Core i7-6950X läcker ut på Intels webbplats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Men ändå så funkar det bra ett 980? Hade själv en i7 860 förut som är ännu äldre och den rullade på fint med ett 980, har även haft både 2500k samt 4670k och kan inte säga att det var stor skillnad på dem...

Iirc så flaskhalsar den lite (pga pcie2), men stöter istället på att cpun inte orkar riktigt i nyare spel.
Kanske är min dator, andra säger att det går bra. Men i t.ex witcher3 (som är nyaste spelet jag kört) så slog cpun i taket ganska ofta.
Saker jag normalt gör som att ha stream på sidan eller youtube var bara glömma när jag spelade w3.

PCIE 2.0, dvs grafikkortet tar 16 banor, oj har bara 16 men ljudkortet ska ju också ha en?
Inge m.2 eller NVMe heller.

I lite tyngre program blir ju äldre saker krossade (som det ska vara). Hur jävla segt ska det inte vara om någon sitter på en tio år gammal cpu nu då?
Och 2021 lär min 2500k inte vara mycket att hurra för. Quadcore kanske är helt borta från mainstream.

Den lär fortfarande dra runt webbläsare utan problem. Men för oss som skriver i detta forum är det sällan datorns huvudsyfte.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

För mig känns Zen patetisk ,Men visst jag har gärna jättefel.:) För min del får gärna AMD leverera i toppklass.
Är tyvärr alltid nåt negativt med AMDs releaser säkert så även denna gång.men men hoppas jag har fel.

Känns patetisk? Du vet väl i princip inget om den? För jag antar att du inte vet mer än vi andra eller?

Permalänk
Skrivet av Rasse12345:

Känns som att det går mycket trögt nu, är det så att man kommer kunna ha samma dator (cpu) i 10 år nu?

Så har det varit länge, min dator fyller 8 år i detta nu och jag klarar mig på den ett tag till. Allt som är bytt är grafikkort och jag klarar av att spela de nya spelen utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Så har det varit länge, min dator fyller 8 år i detta nu och jag klarar mig på den ett tag till. Allt som är bytt är grafikkort och jag klarar av att spela de nya spelen utan problem.

Beror ju helt på vad man ska göra och vad man definierar som klarar. Min 5 år gamla 2500k börjar flaska i vissa spel. För att inte snacka om man skulle börja redigera filmer mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle gissa på ett pris på någonstans mellan 10-12.000:-? Det är ungefär där föregångarna har hamnat och det skulle förvåna mig om 6950X blev billigare.

Sett till tidigare så har LGA2011 socketen haft lika många PCI-E lanes oberoende vilken processor du haft i sockeln. Så det skulle förvåna mig om det skulle ändras nu..

Just FYI
5820K har 28, 5930K har 40, 5960X har 40

http://www.anandtech.com/show/8426/the-intel-haswell-e-cpu-re...

Permalänk
Medlem

Gillar att man har stöd för 16 x 64GB Moduler

Permalänk
Medlem

Att AMD och NVidia byter modellbeteckningar (Nvidia har ju också ett "290") med varandra är ju mer eller mindre vardagsmat efter några generationer, men detta borde nästan vara första gången Intel använder ngn av AMDs beteckningar? Jag antar att de verkligen ville kalla processorn 6950:D

Permalänk

Då är det äntligen dags att byta ut i7-970 till i7-6950X. Känns som det äntligen händer något kul.

Permalänk
Medlem

Ja men nu kommer man ju spränga plånboken igen då. Med både nya geforce på ingång (x80, 1080 eller kalla-det-vad-du-vill-kortet)

Inte för att det är nödvändigt, men hur ska man annars sova på natten när man vet att man kan köpa ännu mer nya high end prylar?!

