Quantum Break dras med problem på PC

Permalänk
Melding Plague

Quantum Break dras med problem på PC

PC-versionen av Quantum Break har lanseras exklusivt för Windows Store, någonting FZ kan konstatera medför ett flertal problem och stundtals sämre prestanda än konsolversionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

What a supprise. Games for windows live 2.0. Jag känner att de försöker sno delar av pc marknaden men allt det gör är att göra det jobbigt för oss. Fixa skiten och försök konkurrera när ni har något att konkurrera med. Inte bara för att ni är microsoft

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Därför jag köper mina spel på rea - varför betala fullpris för något som ofta är trasigt?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Skulle man inte få båda versionerna när man köpte spelet? Hur kan det i så fall vara olika priser?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

det är väl bara att konstatera o nöja sig med att färdiga spel är död och vi bara köper open betas till fullpris nuförtiden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Precis ingen är förvånad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Någon av er andra som fått nyckeln till PC-utgåvan i och med förbokningserbjudandet?

Väntar på min och har spelat Xbox One utgåvan så länge. Kommit en bit in i akt 2 och gillar det överlag hitills.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Inte så konstigt, spelet har ju gameworks precis som nya Gears of Wars.
Microsoft har självklart inget ansvar över att få sina spel att fungera bra på windows platformen. Att förvänta sig att microsoft kan göra fungerande spel till sitt operativsystem som använder sin egna api är ju bara befängt.

Konsumenterna måste lära sig att inte ställa orealistiska krav på utvecklare i microsoft. Konsumenterna och deras snålhet förstör hela spelindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Inte så konstigt, spelet har ju gameworks precis som nya Gears of Wars.
Microsoft har självklart inget ansvar över att få sina spel att fungera bra på windows platformen. Att förvänta sig att microsoft kan göra fungerande spel till sitt operativsystem som använder sin egna api är ju bara befängt.

Konsumenterna måste lära sig att inte ställa orealistiska krav på utvecklare i microsoft. Konsumenterna och deras snålhet förstör hela spelindustrin.

Det finns onekligen tecken på att GameWorks inte fungerar väl ihop med DirectX 12. Antingen skulle dom ha kört på GameWorks och tillåtit DirectX 11 eller kört GPUOpen om dom nu ville "uppmuntra" gamers att köra Windows 10 genom DirectX 12.

Edit: GPUOpen är också mestadels DirectX 11

Permalänk
Avstängd

Är detta spel också ett DirectX 12 och Windows 10 exklusivt spel?
Microsoft med deras "makt" borde kunna göra något för alla "windows" trogna PC gamers... eller?

Bara problem för alla, inkl. Nvidia och AMD m.m.
http://www.extremetech.com/gaming/226082-early-directx-12-gam...

Problem problem problem....
Gears of War...
http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/gears_of_war_...

MVH

Permalänk
Medlem

Den dagen då PC spel blev dyrare än konsolspel...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Inte så konstigt, spelet har ju gameworks precis som nya Gears of Wars.
Microsoft har självklart inget ansvar över att få sina spel att fungera bra på windows platformen. Att förvänta sig att microsoft kan göra fungerande spel till sitt operativsystem som använder sin egna api är ju bara befängt.

Konsumenterna måste lära sig att inte ställa orealistiska krav på utvecklare i microsoft. Konsumenterna och deras snålhet förstör hela spelindustrin.

Snålhet? Spelet är historiskt dyraste till pc och det fungerar inte som det ska.

Hur kan det vara snålhet? Finns ju enormt många spel som faktiskt fungerar som dom ska som kostar 400kr ca för pc.

Nej fult att släppa spelet bara på store, frihet för kunder vore bra (annars blir det som nu dyrt och i detta fallet fungerar det inte bra).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Snålhet? Spelet är historiskt dyraste till pc och det fungerar inte som det ska.

Hur kan det vara snålhet? Finns ju enormt många spel som faktiskt fungerar som dom ska som kostar 400kr ca för pc.

Nej fult att släppa spelet bara på store, frihet för kunder vore bra (annars blir det som nu dyrt och i detta fallet fungerar det inte bra).

Skickades från m.sweclockers.com

Helt upp till Microsoft att sälja spelet vart de vill då de har finansierat spelet.

Håller dock med om priset. Förbokningserbjudandet för Xbox One-utgåvan var rimligare då den både innehöll Quantum Break för Xbox One men också PC samt Alan Wake inkl DLC + Alan Wake: American Nightmare båda för bakåtkompatibilitetsläget.

