RAM skickas med extra statisk påse?

Permalänk
Medlem

RAM skickas med extra statisk påse?

Kom precis hem efter en lång veckas konsultuppdrag för att finna detta i min brevlåda:

Vad är det för troglodyter som packar hos Inet? Har de någon slags grundläggande utbildning i hur man packar ESD-känsliga datorkomponenter, eller har ni måhända tränat upp chimpanser till att stoppa ner saker i kuvert?

På bilden är allt som var i paketet (förutom pingvinstången som jag slukade i vredesmod).

Permalänk
Medlem

Ram brukar man väl få i plastförpackningar? Att inet skickar detta är lagom ruttet, har själv haft problem med inet och börjar inte gilla dem längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Ram brukar man väl få i plastförpackningar? Att inet skickar detta är lagom ruttet, har själv haft problem med inet och börjar inte gilla dem längre.

Minimum är att minnet ligger i en antistatpåse, och inte någon sprakande kinesisk bubbelplast. Frakten kostade visserligen bara 49 kr, men jag kunde inte föreställa mig att det skulle innebära att emballaget inte ens höll en acceptabel miniminivå.

Permalänk
Medlem

Om det är vanlig bubbelplast vilket färgen tyder på är det otroligt dåligt packat av Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Minimum är att minnet ligger i en antistatpåse, och inte någon sprakande kinesisk bubbelplast. Frakten kostade visserligen bara 49 kr, men jag kunde inte föreställa mig att det skulle innebära att emballaget inte ens höll en acceptabel miniminivå.

(Menar hårdplast om det inte kom fram ) tycker också att antistatpåse borde vara minimum och sen kan de göra vad de vill med presentationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är lite att ta i och börja klaga på schimpanser, för jag vet då inga såna som skulle skicka ramminne på det sätt TS fick. Nå det är klaga och begära om leverans..

*edit*
En tankeställare. Jag själv beställer ej ramminne i storpack, men när jag beställer mina så är de alltid packade i esdpåsar. Att dessa inte var detta betyder det då att någon har tagit bort ESD-påsen? Eller att inget skydd kom från leverantören eller att minnena har varit ute hos en kund som var vårdslös med med hanteringen av dem och skickade dem utan esd-påsen?

Permalänk
Medlem

Dagens i-landsproblem.

Fungerar minnet är det bara att använda.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Dagens i-landsproblem.

Fungerar minnet är det bara att använda.

Ja, och om någon hällt sand i din bils motorolja är det bara att köra vidare, inget att bli sur på. Förutom då att man drastiskt minskat livslängden och prestandan precis som vid ESD-skador.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Dagens i-landsproblem.

Fungerar minnet är det bara att använda.

Och om minnerna ej fungerar utan har en ESD-skada som visar sig efter ett år, vem betalar för skadan som kan uppstå vid datakorruption/dataförlust?
Det är lätt att tro att bara för en själv har datorn som en leksak så finns det ingen annan som gör vettiga saker på den. Ett projekt jag sysslar med har vi ett vite på 100 000kr/h när systemet är nere, jovisst pengar är ett i-landsproblem.

Annars vid helt vanliga projekt utan viten från kund så kostar en ändå tekniker 1500kr/h exkl moms, säg att 2st tekniker får jobba en dag för att hitta och återställa felet. Tror någon att våra kära datorbutiker godtar en skadeståndsanspråkan på 24 000kr exkl moms för att de är vårdslösa med hanteringen av deras produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kom precis hem efter en lång veckas konsultuppdrag för att finna detta i min brevlåda:
(img)
Vad är det för troglodyter som packar hos Inet? Har de någon slags grundläggande utbildning i hur man packar ESD-känsliga datorkomponenter, eller har ni måhända tränat upp chimpanser till att stoppa ner saker i kuvert? På bilden är allt som var i paketet (förutom pingvinstången som jag slukade i vredesmod).

Inet har ju sin egen forumtråd, du kan ju fråga där

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Dagens i-landsproblem.

Fungerar minnet är det bara att använda.

Hur många timmar ska jag lägga på att köra Memtest, vad är rimlig timpenning, och har du något kostnadsställe jag kan fakturera timkostnaden till?

