Nvidia demonstrerar 1 700 Hz-skärmpanel under GTC 2016

Permalänk
Melding Plague

Nvidia demonstrerar 1 700 Hz-skärmpanel under GTC 2016

I jakten på den optimala VR-upplevelsen har Nvidia tagit fram en ny skärmteknik, som har en uppdateringsfrekvens på 1 700 Hz och därigenom rekordlåga latenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag antar att skärmen slår rekord i ghosting.

Permalänk
Medlem

Herre jösses!

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vilka tekniker de använder för att skapa 1700Hz. Jag gissar på någon form utav speciall anpassad ASIC interpolering mellan keyframes då att rendera i 1700FPS lär bli ganska tungt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kalla mig nyfiken - hoppas de släpper mer detaljer om hur tekniken fungerar snart!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Blir intressant att se vilka tekniker de använder för att skapa 1700Hz. Jag gissar på någon form utav speciall anpassad ASIC interpolering mellan keyframes då att rendera i 1700FPS lär bli ganska tungt.

Frågan är hur de tänkt använda tekniken... Är den kanske mest till för att supersnabbt kunna refresha när väl en frame är klar?
Dvs det är inte tänkt man ska sikta på 1700hz, utan bara dra ner latenserna för när väl framen uppdateras?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

25 st 980ti i SLI för att driva den skärmen!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Coil whine maximum.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Okej okej, men när jag kan få en 4k 200Hz+ för 3000kr? Det är vad vi behöver!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Imponerande! Måste nog stressa komponenterna ordentligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt är väl ögats gräns uppåt 600 Hz i extremfall, så den här tekniken är i så fall så överextrem att det aldrig kommer behövas något snabbare i vardagsbruk. Själv ser jag ingen nytta med det, men kul med tekniska framsteg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Minns jag rätt är väl ögats gräns uppåt 600 Hz i extremfall, så den här tekniken är i så fall så överextrem att det aldrig kommer behövas något snabbare i vardagsbruk. Själv ser jag ingen nytta med det, men kul med tekniska framsteg.

hörde att gränsen gick runt 30 hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foxmaner:

hörde att gränsen gick runt 30 hz.

Källa IGN? eller PSN network eller Xlive forum?

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

Okej okej, men när jag kan få en 4k 200Hz+ för 3000kr? Det är vad vi behöver!

Tekniskt omöjligt med dagens hårdvara. Displayport 1.3 kan troligtvis möjliggöra 4k på 120Hz. Bandbredden som inte räcker till idag för att mata en skärm i 4K på 120-144Hz

Permalänk
Medlem

Jag ser att Nvidia jobbar hårt på att få folk att handla nyare och snabbare grafikkort

Första som kommer stå i kön för att handla, lär vara CS:GO spelare ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

hörde att gränsen gick runt 30 hz.

Skitsnack. Ni båda snackar ren goja. Jag trodde vi hade kommit överens om att det är 24FPS, annars hade ju aldrig filmindustrin standardiserat det! Allt över det är bara ett slöseri och marknadsföring! </sarkasm>

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag ser att Nvidia jobbar hårt på att få folk att handla nyare och snabbare grafikkort

Första som kommer stå i kön för att handla, lär vara CS:GO spelare ^^

Man måste ha minst ett GTX 1070 med stöd för g-sync+ för att kunna använda den här tekniken som bygger på en proprietär standard så alla skärmar som använder finessen kommer kosta 2000 mer än andra motsvarande skärmar som bara stöder vanliga g-sync...

Permalänk
Medlem

Undrar vad för grafikkort som skulle behövas för 1700fps i 8K upplösning

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Pixelklocka krav 6.5GHz?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Som jag sa, röj i 4k med 1337Hz är inte långt bort

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skitsnack. Ni båda snackar ren goja. Jag trodde vi hade kommit överens om att det är 24FPS, annars hade ju aldrig filmindustrin standardiserat det! Allt över det är bara ett slöseri och marknadsföring! </sarkasm>

haha. Testade att inte skriva att jag inte var seriös. Men det verkade som att alla förstod att jag skämtade, Hade förväntat mig en stor storm med folk som argumenterade om hur många hz man kan se med olika "vetenskapliga tester"

Permalänk
Medlem

Om det bara är för att få ner latenser så är det väl bara att den hinner ta in bilden fortare inte att den ska visa 1700fps men de 60-150 fps som kommer in ska ha så minimala latenser som möjligt. Detta kan kanske användas för att få ner latenserna i g-sync/freesync. Även om de är små så kan man alltid göra bättre. En frame kommer väl visas på många bilder på skärmen men så men jag har för mig att synk teknologier får ner latenserna när det väl synkar så gör de direkt när bilden kommer. Eller så är detta för att den snabbare ska fatta att en bild tagits emot

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Känns lite överdrivet mycket? Är det ens nödvändigt?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Känns lite överdrivet mycket? Är det ens nödvändigt?

Japp!

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Känns lite överdrivet mycket? Är det ens nödvändigt?

Ingen tar ju skada av det, så varför inte?!

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd

Otippat, trodde inte Nvidia hade någonting att göra med skärmpaneler.

Permalänk
Medlem

4K i 1700 Hz med 24-bitars färgdjup kräver en bandbredd på ~340 Gbps mellan grafikkort och display. Som jämförelse klarar HDMI 2.0 att leverera 14.4 Gbps.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

1700 Hz borde väl räcka för att skapa "The Intersect" och göra om nördar till superspioner?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd

Såg framför mig ett fladdrande ansikte som kollar på skärmen för de är sådan hög uppdateringsfrekvens

Inte för de är något som skulle kunna hända men fan i helvete 1700, undrar när de slutar vara effektivt för människor