Permalänk
Medlem

Tycker absolut att HP är bra, det är ytterligare en väg som folk kan vandra mot högre utbildning. Om vi vill att Sverige ska vara ett högutbildat land, och det tycker jag, ska vi inte stänga dörrar för folk. Alla som vill komma någonstans ska få chansen.

Själv hade jag väldigt ojämna betyg i gymnasiet, bäst i klassen i vissa ämnen och knappt godkänt i andra. Hängde mycket ihop med personkemi med lärarna och intresse, att plugga något som inte var så kul var medelmåttigt intressant just då. Men tack vare bra betyg på HP kom jag ändå in på exakt den utbildning jag ville efter intresse och sedan har det gått bra.

Permalänk
Medlem

Jag fick relativt gott resultat på både högskoleprovet och skolbetyg. Båda sätten är rätt värdelösa för att bedöma hur lämplig man är för ett specifikt yrke men det finns inga alternativa metoder som är bättre.

Intervjuer kan vara bra som komplement men även "intervjuskills" är en färdighet som inte korrelerar särskilt bra med hur väl lämpad man är för ett visst yrke, dessutom är intervjubedömningar helt subjektiva.

Jag tycker det är bra att folk som har kassa betyg kan få en andra chans med högskoleprovet. Folk som har andra prioriteringar än skolan när dom är 17 ska inte brännmärkas för livet.

Hade inte resurser osv. varit ett problem hade jag gärna sett ett system där alla släpps in på vilken utbildning som helst och därefter gallras en majoritet bort under de första två terminerna på universitetlinjen de valt beroende på resultat men denna lösning är helt orealistisk och för med sig andra problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag tycker inte att HP blir ett "fusk". Om man skriver ett grymt HP och sedan kommer in på en utbildning som man inte har grundkunskaperna till kommer man antingen få kämpa som fan eller så kommer man misslyckas och hoppa av. Visst, du kanske kommer in, men att komma in är inte lika med att ta examen. Sedan krävs ju fortfarande som tidigare nämnt behörighet. Spelar ingen roll hur bra HP du har om du inte läst upp minst godkänt i de ämnen som krävs för en fullständig gymnasieexamen och för det som kursen/utbildningen i sig kräver. Att ha A i alla ämnen är inte heller en garanti för att universitetsstudier ska gå bra, även om det troligtvis ger en mycket bättre utgångspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Vill klargöra att poängen man får på högskoleprovet är inte i relation till hur många antal rätt man fick på provet. Utan man får poäng i förhållande till hur det gick för andra som skrev vid samma provtillfälle.

Inte i definit relation, men man kan göra generella antaganden. Poänggränsen för 0.0 har varit i genomsnitt runt 18-19 de senaste 4 proven.

Permalänk
Medlem

Tycker HP är ett bra komplement eller alternativ. Som @CFSsss tycker inte jag heller att vi bör stänga dörrarna för folk om vi vill ha en högutbildat befolkning.
Möjligen kan vi ju snacka om att slopa HP den dagen vi kan vara säkra på att få en objektiv betygssättning i gymnasieskolorna. Förvisso aftonblaskan "Lämnade in samma uppgift – fick tre olika betyg" men detta försiggick även när man själv gick i gymnasiet för över tio år sedan och högst troligt även innan det. -Glömmer aldrig när en kompis fick VG på ett prov han aldrig skrev men så var han ju en av den lärarens favoriter också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Hiraeth: Tackar för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Nej han valde inte en dålig strategi. Killen lämpade sig bara inte för en teknisk utbildning, något han trodde han gjorde när han satte nästan full pott på HP och klarade alla mattekurser på gymnasiet utan att öppna boken. Civ.ing är svårare än vad många tror.

nja, tycker inte det är svårt alls faktiskt. Man pluggar tills man tentorna. hur lång tid det tar beror på hur mycket fokus tid man lägger i förhållande till hur lätt man har att lära sig.

det jag menade var att en bra strategi hade varit att han skulle fortsatt kämpa på gymnasiet då hade civ. ing. varit lite lättare eftesom han hade haft en bättre studiemetodik.

han valde väl ändå en av de lättare utb. som civ.ing. eller?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd

Provet ger ju en annan väg in som nämnt ovan. Många passar inte så bra in i skolan av olika anledningar och då har de en annan möjlighet att visa vad de går för.

