Permalänk
Medlem

Linux gaming !

Såg ett inlägg i ett annat forum där en snubbe länkade till en liten(stor) "Promo Video" han gjort för linux(distors) som en gaming plattform. Det finns fortfarande än idag många som inte har en susning om hur mycket spel till linux(distors) det faktiskt finns. Huruvida man gillar dessa spel eller inte är en helt annan femma. Alla är vi olika och gillar olika lir. Men att säga att det inte finns spel kompatibla med linuxplattformen är en direkt osanning. Många av spelen är rätt nya och har en ganska imponerande grafik.

Klippet eller filmen kanske jag ska säga är åt helsike på tok för lång...men den visar på hur mycket spel det faktiskt finns. Se hela eller ögna bara igenom...välj själv. Men håll tillgodo !

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det finns spel, men det är sällan särskilt bra upplevelse överlag. Det är min erfarenhet när jag testade förra året när steam var hyffsat stabilt på linux. Spelade t ex dota 2, csgo, cities: skylines, fick inte alls lika bra prestanda som på w10, tyvärr, hade gärna sett att det var en möjlighet att faktiskt köra linux.

Men visst, spelen finns ju nu för tiden och det kommer fler och fler - men det är inte speciellt optimerat är min väldigt subjektiva uppfattning.

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna är däremot fortfarande rätt skitiga för grafikkort.
AMD stödjer open source men horribel 3D prestanda.
Nvidias officiella är helt låst men uppnår acceptabel prestanda. (Fortfarande inte i närheten utav windows.)

Jag hoppas bara att detta ändrar sig iom Vulkan. Har svårt att se att det inte skulle göra det då drivrutinerna lär få mindre inverkan. (Nvidias lär däremot troligen förbli helt låst...)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det finns spel, men det är sällan särskilt bra upplevelse överlag. Det är min erfarenhet när jag testade förra året när steam var hyffsat stabilt på linux. Spelade t ex dota 2, csgo, cities: skylines, fick inte alls lika bra prestanda som på w10, tyvärr, hade gärna sett att det var en möjlighet att faktiskt köra linux.

Men visst, spelen finns ju nu för tiden och det kommer fler och fler - men det är inte speciellt optimerat är min väldigt subjektiva uppfattning.

Skrivet av philipborg:

Drivrutinerna är däremot fortfarande rätt skitiga för grafikkort.
AMD stödjer open source men horribel 3D prestanda.
Nvidias officiella är helt låst men uppnår acceptabel prestanda. (Fortfarande inte i närheten utav windows.)

Jag hoppas bara att detta ändrar sig iom Vulkan. Har svårt att se att det inte skulle göra det då drivrutinerna lär få mindre inverkan. (Nvidias lär däremot troligen förbli helt låst...)

Ni har absolut en poäng båda 2.
Visst finns det en del att önska fortfarande när det gäller spelprestanda på linuxplattformen.
Just det här med drivrutinerna är ju en jävligt tråkig historia och väldigt synd tycker jag.
Men jag håller nog inte helt med om att problemet skulle vara så stort så det skulle vara en anledning att inte spela eller se linux som en oduglig plattform att spela på.
Åtminstone inte av min egen erfarenhet att döma. Maskinerna jag har här hemma är av lite nyare typ med lite bättre presterande hårdvara. Visst är det skillnad med inte så mycket så att det avskräcker. Jag kan med handen på hjärtat säga att för mig är det inte "oceaner" av skillnad i prestanda. Vad det kan bero på vet jag inte...men det är i mitt tycke helt godtagbart. Och jag anser själv att jag är rätt petig.

Spelar följande titlar:
Company of Heroes 2
XCOM 2
Arma 3
CS:GO
Guild Wars 2 (Wine / PlayOnLinux)
Champions of Regnum
War Thunder

Spelar på följande hårdvara:

Custom EK vattenkylning
NZXT H440w
Intel i7 5930K @ 4500mhz
MSI X99A SLI Plus
Corsair LPX 4x4GB DDR4 2800mhz @ 3200mhz
GainWard GTX 970
2x256GB Samsung 850 Pro (Raid)
Corsair AX1200i
Dell U3415w (34" Ultra Wide, 3440x1440px)

