Köpte en minikyl på Ebay men får inte riktigt igång den.

Permalänk

Köpte en minikyl på Ebay men får inte riktigt igång den.

Så jag köpte en Coca-Cola minikyl på Ebay, dock så kom den med ett brittiskt (?) uttag, den har 3 piggar ist för våra 2. Okej tänkte jag, jag får väl köpa en omvandlar bara så bör det fungera, jag får ju i uttaget i vägen och allt passar men kylen startar inte ordentligt, den blinkar bara men blir varken varm eller kall.

På lådan står det att den drivs av DC 12V eller AC 220V, och jag köpte den här omvandlaren kan det vara så att dom inte går ihop att kylen får för mycket eller för lite ström ?

Permalänk
Skrivet av JunkyVirus:

Så jag köpte en Coca-Cola minikyl på Ebay, dock så kom den med ett brittiskt (?) uttag, den har 3 piggar ist för våra 2. Okej tänkte jag, jag får väl köpa en omvandlar bara så bör det fungera, jag får ju i uttaget i vägen och allt passar men kylen startar inte ordentligt, den blinkar bara men blir varken varm eller kall.

På lådan står det att den drivs av DC 12V eller AC 220V, och jag köpte den här omvandlaren kan det vara så att dom inte går ihop att kylen får för mycket eller för lite ström ?

Om det är tre piggar på den så borde den vara jordad.

Har du ingen elektrikerpolare som kan klippa den befintliga stickkontakten och montera dit en svensk? (Detta är inget man ska göra själv)

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Så jag köpte en Coca-Cola minikyl på Ebay, dock så kom den med ett brittiskt (?) uttag, den har 3 piggar ist för våra 2. Okej tänkte jag, jag får väl köpa en omvandlar bara så bör det fungera, jag får ju i uttaget i vägen och allt passar men kylen startar inte ordentligt, den blinkar bara men blir varken varm eller kall.

På lådan står det att den drivs av DC 12V eller AC 220V, och jag köpte den här omvandlaren kan det vara så att dom inte går ihop att kylen får för mycket eller för lite ström ?

I england används 110V så vitt jag vet. Är du säker på att den kan drivas med 220V? Dessutom är din adapter ojordad vilket gör kylen farlig att använda ifall ett elfel skulle uppstå.

Felaktig information /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

I england används 110V så vitt jag vet. Är du säker på att den kan drivas med 220V? Dessutom är din adapter ojordad vilket gör kylen farlig att använda ifall ett elfel skulle uppstå.

England har exakt samma nät som oss fast med andra kontakter. 220-240v, 50hz

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Om det är tre piggar på den så borde den vara jordad.

Har du ingen elektrikerpolare som kan klippa den befintliga stickkontakten och montera dit en svensk? (Detta är inget man ska göra själv)

Inte vad jag vet, men jag får höra mig om

Permalänk
Skrivet av Gräs-Mannen:

I england används 110V så vitt jag vet. Är du säker på att den kan drivas med 220V? Dessutom är din adapter ojordad vilket gör kylen farlig att använda ifall ett elfel skulle uppstå.

På lådan står det "Powered by DC 12V or 220V, jag vet inte själv vad det betyder, men på eluttaget man ska sätta in i väggen så står det 13AMP 250V och på min omvandlare står det 250V. Jag fick med en sladd så man ska kunna ha den i bilen också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

På lådan står det "Powered by DC 12V or 220V, jag vet inte själv vad det betyder, men på eluttaget man ska sätta in i väggen så står det 13AMP 250V och på min omvandlare står det 250V. Jag fick med en sladd så man ska kunna ha den i bilen också.

Det står nog 1,3 A för 13 A är orimligt mycket, kan du mäta spänningen från nätdelen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det står nog 1,3 A för 13 A är orimligt mycket, kan du mäta spänningen från nätdelen ?

Det ser ut som att det står 13, http://imgur.com/UYho9uq. Nej jag har tyvärr inget sätt att mäta det på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Det ser ut som att det står 13, http://imgur.com/UYho9uq. Nej jag har tyvärr inget sätt att mäta det på.

