Permalänk
Medlem

3 Skärmar. Fönstern sparas inte.

Hej alla och trevlig hälg.

Jag undrar hur det funkar när man har tre skärmar (köns inte i surround) så sparas inte mina fönster jag har på mina skärmar

Exempel: Jag har Spotify på vänster skärm och Googel Chrome på den högra. Inget på den mitteseta och den mittesta är Primer skärmen
När jag antigen stänger av skrämaran eller dom stänger av sig själva efter X tid så flyttar många av mina fönster runt och hammar offtas på den vänstar eller den mittersta

Detta var inte en problem för i tiden bortsett från när jag stängde av skärmarna

Alla skrämar är inkolade med DP i samma Grafikort

Någon som vet en lönsing på detta så fönsternar inte flytta runt när skrämarna går in i Sleep antar jag att man kan kalla det.

Tack på förhand och trevlig hälg

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

Se till att skärmarna inte går i sleep mode?

Testa att blåsa ur och blås in grafikdrivrutiner?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Dock vill jag ju att skärmarna ska gå i Sleep mode när jag inte använder datorn

Drivers har bytts fram och tillbaka många gånger

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

Eftersom Windows verkar uppfatta det som att man ändrar upplösningen på skärmen när en skärm i en multimonitor-setup stängs av så hjälper det nog inte med att installera om drivrutinerna. Möjligt om det finns drivrutiner till grafikkortet som inte rapporterar in ändringar i antalet skärmar. Annars är det skärmsläckare istället för sleep mode som gäller. Har själv 3 skärmar och tycker det är lite irriterande. Jag upplever inte problemet när skärmarna går ner i strömsparläge eftersom alla skärmar gör det samtidigt. Bara om jag skulle får för mig att stänga ner två av skärmarna i samband med en spelsession där jag bara spelar på en skärm.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Kör också tre skärmar på jobbet, tror inte det finns någon lösning för det, stänger man av en skärm så fluttas allt från den skärmen till de andra skärmarna. Kanske om man kör windows 10 och multiple desktops. har inte testat, kör bara W8.0 än så länge. En lösning skulle dock kunna va att modda kontakten på sladden så att datorn inte kan känna av när skärmen är av eller på, den kommer liksom skicka signal oavsett hela tiden. Vet att man kunde bryta en pin på HDMI sladden för det förut med lite tejp.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

@mini-ryttge: Dock vill jag ju att skärmarna ska gå i Sleep mode när jag inte använder datorn

Drivers har bytts fram och tillbaka många gånger

Om du inte är orolig för strömförbrukning tror jag att skärmsläckare kanske kan hjälpa?
Jag har inget på mina skärmar utan stänger bara av dem när jag inte använder dem. Allting stannar kvar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Eftersom Windows verkar uppfatta det som att man ändrar upplösningen på skärmen när en skärm i en multimonitor-setup stängs av så hjälper det nog inte med att installera om drivrutinerna. Möjligt om det finns drivrutiner till grafikkortet som inte rapporterar in ändringar i antalet skärmar. Annars är det skärmsläckare istället för sleep mode som gäller. Har själv 3 skärmar och tycker det är lite irriterande. Jag upplever inte problemet när skärmarna går ner i strömsparläge eftersom alla skärmar gör det samtidigt. Bara om jag skulle får för mig att stänga ner två av skärmarna i samband med en spelsession där jag bara spelar på en skärm.

Skrivet av BrottOchStraff:

Kör också tre skärmar på jobbet, tror inte det finns någon lösning för det, stänger man av en skärm så fluttas allt från den skärmen till de andra skärmarna. Kanske om man kör windows 10 och multiple desktops. har inte testat, kör bara W8.0 än så länge. En lösning skulle dock kunna va att modda kontakten på sladden så att datorn inte kan känna av när skärmen är av eller på, den kommer liksom skicka signal oavsett hela tiden. Vet att man kunde bryta en pin på HDMI sladden för det förut med lite tejp.

Skrivet av griid:

Om du inte är orolig för strömförbrukning tror jag att skärmsläckare kanske kan hjälpa?
Jag har inget på mina skärmar utan stänger bara av dem när jag inte använder dem. Allting stannar kvar.

Tack för alla svar så om jag förstått det rät så är det lite olika för vissa angående Sleep mode för skärmarna även om dom går in i Sleep mode samtidigt. Då allt så kallas ändrar om jag stänger av alla mina 3 skärmar så vart det ju inget lösning för mig tyvärr.

Så min räddning verkar ändas liga i ett svart skärmsläckare då antar jag

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Eftersom Windows verkar uppfatta det som att man ändrar upplösningen på skärmen när en skärm i en multimonitor-setup stängs av så hjälper det nog inte med att installera om drivrutinerna. Möjligt om det finns drivrutiner till grafikkortet som inte rapporterar in ändringar i antalet skärmar. Annars är det skärmsläckare istället för sleep mode som gäller. Har själv 3 skärmar och tycker det är lite irriterande. Jag upplever inte problemet när skärmarna går ner i strömsparläge eftersom alla skärmar gör det samtidigt. Bara om jag skulle får för mig att stänga ner två av skärmarna i samband med en spelsession där jag bara spelar på en skärm.