Permalänk
Medlem

Man blir sugen på att uppgradera

Permalänk
Medlem

"Core i7-6950X läcker ut på Intels webbplats"

Vadå "läcker ut"? Så när intel presenterar info om sina produkter är det en läcka? Som de helst vill hemlighålla? Lägg ner aftonbladet-rubrikerna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lär ju aldrig hända att jag lägger över 5k för en CPU iaf.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag kommer gå från Intel Core i5-2500k till Intel Core i7-6800X, så 3 gånger så många trådar och 5 år nyare design. Snacka om lyft!

Jag väntar in Zen men jag ska minst ha 6 hyperthreadade kärnor för att byta. Min 2500K förtjänar en paus och underklockas, undervoltas och användas i något mer avslappnat bygge. Den stackarn har fått tuta på 24/7 i 4,8 GHz och över 1,4 volt sedan slutet av 2011. Nu klockar den ju ner sig när jag lämnar honom ensam men iaf. Älskar den lilla slitvargen! Kommer aldrig äga en bättre processor. Aldrig!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm: har en i7 2600k som också snurrat på sen 201X mer eller mindre 24/7 i 4,6 Ghz. Blir måttligt sugen på att byta ut bebisen nu, har en HTPC med samma socket så blir nog överflytt till den så att den kan agera "lan dator" eller dylikt för resten av sin livstid

Får se om jag slopar utomlandsresan i sommar och budgeterar för en framtid här hemma istället

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Dags att jobba lite övertid nu då så man kan byta upp sig...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Usling:

"Core i7-6950X läcker ut på Intels webbplats"

Vadå "läcker ut"? Så när intel presenterar info om sina produkter är det en läcka? Som de helst vill hemlighålla? Lägg ner aftonbladet-rubrikerna...

"Du kan aldrig gissa vad som hände sen!"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Jacob: nyheten är trevlig men håller nog med om att det var mycket clickbait.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hzup:

@Jacob: nyheten är trevlig men håller nog med om att det var mycket clickbait.

Det va inga release från intel så va säger du va det är för något?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Glöm inte grafikkortet:
https://www.dustin.se/product/5010803931/nvidia-quadro-k6000-...

och SSDn:

https://www.dustin.se/product/5010753497/z-drive-r4-r-series-...


(Du kan ju se om du köper 100 stycken kanske du får en Tesla 3 på köpet?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

"Du kan aldrig gissa vad som hände sen!"

- Chocksläppet: Intels Core i7-6950X!!!11
- AMD I PANIKGRÅTKRIS: Intel släpper Core i7-6950X
- ALLA AVGÅR, Intel vann just allt!
- Nordkorea viker sig i ödmjukhet, erkänner USAs överlägsenhet efter Intels SUCCÉ!
- OMGWTFGAHRBLARBLGRLABLargl INTEL ARGHLBLååååååhhhhh....

Anställ mig. Jag skriver tråkiga kommentarer ibland men jag har livlig fantasi. Jag kan dansa också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Blir ju inte mer fart, den är fortfarande på 3,0-3,5 GHz, den arbetar bara annorlunda.

Börjar bli lite fart på Intel så klart. De har plötsligt börjat stiga i antalet kärnor för konsumentplattformar i högre takt.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Börjar bli lite fart på Intel så klart. De har plötsligt börjat stiga i antalet kärnor för konsumentplattformar i högre takt.

Det har ju ingenting med hastigheten på processorn att göra, vidare så har inte fler än 4 kärnor behövts (och behövs fortfarande inte) för vanliga konsumenter så det har inte funnits anledning till att tillverka dem för konsumenter, nu har bara Intel av någon anledning fallit för att sälja på att ha fler kärnor och det är i stort sett lika dumt och meningslöst som när kameratillverkarna skulle sälja på (och gör fortfarande till viss del) flest megapixlar, sen att en kamera med 18 miljoner pixlar gav mycket sämre bilder än en på 10 miljoner pixlar (eller för den delen 8 miljoner) hade ingen som helst betydelse efter som människor är får och ett får är lätt att styra så de köpte den med flest pixlar för ett högre pris, samma sak gäller processorerna nu, du kommer inte få en snabbare dator och du kommer inte dra nytta utav alla kärnor, det blir bara att kasta pengar i sjön på något som de kunde fått för 1/3 utav priset med i stort sett samma resultat för den vanlige konsumenten. Dessa CPU'er är bra för dem som tävlar i överklockning eller driver en server (av någon anledning), inte för "regular Joe" som bara vill klocka sin processor lite och spela spel samt kanske göra lite redigering av sin heminspelade film.

