Oculus Rift samlar in användardata

Permalänk
Livsnjutare 😎

I dagens "Big Brother" samhälle är jag dock inte förvånad.

Kanske arrogant, men jag rycker mest på axlarna då vi är ständigt övervakade i form utav FRA, IPRED, Google Analytics, Sociala medier, Windows 10 -grejerna, Cookie-trails utan slut osv osv...

Det tar mer energi att bry sig om saker som detta och slå näven i bordet tills du börjar blöda - för det kommer ändå inte hända något.

Enda sättet att slippa undan bevakningen är att inte använda produkterna, tjänsterna osv.
Är du villig att ge upp det för personlig integritet ?

... Det är inte jag iaf.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till...
Just nu kan man integrera saker med Facebook.
Jag kan inte detaljerna då jag vare sig har Facebook eller Hay Day.
Men saker i spelet syns i Facebook; "XXXX behöver hjälp med att mata fåren i Hay Day"
Vad säger ni om "XXXX är just nu inne i VR-världen 'Swimsuit Blond Bimbos'"
Undra om det skulle påverka ens yrkesliv och privatliv något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kom på en sak till...
Just nu kan man integrera saker med Facebook.
Jag kan inte detaljerna då jag vare sig har Facebook eller Hay Day.
Men saker i spelet syns i Facebook; "XXXX behöver hjälp med att mata fåren i Hay Day"
Vad säger ni om "XXXX är just nu inne i VR-världen 'Swimsuit Blond Bimbos'"
Undra om det skulle påverka ens yrkesliv och privatliv något...

Hur vet du det där då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Förutsägbart. Ett ruttet företag förruttnar allt de kan få tag på.
Occulus är så korrumperad av facebook det är i princip Facebook själva och inte något någorlunda självständigt dotterbolag som de försökte ge sken av när de köptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur vet du det där då?

Tja, både jag och hela världen vet väl....
Vem vet, en polare kanske joinar

Permalänk
Medlem

Alla fårskockar som i uppskruvat tonläge tjatar om att "de inte har något att dölja" och dessutom menar att de talar för alla, leder till detta.

Jag anar en sidoeffekt av detta, nämligen att man i framtiden inte äger sina prylar, utan hyr dem, och i och med det har man då inte längre rätten till det man skulle skapa eller producera med hjälp av prylarna. Alltså att all text man skriver, allt man ritar på ett eller annat sätt, allt man sagt osv osv tillhör tillverkaren och inte användaren. Man kan ha tillåtelse att publicera det inom tilverkaren och servicetillhållarens ramar, men that's it. Det är ju så redan idag på Playstation network, och jag tror att en del suktar efter att ta detta ett steg längre. Det handlar om att förskjuta folks perception av gränser. Det gick ju utmärkt att förmå folk ge upp sin integritet, folk kastar alla sina personuppgifter för att få vara med. Jag tror det hade varit fullständigt omöjligt för 20 år sedan. Detta används sedan som argument för att ta nästa steg. "jamen vi gjorde detta, då kan vi ju göra detta också".

Skrivet av serverfel:

Var och varannan app samlar in en massa data. Google och facebook likaså. Steam gör det. Att nu oculus gör det är ju bara naturligt. Information är den nya handelsvaran.

Folk har ju rätt att veta, och många gnäller. Det som är konstigt dock, är att väldigt få faktiskt läser igenom sina avtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av andreas_dock:

I dagens "Big Brother" samhälle är jag dock inte förvånad.

Kanske arrogant, men jag rycker mest på axlarna då vi är ständigt övervakade i form utav FRA, IPRED, Google Analytics, Sociala medier, Windows 10 -grejerna, Cookie-trails utan slut osv osv...

Det tar mer energi att bry sig om saker som detta och slå näven i bordet tills du börjar blöda - för det kommer ändå inte hända något.

Enda sättet att slippa undan bevakningen är att inte använda produkterna, tjänsterna osv.
Är du villig att ge upp det för personlig integritet ?

... Det är inte jag iaf.