Som ni ser...ingen monsterhårdvara och det är helt dugliga och spelbara framrates trotts den höga upplösningen på skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

udet finns ju massor med spel! spelar dota 2, cs:go, civ 5 och lite war thunder ibland. har intelgrafik så kan inte säga så mycket om de andras drivrutiner men intel sköter sig jättebra!
inget på snyggaste men har alltid 60fps i 1080. känns viktigare än finhet.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Ni har absolut en poäng båda 2.
Visst finns det en del att önska fortfarande när det gäller spelprestanda på linuxplattformen.
Just det här med drivrutinerna är ju en jävligt tråkig historia och väldigt synd tycker jag.
Men jag håller nog inte helt med om att problemet skulle vara så stort så det skulle vara en anledning att inte spela eller se linux som en oduglig plattform att spela på.
Åtminstone inte av min egen erfarenhet att döma. Maskinerna jag har här hemma är av lite nyare typ med lite bättre presterande hårdvara. Visst är det skillnad med inte så mycket så att det avskräcker. Jag kan med handen på hjärtat säga att för mig är det inte "oceaner" av skillnad i prestanda. Vad det kan bero på vet jag inte...men det är i mitt tycke helt godtagbart. Och jag anser själv att jag är rätt petig.

Enligt tester så är det "oceaner" i prestanda skillnad. Jag vill verkligen att detta ska ändra sig det är, som du säger, tragiskt. För mig iaf så faller Linux helt bort som spelplattform idag även om det är grymt till en hel del annat.

Här är Nvidias resultat i Linux gentemot Windows:

och sedan kommer AMD och lyckas prestera under Nvidia trots Nvidia presterar riktigt illa:

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som lirar CS:GO på Steam OS, hur fungerar det? jag lirar typ endast CS:GO när jag lirar något och har funderat lite på att testa steam OS, men vill ju inte att man ska få sämre prestanda, eller ja lite sämre kan man ta, men vad snittar nu på i FPS när ni lirar, samt vilka settings för grafiken kör ni då?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

En fråga till er som lirar CS:GO på Steam OS, hur fungerar det? jag lirar typ endast CS:GO när jag lirar något och har funderat lite på att testa steam OS, men vill ju inte att man ska få sämre prestanda, eller ja lite sämre kan man ta, men vad snittar nu på i FPS när ni lirar, samt vilka settings för grafiken kör ni då?

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Tester eller inte så kan jag som jag nämnde tidigare bara svara för mig och min setup.
Dom prestanda skillnaderna ser inte jag....det skiljer JA ! En hel del till och med !
Men inte så mycket som din länkar vill göra gällande ! Och framför allt inte så mycket så jag skulle vilja säga att det är ospelbart !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

En fråga till er som lirar CS:GO på Steam OS, hur fungerar det? jag lirar typ endast CS:GO när jag lirar något och har funderat lite på att testa steam OS, men vill ju inte att man ska få sämre prestanda, eller ja lite sämre kan man ta, men vad snittar nu på i FPS när ni lirar, samt vilka settings för grafiken kör ni då?

Jag kör med hårdvaran som jag speccade ovan med inställningarna på "High" och jag ligger på en bra bit över 100 !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte direkt "wow" titlar på linux än, men det tar sig, dock är prestandan helt jävla usel i dagsläget. Hoppas det ordnar sig framöver så man kan ditcha windows på heltid!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Verkar inte så jätte bra där alltså.

Skrivet av mrazster:

Jag kör med hårdvaran som jag speccade ovan med inställningarna på "High" och jag ligger på en bra bit över 100 !

Hmm. ja jag vill ju inte kliva ner för mkt i FPS i just CS:GO där man ändå märker av just FPSn så pass mkt faktiskt.

då jag med min rig i sign har bättre FPS en det som jag fick visat av @philipborg.

Jag får nog kanske prova på för att faktiskt se hur stor skillnad det blir.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag får nog kanske prova på för att faktiskt se hur stor skillnad det blir.

Just precis exakt det du ska göra.
Testa och skapa dig en egen uppfattning.
Vilken upplösning spelar du i ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Verkar inte så jätte bra där alltså.

Hmm. ja jag vill ju inte kliva ner för mkt i FPS i just CS:GO där man ändå märker av just FPSn så pass mkt faktiskt.

då jag med min rig i sign har bättre FPS en det som jag fick visat av @philipborg.

Jag får nog kanske prova på för att faktiskt se hur stor skillnad det blir.

när jag spelade cs på min stationära på Linux mint så hade jag ungefär samma fps i linux som i windows. låg på 300fps grafikinställningarna kommer jag inte ihåg men jag tror det var högsta för det är jag ställer in allt. Mina specs är
i7-3820
2xNvidia geforce gtx 680
16GB ram

sen hade jag dagar då det kändes som jag satt med 30fps fast fps mätaren sa 299fps.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Just precis exakt det du ska göra.
Testa och skapa dig en egen uppfattning.
Vilken upplösning spelar du i ?

Kör inte jätte högt utan kör på 1920*1200.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Kör inte jätte högt utan kör på 1920*1200.

