Sony lägger till officiellt stöd för Playstation 4 Remote Play på PC/Windows och Mac

Permalänk
Melding Plague

Sony lägger till officiellt stöd för Playstation 4 Remote Play på PC/Windows och Mac

Att strömma spel från Playstation 4 till andra Sony-enheter är något som varit möjligt sedan länge. Nu släpper Sony en uppdatering som även gör det möjligt att strömma till datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen update ännu iaf. Ska bli intressant och testa. Hoppas att de funkar bra. Kör PS4 Wifi > Router > Kabel till datorn.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Någon som fått uppdateringen än?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Innebär det här även officiella Windowsdrivers för Dualshock? Det har man ju bara efterfrågat i sisådär tio år.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Varför vill man strömma från en konsol till sin dator? Känns som det bara blir mer och mer till konsoler och nu är det snart inte det där lätta med att koppla in och bara kunna spela som varit en av konsolerna stora dragningskrafter.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför vill man strömma från en konsol till sin dator?

Folk kan använda TVn till annat medan du spelar, du kan göra flera saker samtidigt iom att du kan tabba ner spelet och använda Windows alternativt köra annat på flera skärmar, osv. Finns många användningsområden men det är ju onekligen en nice-to-have och inget köpargument, direkt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Folk kan använda TVn till annat medan du spelar, du kan göra flera saker samtidigt iom att du kan tabba ner spelet och använda Windows alternativt köra annat på flera skärmar, osv. Finns många användningsområden men det är ju onekligen en nice-to-have och inget köpargument, direkt.

Är jag med på men de flesta skärmarna har väl ändå support för HDMI så man kan koppla direkt istället?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför vill man strömma från en konsol till sin dator? Känns som det bara blir mer och mer till konsoler och nu är det snart inte det där lätta med att koppla in och bara kunna spela som varit en av konsolerna stora dragningskrafter.

Det här tar inte bort någon funktionalitet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är jag med på men de flesta skärmarna har väl ändå support för HDMI så man kan koppla direkt istället?

Har man tv och datorn i olika rum blir det inte så enkelt att "bara koppla in in skärmen"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen slipper man ha en en högljudd PS4 framme, bara streama till en ljudlös HTPC.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket input lag detta introducerar om man spelar över trådat gigabit? Lite lär det väl lägga till, även om controller input är väldigt snabbt på själva konsolen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ClintBeastwood:

Är jag med på men de flesta skärmarna har väl ändå support för HDMI så man kan koppla direkt istället?

Då måste man koppla loss PS4:an från vardagsrummet och bära i den i rummet där datorn står, vilket jag personligen tycker är ett steg för mycket. Grejen med spelströmning är smidigheten att bara behöva starta en programvara som automatiskt bootar upp PS4:an och ger en möjligheten att köra en snabb spelsession utan behovet att flytta runt någon hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Någon som vet hur mycket input lag detta introducerar om man spelar över trådat gigabit? Lite lär det väl lägga till, även om controller input är väldigt snabbt på själva konsolen.

Det är nog ingen som vet ännu.
Däremot lär det ju ge dig de bästa förutsättningarna i alla fall.
Redan med den inofficiella programvaran för att streama till PC upplevde endel att det fungerade väldigt bra. Det fanns också de som upplevde mycket inputlag å andra sidan, men jag utgår ifrån att det är dom som sitter med både PS4 och PC på WiFi exempelvis.

Jag ska testa så fort jag får uppdateringen på PS4, blir en vända BF4. Sitter dock inte på gigabit som dig, men trådat i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Äntligen slipper man ha en en högljudd PS4 framme, bara streama till en ljudlös HTPC.

Nja.....

Permalänk
Medlem

720p "high" wait what är det max?
Tänkte att 1080p 30 fps var möjligt men jaha..

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

720p "high" wait what är det max?

Ja 720p 60FPS är max

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Funkar det att skicka data åt båda hållen? Kan man exempelvis se datorns skärm via PS4 på TV'n? Det vore ju kanon om man kan streama en film ifrån datorn via konsolen direkt till TV skärmen.

Tycker det är en feature som borde ha funnits med redan från början. Sjukt jobbigt som nu att behöva flytta HDMI kabeln varje gång man vill se film.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Hoppas dom ger Linux stöd för RemotePlay också.

Permalänk
Medlem

Någon blir säkert glad av denna funktionalitet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@hultron: Ammen fan, SteamLink klarar ju det 1080p och 60fps utan några problem.

