Permalänk

Köpa Saab 9-3, hjälp

Hej, är intresserad av ny bil, och denna fångade mitt öga: http://www.blocket.se/vi/66107104.htm
Verkar fräsch och så, fick bilder på interiören med som var fina.

Det jag undrar är om det är kamkedja eller kamrem på denna bil, och när den ska bytas? (och vad det brukar kosta typ)

Misstänker också att det är en 1.8t, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så byter man inte kamkedjorna på saab-motorer.

Jag har för mig att det är stötdämpare som ger upp på de där. Och jag tror att man -egentligen- vill ha den större motorn. (edit: oj det var dieseln.)

Men jag är ingen expert. Nu prenumererar jag iaf på tråden ^^.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

@Igelkott: Ajuste så var det, så det är kamkedja på denna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreakNivez:

Hej, är intresserad av ny bil, och denna fångade mitt öga: http://www.blocket.se/vi/66107104.htm
Verkar fräsch och så, fick bilder på interiören med som var fina.

Det jag undrar är om det är kamkedja eller kamrem på denna bil, och när den ska bytas? (och vad det brukar kosta typ)

Misstänker också att det är en 1.8t, stämmer det?

Det är 1.9TID kamkedja ska det vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreakNivez:

@Igelkott: Ajuste så var det, så det är kamkedja på denna?

Man kollar oftast skicket på kedjan när man gör en service hos verkstäderna.

Permalänk

@Alle22: Okej, tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

Klart att en kedja också blir sliten dock så håller den mycket längre än en rem

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@FlashTec: Finns det någon estimate på hur länge ungefär? Denna har ju gått 28 000, så börjar väl slita lite kanske

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Alle22:

Det är 1.9TID kamkedja ska det vara.

Fel. Dieslarna har kamrem. Bensinarna har kamkedja.

Skrivet av FreakNivez:

@FlashTec: Finns det någon estimate på hur länge ungefär? Denna har ju gått 28 000, så börjar väl slita lite kanske

Kolla upp när kamremmen har bytts. Rekommenderat intervall är 12000 mil / 5-6 år. Livslängden är satt till 15000 mil / 10 år. Vattenpumpen är vanligt förekommande problem också på dieselmotorn.

Har själv ägt en 9-3 1.9 TiD. Riktigt trevlig bil och motor. Bränslesnål men fortfarande stark!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gix:

Fel. Dieslarna har kamrem. Bensinarna har kamkedja.

Kolla upp när kamremmen har bytts. Rekommenderat intervall är 12000 mil / 5-6 år. Livslängden är satt till 15000 mil / 10 år. Vattenpumpen är vanligt förekommande problem också på dieselmotorn.

Har själv ägt en 9-3 1.9 TiD. Riktigt trevlig bil och motor. Bränslesnål men fortfarande stark!

oo fan, hade för mig att de körde både och.

Mitt fel det var BMW som körde på båda XD

Permalänk

@Gix: Okej, tackar så mycket, ska höra med han!