Youtube Gaming lanseras i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Youtube Gaming lanseras i Sverige

Efter en kortare tids exklusivitet i USA och Storbritannien lanserar Google nu Youtube Gaming officiellt i Sverige – en strömningstjänst med fokus på spel och e-sport.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte det kommer vara på Svenska som när du kör subbade spel på steam

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Youtube Red är vad jag vill ha...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Youtube Red är vad jag vill ha...

Håller med. Kan inte begripa varför Youtube Red inte bara kan rullas ut globalt direkt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt!
Till skillnad från Twitch så throttlar inte Youtube någon, en ny streamer med 1-100 tittare tvingas inte att streama i 1.5mbps potatis kvalitet på Youtube för att slippa "buffering".

Twitch lösning på avsaknad av tillräckligt med bandbredd var att throttla samtliga streams som inte är sponrade eller väldigt stora. Men ignoranta idioter använder Twitch för att Twitch är mer populärt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Riktigt trevligt!
Till skillnad från Twitch så throttlar inte Youtube någon, en ny streamer med 1-100 tittare tvingas inte att streama i 1.5mbps potatis kvalitet på Youtube för att slippa "buffering".

Twitch lösning på avsaknad av tillräckligt med bandbredd var att throttla samtliga streams som inte är sponrade eller väldigt stora. Men ignoranta idioter använder Twitch för att Twitch är mer populärt...

Är de ignoranta idioter för att de använder den absolut största och mest kända plattformen för att streama? Hör du inte själv hur dumt det låter? Det är väl klart man använder den mest välkända streaming-tjänsten för att få fler tittare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Twitch lösning på avsaknad av tillräckligt med bandbredd var att throttla samtliga streams som inte är sponrade eller väldigt stora. Men ignoranta idioter använder Twitch för att Twitch är mer populärt...

Hur ska dessa ignoranta personer bli sponsrade eller stora om de inte börjar där de har störst publik?

Sen håller jag med dig att det Twitch gör är inte bra.

Permalänk
Medlem

@Kote:
Gillar du att titta på en potatis kvalitet stream eller en med hyfsad kvalitet som stannar för att buffra var 5'e sekund?
Det går inte att börja streama på Twitch i dagsläget, de har sina utvalda streamers och resten får äta skit.

Permalänk
Inaktiv

Jag testade Youtube gaming och istället för att vara begränsad till 2500-3500 i bitrate som på twitch, så kan du gå över 6000 i bitrate på Youtube. Man får lätt en snygg stream för snabba spel så som CSGO och Rocket league.

Kort sagt så får du partner kvalite med Youtube utan partnerskap.

Permalänk
Medlem

Har dom ändrat något på twitch? jag brukade få snygg kvalite när jag körde igång min för mina polare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Kote:
Gillar du att titta på en potatis kvalitet stream eller en med hyfsad kvalitet som stannar för att buffra var 5'e sekund?
Det går inte att börja streama på Twitch i dagsläget, de har sina utvalda streamers och resten får äta skit.

Är du säker på att det inte är ditt internet som är problemet? Jag har inga problem alls varken på deras hemsida eller Livestreamer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@anon185723: Ännu bättre, twitch cappar även partnered streams vid 3500 även om vissa får lite gräddfil och får gå över, turneringsarrangörer och så ser däremot ut som skit på twitch jämfört med andra sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Håller med. Kan inte begripa varför Youtube Red inte bara kan rullas ut globalt direkt.

HÅLLER MED! Hatar sånt.. jävla licens-BS eller? Varför får vi det inte bara ??

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Kote:
Ja för en 100/100 lina klarar definitivt inte av en liten stream, har du testat att kolla på din egna stream någon gång? Eller tittar du exklusivt på de stora streamarna?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av str8forthakill:

@Kote:
Gillar du att titta på en potatis kvalitet stream eller en med hyfsad kvalitet som stannar för att buffra var 5'e sekund?
Det går inte att börja streama på Twitch i dagsläget, de har sina utvalda streamers och resten får äta skit.

Fast nu hittar du allt på, det går absolut att börja i dagsläget.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Kote:
Ja för en 100/100 lina klarar definitivt inte av en liten stream, har du testat att kolla på din egna stream någon gång? Eller tittar du exklusivt på de stora streamarna?

Jag har kollat in ett par mindre streams med tittare från 1-100 de senaste tio minuterna och ingen av dem laggar eller har dålig kvalitet. Och då sitter jag på 100/10 från BBB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Är du säker på att det inte är ditt internet som är problemet? Jag har inga problem alls varken på deras hemsida eller Livestreamer.