Permalänk
Medlem

Perfekt när ungar vill spela ps4 spel ju... bara streama till en dator istället för att flytta ps4an när vi vill kolla på film/tv.
Dock blir onlinespel/shooters inte lika bra... lär bli lite inputlag av det hela..?

Permalänk
Medlem

@Peterboxy men det gör inte PS4:an, även när du kör "direktkopplat"

PS4:an får ju sköta lite omkodning mm. Om du testat att streama från en PC till en annan via Steam så ser du att du får lite högre CPU-användning på serverdatorn än om du spelar direkt på den.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför vill man strömma från en konsol till sin dator? Känns som det bara blir mer och mer till konsoler och nu är det snart inte det där lätta med att koppla in och bara kunna spela som varit en av konsolerna stora dragningskrafter.

Skitbra, dottern kan få sätta sig vid datorn och spela så får jag ha min tv i fred

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Någon som vet hur mycket input lag detta introducerar om man spelar över trådat gigabit? Lite lär det väl lägga till, även om controller input är väldigt snabbt på själva konsolen.

Har bara kört steam in home streaming och det funkade bra till allt förutom fps och bilspel typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Funkar det att skicka data åt båda hållen? Kan man exempelvis se datorns skärm via PS4 på TV'n? Det vore ju kanon om man kan streama en film ifrån datorn via konsolen direkt till TV skärmen.

Tycker det är en feature som borde ha funnits med redan från början. Sjukt jobbigt som nu att behöva flytta HDMI kabeln varje gång man vill se film.

Nu har jag ingen erfarenhet av PS4 men på min gamla PS3 gick det att streama film från datorer i det lokala nätverket via transcode. Ingen spegling av skrivbord men media gick att komma åt via mediaservers i nätverk. Borde finnas någon liknande funktion nu, men jag har som sagt ingen erfarenhet av PS4.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hittar inte ps4an från datorn... står bara och söker... sen när jag försöker lägga till manuellt står det:
The number for a user with a different, bla bla,
Log in as yourself etc...
Har jag loggat in med fel användare på Fjärrspel? Eller att jag inte är primäranvändare eller vad det heter, vi har 2 ps4or... men testat från bägge med olika användare, både primäranvänadre oach andra... är det routern från BBB som sätter stopp här med tro? :/

Permalänk
Medlem

@Swennis: Du fick upp de 8 siffriga numret antar jag när du sökte enheter från ps4an?

Jag testade lite snabbt. Men va ganska dålig kvalite och liten liten fördröjning.
Funkar kanske bättre för et som sitter på snabbare bredband. Jag har 8/1mbit.
För jag antar att de är bredbandshastigheter dom pratar om och inte nätverkshastigheten.
Isf är de ju synd att man inte kan köra de direkt via nätverket.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Swennis: Du fick upp de 8 siffriga numret antar jag när du sökte enheter från ps4an?

Jag testade lite snabbt. Men va ganska dålig kvalite och liten liten fördröjning.
Funkar kanske bättre för et som sitter på snabbare bredband. Jag har 8/1mbit.
För jag antar att de är bredbandshastigheter dom pratar om och inte nätverkshastigheten.
Isf är de ju synd att man inte kan köra de direkt via nätverket.

Ja, precis... försöker koppla samman på samma nätverk...

Permalänk
Medlem

Bra för att slippa släpa runt PS4:an ifall TV:n den sitter på är upptagen, nu gick detta med Playstation TV innan men detta är smidigare, har ju någon form av datorer från HTPC till Arbetsstationer till spelmaskiner på alla mina tre våningar (tredje våningen är vinden jag inrett för att ha som hobbyrum).

Edit: underlättar kanske för folk som spelar in PS4 gameplay för youtube etc då du inte behöver inte flytta materialet från en PS4 för att editera (samt har tillgång till fler/större diskar om du spelar in länge).

Skrivet av rektor:

Hoppas dom ger Linux stöd för RemotePlay också.

Ja det hade vart trevligt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

För jag antar att de är bredbandshastigheter dom pratar om och inte nätverkshastigheten.
Isf är de ju synd att man inte kan köra de direkt via nätverket.

Nja, har väldigt svårt att tro att någon trafik skulle behöva passera via Sonys servrar. Det skulle bli ospelbart för i princip hela USA som har internetanslutningar som är under all kritik. Sitter man på trådat gigabit i sitt hemnätverk så borde det fungera skulle jag tro.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x