Och det är just den inställningen som är så fel, att det är naturligt. Det är det inte. Men det är precis så företagen vill att folk ska känna, att det "bara är så" och inte är lönt att säga emot. Det är så man blir slav under systemet. Några på toppen chashar in, resten hunsas och tuktas. Se bara på bankerna och skandalen kring Mossac Fonseca.

Om nu information är den nya handelsvaran borde inte folk ge bort den nästan gratis.

Jag citerar mig själv:

Skrivet av GilbertG:

Övervakning är per definition något negativt, då en annan part får kunskap om dig och ditt liv utan att du aktivt och medvetet delar med dig, och därmed får denne makt över dig. Den övervakade hamnar i en undergiven ställning. Är den som övervakar dessutom okänd, dvs man vet inte riktigt vem som sitter på andra sidan eller var andra sidan egentligen är eller hur det ser ut där, är det ännu värre. Särskilda skäl måste föreligga för att fördelarna ska överväga med övervakning. Godtycklig övervakning i förebyggande syfte är i grunden negativ.

Och jo, det finns kapacitet att gå igenom tiotusentals filer hos enskilda personer. Missat PRISM? https://en.wikipedia.org/wiki/PRISM_%28surveillance_program%2...

Det är beklagligt att så många är så naiva inför detta. Den långa freden och friheten har gjort folk blinda för maktmissbruk.

Polisstaten är inte ett foliehattspåfund, det är högst verkligt i världen, även i "väst". Dock inte riktigt i Sverige, men det finns inget som garanterar att det aldrig händer. Demokrati och yttrandefrihet är inga självgående maskiner, utan de måste underhållas, jobbas för och månas om konstant.

Oavsett finns alltid risk för dataintrång, och det kan vara både brottssyndikat och illasinnade utländska myndigheter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Alla fårskockar som i uppskruvat tonläge tjatar om att "de inte har något att dölja" och dessutom menar att de talar för alla, leder till detta.

Jag anar en sidoeffekt av detta, nämligen att man i framtiden inte äger sina prylar, utan hyr dem, och i och med det har man då inte längre rätten till det man skulle skapa eller producera med hjälp av prylarna. Alltså att all text man skriver, allt man ritar på ett eller annat sätt, allt man sagt osv osv tillhör tillverkaren och inte användaren. Man kan ha tillåtelse att publicera det inom tilverkaren och servicetillhållarens ramar, men that's it. Det är ju så redan idag på Playstation network, och jag tror att en del suktar efter att ta detta ett steg längre. Det handlar om att förskjuta folks perception av gränser. Det gick ju utmärkt att förmå folk ge upp sin integritet, folk kastar alla sina personuppgifter för att få vara med. Jag tror det hade varit fullständigt omöjligt för 20 år sedan. Detta används sedan som argument för att ta nästa steg. "jamen vi gjorde detta, då kan vi ju göra detta också".
Och det är just den inställningen som är så fel, att det är naturligt. Det är det inte. Men det är precis så företagen vill att folk ska känna, att det "bara är så" och inte är lönt att säga emot. Det är så man blir slav under systemet. Några på toppen chashar in, resten hunsas och tuktas. Se bara på bankerna och skandalen kring Mossac Fonseca.

Om nu information är den nya handelsvaran borde inte folk ge bort den nästan gratis.

Jag citerar mig själv:

Men vad fasiken skall vi göra då? Bojkotta allt och köra windows 3.1 och doom på våra i7:or?

Jag fattar att du stör dig, men alternativen till alla semi-spyware-produkter haglar inte över en direkt..

Så nu när du kritiserat mig. Kan du säga vad jag kan göra? Köra linux vill jag inte på gaming-datorn. Vilket antivirus skall jag ha? Vilken telefon skall jag ha? Och så vidare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bra att veta, då går det alternativet bort direkt om det någon dag blir ett köp.

Personligt integritet kanske inte betyder något för vissa men för andra av oss har det ett högt värde tillsammans med stolthet och frihet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men vad fasiken skall vi göra då? Bojkotta allt och köra windows 3.1 och doom på våra i7:or?

Jag fattar att du stör dig, men alternativen till alla semi-spyware-produkter haglar inte över en direkt..

