Permalänk
Medlem

Problem med HDMI - Tappar anslutning

Tja!

Får problem med HDMI-anslutningen från min laptop till TV:n vilket besvärar mig då jag gärna tittar på film på det sättet.
Det som händer är att den tappar anslutningen i en sekund för att sedan komma tillbaka direkt. Och det kan hända flera gånger per minut eller ibland någon enstaka gång under en halvtimme. Det sker som oftast när jag försöker slå på en film men kan även hända när jag bara surfar! Har även hänt att jag kan se en hel film utan ett enda avbrott, men det börjar bli sällsynt nu...

Ska väl nämnas att kabeln är flera år gammal men att den funkade bra på min stationära med Windows 8 när jag testade för att se om det var kabeln som behövde någon åtgärd.
Laptopen är en MSI GE70 2OE med snart tre år på nacken men som fortfarande är riktigt rapp! Den kör Windows 10 och jag har nyss gjort en total diskrensning på både SSD:n och HDD:n.
TV:n är en nyinköpt Panasonic X-55CXC725

Här är ett klipp på hur det ser ut!

https://www.youtube.com/watch?v=tqUAMahLaBs

Tack på förhand!

Permalänk

Prova sänk upplösningen mot TV:n för att se om datorn pallar av att leverera uppdateringsfrekvensen och upplösningen.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

@Dustforce: Du menar sänka upplösningen i TV:ns inställningar? Det jag hittade var under Bild > Optimal Upplösning och där fanns fem alternativ (Auto, Maximum, Mellan, Minimum och Av). Gick från Mellan till Auto och Av men samma sak händer i skrivande stund.

Permalänk

Prova detta

Skrivet av swinkie:

@Dustforce: Du menar sänka upplösningen i TV:ns inställningar? Det jag hittade var under Bild > Optimal Upplösning och där fanns fem alternativ (Auto, Maximum, Mellan, Minimum och Av). Gick från Mellan till Auto och Av men samma sak händer i skrivande stund.

Hej,

Nej det låter som skalning det där. Det du bör prova är att ändra upplösningen via inställningarna i datorn som du matar ut på TV:n. Det verkar som att som att den tappar signalen för att upplösningen är för hög för grafikkortet att klara av.

Se här:
http://www.techlicious.com/images/computers/nvidia-control-pa...
http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/windows%207/main/...

Mvh
Andreas

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

@Dustforce: Alright!
Sänkte till 1024x768 och valde spegling. (svarta kanter runtom bilden på TV:n) Samma sak fortfarande

Permalänk
Skrivet av swinkie:

@Dustforce: Alright!
Sänkte till 1024x768 och valde spegling. (svarta kanter runtom bilden på TV:n) Samma sak fortfarande

Hm, skumt problem. Enklast här är att ju utesluta vad för typ av fel det är. Du hade provat kabeln i en annan dator som lirar fint. Vad händer om du tar din stationära och kopplar upp mot TV:n med samma material och samma kabel?

För att utesluta fel på utrustning så är det bara att prova alla möjliga kopplingar för att få fram en slutsats. Använd även samma material när du spelar upp, gärna i samma upplösningar som strular och se vad du får fram för resultat.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Bildexpert 📺

Då kan det vara glappkontakt i kabeln och/eller laptopen. Till exempel att kabelns tyngd hänger i kontakten.

Nästa steg i uteslutningsmetoden är att testa med annan kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då kan det vara glappkontakt i kabeln och/eller laptopen. Till exempel att kabelns tyngd hänger i kontakten.

Nästa steg i uteslutningsmetoden är att testa med annan kabel.

Du brukar också poängtera att signalstyrkan på dessa laptops är vad de är.

Ser inte någon längd på den från TS, men det kan ju vara så att den är för lång för laptopens drivkrets, och därför fungerar med stationära (som då lär vara en bit bort). Skulle en aktiv förstärkare kunna fungera? Eller beroende på längden som den är nu, kanske en kortare kabel?

Permalänk
Bildexpert 📺

Aktiv förstärkning kan hjälpa även om jag är skeptisk till sådana kablar som inte kräver strömförsörjning. Det är förmodligen någon form av equalizer snarare än förstärkare. Men så länge det fungerar.

Annars är väl lösningen en kortare kabel och att ställa laptopen närmare TV:n. Det är ju en laptop trots allt.

Permalänk
Medlem

Jag har en tre meter lång kabel!
Ska få låna en sprillans ny kort kabel idag så det blir lite mer felsökning imorgon!

Permalänk
Medlem

Hann prova lite nu med den nya kabeln och resultatet blev som innan eller t.o.m. oftare.
Provade därefter att byta HDMI-uttag i TV:n (finns tre st.) och till min förvåning funkade det jättebra i ca 30 min men sen kom problemet tillbaka. Händer dock mycket mer sällan än om jag har sladden i det uttaget som jag hade innan.
Men jag vill minnas att det var såhär även i det ordinarie uttaget för ett tag sen, alltså att det gick att leva med problemet åtminstone. Men som sen trappats upp och blivit värre och värre med tiden.

Det är så mysko det här eftersom det har funkat bra tidigare!

Skulle behöva prova med en annan laptop känner jag, för det känns ju som att det är där det bör ligga. Om det nu är mjukvara eller hårdvara som bökar det vet jag inte.