Permalänk
Medlem

Windows Store... 646 kronor... haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett bevis på att Portning allt som oftast är värdelöst. Att utveckla native borde bli billigare i längden då man slipper både dålig PR och otaliga buggfixreleaser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så glad att det floppar och dras med problem, hur fan tänkte dom med såna hutpriser ??? det borde vara noll problem dom får väl skylla sig själva giriga jävlar. Sen klagar dom på att folk tankar ner piratversioner så slipper man strul och man sparar pengar..

Permalänk
Medlem

Vad in i helvete håller dom på med? MS verkade vara på rätt väg. Ren och skär idioti som knappast är att skylla på ingenjörer och utvecklarna utav av några ekonomi- och marknadschefer. Få ordning på skeppet MS!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snålhet? Spelet är historiskt dyraste till pc och det fungerar inte som det ska.

Hur kan det vara snålhet? Finns ju enormt många spel som faktiskt fungerar som dom ska som kostar 400kr ca för pc.

Nej fult att släppa spelet bara på store, frihet för kunder vore bra (annars blir det som nu dyrt och i detta fallet fungerar det inte bra).

Skickades från m.sweclockers.com

Tror hans inlägg var ironiskt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Helt upp till Microsoft att sälja spelet vart de vill då de har finansierat spelet.

Håller dock med om priset. Förbokningserbjudandet för Xbox One-utgåvan var rimligare då den både innehöll Quantum Break för Xbox One men också PC samt Alan Wake inkl DLC + Alan Wake: American Nightmare båda för bakåtkompatibilitetsläget.

Ja och se vad det ledde till, dyrt spel samt ett som inte fungerar bra heller. Deras live skrota dom och lämna kunder och utvecklare i sticket. Bra jobbat, dirt fick dom släppa som nytt spel på steam för att det inte gick fixa på annat vis och samt DLC fick man gratis (snacka om MS pissa på utvecklaren).

Får MS något nytt ryck skrotar dom store med (om det går åt skogen). Jaja, jag kommer inte köpa något spel som MS har på sina servar, för ovist om det kommer funka om 1 år eller 3 år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Detta blir mer & mer som ett enda stort skämt en konsoll är bara i dagsläget en klen pc så att inte kunna göra ett spel för en pc & skala uppåt är bara dålig portning eller dåliga utvecklare...
P:S priset gör det till ett ännu större skämt...

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Ja och se vad det ledde till, dyrt spel samt ett som inte fungerar bra heller. Deras live skrota dom och lämna kunder och utvecklare i sticket. Bra jobbat, dirt fick dom släppa som nytt spel på steam för att det inte gick fixa på annat vis och samt DLC fick man gratis (snacka om MS pissa på utvecklaren).

Får MS något nytt ryck skrotar dom store med (om det går åt skogen). Jaja, jag kommer inte köpa något spel som MS har på sina servar, för ovist om det kommer funka om 1 år eller 3 år.

Games for Windows Live finns vad jag vet fortfarande kvar. Snackades om att det skulle läggas ner men blev inte så i slutändan. Men Microsoft har gått ifrån det och använder det inte i nya produkter.

Upp till utvecklarna till de olika spelen att uppdatera spelen och ta bort och ersätta med något annat DRM. Många spel har detta gjorts med, antingen som ny utgåva eller med den befintliga. Exempelvis GTA IV är väl bland de sista intressantare spelen som inte bytt DRM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Inte så konstigt, spelet har ju gameworks precis som nya Gears of Wars.
Microsoft har självklart inget ansvar över att få sina spel att fungera bra på windows platformen. Att förvänta sig att microsoft kan göra fungerande spel till sitt operativsystem som använder sin egna api är ju bara befängt.

Konsumenterna måste lära sig att inte ställa orealistiska krav på utvecklare i microsoft. Konsumenterna och deras snålhet förstör hela spelindustrin.

Lite knepigt att vartenda Xbox One-spel som portas verkar få det krafset intryckt när det väl släpps på PC. Och vad det verkar, speciellt med tanke på Gears of War-lanseringen nyligen, så ställer det bara till med besvär också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det finns onekligen tecken på att GameWorks inte fungerar väl ihop med DirectX 12. Antingen skulle dom ha kört på GameWorks och tillåtit DirectX 11 eller kört GPUOpen om dom nu ville "uppmuntra" gamers att köra Windows 10 genom DirectX 12.

Edit: GPUOpen är också mestadels DirectX 11

Hur har gameworks med saken att göra? Detta handlar enbart om UWP och DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite knepigt att vartenda Xbox One-spel som portas verkar få det krafset intryckt när det väl släpps på PC. Och vad det verkar, speciellt med tanke på Gears of War-lanseringen nyligen, så ställer det bara till med besvär också.

