Oculus svarar angående datainsamling

Permalänk
Medlem

@PV52:
Hänvisar dig till det här inlägget som du svarade på och ville ha svar på från officiella källor
#16092837

Läs om det några gånger så kanske du förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

När det kommer till att man ska ha integritet är jag helt med dig, företag har egentligen ingenting med mitt liv att göra (det samma gäller myndigheter).

Det jag menar här i tråden är bara att det är ett sådant hyckleri, man står och säger att "enligt oculus avtal så bla bla bla, så jag väljer HTC vive för dom är minsann goda och inte alls giriga företagare".

Steams användare avtal är rätt likt oculus användarvtal, vilket får mig att tro att HTC vives avtal även det är snarlikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PV52:

Där har vi svaret, sånt kan bli farligt, och har väll redan börjat bli...

VALVe är ju inte oskyldiga till att kränkt integritet förr heller, senast var inte så länge sen, när cache felet uppstod och dom visade folks hemadress, namn, kortnummer,mm...
Skickades från m.sweclockers.com

Fast här skall vi separera. Cache problemet även om det bröt integritet så skall man ta skillnad mellan att samla information bygga tjänster på det och sälja vidare till 3epart och samla information som krävs vid köp. Jag har mycket större förtroende för Steam/Valve än vad jag har för Facebook.

Att de tar tar en licens eller dylikt vid uppladdning det förstår jag, har inget problem med det. Problemet jag har är deras riktning för skicka data till facebook och sedan kunna sälja vidare eller rikta annonser för det. Samt att man inte kan använda enheten utan att den skall samla information.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@PV52:
Hänvisar dig till det här inlägget som du svarade på och ville ha svar på från officiella källor
#16092837

Läs om det några gånger så kanske du förstår?

Sant, i en sån situation skulle dom eventuellt veta vad för porr du gillar, vilket kan bli ett problem. Där har vi ju ett faktiskt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast här skall vi separera. Cache problemet även om det bröt integritet så skall man ta skillnad mellan att samla information bygga tjänster på det och sälja vidare till 3epart och samla information som krävs vid köp. Jag har mycket större förtroende för Steam/Valve än vad jag har för Facebook.

Att de tar tar en licens eller dylikt vid uppladdning det förstår jag, har inget problem med det. Problemet jag har är deras riktning för skicka data till facebook och sedan kunna sälja vidare eller rikta annonser för det. Samt att man inte kan använda enheten utan att den skall samla information.

Fast nu är det väll HTC som informationen är tänkt ska gå till?
Steam loggar information om användares system och speldator, det är ju tänkt att oculus ska göra nått liknande, ser inte hur den ena är värre än den andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@PV52:
Låter som att du är en "Jag har ingenting att gömma!" person som gladeligen gör hela ditt liv, inklusive privatliv till en öppen bok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@PV52:
Låter som att du är en "Jag har ingenting att gömma!" person som gladeligen gör hela ditt liv, inklusive privatliv till en öppen bok?

Nej, absolut inte. Men jag ser heller ingen anledning till att beskylla oculus för något som inte står i avtalet? Fast det som jag tycker är värre är att påstå att valve/HTC är helt för sina konsumenter och inte kan göra fel medan oculus är jävulens egenföretag.

Om vi ska prata åsikter så tycker jag integritet är väldigt viktigt, men att skita i integritet för att sen gå bananas nu känns bara fel, integritetskränkande finns överallt i vårt moderna samhället både från företag och myndigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Tycker det är så underbart att folk klickar Accept på EULAs till höger och vänster och sen när nån bloggare/journalist gräver fram detaljerna i avtalet så equippar alla sin foliehatt och säger "jaha, var det DET jag gick med på? Det skulle jag aldrig göra medvetet".

Men vem orkar sätta sig in i ett EULA varje gång man köper en produkt? Förr brukade det stå uppenbara saker som vad man inte borde göra med produkten, som: "Slicka inte på sticksågen under användning", eller: "Mjukvaran får ej användas för industrispionage". Idag så måste man till att börja med ha de språkliga kunskaperna, för att inte nämna tålamodet, att plöja igenom hundratals sidor juridik för att hitta just den/de raden/raderna där det i förbifarten nämns att: "Jo, förresten, vi äger din personliga information, dina bilder, ditt liv och eventuell själ".

