Lian Li lanserar nätaggregat för formfaktorn SFX-L

Permalänk
Melding Plague

Lian Li lanserar nätaggregat för formfaktorn SFX-L

Taiwanesiska Lian Li ger sig på nätaggregat i formfaktorn SFX-L med två nya modeller, där flaggskeppet på 750 W erbjuder full modularitet och 80 Plus Platinum-certifiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt!
Frågan är bara vad dessa kommer kosta!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Vem bygger dessa?

Seasonic, where art thou?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

JAAAAA, Det är ju det här jag har önskat sedan två år tillbaka....

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av GilbertG:

Vem bygger dessa?

Seasonic, where art thou?

Enhance är det som normalt utvecklar SFX-L-plattformen.

Permalänk
Medlem

Tänkte de nu? 550W lär inte räcka för att driva två töstiga grafikkort i SLI. tycker 550W-modellen bara skulle fått ha 2 st kontakter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Proffsmobbare

Nu saknas bara mDTX-moderkort, bollen ligger på andra planhalvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Nu saknas bara mDTX-moderkort, bollen ligger på andra planhalvan.

Du kan ju köra bifurcation (med rätt mobo dvs.) ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tänkte de nu? 550W lär inte räcka för att driva två töstiga grafikkort i SLI. tycker 550W-modellen bara skulle fått ha 2 st kontakter.

Det räcker för grafikkort med 6-pinnars kraftanslutning då de "bara" ska klara 75W per kontakt, vilket blir 300W på 4 kontakter och då har du ändå 250W över för resten av systemet. Sen är det kanske inte riktigt 550W man väljer om man vet från början att man ska köra två törstiga kort.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det räcker för grafikkort med 6-pinnars kraftanslutning då de "bara" ska klara 75W per kontakt, vilket blir 300W på 4 kontakter och då har du ändå 250W över för resten av systemet. Sen är det kanske inte riktigt 550W man väljer om man vet från början att man ska köra två törstiga kort.

Nej kanske inte om man tänker lite, men sunt förnuft är en bristvara idag. Tänker det nog finns många som tänker att sålänge det finns kontakter så ska det palla. Men ja är det 6-pin så är det lugnt. Fick för mig det var 8-pin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Blk:

Du kan ju köra bifurcation (med rätt mobo dvs.) ,

Coolt, inte sett innan! Så länge man placerar det ovanpå ursprungliga sloten, eller liggande bakom moderkortet, kan det fortfarande bli litet.

Permalänk
Medlem

Nu behövs bara pengar, sen blir det köp!
Riktigt compact och borde kunna bli tyst med ett Nano, Ncase M1 och någonting liknande detta 550 W SFX-L. Sen en i7 skylake med fetaste kylaren som går in, borde kunna bli hyffsat tyst :-D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det räcker för grafikkort med 6-pinnars kraftanslutning då de "bara" ska klara 75W per kontakt, vilket blir 300W på 4 kontakter och då har du ändå 250W över för resten av systemet. Sen är det kanske inte riktigt 550W man väljer om man vet från början att man ska köra två törstiga kort.

Fast det är 3 ledare "för pluspol" i en 6-pin. 225 W

Det är snarare så att 75 W ges av pci-e-sloten. Fast det är inte riktigt så heller. Jag kan inte detaljerna och det är lite knäppt. Särskilt knäppt blir det med 8-pin som -endast- har 2 ytterligare "minus-poler/jordledare". Och sen kopplas oftast allt ihop till samma lina i agget ändå.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

120mm fläkt... med 5mm djup?

Om de lyckats klämma in en normalstor 120mm så blir det både lättare att hitta en potentiell ersättare och har man tur kanske det inte ens behövs, men jag misstänker att det är en slimmad variant på 10-15mm.

Men missförstå mig rätt, det är positivt att det kommer fler SFX-L!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Enhance är det som normalt utvecklar SFX-L-plattformen.