Så nu när du kritiserat mig. Kan du säga vad jag kan göra? Köra linux vill jag inte på gaming-datorn. Vilket antivirus skall jag ha? Vilken telefon skall jag ha? Och så vidare...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan säga vad du kan göra, men du verkar ändå redan ha bestämt sig för att hellre ge bort makten över ditt liv än att göra något annorlunda.

Citerar mig själv igen, en annan del av samma inlägg:

Skrivet av GilbertG:

Det finns andra sätt att spela på. Konsoler har i stort sett samma spel som finns på PC. Den ena är förstås från Microsoft, så den vill man kanske inte ha. Sony är ett japanskt bolag och är inte bundna av USA:s spionlagar, de har dessutom en annan syn på och kultur kring integritet. Det är faktiskt det bästa alternativet när det kommer till integritet på en spelplattform. Och jag har läst deras användaravtal. Vill man helst ha kraften och friheten med en PC får man stötta Steam OS, och det tänker jag göra.

Din integritet är ditt liv, och det är ovärderligt. Inga spel i världen är värda ett liv utan integritet.

Och sen är det ju inte antingen eller. Bara för att man blött handen betyder inte att man lika gärna kan hoppa i vattnet.

Avira är tyskt, och i Tyskland värderas integriteten högt efter deras historia med STASI och kalla kriget. Men kör du Linux eller Mac så kan man komma undan utan antivirusprogram också.

Jag har en Android-telefon, men jag har inget Google-konto kopplat till den och använder inga appar som kräver inloggning, och i stort sett inte appar över huvud taget. Känner inte att mitt liv är begränsat. Numret mitt är oregistrerat.

Det går alldeles utmärkt att spela dator/TV-spel och leva ett normalt liv utan att ge bort sig fullständigt och för den sakens skull spendera en massa extra tid.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av GilbertG:

Alla fårskockar som i uppskruvat tonläge tjatar om att "de inte har något att dölja" och dessutom menar att de talar för alla, leder till detta.

Jag anar en sidoeffekt av detta, nämligen att man i framtiden inte äger sina prylar, utan hyr dem, och i och med det har man då inte längre rätten till det man skulle skapa eller producera med hjälp av prylarna. Alltså att all text man skriver, allt man ritar på ett eller annat sätt, allt man sagt osv osv tillhör tillverkaren och inte användaren. Man kan ha tillåtelse att publicera det inom tilverkaren och servicetillhållarens ramar, men that's it. Det är ju så redan idag på Playstation network, och jag tror att en del suktar efter att ta detta ett steg längre. Det handlar om att förskjuta folks perception av gränser. Det gick ju utmärkt att förmå folk ge upp sin integritet, folk kastar alla sina personuppgifter för att få vara med. Jag tror det hade varit fullständigt omöjligt för 20 år sedan. Detta används sedan som argument för att ta nästa steg. "jamen vi gjorde detta, då kan vi ju göra detta också".
Och det är just den inställningen som är så fel, att det är naturligt. Det är det inte. Men det är precis så företagen vill att folk ska känna, att det "bara är så" och inte är lönt att säga emot. Det är så man blir slav under systemet. Några på toppen chashar in, resten hunsas och tuktas. Se bara på bankerna och skandalen kring Mossac Fonseca.

Om nu information är den nya handelsvaran borde inte folk ge bort den nästan gratis.

Jag citerar mig själv:

Alltså jag tycker du har rätt, men vad skall vi göra åt det då menar du ?

Praktiska exempel här tack..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Testpilot

Bland annat Steam och Instagram har samma del i sitt användaravtal om att allt man laddar upp till deras tjänst får spridas utan begränsning av tjänstägaren, hur skulle tjänsten annars funka och de inte får visa bilderna för någon annan?

De hävdar inte äganderätt på materialet och handlar som sagt bara om material man själv frivilligt laddat upp till tjänsten, laddar du upp något på din egna blog kan såklart inte Oculus eller nån annan sprida det utan din tillåtelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Alltså jag tycker du har rätt, men vad skall vi göra åt det då menar du ?

Praktiska exempel här tack..

Rösta på partier som värnar integritet, rösta med plånboken, och inte använda tjänster som våldtar ens integritet svårare är det inte.
Android utan google, syncthing istället för dropbox och liknande tjänster, owncloud istället för google docs, GOG och HIB i den utsträckning det går. Linux / Mac istället för Windows. Duckduckgo istället för Google eller bing, Adblock och ghostery och om du vill gå hardcore noscript. Firefox alt Chromium eller derivat.