Det enda som antytt att Gears of War Ultimate Edition använt sig av GameWorks är spår av PHYSX-relaterade variabler i någon config.
Såvida det inte använder HBAO+ som AO så finns det väl ingen del av GameWorks implementerat i Gears? Det är inte GameWorks som är boven i dramat utan UWP och DX12 med sina begränsningar.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Games for Windows Live finns vad jag vet fortfarande kvar. Snackades om att det skulle läggas ner men blev inte så i slutändan. Men Microsoft har gått ifrån det och använder det inte i nya produkter.

Upp till utvecklarna till de olika spelen att uppdatera spelen och ta bort och ersätta med något annat DRM. Många spel har detta gjorts med, antingen som ny utgåva eller med den befintliga. Exempelvis GTA IV är väl bland de sista intressantare spelen som inte bytt DRM.

Live fungerar inte alls på dirt 3, går inte köpa något eller göra nått över huvud taget. Så deras serververksamhet är helt död i alla fall (delar av den åtminstone).

Annat spel släktes servern ner helt (vet dock inte exakt i det läget om det var en eller två orsaker).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare

Fast var inte kontentan att inget av de problem Gears of War hade berodde på Gameworks?

Tvärt om visade sig HBAO+, som detta spel använder sig av, fungerar riktigt bra även på GCN. De renderingsproblem som fanns med GCN1.1/1.2 löstes med en ny driver. Övriga problem som Game of War har, som att Freesync/G-sync strular och att man inte kan stänga av v-sync, orsakades av Universal Windows Platform och Microsoft har lovat fixa detta.

Angående XboxOne och dess klena HW måste ändå nämna att är mäkta imponerad av vad som kan åstadkommas med den maskinvaran i spel som Rise of the Tomb Raider (följde med när jag köpte XBO). Konsoler och PC är fortfarande väldigt olika saker, en Windows PC med motsvarande maskinvara skulle inte vara i närheten att driva runt spel som Quantum Break och RotTR ens på lägsta inställningen. Att helt kunna jobba mot en specifik konfiguration och göra det i stort helt utan overhead från ett traditionellt OS gör det möjligt att utnyttja maskinvaran på ett långt mer optimalt sätt än vad som är praktiskt möjligt på PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Borde införas mer lagar kring programvara(därmed spel också) och att man ska kunna lämna tillbaka spelet/programmet om det uppstår problem som detta, även om man binder det till ett konto, dom får väl helt enkelt bara ta bort spelet från spelbiblioteket, lite svårare dock om man köpt fysiska versionen av ett spel men det är ju inte så vanligt längre i alla fall till PC. Kanske inte om det är enstaka fall där problemet inte är i spelet i sig utan något annat som orsakar fel, men detta är det uppenbart problem med spelet och ett problem som drabbar väldigt många.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kitanii:

Det enda som antytt att Gears of War Ultimate Edition använt sig av GameWorks är spår av PHYSX-relaterade variabler i någon config.
Såvida det inte använder HBAO+ som AO så finns det väl ingen del av GameWorks implementerat i Gears? Det är inte GameWorks som är boven i dramat utan UWP och DX12 med sina begränsningar.

HBAO+ är del av gameworks: http://wccftech.com/nvidia-gameworks-visual-corruption-gears-...

Skrivet av Broken-arrow:

Live fungerar inte alls på dirt 3, går inte köpa något eller göra nått över huvud taget. Så deras serververksamhet är helt död i alla fall (delar av den åtminstone).

Annat spel släktes servern ner helt (vet dock inte exakt i det läget om det var en eller två orsaker).

Att det inte fungerar med DIRT 3 kan helt enkelt vara så att Codemasters stängt ner sin verksamhet där då det spelet är ett av de som bytt DRM och idag kör Steamworks. Behovet av att ha servrarna kvar för GFWL existerar helt enkelt inte.

GWFL fungerar som sagt fortfarande. GTA IV fungerar fortfarande online och det spelet är just en sådan titel. Det verkar vara helt upp till utgivarna och utvecklarna till de spel som använder eller har använt GFWL.

Permalänk
Medlem

Detta är nog tyvärr bara början på cirkusen. Indiespelen och gog är nog framtiden för oss som lirar på pc.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Är så besviken... Det värsta är dock att de kör någon variant av uppskalning på PC villet innebär att oavsett upplösning så skalas upplösningen ifrån 720p!!???!? Finns inte ens 4K stöd i spelet... i get köp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200