Då är jag rätt säker på att du är "safe" !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det finns spel, men det är sällan särskilt bra upplevelse överlag. Det är min erfarenhet när jag testade förra året när steam var hyffsat stabilt på linux. Spelade t ex dota 2, csgo, cities: skylines, fick inte alls lika bra prestanda som på w10, tyvärr, hade gärna sett att det var en möjlighet att faktiskt köra linux.

Men visst, spelen finns ju nu för tiden och det kommer fler och fler - men det är inte speciellt optimerat är min väldigt subjektiva uppfattning.

Problemet är att många utvecklare bara gör en snabb port och skiter i det. Dying Light är lite som praktexempel där de bara har 1 utvecklare som sköter grafiken och 1 utvecklare som portade verktygen de använde.

Men sedan har du Valve som brukar fixa sina saker men också ibland ligger buggar som dvalar i månader. Dota 2 är dock deras mest up to date spel när det kommer till Linux och jag har för mig att Linux versionen faktiskt presterar bättre än vad den gör på Windows numera.

Som sagt varierar kraftigt från spel till spel. Viktiga är att man har aktiverat fullscreen rederiction i Linux så fönsterhanteraren inte ritar på spelfönstret och då sänker prestandan. Sedan har man AMD är det nog bra att titta på KDE eller avskalde desktops där man kan enkelt stänga av Desktop Compositing för att möjligtvis spara lite extra FPS.

Skrivet av philipborg:

Drivrutinerna är däremot fortfarande rätt skitiga för grafikkort.
AMD stödjer open source men horribel 3D prestanda.
Nvidias officiella är helt låst men uppnår acceptabel prestanda. (Fortfarande inte i närheten utav windows.)

Jag hoppas bara att detta ändrar sig iom Vulkan. Har svårt att se att det inte skulle göra det då drivrutinerna lär få mindre inverkan. (Nvidias lär däremot troligen förbli helt låst...)

Som ovan, beror på spel vad för prestanda man får. Har spelet fått kärlek från utvecklaren och de vet vad de gör kan man få samma eller bättre prestanda, ta en titt på Arma 3 eller Dota 2.

Skrivet av BM-Mods:

En fråga till er som lirar CS:GO på Steam OS, hur fungerar det? jag lirar typ endast CS:GO när jag lirar något och har funderat lite på att testa steam OS, men vill ju inte att man ska få sämre prestanda, eller ja lite sämre kan man ta, men vad snittar nu på i FPS när ni lirar, samt vilka settings för grafiken kör ni då?

Mycket beror på din hårdvara. Nvidia lär du inte se något större skillnad. AMD är i en fas just nu där mycket händer och där de tidigare inte haft resurser att fixa saker så hit n miss med AMD. Ge dom ett par månader till så lär de har fixat sina drivrutiner (OpenSource) som förnärvarande börjar bli riktigt bra för senaste korten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

En fråga till er som lirar CS:GO på Steam OS, hur fungerar det? jag lirar typ endast CS:GO när jag lirar något och har funderat lite på att testa steam OS, men vill ju inte att man ska få sämre prestanda, eller ja lite sämre kan man ta, men vad snittar nu på i FPS när ni lirar, samt vilka settings för grafiken kör ni då?

Får ca 200 -250 fps beroende på bana, detta i Ubuntu med Nvidia 970 och 4k skärm så det är inte alls illa. Jag ser dock ingen poäng att ha mer än 60 då det är en 60hz skärm men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Enligt tester så är det "oceaner" i prestanda skillnad. Jag vill verkligen att detta ska ändra sig det är, som du säger, tragiskt. För mig iaf så faller Linux helt bort som spelplattform idag även om det är grymt till en hel del annat.

Här är Nvidias resultat i Linux gentemot Windows:
http://i.imgur.com/ACHGEbe.png
och sedan kommer AMD och lyckas prestera under Nvidia trots Nvidia presterar riktigt illa:
http://i.imgur.com/4Nhyk2l.png

Shadow of Mordor är en ökänt dålig port för tillfället. Just på Linux beror så mycket på hur portningen görs. Kikar man på andra tester där en eventuell kvalié på portningen inte spelar roll så ser det lite annorlunda ut.

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/11/steambench-biggest.002-980x735.jpeg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Shadow of Mordor är en ökänt dålig port för tillfället. Just på Linux beror så mycket på hur portningen görs. Kikar man på andra tester där en eventuell kvalié på portningen inte spelar roll så ser det lite annorlunda ut.

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/11/steambench-biggest.002-980x735.jpeghttp://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/11/steambench-biggest.002-980x735.jpeg

Kan hända, tog första mätningen jag hittade. Men geekbench är väl knappast relevant för grafikkorts drivrutiner? Jag har aldrig förespråkat för att Linux har dålig prestanda, jag använder Linux regelbundet pga dess enorma fördelar, men drivrutiner för grafikkort anser jag fortfarande vara skit. En utav dem största bristerna är spel profiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Det finns spel, men det är sällan särskilt bra upplevelse överlag. Det är min erfarenhet när jag testade förra året när steam var hyffsat stabilt på linux. Spelade t ex dota 2, csgo, cities: skylines, fick inte alls lika bra prestanda som på w10, tyvärr, hade gärna sett att det var en möjlighet att faktiskt köra linux.