Det är ju ingen som VILL dela med sig av sina personliga uppgifter till företag i reklam eller kartläggningssyfte. Det är något som företagen vill åt dig då de tydligen ligger inkomster i miljardklassen runt dessa. Jag kan förstå att det är ett sätt att få produkter/tjänster gratis, som Aftonbladet.se eller Facebook i utbyte mot sin personliga information. Men när jag betalar för en produkt som ett operativsystem eller VR-utrustning så är det ett rätt kasst utbyte, eller hur?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Fast nu är det väll HTC som informationen är tänkt ska gå till?
Steam loggar information om användares system och speldator, det är ju tänkt att oculus ska göra nått liknande, ser inte hur den ena är värre än den andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Steam kan du stänga av och då slutar loggningen samt att de är ett privat företag med fokus på spel och där är deras marknad.

Facebook och nu Oculus har sin marknad på användarinformation och att sälja denna till annonsörer. Samt att Oculusen nu inte fungerar utan att köra deras mjukvara. Samt att vi har ju utalandet att de ännu inte gör det men har det i åtanke vilket jag sade att det är som en checklista att inte köpa en Oculus.

Steam frågar dig om du vill skicka datorinformation "survey" till Steam, tror du Oculus med Facebook kommer göra det?

Som sagt jag anser att Facebook är från start shady business. Att de från start använder deras servrar och har i åtanke att använda data för annonser mm hjälper inte Oculus.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

@PV52: Steam kan du stänga av och då slutar loggningen samt att de är ett privat företag med fokus på spel och där är deras marknad.

Facebook och nu Oculus har sin marknad på användarinformation och att sälja denna till annonsörer. Samt att Oculusen nu inte fungerar utan att köra deras mjukvara. Samt att vi har ju utalandet att de ännu inte gör det men har det i åtanke vilket jag sade att det är som en checklista att inte köpa en Oculus.

Steam frågar dig om du vill skicka datorinformation "survey" till Steam, tror du Oculus med Facebook kommer göra det?

Sant, det finns en risk för sådant. Har dock inte läst att Facebook tar emot all information? Är du säker på att steam inte loggar vad du gör i offline läge? Oculus rift ska väll fungera offline och ifrån deras plattform, men man kommer ju inte kunna köra deras program för rift utan deras plattform. Eller har dom ändrat den biten?

Om dom kommer fråga om insamlade av information återstår att se.

Enligt mig är steam lika shady som Facebook, men det är ju som sagt åsikter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Men vem orkar sätta sig in i ett EULA varje gång man köper en produkt? Förr brukade det stå uppenbara saker som vad man inte borde göra med produkten, som: "Slicka inte på sticksågen under användning", eller: "Mjukvaran får ej användas för industrispionage". Idag så måste man till att börja med ha de språkliga kunskaperna, för att inte nämna tålamodet, att plöja igenom hundratals sidor juridik för att hitta just den/de raden/raderna där det i förbifarten nämns att: "Jo, förresten, vi äger din personliga information, dina bilder, ditt liv och eventuell själ".

Det är ju ingen som VILL dela med sig av sina personliga uppgifter till företag i reklam eller kartläggningssyfte. Det är något som företagen vill åt dig då de tydligen ligger inkomster i miljardklassen runt dessa. Jag kan förstå att det är ett sätt att få produkter/tjänster gratis, som Aftonbladet.se eller Facebook i utbyte mot sin personliga information. Men när jag betalar för en produkt som ett operativsystem eller VR-utrustning så är det ett rätt kasst utbyte, eller hur?

Jag håller helt med dig, det är skittrist att det ska vara på det viset och jag blir själv lika trött varje gång såna här saker dyker upp. Jag säger bara att juridiskt sett så sitter Oculus i en "take it or leave it position" - antingen går man med på deras tveksamma EULA eller så köper man inte produkten. Återigen, skittrist.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vem tusan orkar läsa 5-10st A4-sidor för varje sak man registrerar sig till?

Alla som är livrädda för de hemskheter som registreringarna innebär borde kanske det?

En annan lösning är att inte registrera sig till saker hela tiden, då blir det inte så mkt att läsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PV52:

Då dom nämner vid användandet av deras "services" så i sammanhang så betyder det cache från deras tjänster, alltså inte webbläsare, lokala bildmaterial, mm.

Allt du gör via/genom deras program, moln, klient eller med din oculus loggar dom, även all data som dessa genererar loggar dom.