En del är bra på att plugga och de får höga betyg, andra är smarta men inte så bra på pluggandet och de får ofta inte så bra betyg. För dessa är provet grymt då de blir mer likvärdiga med resten då det är svårt att plugga inför det. Jag hade exempelvis högst mediokra betyg då jag tyckte skolan var extremt långtråkig och ingen utmaning men fick istället bra på provet och kom in där jag ville.

Debattartikelförfattaren i DN verkar anse att jag då har fått en enkel väg in och att det är orättvist, men jag håller inte med. Poängen är väl att de som klarar av en utbildning ska komma in på den och de som inte gör det ska inte komma in och då är provet, tillsammans med kraven på genomgångna kurser förstås, en bättre indikation än betygen i många lägen. Å andra sidan blev inledningen på mina högre utbildningar svår då jag var tvungen att lära mig studieteknik och liknande som många andra har jobbat med i åratal, men när jag kom över den pucken så var det ju inga problem liksom.

Betyg är inte perfekta på något sätt och hårdrar man det så är ju betygen mer en indikation på hur bra man är på att smörja läraren eller hur bra man är på att plugga (eller vilken skola man gått på) än hur intelligent man är liksom. Sen är förstås de sakerna viktiga på högskolan också men logik och förmåga att tänka själv är desto viktigare och det säger betygen från grund- och gymnasieskolan inte så mycket om.

För min del hade det gärna fått vara så att man hade separata provbetyg i flera ämnen och prov som man gjorde under exempelvis gymnasiet. Vi har ju nationella prov idag men det är ändå läraren som sätter betyget liksom. Bättre då att resultaten från dessa prov redovisades på betygen tillsammans med lärarens (mer eller mindre) godtyckliga bedömning. Självklart skulle man också ha chansen att göra om proven om man inte ansåg att man nådde upp till sin potential, som man kan med högskoleprovet eller alla tentor på högre utbildningar. Gör man bra ifrån sig på ett standardiserat prov inom ett ämne så är man ju bra på det ämnet, punkt. Att läraren inte gillar en eller att man inte varit på alla lektioner borde inte påverka alls så mycket som det gör idag. Det är också så det fungerar på högre utbildningar, du behöver inte gå på en enda föreläsning så länge du skriver bra på tentor och gör uppgifterna bra liksom.

Permalänk
Medlem

Högskoleprovet är - precis som alla andra urvalsformer - inte ett optimalt verktyg för sitt syfte, men det är ändock ett alternativt verktyg som i många avseenden fyller sitt syfte väl.

HP är inte avsett att testa dina specifika förkunskaper i olika ämnen - det är vad vi har betygen för - utan för att avgöra din kapacitet att klara av högskolestudier i allmänhet. Nästintill oavsett vilken akademisk utbildning man ämnar skaffa sig behövs en dos logiskt tänkande (mattedelen, mattekunskaperna i sig sållas man ut på genom behörigheter) samt en god läsförståelse och vokabulär för att kunna tillgodogöra sig kurslitteratur (på såväl svenska som engelska). Det är vad provet är avsett att testa, inte hur väl man pluggade in litteraturhistorian på gymnasiet eller huruvida man kan derivera, det är sådant man kan förväntas hämta ifatt om det skulle behövas inför aktuell utbildning om man presterar bra på HP.

Men, givetvis ger det en inte helt representabel bild av verkligheten och i de fall där intagningskvoten är låg (med avseende på sökande per plats) så fyller provet ingen funktion alls utöver att öppna upp även för de som kanske inte har så god potential (d.v.s. väldigt låga resultat, vilket har kritiserats i media upprepade gånger gällande lärarutbildningarna exempelvis).

Personligen har jag HP att tacka för att jag kom in på högskolan alls, då jag - som så många andra - sumpade mina gymnasiestudier (inte minst sista året) och alltid varit kass på att skriva prov.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8