Ok, det där betyder att kontakten tål 13A och det är rätt, det är inte vad nätdelen ger eller kylen kräver.
Du har inte en 12V lampa att kolla med ? Kan du prova om kylen fungerar med "bilnätdelen" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok, det där betyder att kontakten tål 13A och det är rätt, det är inte vad nätdelen ger eller kylen kräver.
Du har inte en 12V lampa att kolla med ? Kan du prova om kylen fungerar med "bilnätdelen" ?

Förlåt men jag kan inget om det här alls, hur kollar jag med en lampa ? Jag har en typ skrivbordslampa bredvid mig, vet inte vad det är för V på den, det står 40W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JunkyVirus:

Förlåt men jag kan inget om det här alls, hur kollar jag med en lampa ? Jag har en typ skrivbordslampa bredvid mig, vet inte vad det är för V på den, det står 40W

Det är fel typ av lampa, jag tänkte på en liten lampa från en bil men låt bli om du inte vet hur du ska kolla, fråga hellre någon som har en multimeter och vet hur man ska mäta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är fel typ av lampa, jag tänkte på en liten lampa från en bil men låt bli om du inte vet hur du ska kolla, fråga hellre någon som har en multimeter och vet hur man ska mäta.

Ahha, nej jag har ingen bil och tänker verkligen inte börja pilla med el Men tack för hjälpen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

I england används 110V så vitt jag vet. Är du säker på att den kan drivas med 220V? Dessutom är din adapter ojordad vilket gör kylen farlig att använda ifall ett elfel skulle uppstå.

Ta gärna bort ditt inlägg då det är helt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Det ser ut som att det står 13, http://imgur.com/UYho9uq. Nej jag har tyvärr inget sätt att mäta det på.

13A står för att kontakten har en inbyggd säkring på 13A. Engelska stickkontakter har inbyggd säkring.

Du fick inte med någon manual?
Antar att det finns en switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Om det är tre piggar på den så borde den vara jordad.

Har du ingen elektrikerpolare som kan klippa den befintliga stickkontakten och montera dit en svensk? (Detta är inget man ska göra själv)

Den tredje piggen i England flyttar en spärr för att slå på strömmen/tillåter dom andra två att sättas i över huvud taget.
Det är en barn säkerhets grej och den är inte alltid jord tyvärr. kan vara helt i plast ibland eller metall, även fast den inte är jordad.
Dom är dock i metall nio gånger av tio ändå.

För övrigt så om man bortser från att dom är så stora så är nog engelska pluggar förmodligen dom bästa i världen. Enormt väl genomtänkt design för säkerhet.
Men det är en annan fråga ☺️

Ang tråden, du har ingen switch någon stans i eller på kylskåpet där du ställer in 12/220v?
Det brukar vara det ofta på dom när man kan byta mellan de två.
Eftersom skillnaden är AC eller DC ström mellan dom.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Är du säker på att den inte funkar? Det brukar ju vara nåt litet sketet peltierelement i dem, så det tar väl en jäkla tid att ens kyla några burkar cola.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är du säker på att den inte funkar? Det brukar ju vara nåt litet sketet peltierelement i dem, så det tar väl en jäkla tid att ens kyla några burkar cola.

Dom brukar låta en hel del också, så det borde höras
Kan vara en mer avancerad cola kyl också, dom säljs ju i alla möjliga modeller, och tom på Mediamarkt nu för tin.
Dock om den klarar 12v som denna för, så brukar det inte vara allt för komplicerade grejer, men dom låter som sagt en hel del.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Den tredje piggen i England flyttar en spärr för att slå på strömmen/tillåter dom andra två att sättas i över huvud taget.
Det är en barn säkerhets grej och den är inte alltid jord tyvärr. kan vara helt i plast ibland eller metall, även fast den inte är jordad.
Dom är dock i metall nio gånger av tio ändå.

För övrigt så om man bortser från att dom är så stora så är nog engelska pluggar förmodligen dom bästa i världen. Enormt väl genomtänkt design för säkerhet.
Men det är en annan fråga ☺️

Ang tråden, du har ingen switch någon stans i eller på kylskåpet där du ställer in 12/220v?
Det brukar vara det ofta på dom när man kan byta mellan de två.
Eftersom skillnaden är AC eller DC ström mellan dom.

