Köpråd för bärbart komplement

Permalänk
Medlem

Köpråd för bärbart komplement

Tjena!

Jag letar efter ett komplement till min gamla Dell XPS 420. Den går fortfarande (fast den brummar som ett as), den fungerar faktiskt förvånansvärt bra till att surfa och tanka filmer osv, åtminstone då jag kör den i Ubuntu - men hårddisken är fullproppad, och dessutom behöver jag en bärbar dator för studierna. Min tanke är att jag kommer använda den stationära för att surfa och kolla film hemma, och att den bärbara ska ta hand om all musik, skolarbete, lite redigeringsarbete och spelande (typ Fallout 4). Jag tänker mig prisklassen 5-8 tusen någonstans och att den har 1 TB hårddisk.

Efter ett frenetiskt youtubeforskingsarbete, har jag riktat in siktet på den här modellen: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/239329-a...

Så, till frågestunden:

Vad tycks om Acer'n? För-/nackdelar?
Andra förslag på bärbara modeller?
Vad är argumenten för att hoppa upp en tusenlapp eller två?
Kommer den här modellen kunna hänga med ett tag? (Förväntar mig inte att kunna spela alla de nyaste spelen).
Om jag sänker kraven för att kunna spela spel, vilka andra egenskaper kan förbättras? (Dvs i samma prisklass).
Andra övriga tips?

Tack på förhand!
/Luca

PS. Det är min första bärbara någonsin, har lyckats hålla mig borta fram tills nu, men det känns dags att krypa till korset.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga om den datorn är att det borde vara olagligt att släppa en dator med upplösning 1366x768 idag. Leta efter något med minst FullHD.

Permalänk

Jag tror du får väldigt svårt att få Fallout 4 att rulla på den maskinen.
CPU ligger ca 30% under minimi-kraven och GPU mer än 50% under minimi-krav.
Du får nog leta efter något mer lättdrivet spel.
Diablo 3 rullar fint på en sådan burk åtminstone.
Min flickvän har samma specs och där tuffar D3 på utan problem.
I 1080 dessutom.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Permalänk

@luca.p: Den har samma GPU (940M) som den du först länkade. Förutsatt att det som svartdroid säger stämmer lär Fallout 4 fortfarande bli en otrevligt upplevelse. Men det går att hitta 950M för en hyfsat billig peng. Sök på prisjakt efter dator med 950M och sortera efter pris så ska du se att du hittar något.

T ex denna är på kampanjspris just nu: Alina - Asus, 950M, 5200U, FHD, 1TB

Permalänk
Medlem