Står ingenstans att dom kan påverka/logga/läsa/spara någonting som inte har med deras produkt/tjänst att göra

Så det är nog du som får läsa igen

Skickades från m.sweclockers.com

Även den här informationen finns faktiskt delvis dokumenterad i avtalet. Vanligtvis går man inte in på specifik loggningsfunktionalitet i avtal så exakt vad som loggas kommer man inte kunna hitta i avtal men de ger sig själva rättigheter att både leta och logga allt de vill i ens dator.

Under privacy policy:
https://www.oculus.com/en-us/legal/privacy-policy/

• Information about your interactions with our Services, like information about the games, content, apps or other experiences you interact with, and information collected in or through cookies, local storage, pixels, and similar technologies (additional information about these technologies is available at https://www.oculus.com/en-us/cookies-pixels-and-other-technol...;

Understruken rad kan tolkas på olika sätt. Antingen är den delen också relaterad till deras services likt tidigare delar i samma mening eller så menar de att de även hämtar in annan typ av data. Oklart och möjligt spelutrymme. Men det spelar mindre roll. Man kan följa deras närmre förklaring i följande länk:
https://www.oculus.com/en-us/legal/cookies-pixels-and-other-t...

Här skriver de att de kan använda verktyg de önskar för framtiden för att utföra ett gäng grejer som att skydda mot bedrägerier vilket kan innebära rätt omfattande loggning. Vad de faktiskt är intresserade av att plocka in för data går de inte in på närmre. I nuläget deklarerar de bara någon form av web beacon (pixels) för loggning av hur hemsidor används. Jag skulle gissa på att det bara rör sig om standardgrejer för deras tjänster, men dörren ser ut att stå öppan för allehanda loggning. Inte minst eftersom de i följande paragraf ger sig rätten att använda olika loggningsverktyg för följande: "• to deliver, understand and improve our marketing efforts."

Så de är inte begränsade att söka igenom datorn av avtalet vad jag kan se.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Även den här informationen finns faktiskt delvis dokumenterad i avtalet. Vanligtvis går man inte in på specifik loggningsfunktionalitet i avtal så exakt vad som loggas kommer man inte kunna hitta i avtal men de ger sig själva rättigheter att både leta och logga allt de vill i ens dator.

Under privacy policy:
https://www.oculus.com/en-us/legal/privacy-policy/

• Information about your interactions with our Services, like information about the games, content, apps or other experiences you interact with, and information collected in or through cookies, local storage, pixels, and similar technologies (additional information about these technologies is available at https://www.oculus.com/en-us/cookies-pixels-and-other-technol...;

Understruken rad kan tolkas på olika sätt. Antingen är den delen också relaterad till deras services likt tidigare delar i samma mening eller så menar de att de även hämtar in annan typ av data. Oklart och möjligt spelutrymme. Men det spelar mindre roll. Man kan följa deras närmre förklaring i följande länk:
https://www.oculus.com/en-us/legal/cookies-pixels-and-other-t...

Här skriver de att de kan använda verktyg de önskar för framtiden för att utföra ett gäng grejer som att skydda mot bedrägerier vilket kan innebära rätt omfattande loggning. Vad de faktiskt är intresserade av att plocka in för data går de inte in på närmre. I nuläget deklarerar de bara någon form av web beacon (pixels) för loggning av hur hemsidor används. Jag skulle gissa på att det bara rör sig om standardgrejer för deras tjänster, men dörren ser ut att stå öppan för allehanda loggning. Inte minst eftersom de i följande paragraf ger sig rätten att använda olika loggningsverktyg för följande: "• to deliver, understand and improve our marketing efforts."

Så de är inte begränsade att söka igenom datorn av avtalet vad jag kan se.

Hm, sant sant, det beror ju på hur man tolkar det som skrivit, för mig ser det ut dom om det endast gäller cache ifrån deras program, men går kanske och tolka annorlunda med.
Man kan ju nästan tro att det är såna där byråkrater som skrivit det

Men som vanligt med sådana här saker så gäller det väll att inte ens fundera på att köpa produkten om man har integritet som en av de allra viktigaste hörnstenarna i sitt digitala liv.

Vi som har "skrivit under" får väll helt enkelt hålla ögonen öppna, även om man inte kan göra nått om dom får enligt avtal.