Njae, jag trodde det var High-Power/Sirfa som var OEM för dessa?
Tex:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...
http://www.pcper.com/reviews/Cases-and-Cooling/SilverStone-50...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Proffsmoddare

High-power har gjort Silverstones SFX-L men nu har Enhance gett sig in i leken eftersom de gör Lian Li's.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Kul och se prestandan/test på detta sen, men låter inte som billiga agg.

Borde följa med två 8 pin i alla fall, många högprestanda kort kommer med krav på två 8 pins (men dessa nya kort kanske gör det helt överflödig).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

High-power har gjort Silverstones SFX-L men nu har Enhance gett sig in i leken eftersom de gör Lian Li's.

Aha, så en OEM-konkurrent alltså? Bra isåfall!
(Har det framgått i nån nyhet nånstans att det är ny OEM på Lian-Li aggen? Jag har inte hunnit grävt i detta än)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Perfekt! Ge oss lite vettiga m-atx chassin nu på <20 liter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra men nu måste bara lian Li leverera innovation i sina chassin. (Båtar räknas inte). De sitter fast i PSU över mobo upplägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fast det är 3 ledare "för pluspol" i en 6-pin. 225 W

Det är snarare så att 75 W ges av pci-e-sloten. Fast det är inte riktigt så heller. Jag kan inte detaljerna och det är lite knäppt. Särskilt knäppt blir det med 8-pin som -endast- har 2 ytterligare "minus-poler/jordledare". Och sen kopplas oftast allt ihop till samma lina i agget ändå.

225W per 6-pinnars? Tror inte att 150-300W kort hade använt två 8-pinnars om de hade kunnat undvika det

Kanske lite svag referens men hinner inte hitta bättre för tillfället: https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#Power

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

(Har det framgått i nån nyhet nånstans att det är ny OEM på Lian-Li aggen? Jag har inte hunnit grävt i detta än)

Nu hann jag titta lite...
Hittade en tråd på detta på Jonnyguru som bekräftar det som nämndes att dessa Lian-li agg är Enhance:
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=13213
(andra inlägget)

Silverstones är dock High-power. (åtminstone 550:n)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Igelkott:

Fast det är 3 ledare "för pluspol" i en 6-pin. 225 W

Det är snarare så att 75 W ges av pci-e-sloten. Fast det är inte riktigt så heller. Jag kan inte detaljerna och det är lite knäppt. Särskilt knäppt blir det med 8-pin som -endast- har 2 ytterligare "minus-poler/jordledare". Och sen kopplas oftast allt ihop till samma lina i agget ändå.

6-pin är spec'ad till 75W, 8-pin till 150W enligt produktblad. 6-pin hade från början fem stycken ledare, två 12V och tre GND/jord. Så lyder specifikationen, något som tillverkare sedan tummat lite på i egna konstruktioner.

Kontaktdonet man använder är Molex Mini-Fit Jr., där varje pin är garanterad upp till 9.0A. Det ger 108W effekt per pin i teoretisk maxeffekt, eller 216W (324W) per 6-pin och 324W per 8-pin.

Det är däremot inte ett dugg knäppt, man bör ALLTID överdimensionera jord. Levererar du så pass mycket effekt via 12V att jord inte längre orkar med så kommer det sluta väldigt illa, både för hårdvara och din egen säkerhet. Det är anledningen till att man har extra jordledare. Det är också anledningen till att 6-pin till dubbla 6-pin-adaptrar är bland det dummaste som finns på marknaden, strax efter 4-pin molex till 6-pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:
Skrivet av Laine:

Coolt, inte sett innan! Så länge man placerar det ovanpå ursprungliga sloten, eller liggande bakom moderkortet, kan det fortfarande bli litet.

Jag har även sett risers med PLX-chip. Då skulle man kunna köra dubbla grafikkort på vilket mITX som helst. Som ett grafikkort med dubbla GPUer helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

6-pin är spec'ad till 75W, 8-pin till 150W enligt produktblad. 6-pin hade från början fem stycken ledare, två 12V och tre GND/jord. Så lyder specifikationen, något som tillverkare sedan tummat lite på i egna konstruktioner.

