Permalänk

Intel i7-6700k OC Hjälp!?

Hejsan, jag har överklockat min i7-6700k från standard 4.0ghz (1.2v) till 4.8ghz på 1.4v.

idle temp ligger runt 30C.
När jag stress testar så är 89C max.

Nån med erfarenhet som kan säga om detta är säkert eller inte, eller nån som har lyckats OC'a 6700k stabilt? hjälp gärna till eftersom jag är ganska ny inom detta område.

Har googlat runt ganska mycket men de finns inga bra guides till nybörjare.

Mina specs:

Asus sabertooth z170 mark1
Intel i7-6700k
32GB Hyperx 2133Mhz
MSI Nvidia Geforce 980ti 6GB
EVGA Supernova 650W G2
Corsair H110iGTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1SnubbeN1:

Hejsan, jag har överklockat min i7-6700k från standard 4.0ghz (1.2v) till 4.8ghz på 1.4v.

idle temp ligger runt 30C.
När jag stress testar så är 89C max.

Nån med erfarenhet som kan säga om detta är säkert eller inte, eller nån som har lyckats OC'a 6700k stabilt? hjälp gärna till eftersom jag är ganska ny inom detta område.

Har googlat runt ganska mycket men de finns inga bra guides till nybörjare.

Mina specs:

Asus sabertooth z170 mark1
Intel i7-6700k
32GB Hyperx 2133Mhz
MSI Nvidia Geforce 980ti 6GB
EVGA Supernova 650W G2
Corsair H110iGTX

Vad testar du med och hur stabilt är det? Kraschar det någon gång? 89 grader låter inte alls så farligt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Pamudas: Kör med Aida64 Extreme, än så länge verkar det stabilt allt verkar fungera som de ska inga BSOD eller nåt. Ska köra lite längre tester för o kolla om de verkligen stannar på 89C. Vad är den absoluta gränsen i tempratur och i Voltage?

Permalänk
Medlem

Håll dig på 1.4 så ska du klara dig. 89 i ett stresstest är inte alls så illa.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Pamudas: Okej tack så mycket för hjälpen! återkommer om något går snett

Permalänk
Medlem

har du en 6700k som klarar 4,8ghz i 1,4v stabilt med så höga temperaturer så har du haft väldigt mycket tur så den ska du vara nöjd med.

förutsatt att kylaren fungerar, är monterad korrekt och du använder ordentlig kylpasta så kan du säkert få ner temperaturerna med ~15c om du deliddar processorn. att den blir så varm redan i 1,4v med ett så svalt stresstest som aida64 tyder på antingen felaktig kylning eller dålig värmeavledning från processorn.

Permalänk

@versions: Är det alldeles för hög tempratur? jag la på rätt så tjockt lager med kylpasta och jag har haft datorn bara i max en vecka. Delidda processorn låter lite läskigt för mig xD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1SnubbeN1:

@versions: Är det alldeles för hög tempratur? jag la på rätt så tjockt lager med kylpasta och jag har haft datorn bara i max en vecka. Delidda processorn låter lite läskigt för mig xD.

Min gissning är att den inte är stabil.

Du vill inte ha ett tjockt lager pasta.

Temperaturen är hög.

Permalänk

@lorgix: Vad är en bra tempratur då ?

Permalänk

@lorgix: satte på nytt tunt lager pasta kom ner till 80C är det bra?

Permalänk
Medlem

Linus techtips har en rätt bra guide för OC av 6700K
https://www.youtube.com/watch?v=FjIweExETlI

Deras max temp va 75grader men det e ju inte ofta cpun går på fullgas när du spelar, men renderar du mycket film eller andra grejer som utnyttjar cpun fullt ut skulle jag rekommenderar jag att du fixar bättre kylning.

Jag har fått min att gå stabilt på 4.7GHz.
Max temp runt 50grader (Vattenkyld)

Hoppas det var till någon nytta!

Permalänk

@TurbZero: Vad har du för kylare? Får inte ens så låga tempraturer på stock 4ghz när jag stressar.

Vad använde du för inatällningar när du klockade? Kanske bara jag som gör fel och får allt att bli för varmt xD

Permalänk
Medlem

Mitt system är ganska overkill fördelen är att datorn är i stort sett ljudlös vilket var målet.
Har bygg ett eget system med följande:

Block:
EK - SUPREMACY (CPU block)
EK - FC780 GTX JETSTREAM (GPU block)
Pump:
D5 pump med EK top
Radiatorer:
XSPC EX360
EK - COOLSTREAM PE 120
Reservoar
XSPC PHOTON 270 TUBE RESERVOIR
Fläktar:
8st Noctua 120mm
1st Noctua 140mm