Sedan kan man lägga på vpn och tor, undvika skype och facebook och få folk hoppa över till krypterade chattar och video som tox webrtc för video eller köra rocketchat threma signal etc....

Mail via n1 på egen host eller köra nått webbhotell, eller protonmail.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Rösta på partier som värnar integritet, rösta med plånboken, och inte använda tjänster som våldtar ens integritet svårare är det inte.
Android utan google, syncthing istället för dropbox och liknande tjänster, owncloud istället för google docs, GOG och HIB i den utsträckning det går. Linux / Mac istället för Windows. Duckduckgo istället för Google eller bing, Adblock och ghostery och om du vill gå hardcore noscript. Firefox alt Chromium eller derivat.

Sedan kan man lägga på vpn och tor, undvika skype och facebook och få folk hoppa över till krypterade chattar och video som tox webrtc för video eller köra rocketchat threma signal etc....

Mail via n1 på egen host eller köra nått webbhotell, eller protonmail.

Kan Skype verkligen övervaka vad du gör sådär? Jag vill minnas att det var diskussioner under något av terrorattentaten att när terroristerna gick över till Skype så stod SÄPO hänfallna.

edit: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lofvens-statliga-trojaner-va...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag kan säga vad du kan göra, men du verkar ändå redan ha bestämt sig för att hellre ge bort makten över ditt liv än att göra något annorlunda.

Citerar mig själv igen, en annan del av samma inlägg:
Och sen är det ju inte antingen eller. Bara för att man blött handen betyder inte att man lika gärna kan hoppa i vattnet.

Avira är tyskt, och i Tyskland värderas integriteten högt efter deras historia med STASI och kalla kriget. Men kör du Linux eller Mac så kan man komma undan utan antivirusprogram också.

Jag har en Android-telefon, men jag har inget Google-konto kopplat till den och använder inga appar som kräver inloggning, och i stort sett inte appar över huvud taget. Känner inte att mitt liv är begränsat. Numret mitt är oregistrerat.

Det går alldeles utmärkt att spela dator/TV-spel och leva ett normalt liv utan att ge bort sig fullständigt och för den sakens skull spendera en massa extra tid.

Kanske är jag bara en gammal stofil som inte orkar vara nervös och ta strid för allt jag tror på längre. Jag vill ha kvar mitt googlekonto för det är smidigt och knyter ihop mycket för mig.

Du påminner mycket om mig förr i tiden. Jag var mer försiktig då. Men jag hade åsså en del att dölja.

Sen var jag mer vänster och anti auktoritet med.

Men kul att det finns folk som brinner för integritet och står upp mot bevakning av åsikter. Det behövs. Och tack för dina tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av serverfel:

Kanske är jag bara en gammal stofil som inte orkar vara nervös och ta strid för allt jag tror på längre. Jag vill ha kvar mitt googlekonto för det är smidigt och knyter ihop mycket för mig.

Du påminner mycket om mig förr i tiden. Jag var mer försiktig då. Men jag hade åsså en del att dölja.

Sen var jag mer vänster och anti auktoritet med.

Men kul att det finns folk som brinner för integritet och står upp mot bevakning av åsikter. Det behövs. Och tack för dina tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig, jag orkar inte ta en strid längre.
Småbarnsförälder som knappt har tid med att diska och laga mat vid sidan av jobb, dagis och allt annat.. inte fasen orkar jag då ha på foliehatt modell ultratjock.

Förr var jag också mer anonym, hade flera e-post konton, uppgav aldrig min adress på nätet och/eller mobilnr osv.
Dagens samhälle är dock betydligt mer digitalt än för ~15år sedan och nu kan man hitta det mesta om någon med bara några knapptryck bort och några tior i kostnad på en upplysningsajt.

Har man mycket saker att dölja så förstår jag att ärenden som detta är extra viktigt att fördjupa sig i, och motarbeta...
... men problemet är att den stora massan utav "vanliga människor" kommer använda publika tjänster såsom Facebook, Google, Dropbox osv osv.