Skrivet av Navicula:

Inet har ju sin egen forumtråd, du kan ju fråga där

Om du kollar längst upp på sidan så ser du kanske att tråden är i "Forum > Övrigt > Butiker och tillverkare > Inet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många timmar ska jag lägga på att köra Memtest, vad är rimlig timpenning, och har du något kostnadsställe jag kan fakturera timkostnaden till?

Vad är problemet? om minnnet funkar så använd det. är ju garanti på sakerna...

du får 0:- i timpenning, du kan fakturera den till vem du vill.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och om minnerna ej fungerar utan har en ESD-skada som visar sig efter ett år, vem betalar för skadan som kan uppstå vid datakorruption/dataförlust?
Det är lätt att tro att bara för en själv har datorn som en leksak så finns det ingen annan som gör vettiga saker på den. Ett projekt jag sysslar med har vi ett vite på 100 000kr/h när systemet är nere, jovisst pengar är ett i-landsproblem.

Annars vid helt vanliga projekt utan viten från kund så kostar en ändå tekniker 1500kr/h exkl moms, säg att 2st tekniker får jobba en dag för att hitta och återställa felet. Tror någon att våra kära datorbutiker godtar en skadeståndsanspråkan på 24 000kr exkl moms för att de är vårdslösa med hanteringen av deras produkter?

om minnet slutar fungera efter 1 år har han fortfarande garanti....

vem som betalar för datakorruption? tillåt mig att skrata. ingen tillverkare eller företag tar ansvar på ditt innehåll. det är din skyldighet

grattis ditt företag köper en tjänst som innebär garantier. Du kan säkert köpa en tjänst till ett ram minne också och betala 10'000 i månaden.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd

Vafalls?! Ingen pingvinstång?!

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag köpte nyss minnen och fick dem i hårdplastförpackningar. ESD-skydd i dessa? Hur vet jag nu?

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem

@HerrParasit: Ja, och nu är paranoian igång. Alla minnen jag köpt nästan kommer så. Tror inte Corsair och andra paketerar produkterna så om de inte vore safe.

I TS fall är de lite mer tveksamt. Be Inet förklara! Känns fel och är de så måste dom få en chans att rätta till eventuella brister så andra slipper bli utsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Vad är problemet? om minnnet funkar så använd det. är ju garanti på sakerna...

Hur kontrollerar jag att det funkar då?

Skrivet av Tommty:

om minnet slutar fungera efter 1 år har han fortfarande garanti....

Hur testar jag för ESD-skador då, och hur många timmar är rimligt att lägga på det?

Skrivet av Oringen:

Vafalls?! Ingen pingvinstång?!

Den slukades i vredesmod medan jag funderade på om jag skulle åka till någon av deras fysiska butiker ikväll, ramma entrén med ett tungt fordon och "byta" minnet på egen hand. På något sätt verkade det som en något sämre idé än att skicka tillbaka minnet, efter att jag hade ätit pingvinstången. Jag tror det finns en plan med att de skickar med den.

Skrivet av HerrParasit:

Jag köpte nyss minnen och fick dem i hårdplastförpackningar. ESD-skydd i dessa? Hur vet jag nu?

Låter som klassiska hårda ESD-skyddade RAM-förpackningar, svart underdel med genomskinligt "lock".

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Kör igenom det i memtest ett par gånger. fungerar det så fungerar det...om inte så skicka tillbaka det.

lika stor chans att du esd skadar det om du skulle öppnat förpackningen.

EDIT: angående ESD skada, antingen är det synligt och du får fel i memtest eller så kan det vara skadat och visa sig om 20 år. man vet inte. dock har du garanti på minnerna..

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@Sveklockarn: Kör igenom det i memtest ett par gånger. fungerar det så fungerar det...om inte så skicka tillbaka det.

lika stor chans att du esd skadar det om du skulle öppnat förpackningen.

EDIT: angående ESD skada, antingen är det synligt och du får fel i memtest eller så kan det vara skadat och visa sig om 20 år. man vet inte. dock har du garanti på minnerna..

Jo, de är ju rätt bra garanti på minnen. Flera år i regel. Men dom ska ju inte skickas på felaktigt sätt (om de nu är så) hur som helst.
Därför tycker jag de är viktigt att påtala brister hos leverantören så dom för en chans att rätta till. Är leverantören seriös så uppskattas konkret kritik. Kanske är ESD bubbelplats vad vet jag?