Skulle vara intressant om någon skulle läsa avtalet för Vive också, tänkte för att se vilken VR lösning som ger bäst integritet

Lär ju kunna gå att stoppa eventuella sökningar av datorn på något sätt, om inte som ett val i programet/plattformen så lär det finnas andra lösningar, även om det kan kännas mörkt att behöva göra på det viset för att stoppa sådant.

Men frågan är ju om dom vågar stretcha på gränserna av avtalet såpass mycket då det kan bli en fel "backfire" om dom inte är försiktiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Alla som är livrädda för de hemskheter som registreringarna innebär borde kanske det?

En annan lösning är att inte registrera sig till saker hela tiden, då blir det inte så mkt att läsa.

Du menar, inte köpa saker hela tiden? Idag kan du ju inte köpa någonting som inte är en fysisk produkt, med undantag för konsoler, utan att acceptera ett EULA. Ta mig fan allt online vill ju lägga beslag på din integritet. Förut tyckte man det var fult att du hade ett ibockat alternativ under ett spel/programs installationsprocess, med texten"(Rekommenderas)" där du angav att du gärna ville dela med dig av dina personliga uppgifter och användarvanor. Idag tvingas det på en konstant, utan att du kan se i vilken omfattning en en gång.

Att folk helt naivt accepterar detta utan att ifrågasätta är lika sorgligt som skrämmande.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det borde finnas lagstifting på att alla mjuk - och hårdvaruprodukter som du köper skall inkludera opt-out när det gäller informationsutbyte/loggning/övervakning. Man skulle tro att våra politiker eller EU skulle ta tag i detta, men det kommer väl för nära deras egen övervakning av befolkningen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Instämmer helt, gillar du att få ont i rumpan så är oculus något för dig, för oss andra så blir det till att undvika.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det borde finnas lagstifting på att alla mjuk - och hårdvaruprodukter som du köper skall inkludera opt-out när det gäller informationsutbyte/loggning/övervakning. Man skulle tro att våra politiker eller EU skulle ta tag i detta, men det kommer väl för nära deras egen övervakning av befolkningen.

Problemet är att folk väljer antingen invandringsfientliga partier som i nuläget eller vanliga falska partier som slutar med större övervakning när minsta terroristattack eller Piratebay fall sker eller där lobbyorganisationer sitter och trycker för mer copyright likt frihandelsavtalet. Blir intressant nu i Island med PP som största parti hur de lär påverka landet då man sätt att PP inte behöver många stolar för att få någolunda förändringar i politiken som värnar oss. Men behövs en del PP i EU för att börja röra åt rätt håll när det kommer med integritet för i nuläget så är det verkligen människor som fortfarande tror att Internet är explorer ikonen på skrivbordet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det är ju det. Facebook är inget spelföretag så det har kännts suspekt hela tiden att de gick in och pumpade in pengar i ett crowdfundat projekt. Genomskinligt och uppenbart, tycker jag.

Vem vet, kanske man i framtiden kan VR-umgås med sina Facebook vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Alla som är livrädda för de hemskheter som registreringarna innebär borde kanske det?

En annan lösning är att inte registrera sig till saker hela tiden, då blir det inte så mkt att läsa.

Hur ska man då vara bland de coola kidsen?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Riktad reklam är enligt mig ett mindre problem med insamlandet. Jag är mer orolig för andra saker de kan göra med den. Facebook har tex gjort lite experiment hur man kan påverka användares humör med att servera dem en viss sorts innehåll. Från det är steget till att försöka påverka åsikter på ett väldigt kraftfullt sätt! Redan idag tror jag att personligt skräddarsytt innehåll kan vara en faktor i att politisk debatt blir mer polariserad och hetsig på grund av den "echo chamber" du hamnar i. Är det en allt för avlägsen risk att dem med riktat innehåll försöker att använda "nudgeing" för att påverka folk att tex rösta på ett viast parti? Visst, vi pratar hjärntvätt över en dag, men tid och tålamod kan göra mycket.

Sen kommer vi till problem om att data är permanent lagrad och att det som anses oskyldigt idag kan vara skadande för dig om 20-30 år, och vem vet vad som hänt inom politik då?

På det så har vi risk för läckor och abuse av personal. För gratis tjänster har jag en viss förståelse för det, men för en produkt du betalat för? Inte ok.

