HP Spectre är "världens tunnaste" bärbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har en Ultrabook med i7-5600U (15 W TDP) på jobbet och den kan hålla sin maxturbo på 3,1 GHz under kompileringar som fullt ut lastar alla 4 trådar under många minuter. I det läget hörs definitivt fläktarna, men den trottlar inte alls.

Hemma finns en laptop med 6Y30 (Skylake Core M med 4 W TDP). Den trottlar efter ett tag om GPU + CPU jobbar, men lastar man enbart CPU-delen så håller den max turbo i flera minuter i alla fall. Har faktiskt inte sett datorn trottla när bara CPU-delen lastas, men å andra sidan är max turbofrekvens endast 2,2 GHz så inte precis någon prestandademon.

Det hänger som sagt, helt på designen. För det finns exemplar som throttlar ganska kraftigt. Har du fläkt så får du istället högljudd sak som är minst lika irriterande för mig iaf, så då tar jag hellre lite throttle och lagom ljud.

Poängen var dock att 15W av dagens CPU är betydligt enklare att kyla än personens 45W CPU som han jämförde med, speciellt om man då syftar på att "den går varm"/"inte kan ha bra kylning". Och en "ultrabook på jobbet" som kan vara upp till 23mm tjock, som är ultrabook spec, är en jädra skillnad mot denna 1,1kg maskin med 10,4mm att kyla...

Så kylningen i denna kommer mycket troligen att throttla eller låta som en turbin med samma CPU i samma maxlast.

Sen är 35W CPU i min spellaptop betydligt tystare i max drift än många tunna 15W "saker"... så W är inte relativt till fläkt/throttling... utan kylnings design är. 4W är löjligt enkelt att kyla jämfört. Du kan kyla 200W laptop också... det kräver dock en sjuhelvetes specialkylare som lär låta, eller vara större än laptopen (om den ska vara tyst)

Permalänk
Medlem

Fattar inte detta med att det ska vara så tunnt, självklart vill man inte ha en fet laptop som väger ton men varför bryr man sig om några millimeter? Lite som när MBA var tunnast och folk blev exalterade för det. En del ska ju hellre välja MBA än MBP t.ex pga att Air är tunnare med några millimeter. Hade förstått om det var minst 1cm tjockare och därmed tyngre dock.

Men grattis HP till tunnaste bärbara datorn i alla fall.

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: håller helt med.

Modellen vi har på jobbet är någon Dell Latitude, vad det gäller tjocklek är de i nivå med 13" rMBP (som enligt Apples sida är 1,8 cm tjock) så kanske inte superslimmade med dagens mått mätt. Tror nog ändå att 15 W modellerna inte har något större problem med throttling, Apple kör ju med 28 W TDP i sin 13" rMBP och har inte hört att den skulle throttla under last. Har däremot läst att nuvarande 15" rMBP har värmeproblem, är tyvärr den modell jag är mest intresserar av så inväntar nästa generation (15" rMBP är fortfarande kvar på Haswell).

Här hemma har vi den Asus ZenBook UX305 som nämns i artikeln (fläktlös Core M). Svårt att se någon jättevinst med att göra tunnare än så. Är faktiskt lite pillrigt att öppna den maskinen från hopfällt läge p.g.a. att den är så tunn.

Någon som vet om Surface Pro 4 har problem med throttling, den är ju riktigt tunn och flera modeller har 15 W TDP CPU?

Och till de som klagar på priset för HP Spectre: finns det idag någon laptop under 10-12k där man inte fått göra en eller ett par ganska ordentliga kompromisser med kvalité för att få ner priset? UX305 har t.ex. inte jättebra touchpad och skärmen är endera 1920x1080 eller 3200x1800 med Pentile (horror, finns konkurrenter med högupplösta skärmar utan Pentile) och där hamnar man ändå norr om 10k om man inte väljer Core M.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fattar inte detta med att det ska vara så tunnt, självklart vill man inte ha en fet laptop som väger ton men varför bryr man sig om några millimeter? Lite som när MBA var tunnast och folk blev exalterade för det. En del ska ju hellre välja MBA än MBP t.ex pga att Air är tunnare med några millimeter. Hade förstått om det var minst 1cm tjockare och därmed tyngre dock.

Men grattis HP till tunnaste bärbara datorn i alla fall.

+1

Jag föredrar en "normal" laptop framför en supertunn.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de kan gå lite åt andra hållet istället. Öka tjockleken för att få plats med bättre slaglängd på tangenterna och en passiv kylarlösning som även håller datorn relativt sval utan att den blir för klen. (Nu klarar jag mig nog bra med en Core M men det vore ju trevligt om den kunde arbeta länge på hög last vid de få tillfällena då det behövs).