Jag tror att hen menar generellt. Streamare som inte är partners måste sänka sin kvalitet till runt 1500-2000kbit/s för att folk från länder som inte har samma höga bandbredd som oss i sverige inte ska klaga på buffring. Detta eftersom twitch inte transcodar streams som inte har partnerskap.

Permalänk
Medlem

Kul att höra, men år för sent. Twitch kommer inte knuffas ner från tronen p.g.a dess totala monopol genom åren.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag tror att hen menar generellt. Streamare som inte är partners måste sänka sin kvalitet till runt 1500-2000kbit/s för att folk från länder som inte har samma höga bandbredd som oss i sverige inte ska klaga på buffring. Detta eftersom twitch inte transcodar streams som inte har partnerskap.

Som det låter på honom så upplever han störningar när han kollar på streams. Aja, i vilket fall som helst så är det bra med konkurrens

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag testade Youtube gaming och istället för att vara begränsad till 2500-3500 i bitrate som på twitch, så kan du gå över 6000 i bitrate på Youtube. Man får lätt en snygg stream för snabba spel så som CSGO och Rocket league.

Kort sagt så får du partner kvalite med Youtube utan partnerskap.

Twitch är fortfarande bäst pga Kappa.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

När det är live gaming-events och de streamas både via youtube och twitch så väljer jag alltid youtube.
Där kan du själv spola fram och tillbaka, pausa och återuppta där du pausade.
Helt klart en trevligare upplevelse!

Jag tycker definitivt att det är positivt att youtube startar upp ett alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Som det låter på honom så upplever han störningar när han kollar på streams. Aja, i vilket fall som helst så är det bra med konkurrens

Håller med, hoppas twitch tänker om nu när de får riktig konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Twitch är fortfarande bäst pga Kappa.

Det är det enda bra med Twitch, Kappa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Twitch är fortfarande bäst pga Kappa.

Skrivet av Friterad:

Det är det enda bra med Twitch, Kappa

Om Youtube anställer Josh Kappa och gör sin egna emote. Har då Youtube vunnit marknaden?

Permalänk
Medlem

Twitch måste vara mycket mera attraktivt för strömmare. Med en relativt liten publik och en mindre publik än på YouTube kan man få nog med prenumeranter att leva av på Twitch.

Permalänk
Medlem

Hur attraktivt är egentligen Youtube rent realistiskt för streamers? DMCA/DMCA troll hit och dit och banhammaren följer därefter.

Twitch känns (för mig som bara kollar) ännu rätt fritt, med vad för material man får visa eller skövla över tittarna. YT/Google är ju som ett havererat framhjulslager i jämförelse med sitt minfält utav regler(!?) som snabbt får en att bli avstängd.

Kvaliteten på strömmen behöver inte vara som att sitta hemma med ett GTX 980Ti och helgaloner. Det är ju underhållningen i första hand som är viktigast.

Permalänk
Medlem

Hmm, tycker det börjar bli lite störande med så många olika sajter som man måste börja följa.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Riktigt trevligt!
Till skillnad från Twitch så throttlar inte Youtube någon, en ny streamer med 1-100 tittare tvingas inte att streama i 1.5mbps potatis kvalitet på Youtube för att slippa "buffering".

Twitch lösning på avsaknad av tillräckligt med bandbredd var att throttla samtliga streams som inte är sponrade eller väldigt stora. Men ignoranta idioter använder Twitch för att Twitch är mer populärt...

Hur är det med hitbox då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@Luminous:
Hitbox fungerar underbart, men folk vägrar titta på streamar på Hitbox av ren principsak. Som att be en hardcore apple fanboy använda en Android mobil med mycket bättre prestanda, vägrar helt enkelt för att det inte står Apple på den.

Hitbox grundare är shady som fan och har ett par tidigare projekt som inte gick så bra. Skulle folk börja migrera från Twitch till Hitbox skulle deras servrar inte klara av trycket. Och de har inte ekonomisk backning att öka sin kapacitet. Twitch som nu ägs av Amazon, och Youtube/google har stora resurser.

Nu när Youtube/google lägger tryck på Twitch/amazon kanske de slutar throttla sina streamers/viewers så hårt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av str8forthakill:

@Luminous:
Hitbox fungerar underbart, men folk vägrar titta på streamar på Hitbox av ren principsak. Som att be en hardcore apple fanboy använda en Android mobil med mycket bättre prestanda, vägrar helt enkelt för att det inte står Apple på den.

Nej, det är inte samma sak, då Hitbox är så mycket sämre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.