Skrivet av Adam West:

Medveten om att det finns cpu:er ända upp till 50k

Eller ända upp till 84k

http://www.pricerunner.se/pl/40-3083171/Processorer/Intel-Xeo...

(rekommenderat kundpris från Intel: $7174)
http://ark.intel.com/sv/products/84685/Intel-Xeon-Processor-E...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det har ju ingenting med hastigheten på processorn att göra, vidare så har inte fler än 4 kärnor behövts (och behövs fortfarande inte) för vanliga konsumenter så det har inte funnits anledning till att tillverka dem för konsumenter, nu har bara Intel av någon anledning fallit för att sälja på att ha fler kärnor och det är i stort sett lika dumt och meningslöst som när kameratillverkarna skulle sälja på (och gör fortfarande till viss del) flest megapixlar, sen att en kamera med 18 miljoner pixlar gav mycket sämre bilder än en på 10 miljoner pixlar (eller för den delen 8 miljoner) hade ingen som helst betydelse efter som människor är får och ett får är lätt att styra så de köpte den med flest pixlar för ett högre pris, samma sak gäller processorerna nu, du kommer inte få en snabbare dator och du kommer inte dra nytta utav alla kärnor, det blir bara att kasta pengar i sjön på något som de kunde fått för 1/3 utav priset med i stort sett samma resultat för den vanlige konsumenten. Dessa CPU'er är bra för dem som tävlar i överklockning eller driver en server (av någon anledning), inte för "regular Joe" som bara vill klocka sin processor lite och spela spel samt kanske göra lite redigering av sin heminspelade film.

Eller ända upp till 73k

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2512484

Men shit! Jag sa att det börjar bli fart på INTEL. Alltså företaget! De har ökat tempot i stegringen av antalet kärnor för entusiaster. Folk har efterfrågat sånt här sedan Nehalem. Men inte har inte brytt sig. Men nu börjar de bli mer angelägna.
Inte någonstans alls pratar jag om CPU-prestanda.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men shit! Jag sa att det börjar bli fart på INTEL. Alltså företaget!

Som icke-spelande fotograf/redigerare följer jag SweC för att hitta hårdvara som tål ordentlig överklockning, det är (nästan) det enda som får fart på Nikons klumpigt kodade redigeringsprogram.
På det området är det dock inte mycket fart på Intel, gamla E8400@4,8GHz funkar ungefär lika bra som i7-950 eller 4770K som jag trots mycket meck inte kan få stabila i lika höga frekvenser. Senare varianter verkar inte bättre.

Så Intel: Kom igen med ett riktigt överklockarmonster, kring 10GHz tack! Och det räcker med två-fyra kärnor.

PS Jag missunnar ingen CPU:er med 10 eller fler kärnor men bara sådana gör inte alla glada.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Börjar kännas som det är på tiden att investera i ny hårdvara. Min i5 3570k börjar känns lite till åren kommen. Blir kanske en media burk eller något till bruden av den

Måste säga att jag är väldigt nöjd med att kunna köra samma CPU i över 5 år utan trassel. Tror ingen av mina CPU´er har klarat sig så länge

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

inväntar skylake-e känns som för liten uppgradering detta (och för dyrt.) Har väntat på skylake-e runt 4 år nu sen sandy bridge-e släpptes var först med skylake-e som det kändes värt att uppdatera med tanke på ny features(även om dom verkar skippa pci-e 4), men en får väl se hur zen presterar också ,men som jag fattat det ska dom försöka kampas mot mellansegmentet (ersättaren till skylake (utan -e))

Visa signatur

Arne Berg