Edit: Dock tänker jag mig att den kan få vara tjockare utan att för den skull bli tyngre.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Grattis till HP för att ha lyckats ta fram världens tunnaste laptop!

Jag skulle vilja ha en laptop som gick att ladda över USB Type-C, precis som jag laddar min telefon.

Lite för dyr dock...

Via thunderbolt3 dockningsstaioner laddar du över denna port, tex DELL TB15.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tkr det va lite mkt onödiga kanter runt skärmen. Hela datorn blir ju bara onödigt stor, ja jag har en xps 13.. haha. Men annars va den bra snygg.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk

HP-maskiner är inte mer utsatta för värmeproblem än andra märken. Faktum är att värmeproblem är väldigt sällsynt bland HP-modeller släppta de senaste åren. Det finns inte heller någon datortillverkare jag känner till som slår HP:s garantivillkor.

För mig är vikten en stor prioritet vid val av bärbar dator. Det jag skulle vara mest rädd för är om gångjärnen är tillräckligt starka och inte släpper.

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Largo-Sama:

HP-maskiner är inte mer utsatta för värmeproblem än andra märken. Faktum är att värmeproblem är väldigt sällsynt bland HP-modeller släppta de senaste åren. Det finns inte heller någon datortillverkare jag känner till som slår HP:s garantivillkor.

För mig är vikten en stor prioritet vid val av bärbar dator. Det jag skulle vara mest rädd för är om gångjärnen är tillräckligt starka och inte släpper.

Har faktiskt hört det motsatta. HP är ökända för sina värmeproblem och Envy serien de släppte för något år sedan var till för att bland annat bättre på ryktet för HP. Detta genom att bygga en kvalitativ dator till ett lägre pris än normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan hålla med till viss del där.. om det gäller vanliga konsument-laptops.
Själv har jag en av deras Workstation-laptops och den har rullat på utan problem i 5 år nu.

Har en XPS 15 9550. Visst, den är snabb och har 4K, men den beter sig fan skumt ibland. Hamnar i något skumt sömnläge som gör att jag får trycka på powerknappen några gånger extra och har strul med extern skärm.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Min bild av dessa datorer är... Impulsköp.
Första veckan är det säker kul att visa upp sin nya super tunna dator.
Men när ska arbeta på den i längden så är det funktionalitet man behöver som dessa prylar i segmentet inte har.

Men visst om man tycker resan till arbetet är viktigare än arbetet...

Permalänk

Efter att ha införskaffat en Dell XPS 15 9550 med i5 och matt 1080 skärm får alla dessa nya burkar med tjocka bezels att se "ostilrena ut", kan man väl lika gärna införskaffa en lite tjockare för 3-4 papp? eller en Dell om man vill ha en "snygg" dator?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largo-Sama:

HP-maskiner är inte mer utsatta för värmeproblem än andra märken. Faktum är att värmeproblem är väldigt sällsynt bland HP-modeller släppta de senaste åren. Det finns inte heller någon datortillverkare jag känner till som slår HP:s garantivillkor.

För mig är vikten en stor prioritet vid val av bärbar dator. Det jag skulle vara mest rädd för är om gångjärnen är tillräckligt starka och inte släpper.

Kom ihåg äldre HP dator som gick sönder hela tiden av värmen. Defekta moderkort.
Tror det är det alla kommer ihåg av HP och det sitter kvar än.
Jag får själv avsmak i munnen när jag ser en HP dator, bara ren instinkt, med det sagt så är det möjligt att de gör jätte bra datorer numera.

Permalänk

Om jag jämför den där med Samsung Ativ Book 9 Plus som kom 2014 så har den på plussidan att den är 3,4 mm tunnare, men Samsungen har en PLS-panel (med touch) på 3200x1800 istället för 1080p utan touch.

Om man tycker HP:n var snyggare så javisst, men var den verkligen så imponerande två år senare? Jag tar hellre nästan tre gånger fler pixlar plus möjligheten till touch mot att jag får tre och en halv millimeter mindre plats i väskan.

http://www.samsung.com/us/computer/pcs/NP940X3K-K02US

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

+1

Jag föredrar en "normal" laptop framför en supertunn.

Vilken tur att det finns en hel drös datorer för dig att välja på sedan innan då. Bland supertunna är valen inte lika många.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Som många redan påpekat: snygg design men det går åt fel håll på datorfronten, tjockare med större batterier och framförallt en dator som tål lite oväntade olyckor är det jag vill ha. Sen att det på toppen av allt är just en HP också får mig att säga no-no utan att tveka.

Skickades från m.sweclockers.com

Som typ Panasonic Toughbook?

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Svanto:

Som typ Panasonic Toughbook?

Skulle köpa en Toughbook, dock ej Toughpad, alla dagar i veckan före allt annat. Om hårdvaran och priset låg på rimliga nivåer, vilket de ju inte gör tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X