Nu skall jag låta riktigt kontrovers och kläcka ur mig; Alla som kör Linux eller någon liknande dist. gör det för att de vill ligga under radarn i viss mån och krångla till det mer än nödvändigt.

Detsamma gäller för alternativ till Dropbox, Facebook osv - allt går.
Men det handlar om vad som mest bekvämt och vad andra använder - och här tappar man den stora massan, för okunniga kör det som andra gör och/eller det som kommer upp högt i googles sökningar... vilket är de etablerade tjänsterna.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan Skype verkligen övervaka vad du gör sådär? Jag vill minnas att det var diskussioner under något av terrorattentaten att när terroristerna gick över till Skype så stod SÄPO hänfallna.

edit: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lofvens-statliga-trojaner-va...

Vad jag vet så är Skype fortfarande krypterat point-to-point förutom vissa version som inte längre används. (Dessa specialversioner kördes tex. uteslutande i Kina, föga förvånande..)

Har inte hört något annat, så Skype skall fortfarande vara, enligt vad jag vet, svårt att spåra för myndigheter etc... Men vet inte om man skall lita på det.
Å andra sidan planerar jag inte några brott heller så mig spelar det ingen roll

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan Skype verkligen övervaka vad du gör sådär? Jag vill minnas att det var diskussioner under något av terrorattentaten att när terroristerna gick över till Skype så stod SÄPO hänfallna.

edit: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lofvens-statliga-trojaner-va...

Skrivet av andreas_dock:

Vad jag vet så är Skype fortfarande krypterat point-to-point förutom vissa version som inte längre används. (Dessa specialversioner kördes tex. uteslutande i Kina, föga förvånande..)

Har inte hört något annat, så Skype skall fortfarande vara, enligt vad jag vet, svårt att spåra för myndigheter etc... Men vet inte om man skall lita på det.
Å andra sidan planerar jag inte några brott heller så mig spelar det ingen roll

Sedan Microsoft tog över så blev det ett centraliserat system och att dömma så har Microsoft tillgång till informationen som skickas runt och ger olika myndigheter direkt access till chattloggar och diverse andra tjänster som de kör så nej Skype är lika osäkert som Facebook.

Skrivet av gizmodo:

A Guardian report now seems to show the situation has changed drastically from the company's former claims on this point, stating that Microsoft has turned over Skype conversation contents to the U.S. government since at least February 6, 2011.

http://gizmodo.com/why-doesnt-skype-protect-you-against-eaves...

Skrivet av The Guardian:

Microsoft has collaborated closely with US intelligence services to allow users' communications to be intercepted, including helping the National Security Agency to circumvent the company's own encryption, according to top-secret documents obtained by the Guardian.

http://www.theguardian.com/world/2013/jul/11/microsoft-nsa-co...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Intressant detta! HTC Vive har ett mycket bättre avtal för slutanvändare som bryr sig om att vara anonym.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag värderar mitt privatliv så blir detta spiken i kistan för rift. Spelar ingen roll att jag har rent mjöl i påsen om jag låter andras smutsiga fingrar rota runt där i.

Det lutade redan åt HTC Vive. Nu finns det inget alternativ längre, vilket är synd, men tar samtidigt bort beslutsångesten.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan Skype verkligen övervaka vad du gör sådär? Jag vill minnas att det var diskussioner under något av terrorattentaten att när terroristerna gick över till Skype så stod SÄPO hänfallna.

edit: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lofvens-statliga-trojaner-va...

Du får skilja mellan kan och gör
Hur kan det komma sig att Microsoft vet att Win 10 användare har totalt sett på 82 miljarder bilder via deras Photo App?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Rösta på partier som värnar integritet, rösta med plånboken, och inte använda tjänster som våldtar ens integritet svårare är det inte.
Android utan google, syncthing istället för dropbox och liknande tjänster, owncloud istället för google docs, GOG och HIB i den utsträckning det går. Linux / Mac istället för Windows. Duckduckgo istället för Google eller bing, Adblock och ghostery och om du vill gå hardcore noscript. Firefox alt Chromium eller derivat.