Och innan anklagelser om att alla gör så:

1 Vad alla andra gör är irrelevant, jag vill fortfarande se ändring
2. Jag personligen anstränger mig hårt för att undvika lagring av min data

All form av kommunikation är påverkande eller åtminstone försök till påverkan, det du skriver här är ett försök till att påverka mig till att gå emot datainsamling av individer. Jag kan förstå att experimenten kring hur innehåll påverkar människors humör är oroväckande ur ett perspektiv, men personligen skulle jag säga att det är ganska logiskt att bekräfta en rätt logisk teori? Att söta katter gör folk glada och nyheter om massmord har motsatt effekt är väl inget paradigmskifte direkt.

På tal om "nudging" och påverkan på åsikter, tänker du att ex. facebook ska påverka dig för sin vinning eller ska politiska partier/regeringar utnyttja facebook för att påverka dig? Jag skulle säga att det är marknadsföring oavsett och att man med sunt förnuft och lite källkritik kan förstå vad som är sanningar och vad som är propaganda. Det är klart, är man en person som inte kan motstå lusten att köpa en chokladkaka när den ligger där vid kassan kommer man kanske byta politiska åsikter, men förhoppningsvis har man åtminstone förnuftet att kunna veta varför man röstar som man röstar.

Marknadsföring har alltid byggt på demografi, skillnaden idag är att det är på individnivå. Visst kan man önska att marknadsföring ska försvinna, men då tar vi bort en ganska stor byggsten i det marknadssamhälle vi lever i.

Att den information facebook/google etc. vet om mig skulle vara skadligt om 30 år har jag väldigt svårt att se, och även om det skulle kunna "skada" mig ser jag ingen anledning till varför de skulle vilja. Jag tror att politiken och samhället kommer bli mer och mer storebror, och så länge jag har mitt vita mjöl i min påse är jag lugn med det. Samma sak gäller läckor och abuse.

Så länge det är offentligt(godkänt genom avtal osv.) att företaget samlar in min data är jag helt okej med att de använder det dels för att förbättra varan/tjänsten och/eller ge mig information/reklam som är vettig för mig. Detta kan bero på att jag är fascinerad av marknadsföring och har vett nog att kunna kritiskt granska saker jag utsätts för.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

En intressant fråga hade varit om oculus "10st A4-sidor" håller i svensk rätt.

Självklart har man ett juridiskt ansvar att läsa och leva upp till/acceptera ingångna avtal. Däremot är det emot lagen i sverige att ha ett oskäligt långt och invecklat avtal, de ska vara skrivna på ett enkelt språk och summerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcee1993:

All form av kommunikation är påverkande eller åtminstone försök till påverkan, det du skriver här är ett försök till att påverka mig till att gå emot datainsamling av individer. Jag kan förstå att experimenten kring hur innehåll påverkar människors humör är oroväckande ur ett perspektiv, men personligen skulle jag säga att det är ganska logiskt att bekräfta en rätt logisk teori? Att söta katter gör folk glada och nyheter om massmord har motsatt effekt är väl inget paradigmskifte direkt.

På tal om "nudging" och påverkan på åsikter, tänker du att ex. facebook ska påverka dig för sin vinning eller ska politiska partier/regeringar utnyttja facebook för att påverka dig? Jag skulle säga att det är marknadsföring oavsett och att man med sunt förnuft och lite källkritik kan förstå vad som är sanningar och vad som är propaganda. Det är klart, är man en person som inte kan motstå lusten att köpa en chokladkaka när den ligger där vid kassan kommer man kanske byta politiska åsikter, men förhoppningsvis har man åtminstone förnuftet att kunna veta varför man röstar som man röstar.

Marknadsföring har alltid byggt på demografi, skillnaden idag är att det är på individnivå. Visst kan man önska att marknadsföring ska försvinna, men då tar vi bort en ganska stor byggsten i det marknadssamhälle vi lever i.

Att den information facebook/google etc. vet om mig skulle vara skadligt om 30 år har jag väldigt svårt att se, och även om det skulle kunna "skada" mig ser jag ingen anledning till varför de skulle vilja. Jag tror att politiken och samhället kommer bli mer och mer storebror, och så länge jag har mitt vita mjöl i min påse är jag lugn med det. Samma sak gäller läckor och abuse.

Så länge det är offentligt(godkänt genom avtal osv.) att företaget samlar in min data är jag helt okej med att de använder det dels för att förbättra varan/tjänsten och/eller ge mig information/reklam som är vettig för mig. Detta kan bero på att jag är fascinerad av marknadsföring och har vett nog att kunna kritiskt granska saker jag utsätts för.