Själv skulle jag nog behålla minnet om inga fel visades. Däremot vet jag folk jag känner som skickat tillbaks allt om de finns antydningar till märken på ytterkartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@Sveklockarn: Kör igenom det i memtest ett par gånger. fungerar det så fungerar det...om inte så skicka tillbaka det.

lika stor chans att du esd skadar det om du skulle öppnat förpackningen.

EDIT: angående ESD skada, antingen är det synligt och du får fel i memtest eller så kan det vara skadat och visa sig om 20 år. man vet inte. dock har du garanti på minnerna..

Varför ska jag lägga ner tid på att felsöka en produkt som är levererad utan korrekt emballage? Fattar du på något plan att tid jag tvingas lägga på att kontrollera en produkt jag redan betalat fullpris för är exakt som om jag tvingades betala mer för den?

Du verkar inte förstå att jag har roligare, intressantare och viktigare saker att göra än att testa minnen. Jag antar att du är en sån som äter matvaror ur trasiga förpackningar, för att man får lämna tillbaka dem om det är något fel på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför ska jag lägga ner tid på att felsöka en produkt som är levererad utan korrekt emballage?

Du verkar inte förstå att jag har roligare, intressantare och viktigare saker att göra än att testa minnen. Jag antar att du är en sån som äter matvaror ur trasiga förpackningar, för att man får lämna tillbaka dem i affären om det är något fel på dem?

oj, då borde du inte leva i denna värld. du kommer ha problem med framtida reklamationsärenden hör jag.

gissningsvis är du den personen som klagar såfort det är en repa på en produkt?

har den "nya" bilen rullat 3 km kommer du säkert anmärka på det.

tagiskt att personer startar med att lägga upp en tråd utan att ens ta kontakt med inet först.

rekommenderar dig att köpa en bok "sunt förnuft", jag säljer den billigt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

oj, då borde du inte leva i denna värld. du kommer ha problem med framtida reklamationsärenden hör jag.

gissningsvis är du den personen som klagar såfort det är en repa på en produkt?

har den "nya" bilen rullat 3 km kommer du säkert anmärka på det.

tagiskt att personer startar med att lägga upp en tråd utan att ens ta kontakt med inet först.

rekommenderar dig att köpa en bok "sunt förnuft", jag säljer den billigt.

Inte bråka nu! De är fredag och vi ska va mjuka och fina. Inte hård och kantig som någon sa i en svensk film. Hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

oj, då borde du inte leva i denna värld. du kommer ha problem med framtida reklamationsärenden hör jag.

gissningsvis är du den personen som klagar såfort det är en repa på en produkt?

har den "nya" bilen rullat 3 km kommer du säkert anmärka på det.

tagiskt att personer startar med att lägga upp en tråd utan att ens ta kontakt med inet först.

rekommenderar dig att köpa en bok "sunt förnuft", jag säljer den billigt.

Är du på riktigt?
Tycker du på fullaste allvar att det är ok att dom skickar produkten på ett sätt som kan förstöra den helt/försämra livslängden?
Och sen dessutom så är det självklart att han ska spendera tiden på att felsöka för att den skickats på ett felaktigt sätt?
Det de handlar om är att den packats fel från första början!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

gissningsvis är du den personen som klagar såfort det är en repa på en produkt?

Har du något exempel på en produkt där en repa inte inverkar menligt på varans kvalité?

Skrivet av Tommty:

har den "nya" bilen rullat 3 km kommer du säkert anmärka på det.

Om bilförsäljaren kommer med min nya bil upphissad på en hjullastare, och tippar den från gafflarna på någon meters höjd, så skulle jag definitivt ha problem med det. Jag behöver inte lämna in en bil som gått 3 km till en verkstad, alternativt lägga flera timmar på att kontrollera att den är ok, eftersom den med största sannolikhet levererats på ett korrekt sätt.

Skrivet av Tommty:

tagiskt att personer startar med att lägga upp en tråd utan att ens ta kontakt med inet först.

Jag tar kontakt med Inet här och nu, och om inte du börjar vinnlägga dig om att stava lite bättre så ser jag ingen större mening med att varken läsa eller svara på dina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför ska jag lägga ner tid på att felsöka en produkt som är levererad utan korrekt emballage? Fattar du på något plan att tid jag tvingas lägga på att kontrollera en produkt jag redan betalat fullpris för är exakt som om jag tvingades betala mer för den?