Sedan kan man lägga på vpn och tor, undvika skype och facebook och få folk hoppa över till krypterade chattar och video som tox webrtc för video eller köra rocketchat threma signal etc....

Mail via n1 på egen host eller köra nått webbhotell, eller protonmail.

anledningen till att folk inte använder dessa tjänster är nog mest för att de fungerar mindre bra eftersom de inte har tillräckligt med data om användningsmönstret, google till exempel är ju endast den bästa sökmotorn på grund av att dom har så mkt mer information

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

anledningen till att folk inte använder dessa tjänster är nog mest för att de fungerar mindre bra eftersom de inte har tillräckligt med data om användningsmönstret, google till exempel är ju endast den bästa sökmotorn på grund av att dom har så mkt mer information

Har du ens testat dessa? Duckduckgo använder Googles sökmotor men krypterar trafiken dit och anonymiserar så google inte kan spara din information om vad du söker, när etc. Visst du kanske får något mindre relevanta sökningar men inte haft problem om jag skall vara helt ärlig. Likaså har de fina user scripts som man kan använda för att söka efter mer specifika områden.

Goggle till en viss del kan jag förstå men det börjar bli för mycket, speciellt nu när det börjar pratas om att identifiera användare genom att känna av sättet du skriver på. Förhopningsvis kommer en lösning antingen i Linux eller helt enkelt använda plugins i chromium.

Sedan ser jag inte varför Dropbox, Onedrive eller dylikt skall spionera på mina filer vad jag lägger upp eller inte, eller skype för den delen.

Alla har ett val över hur de hanterar sin personliga integritet, vissa värderar den högre än andra men att direkt säga att det är jobbigt eller omöjligt att skydda sig mot storebror säger det mer om en som person och hur man värderar sin integritet. Bara vänta tills dagen inträffar där riksdagen kommer diskutera att ha kamera i varje rum hemma, då lär det vara redan försent att fixa något.

Skrämmande, i vardagsrummet får man inte prata för då hör din TV dig eller Kinekt eller dylikt. Nu kan man inte mastrubera vid datorn för då kommer Oculus alternativt Cortana att se dig och posta bilder på Instagram/Facebook. Man kan inte heller gå ut för då har man mobilen och Cortana/Iris/OK Google som skall spionera på dig tillsammans med diverse myndigheter som skall kunna polla information på ren misstanke enligt PTS och vem är det som reagerar......1 ISP medans Svenskar ligger i dvala för vem bryr sig så länge man har rent mjöl i påsen ellerhur?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Detta visar ju bara hur viktigt det är med fri mjukvara. (fri som i frihet, inte gratis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Håller med dig i allt. Men vad har man för val nuförtiden? Börjar själv ta elendet för givet, som du märkte.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det är väl egentligen där man har rätt att klaga. För många saker är svåra att vara utan så man får helt enkelt acceptera alla vilkor, hur orimliga de än må vara och HOPPAS de inte gör något dumt med det. Argumentet att bara inte använda varan/tjänsten är svår att ta som liten enskild människa och borde inte vara en ursäkt att försöka med vad som helst.
Som här, där människor väntat i år, på en vara de trodde skulle vara klart billigare och mer eller mindre ren hårdvara, och sedan få detta nedkört i halsen. Även om jag själv gett upp tanken på Oculus är det tufft, speciellt om man vill göra en markering. Konsumenter som grupp har makt, men högst reaktiv (och vi vill inte stjälpa varan helt), en enskild konsument har noll makt. Det jag sett som gör praktisk nytta är att våra teknikjournalister tar upp det, gång på gång. Så jag tittar på er SC
Ok, det där blev väldigt mycket längre än planerat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hela Facebooks buisness plan är ju att sälja information om användarna, så nej, inte speciellt förvånad. Det är ju inte som att Facebook köpte Oculus för välgörenhet, givetvis vill de ha något tillbaka.

En vild gissning är väl att Facebook vill ha så mycket data som möjligt VR användning för att kunna bygga framtidens sociala media.

Japp. Detta ligger helt klart i både Facebooks och Googles DNA att samla in och komersiallisera denna typ av användardata. Därför bara naturligt att de även låter deras dotterbolag arbeta enligt samma strategi och riktlinjer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/