Aldrig vart med om detta och använt 3 skärmar i snart 7år.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-ryttge:

Aldrig vart med om detta och använt 3 skärmar i snart 7år.

Det beror på skärm och hur de är inkopplade. Jag har kört två skärmar hemma ett tag. Nyligen bytte jag skärmar och då får jag också detta problemet. Stänger jag av en skärm så fattar Windows att den inte finns längre och ställer om sig.

Dock har jag märkt att om man minimerar fönsterna så kommer de att hoppa upp på samma skärm som de minimerades ifrån även om den skärmen temporärt har varit borta, vilket kanske kan underlätta lite för dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det beror på skärm och hur de är inkopplade. Jag har kört två skärmar hemma ett tag. Nyligen bytte jag skärmar och då får jag också detta problemet. Stänger jag av en skärm så fattar Windows att den inte finns längre och ställer om sig.

Dock har jag märkt att om man minimerar fönsterna så kommer de att hoppa upp på samma skärm som de minimerades ifrån även om den skärmen temporärt har varit borta, vilket kanske kan underlätta lite för dig.

Okok. Då lärde jag mig något nytt, tack.

Till OP Win+D är snabbkommando för att minimera och maximera allting. Om giplet's lösning fungerar.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Jag upplever detta både på jobb (där jag har en skärm inkopplad via hdmi och en via dp) och hemma där alla tre skärmarna sitter på dp. Upplevt det både i Win 8.1 och Win 10. Däremot kan det ha varit annorlunda när jag satt med två skärmar på dvi, men då hade jag också Win 7, så om det beror på anslutning eller operativ kan jag inte avgöra.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

@mini-ryttge: Jag upplever detta både på jobb (där jag har en skärm inkopplad via hdmi och en via dp) och hemma där alla tre skärmarna sitter på dp. Upplevt det både i Win 8.1 och Win 10. Däremot kan det ha varit annorlunda när jag satt med två skärmar på dvi, men då hade jag också Win 7, så om det beror på anslutning eller operativ kan jag inte avgöra.

Sitter på 2 skärmar via DVI och 1 via DP, win 7 och Linux.

Nu när du säger det så har DP skärmen faktiskt krånglat då och då, oberoende på vilken skärm som faktiskt är inkopplad via displayport.

Men nu snackar vi ett 20 tal gånger under 7 år och då har displayporten oftast antingen tappat anslutningen eller fått tearing.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Använd "Autosizer" så kan du med en enkel knapptryckning flytta alla fönster till fördefinierade platser över dina 3 fönster.

http://www.southbaypc.com/autosizer/

Ett av många tips för oss som kör multimonitor.
Ett annat tips är att använda sig utav DisplayFusion som hjälper Windows med att komma ihåg positionen på de flesta fönster, samt en mängd andra smidiga funktioner.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

Det brode inte spela någon roll om man blanda DP och HDMI eller ? vad tror ni

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

Det brode inte spela någon roll om man blanda DP och HDMI eller ? vad tror ni

Nej, det gör det inte.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Aldrig vart med om detta och använt 3 skärmar i snart 7år.

Är framförallt displayport detta gäller, när man stänger av en DP skärm så är den i princip helt bortkopplad så som windows ser det.

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett enkelt register "hack" som gör att man sätter windows standardupplösning till den upplösning man normalt använder.
Det betyder att när windows tappar kontakten med en DP (problemen verkar just vara med DP) skärm så faller det tillbaka på samma upplösning och inga fönster flyttas eller skalas om.
Tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1390059-problem-med-del...
Och fixen:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-ha...

"I have found a work-around.
Using Sysinternals ProcessMonitor I found that Windows was accessing the following Registry path;
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration

My system had three entries;
DELF003YY7707BR0MUL_30_07D7_6A^9A3774EB79DEE3E3E38496CC7DF4D936
QHD32000001_31_07D6_D5^63E1ABDD175E7871DCAEB710418A0F75
SIMULATED_8086_2A42_00000000_00020000_1010100^CDE365D1B3F0942F0CF38BFB8E127AB4

Under each is a tree called "00" two of the keys are
PrimSurfSize.cx
PrimSurfSize.cy

Under "00" was another branch also called "00" two of the keys are;
ActiveSize.cx
ActiveSize.cy

The first two of the configs (ie DELF00... & QHD3...) the above keys were 1440x900,
so they were not involved.

The third (SIMULATED...) were set to 1024x768.

I changed these to 1600x900 and the problem was solved.

Further I changed resolution (via control panel) to 1920x1080, the moving/resize issue returned,
but the lower right corner was set to 1600x900, ie the SIMULATED... settings.

So for some reason one of the configs does not get set correctly.

I don't know why there are three configs, I have only ever used one monitor.

Hope this helps someone out there... "