Absolut, det har du helt rätt i. Tyvärr är det få som kan nå 1.6 miljarder människor med extremt målinriktat information. Företag lägger redan enorma summor på lobbying, varför inte ta hela steget och övertyga väljarna? Paranoia, ja kanske, men vem vet vad som händer i framtiden?

Problemet med data är att när du lämnat ut den äger du den inte längre, den är utom din kontroll och med dagens priser på lagring/datakraft kommer den med största sannolikhet överleva dig. Facebook kanske aldrig vill skada dig, men det politiska läget kan svänga fort, facebook kan bli köpta, de kan sälja data till någon som inte borde fått den eller bli tvungna att lämna ut den.

På 1930 talet i USA var det mycket folk med vänstersympatier som protesterade mot nazityskland, något som då, och nu, var en helt OK sak att göra. Ingen hade påstått att dem inte hade vitt mjöl då. 20 år senare var det många som hamnade i stora problem för att dem fanns med på kort med "kommunister" och självklart måste vara kommunister (och därmed satan) själva. Att vara misstänkt kommunist på 50-talet var INTE roligt. Ja det är länge sedan, men titta bara på vad som händer i Europa idag, Polen eller Frankrike tex. Data i plaintext = data som kan delas.

Risken kanske inte är så stor, men fördelen för mig att göra permanenta uppoffringar idag är alldeles för liten!

Lite intressant för den som orkar, lång video: Privacy is dead - Now they are taking annonymity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Tycker det är så underbart att folk klickar Accept på EULAs till höger och vänster och sen när nån bloggare/journalist gräver fram detaljerna i avtalet så equippar alla sin foliehatt och säger "jaha, var det DET jag gick med på? Det skulle jag aldrig göra medvetet".

Vet inte hur det är med andra men jag är en person som faktiskt har tryckt på "decline" knappar många gånger just på EULA och TOS när jag inte varit nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Vet inte hur det är med andra men jag är en person som faktiskt har tryckt på "decline" knappar många gånger just på EULA och TOS när jag inte varit nöjd.

Hats off to you sir! o7

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Absolut, det har du helt rätt i. Tyvärr är det få som kan nå 1.6 miljarder människor med extremt målinriktat information. Företag lägger redan enorma summor på lobbying, varför inte ta hela steget och övertyga väljarna? Paranoia, ja kanske, men vem vet vad som händer i framtiden?

Problemet med data är att när du lämnat ut den äger du den inte längre, den är utom din kontroll och med dagens priser på lagring/datakraft kommer den med största sannolikhet överleva dig. Facebook kanske aldrig vill skada dig, men det politiska läget kan svänga fort, facebook kan bli köpta, de kan sälja data till någon som inte borde fått den eller bli tvungna att lämna ut den.

På 1930 talet i USA var det mycket folk med vänstersympatier som protesterade mot nazityskland, något som då, och nu, var en helt OK sak att göra. Ingen hade påstått att dem inte hade vitt mjöl då. 20 år senare var det många som hamnade i stora problem för att dem fanns med på kort med "kommunister" och självklart måste vara kommunister (och därmed satan) själva. Att vara misstänkt kommunist på 50-talet var INTE roligt. Ja det är länge sedan, men titta bara på vad som händer i Europa idag, Polen eller Frankrike tex. Data i plaintext = data som kan delas.

Risken kanske inte är så stor, men fördelen för mig att göra permanenta uppoffringar idag är alldeles för liten!

Lite intressant för den som orkar, lång video: Privacy is dead - Now they are taking annonymity

Kommunistjakten på 50 talet var ett spel för galleriet. Man jagade bara folk långt ner i samhället (skådisar osv) men så fort man började syna folk högre upp så lades häxjakten snabbt ner.
Titta på USA, vi har Bernie Sanders som kallar sig själv socialist. Den moderna socialismen kommer i från väst. Trotsky utbildades i USA samt Wall Street finansierade Soviet.
Karl Marx höll till i England (där han är begravd).

Enda anledningen till att man slogs mot Soviet var att man tyckte att Ryssar inte kunde göra det ordentligt och man ville inte bli styrda i från Moskva. I väst har man istället valt den Fabianska vägen till socialism (sakta men säkert) istället för revolution. Dock är det inte omöjligt att vi snart kommer se en revolution (alla revolutioner är styrda utifrån).