Kontaktdonet man använder är Molex Mini-Fit Jr., där varje pin är garanterad upp till 9.0A. Det ger 108W effekt per pin i teoretisk maxeffekt, eller 216W (324W) per 6-pin och 324W per 8-pin.

Det är däremot inte ett dugg knäppt, man bör ALLTID överdimensionera jord. Levererar du så pass mycket effekt via 12V att jord inte längre orkar med så kommer det sluta väldigt illa, både för hårdvara och din egen säkerhet. Det är anledningen till att man har extra jordledare. Det är också anledningen till att 6-pin till dubbla 6-pin-adaptrar är bland det dummaste som finns på marknaden, strax efter 4-pin molex till 6-pin.

Ja det stämmer förstås att varje 6-pin är specad till 75 W och inget annat.

Hur kan det inte vara knäppt att i fallet med 8-pin då gå från 75 W till 150 W (+100%) med en ökning från 2 till 3 ledare (+50%).

Och om du nu tycker det är logiskt att överdimensionera "jorden" så kanske du kan förklara. Inom starkström finns inga argument för att överdimensionera nollan.
På vilket sätt blir det säkrare?
Kan du ge ett exempel på vad som kan hända?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja det stämmer förstås att varje 6-pin är specad till 75 W och inget annat.

Hur kan det inte vara knäppt att i fallet med 8-pin då gå från 75 W till 150 W (+100%) med en ökning från 2 till 3 ledare (+50%).

Och om du nu tycker det är logiskt att överdimensionera "jorden" så kanske du kan förklara. Inom starkström finns inga argument för att överdimensionera nollan.
På vilket sätt blir det säkrare?
Kan du ge ett exempel på vad som kan hända?

På gränsen till OT men när man slår ihop jord och nolla i kraftsamnahang så kallas det Pen-ledare.
Just för att garantera att den inte överlastas vid anslutning av vanliga bostadshus höjdes kravet från att vara samma area som en fasledare till att vara minst 10 mm2 just för att garantera att den inte kan överbelastas. Så jo inom kraft så finns det klara krav på att garantera att man inte kan överlasta jord

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

På gränsen till OT men när man slår ihop jord och nolla i kraftsamnahang så kallas det Pen-ledare.
Just för att garantera att den inte överlastas vid anslutning av vanliga bostadshus höjdes kravet från att vara samma area som en fasledare till att vara minst 10 mm2 just för att garantera att den inte kan överbelastas. Så jo inom kraft så finns det klara krav på att garantera att man inte kan överlasta jord

Så du menar att "jord"-ledarna i datorn är att jämföra med PEN?
Att PEN, i ett sådant system, skulle vara grövre än fasledaren kan säkert finnas behov till i sällsynta fall. Men det känns långsökt. Och jag inte sett något exempel på sådant.

Eller menar du PEN vid 4-ledare (trefas)? Där är det ju inte lika långsökt.

Hur som helst.
Om vi utgår ifrån att man har skäl till att både överdimensionera jord i datorn och till lägenheters elcentraler. Så uteblir fortfarande förklaringen varför.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Så du menar att "jord"-ledarna i datorn är att jämföra med PEN?
Att PEN, i ett sådant system, skulle vara grövre än fasledaren kan säkert finnas behov till i sällsynta fall. Men det känns långsökt. Och jag inte sett något exempel på sådant.

Eller menar du PEN vid 4-ledare (trefas)? Där är det ju inte lika långsökt.

Hur som helst.
Om vi utgår ifrån att man har skäl till att både överdimensionera jord i datorn och till lägenheters elcentraler. Så uteblir fortfarande förklaringen varför.

Det var mest påståendet om att det inte fanns skäl inom kraftsammanhang jag reagerade på eftersom det finns tvingande lagstiftning och slippa sitta i kurran är ett fullgott skäl i mina ögon
Jag vet inte hur mycket du kan om ellära men i kraftsamnhang handlade det om övertoner och fasvridning vilket gav upphov till för höga temperaturer i pen.
Dock känns den delen såpass off topic att jag hellre ser den på tex Fluxio eller via PM för att inte dra tråden åt fel håll.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det var mest påståendet om att det inte fanns skäl inom kraftsammanhang jag reagerade på eftersom det finns tvingande lagstiftning och slippa sitta i kurran är ett fullgott skäl i mina ögon
Jag vet inte hur mycket du kan om ellära men i kraftsamnhang handlade det om övertoner och fasvridning vilket gav upphov till för höga temperaturer i pen.
Dock känns den delen såpass off topic att jag hellre ser den på tex Fluxio eller via PM för att inte dra tråden åt fel håll.