Men visst, spelen finns ju nu för tiden och det kommer fler och fler - men det är inte speciellt optimerat är min väldigt subjektiva uppfattning.

Håller tyvärr med här. Ogillar Windows av vissa etiska anledningar, och hade föredragit en Linux distribution. Däremot så finns flytet i spelen inte med på Linux, och många drivrutiner dras också med problem vad gäller strömsparlägen - särskilt Nvidia vad jag har hört. . Tyvärr leder Windows vad gäller spelandet.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om man ska jämföra operativsystemen som rena spelplattformar så är det ju ingen match. Windows har alla spel och bättre optimerad mjukvara. Pratar man steamOS så är det en fullständigt uppenbar akilleshäl.

Lämnar man ett renodlat gamer perspektiv däremot så ser det betydlig mer positivt ut. Kanske inte för steam os men för linux distributioner generellt. På bara några år så har linux användare gått från att ha en handfull spel att tillgå till ett riktigt ordentligt utbud av både indie och större titlar. Vill man gå över helt till linux idag så behöver man inte längre sluta spela pc spel. Det är en enorm utveckling på bara några år.

Visst, en gamer som spelar mycket, och kanske viktigast, vill spela dom senaste storspelen eller specifika titlar kommer inte kunna byta ut windows helt. Men folk som spelar mer casual och antagligen redan dualbootar har idag ett hinder mindre för att gå över helt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vulkan ser lovande ut. Synd att dem inte slängde in Dx11 i den jämförelsen också. Ivf ska jag nog tag och lära mig Vulkan i sommar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vulkan ser lovande ut. Synd att dem inte slängde in Dx11 i den jämförelsen också. Ivf ska jag nog tag och lära mig Vulkan i sommar.

De testade faktiskt DX11 också, se hela testet.

Permalänk
Medlem

Ja framtiden ser onekligen ljusare ut för gaming på linuxplattformen.
Jag lägger stort hopp och tro i Vulkan. Återstår att se vad som händer på den fronten. Visst finns det en del att önska i drivrutinsstödet och i koden för spelen för att ge bättre prestanda. Men jag förutspår att allt detta kommer falla på plats med tiden.

Hur som helst är/var syftet med inlägget att försöka påvisa att det faktiskt finns en hel del titlar idag för den som inte kräver dom absolut senaste stortitlarna direkt när dom släpps. Gaming på linuxplattformen är en realitet och blir potentiellt bara bättre och bättre. Man hör och ser ofta kommentarer som hävdar att det inte finns några spel till linux vilket helt enkelt är FEL.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har sen ett par veckor gått över till Arch Linux från Windows 10 på min desktop som jag mest använder till spelande. Etiken och principerna kring Windows vs. Linux blev det som avgjorde, även om saker som design och liknande även ligger till fördel för Linux. Så länge man inte behöver de senaste AAA-titlarna så är Linux riktigt nice! Ett par år äldre AAA-titlar går oftast utmärkt att spela i Wine/Play on Linux. Jag spelar mest Heroes of the Storm (genom Play on Linux) och CS:GO.

Ville bara ge min syn på det hela. Viktigt att komma ihåg är att det enda som krävs för att Linux (for the desktop ) ska växa är att du börjar använda det

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få "Enter the Gungeon" att fungera med Xbox360 dosa (med sladd) via Wine?
Får spelet att fungera utmärkt, men spelet detectar inte min dosa. Dosan fungerar förövrigt utmärkt utanför Wine.

Spelet verkar inte heller spara mina inställningar/savegame heller av någon anledning.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Tony32:

Förlåt att jag inte riktigt svarar på din fråga, men Enter the Gungeon fungerar ju natively i Linux. Varför köra via Wine? :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kan hända, tog första mätningen jag hittade. Men geekbench är väl knappast relevant för grafikkorts drivrutiner? Jag har aldrig förespråkat för att Linux har dålig prestanda, jag använder Linux regelbundet pga dess enorma fördelar, men drivrutiner för grafikkort anser jag fortfarande vara skit. En utav dem största bristerna är spel profiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite passande så trillade det in ett rätt så nytt test på Phoronix häromdagen. http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nv-win10-u...

Du får granska resultatet själv och avgöra hur relevant det är men det verkar inte vara problem med drivrutinerna. Profiler däremot kan vara något som bör åtgärdas om man nyttjar det.