Den Internationella Socialismen är mer levande idag än den någonsin har varit. Vi går just nu bara genom en fascistiskt fas där det är ett race till toppen. När detta race är över så blir det ett nytt Soviet som täcker hela världen.

Terrorism generar idag en världstäckande militär- och polisstyrka. Varje gång terrorister slår till så säger politikerna att vi ska inte ändra något på samhället, förutom att vi måste "samarbeta" mer med andra länders polis och militär. Lägg märke till detta nästa gång terrorister slår till. Det är alltid samma retorik.

Panama Papper kommer resultera i en central skattemyndighet för hela världen. Euron är ytterliggare ett bevis på att de måste få till en central skattemyndighet.

Resultatet är Internationell Socialism. Vilka som kommer sitta i det inre partiet är samma som de som styr idag.

Vissa läser detta och tycker det låter fantastiskt. Men tänk på att om du råkar bli dömd för fängelse i framtiden så kanske du får avtjäna straffet i nått "trevligt" fängelse i Egypten. Efter det så kanske du inte tycker internationalism är så himla bra idé längre.

Permalänk
Medlem

Ahh okej blir ingen Oculus inköp för mej

å tal om terrorister

Den största terroristen är USA.

Nazisterna kalla alla som bekämpa dom terrorister ( ta läs en bok )

Lär ni er inte källkritik längre i skolan ?!?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av crydaz:

Lär ni er inte källkritik längre i skolan ?!?

Nope, många lärare bryr sig inte om det då det är "jobbigt" och dom vet inte hur som ska motivera folk till att förstå vikten av källkritik, tyvärr :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det är ju det. Facebook är inget spelföretag så det har kännts suspekt hela tiden att de gick in och pumpade in pengar i ett crowdfundat projekt. Genomskinligt och uppenbart, tycker jag.

Nu ska vi ju inte överdriva och se Oculus som något litet garageprojekt som crowdfundades och som facebook sen köpte upp. De hade redan riktiga investerare innan facebook, och hade det inte varit facebook så hade de behövt en annan stor investerare. Crowdfunding gav dem en bra boost, speciellt markandsföringsmässigt. Men det hade aldrig räckt hela vägen med endast pengar från crowdfunding.

Facebook var ju rätt tydliga direkt när de köpte Oculus att det finns mängder med grejer som VR kan göra som inte är spel, och som de har planer på att fixa. Något jag tycker är intressant. Det finns så mycket mer än bara spel för VR, så det skulle vara tråkigt om skaparna av VR bara snöade in sig på det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Inte många, men det spelar ingen roll - när du klickar på Accept så godkänner du allt som sägs på dessa 5-10 A4-sidor oavsett. Jag håller helt med dig, men ur ett juridiskt perspektiv så har slutanvändarna inte mycket att komma med här förutom att rösta med sina plånböcker.

Nja, nu finns det ju som tack är skyddslagstiftning för konsumenter som inte går att förhandla bort på vår sida pölen.

Edit: men när jag läser inlägget igen ser jag att du kanske menar informatuonsutlämnandet och inte generellt.

Permalänk
Medlem

We don’t have advertising yet and Facebook is not using Oculus data for advertising – though these are things we may consider in the future.

Var väl det jag fastnade vid mest. Visst att det är mer intressant att få personifierad reklam, och för att nå dit så får man snällt släppa till lite och så som det ser ut nu så kan man nog inte göra något utan att det läcker ut information om vad du gillar och inte. Jag är fortfarande osäker på hur jag ser till att alla företag vill ha rätten till att kolla vad jag eller andra gör på nätet eller afk, foliehatten kommer på och man funderar, "vad fan vill du veta vad jag spelar om dagarna för?"

Visa signatur

Stationär; |Chassi: Fratal Design Define 7 (Ljudisolerad & Gunmetal) | MB: ASUS Prime X670-P WIFI | CPU: RyZen 9 7900X | RAM: 64GB DDR5 Kingston Fury (5600hz) | GPU: RX6700 XT | Lagring: 2x2TB M.2 NVMe, 1TB M.2 & 12TB HDD | Display: Phillips 24" HD (Pivot) & Samsung 27" UHD (165hz) | OS: unRaid 6.12.4 | Virtuell Maskin: Programmering (Win10Pro) Spel (Win11Pro), Allmänt Bruk (Fedora 39, ArcoLinux, Ubuntu 23.10) |