Visst. Men om du läser så skrev jag nollan och inte PEN. Så om du ska svara på det eller förtydliga något kan du lika gärna dra hela storyn.
Till saken hör ju att de argument för en överdimensionerad PEN lika gärna kan appliceras på N också, men det görs inte trots allt.

Och fasvridningen köper jag om det handlar om 4-ledare. Det är svårt att dra några paralleller till 12V likström där.

Och givetvis är det skäl nog att följa regler. Standarden finns där av en anledning. Jag påstår inte att någon ska frångå den (till skillnad från dem som rekommenderar diverse molex-adaptrar med mera).
Men Standarden och Reglerna finns ju där av en anledning. Det blir ett cirkelargument om man påstår att de finns där because regler.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja det stämmer förstås att varje 6-pin är specad till 75 W och inget annat.

Hur kan det inte vara knäppt att i fallet med 8-pin då gå från 75 W till 150 W (+100%) med en ökning från 2 till 3 ledare (+50%).

Och om du nu tycker det är logiskt att överdimensionera "jorden" så kanske du kan förklara. Inom starkström finns inga argument för att överdimensionera nollan.
På vilket sätt blir det säkrare?
Kan du ge ett exempel på vad som kan hända?

Därför att varje pinne har en specad max på 9A, 150W på 3 pinnar blir 50W per pinne eller strax under 4,2A per pinne vid 12V. Jorden å andra sidan ser bara hälften av det och kommer garanterat att klara allt som positiva matningen klarar. Men även i värsta fallet ser ingen av pinnarna hälften av specat maximum. Jag antar att marginalen bedömdes vara tillräcklig om man gjorde jorden biffigare.

Angående varför man överdimensionerar jorden tror jag det skiljer mellan likström och växelström. I växelström har du en potentialsskillnad mellan fas och nolla som gör att strömmen kan gå i båda riktningarna, i likström har du alltid en positiv potentialskillnad över jord (med enstaka undantag i udda system).

Om du kortsluter fas och nolla får du en potential på precis halva skillnaden, vilket är dåligt för säkringar men i resten av kretsen får du samma potential på båda anslutningarna och därför går det ingen ström genom den. Eftersom du alltid arbetar med en potentialsskillnad får du heller inga lokala problem, du får bara en mindre växlande potential. Om nollan å andra sidan är överdimensionerad kommer du däremot att hamna på en potential närmare nollan än fas och får därför en växlande potential på båda pinnarna. Exakt vad som händer i diverse kretsar kan jag inte ge exempel på, men har hört att det inte är bra.

I ett likströmssystem har du dock gemensam jord för flera olika potentialer i kretsen, om du kortsluter en matning mot jord kommer du lokalt få samma potential mellan matning och jord men på andra ställen i kretsen får du en potential som kan ligga ovanför den lokala matningen (beroende på var i kretsen kortslutningen är).

Ta till exempel ett grafikkort där du kortsluter 12V mot jord i det diskuterade kontaktdonet. Jorden får då lokalt 6V potential och matningen 6V potential. Det betyder också att all logik i närheten som går på 5V istället får en potential på -1V från jord till matning. Ännu värre blir det för logik gjord för 3,3V som nu får en potential på -2,7V från jord till matning. Notera att detta händer under ett väldigt kort ögonblick eftersom säkringar och andra former av kortslutningsskydd bryter strömmen. Ju närmre jord du kan komma under det ögonblicket desto säkrare.

Därför vill du överdimensionera jorden så att du kommer under en viss potential vid en kortslutning i ett likströmssytem medan du absolut inte vill överdimensionera nollan i ett växelströmssystem.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810