Där.man sätter i sladden i bak så står det 12V så det går inte att ställa om vad jag har sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Där.man sätter i sladden i bak så står det 12V så det går inte att ställa om vad jag har sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då sitter det någon slaggs omvandlare/adapter på sladden i så fall då?
Det är inte en sladd bara rakt in i kylen dvs?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Är du säker på att den inte funkar? Det brukar ju vara nåt litet sketet peltierelement i dem, så det tar väl en jäkla tid att ens kyla några burkar cola.

Ganska ja, jag lät den sitta i under en natt och den blev inte kall, fläkten får inte igång, man ser att fläkten "hoppar till", den rör sig några millimeter fram och tillbaka bara och man hör ett knäppande ljud. Jag hade tänkt ha den vid datorn och fylla den med redan kall cola för sena gaming nätter så jag slipper gå till köket hela tiden Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Men då sitter det någon slaggs omvandlare/adapter på sladden i så fall då?
Det är inte en sladd bara rakt in i kylen dvs?

Ja precis, sladden sitter inte fast i kylen, jag kan byta sladden mot en annan som kom med som man kan He i bilen tex, så alternativet är väl att köpa en ny omvandlare (?) om det går, jag försökte googla runt lite med hittade inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med lite tur så kan du göra såhär, ser ut som pluggen är fastskruvad..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Ja precis, sladden sitter inte fast i kylen, jag kan byta sladden mot en annan som kom med som man kan He i bilen tex, så alternativet är väl att köpa en ny omvandlare (?) om det går, jag försökte googla runt lite med hittade inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men den sladden som följde med, den är inte bara en rak sladd va?
Utan den har en omvandlare/adapter på sig?
Dvs den har en "klump" på sig?

För annars är ju frågan hur den känner av om det är 12v dc som är inkopplat, eller 220 ac.¨

När det är så brukar det nämligen sitta en liten knapp på för att ställa mellan dom två.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av knoxz:

Med lite tur så kan du göra såhär, ser ut som pluggen är fastskruvad..

https://www.youtube.com/watch?v=89hDQqwSI5U

lol, det där måste jag kolla, men frågan är varför det inte fungerar med uttag omvandlare jag köpte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jo, men den sladden som följde med, den är inte bara en rak sladd va?
Utan den har en omvandlare/adapter på sig?
Dvs den har en "klump" på sig?

För annars är ju frågan hur den känner av om det är 12v dc som är inkopplat, eller 220 ac.¨

När det är så brukar det nämligen sitta en liten knapp på för att ställa mellan dom två.

Ja precis, jag kollade precis men det finns ingen knapp på den tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Ja precis, jag kollade precis men det finns ingen knapp på den tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Ta en bild på sladden så vi får se, för du lär (MÅSTE) ha en nätadapter emellan vägg och kylskåp. Kylen går på 12V DC och din nätadapter omvandlar 230V AV till just 12V DC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Ja precis, jag kollade precis men det finns ingen knapp på den tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Hänger fortfarande inte med helt.
Har du en klump på sladden eller inte?
Är det bara en helt rak sladd eller sitter det en större klump vid uttaget eller mitt på den?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

dvs ser den typ ut såhär:

Eller ser den bara ut typ såhär:

Dvs har den en "klump" på sig som första bilden, kan även sitta mitt på sladden.
Eller är det bara en rak sladd som andra bilden?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Hänger fortfarande inte med helt.
Har du en klump på sladden eller inte?
Är det bara en helt rak sladd eller sitter det en större klump vid uttaget eller mitt på den?

Jo det är en klump på sladden, sladden Går från vägguttag till klumpen till den delen man sätter in i kylen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Jo det är en klump på sladden, sladden Går från vägguttag till klumpen till den delen man sätter in i kylen.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra då har vi koll på läget med det i så fall ☺️
Det som vore bra är att prova en annan sladd istället.
Det viktiga är att det är samma kontakt och att den kan ge lika mycket kraft.
Men framförallt att +\- blir rätt på kontakten.
Mycket annat är svårt och göra känns det som. Alternativet är att prova den i en bil istället.
Så länge du kollat att säkringen i pluggen som det är i engelska pluggar, inte är trasig.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die