Matrixeffekten med kameran var frän helt klart. Enda som är synd är att det känns som det kommer vara glest med riktiga spel innan VR har brett ut sig ordentligt. Vore kul att testa dock helt klart.

Permalänk
Medlem

En sak som slog mig var ifall man verkligen måste ha den där lilla boxen, eller kan man koppla in headsetet direkt in i datorn om man har hdmi ledigt på grafikkortet?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Hoppas man kommer att få möjlighet att testa Vive någon gång, är extremt tveksam till att köpa en pryl för 10000:- utan att veta om det är bra eller om jag får motion sickness osv....

Permalänk
Skrivet av vompen:

En sak som slog mig var ifall man verkligen måste ha den där lilla boxen, eller kan man koppla in headsetet direkt in i datorn om man har hdmi ledigt på grafikkortet?

Boxen matar headsetet med ström. Samt att det är ju bra att ha en "buffert" om du råkar snubbla eller rycka i kabeln, då sliter du inte sönder något bak på datorn.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Yay! exklusiva titlar...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Snusfri

Hoppas det kommer "Vapen-replikor" till både Vive och Oculus, tex en pistol som ser ut och känns som en riktig pistol och har ungefär samma vikt.

Det skulle imho öka immersion väldigt mycket.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mycket bra förhandstitt! Dock synd att ni att inte hade koll på att Rift kan använda två kameror för room scale.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Passerar systemkraven förutom processorn som är en 2500k @ 4.3GHz. Kommer detta vara ett problem?

Vänta lite tills du ser hur mycket DX12 kommer göra. AMD-kort verkar ju svara väldigt bra på DX12 optimeringen och det känns som det kommer bli ett bra år att äga AMD. Fury alternativt 980ti om det suger förmycket i köptarmen redan nu.

Själv kommer jag tidigast köra VR när Polaris eller Vega har släppts. Då kommer man även veta om VR är nått att ha.

I och med DX12 så kommer ju CPUn också avlastas en del så du kan nog stanna på 2500K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas det kommer "Vapen-replikor" till både Vive och Oculus, tex en pistol som ser ut och känns som en riktig pistol och har ungefär samma vikt.

Det skulle imho öka immersion väldigt mycket.

Det kommer nog komma folk som moddar airsoftvapen. Flera airsoftsystem är väldigt realistiska både i funktion samt tyngd osv.

Men det hade varit schysst om det kommer dedikerade system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Vänta lite tills du ser hur mycket DX12 kommer göra. AMD-kort verkar ju svara väldigt bra på DX12 optimeringen och det känns som det kommer bli ett bra år att äga AMD. Fury alternativt 980ti om det suger förmycket i köptarmen redan nu.

Själv kommer jag tidigast köra VR när Polaris eller Vega har släppts. Då kommer man även veta om VR är nått att ha.

I och med DX12 så kommer ju CPUn också avlastas en del så du kan nog stanna på 2500K.

Jo, får se hur allt spelar ut. Känner inget behov av att gå in i VR tåget direkt utan ser vad som händer. De nya korten och VR verkar ju klicka väldigt bra för folk som ska köpa VR/nytt grafikkort och sedan på det DX12 inom en någorlunda nära framtid alla fall.

Tack för svaret!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med 4K videos från Sweclockers nu faktiskt. 2016

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Boxen matar headsetet med ström. Samt att det är ju bra att ha en "buffert" om du råkar snubbla eller rycka i kabeln, då sliter du inte sönder något bak på datorn.

Så den agerar strömadapter typish? För det var ju strömuttag på boxen med och hade liknande formfaktor/storlek på kontakten ^^

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+