Du verkar inte förstå att jag har roligare, intressantare och viktigare saker att göra än att testa minnen. Jag antar att du är en sån som äter matvaror ur trasiga förpackningar, för att man får lämna tillbaka dem om det är något fel på dem?

Är väl fan bara att sätta igång memtest under natten, eller när du nu sover. Sluta klaga om din tid, ingen bryr sig, när du kan köra det när som helst du inte använder datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart är det inte okej att packa sådär dåligt. Retur som DOA/transportskadat ser jag som självklart. Minnen är ganska känsliga och att lägga tid på att felsöka skumma minnesfel nu eller om några år är bland det sista man vill göra.

Jag behandlar delar som ska skrotas bättre än sådär...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är väl fan bara att sätta igång memtest under natten, eller när du nu sover. Sluta klaga om din tid, ingen bryr sig, när du kan köra det när som helst du inte använder datorn.

Jag ska alltså lägga tid på att sätta i potentiellt trasiga och fellevererade komponenter i datorn för att "spara tid", och sedan lägga tid på att köra Memtest? Sist jag monterade minnen och preparerade ett USB-minne med Memtest så var det ingen av förberedelserna som gjorde sig själva. Varför ska jag lägga tid överhuvudtaget?

Är det inte rimligt att jag som betalande kund är så skadefri som möjligt, nu när jag dessutom kommer få vänta ett antal dagar ytterligare på att få en korrekt omleverans? Vad jobbar du med förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Dagens i-landsproblem.

Fungerar minnet är det bara att använda.

Du har fel. Så är det inte.
ESD-skador är oftast lite diskreta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Inte bråka nu! De är fredag och vi ska va mjuka och fina. Inte hård och kantig som någon sa i en svensk film. Hahah

mjuk som en toffee innuti

Skrivet av zOlid:

Är du på riktigt?
Tycker du på fullaste allvar att det är ok att dom skickar produkten på ett sätt som kan förstöra den helt/försämra livslängden?
Och sen dessutom så är det självklart att han ska spendera tiden på att felsöka för att den skickats på ett felaktigt sätt?
Det de handlar om är att den packats fel från första början!

Är en livs levande människa, ja

Du får gärna visa mig vart jag skrev att detta är okej? måste ha missat det, men du verkar ha stenkoll på vad jag skriver så vägled mig gärna.

Vad jag inte förstår att alla ska måla fan på väggen så fort det är minsta lilla fel utan att tänka innan att "oj, produkten kanske fungerar och förpackningen är endast en grej som hamnar i soptunnan efter 10 minuter". Nej, såfort det är minsta fel som kanske inte ens har en betydelse för produktens kvalitet då ska man skynda sig in på sweclockers, lägga upp en bild och säga att inet eller vilket annat företag som helst är idioter och kan inte göra något rätt. Sen när 99% av medlemmarna svarar att man kanske ska kontakta inet FÖRST och skiter det sig så ska man fråga om råd EFTERÅT.

Då trådskaparen så briljant utformade sin text indikerade det inte på något sätt att han vill ha en ny vara vilket jag då sa att han kanske kolla produkten. Men då frågeställningen inte ens fanns med i texten utan endast ett uttalande om att inet's packgossar är schimpanser kan man då utesluta att han vill blanda in inet? men för all del, han hade säkert redan fått ett svar från inet om han inte hade gjort tråden där dem sagt att dem skickar ut en ny vara. Men logiskt tänkande är sällsynt numera verkar det som.

Skrivet av Sveklockarn:

Har du något exempel på en produkt där en repa inte inverkar menligt på varans kvalité?
Om bilförsäljaren kommer med min nya bil upphissad på en hjullastare, och tippar den från gafflarna på någon meters höjd, så skulle jag definitivt ha problem med det. Jag behöver inte lämna in en bil som gått 3 km till en verkstad, alternativt lägga flera timmar på att kontrollera att den är ok, eftersom den med största sannolikhet levererats på ett korrekt sätt.
Jag tar kontakt med Inet här och nu, och om inte du börjar vinnlägga dig om att stava lite bättre så ser jag ingen större mening med att varken läsa eller svara på dina inlägg.

haha, nu kom stavningen upp. Klassiker.
Om jag förbättrar min stavning, kan du tänka logisk då?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM