Permalänk
Medlem

Svårstartad dator

Win-7 dator uppgraderad till W-10.
CPU 4790k.
Asus Sabertooth Z97 Mark-1
SSD Samsung 840 pro 250Gb (Tror jag den heter) med OS på.
GPU= MSI GTX-970 4Gb Gameready.
PSU= EVGA-Supernova G2 750
RAM= Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL11 2400MHz VENGEANCE PRO RED

Det började för en dryg månad sedan. Jag startar datorn, LEDs lyser upp så jag går och sätter mej och väntar på bild. När ingen bild kommer, kollar jag på datorn, den är avstängd. Trycker på start igen och den går igång...
Någon dag senare upprepar sig proceduren, Ibland startar den på första försöket, ibland inte. Men den har i regel hoppat igång på andra, så jag har inte orkat ta tag i problemet. Men igår, efter en vecka med jobb på annan ort, kommer jag hem och den vill inte alls.

Igår tryckte jag på start, 5-6 ggr och alltid samma cenario.
LEDs tänds, fläktar spinner upp. Boot loggon visas (press DEL to enter setup osv.) Jag hinner se Win-10 logon och så stängs datorn av..?
Samma varje gång. Så provar jag att trycka DEL vid uppstart. Jag kommer in i UEFI utan problem, där fungerar allting. Bara för att låta allt snurra lite grann, passar jag på att göra lite obetydliga förändringar, ändrar min fläkt hastighet från 200 till 300 rpm. Inget som påverkar hur datorn arbetar. Datorn är igång i UEFI några minuter.
Jag väljer "Save and exit" datorn startar om och allt fungerar. Nu har den inte varit avstängd sedan igår. Har tagit lite säkerhets kopior
osv. förbereder för det värsta, hoppas på det bästa. Hittar heller inga alvarliga systemfel i windows loggar (Ni vet där windows scammers vill visa hur mycket virus man har) Inget som indikerar dylikt beteende.

Har för berett med USB pinnar med både Win-7 och Win-10 på, för en ren installation. (Vilket jag hoppas slippa! Orka installera om allt?)
Då den ändå kommer till Win-10 logon, antar jag att det är antingen Windows själv, eller disken den är installerad på som är orsaken.
Skall ta mej till jobbet idag och hämta mitt data kit så jag kan kopiera disken om det nu är den som håller på att ge sig? Men Samsung magician visar inga tendenser på att disken skulle vara kass? Windows?

Lagt till nätdel och RAM
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hedersmedlem

@Turbonisse: Att väcka någon annans flera månader gamla tråd när man ändå har ett annat och eget problem är olyckligt, därför har jag brutit ut den till en egen tråd samt redigerat trådrubriken.

*Inlägg utbrutet efter trådkapning, trådrubrik förtydligad*

***

Vanligaste problemet med svårstartad dator är defekt nätaggregat. Vilket har du?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Tack för det. Jag tyckte mitt problem var så likt den förra, så jag ville inte börja en ny tråd. Men en egen går precis lika bra.

Så här långt har jag fått tips att stänga av snabb start för windows (Under "energispar alternativ") Får se hur den startar upp imorgon.
Att den inte vill starta kall, indikerar för mej att det är ett hårdvaru problem. Men när man läser andras problem, så verkar det ändå kunna vara fel i windows. (Plus det faktum att den stänger av när den faktiskt börjat boota Windows.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@MultiMan: Tack för det. Jag tyckte mitt problem var så likt den förra, så jag ville inte börja en ny tråd. Men en egen går precis lika bra.

Så här långt har jag fått tips att stänga av snabb start för windows (Under "energispar alternativ") Får se hur den startar upp imorgon.
Att den inte vill starta kall, indikerar för mej att det är ett hårdvaru problem. Men när man läser andras problem, så verkar det ändå kunna vara fel i windows. (Plus det faktum att den stänger av när den faktiskt börjat boota Windows.)

Du svarar inte på frågan, vilket nätagg har du?

Permalänk
Medlem

@Puttefnasket: Sorry, såg inte det längst ner, såg bara att tråden flyttats.

PSU=EVGA-Supernova G2 750
"https://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w#sp..."
ca 9 månader gammalt, inköpt då mitt förra agg skapade mystiska blåskärmar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hedersmedlem

@Turbonisse: Och vilket var förra agget? Det kan ha skadat dina andra delar i datorn om du haft otur (eller förväntat om det var ett skräpagg), eller så hade du andra problem från början.

Är allt vanligt kollat? Moderkortsdistanser, sockelpinnar till CPU, kylarens montering/temperaturer? Minnena och alla kablar ordentligt itryckta? Senaste BIOS till moderkortet (uppgradera inte så länge datorn slår av sig själv!)?

Några bilder kan vara bra ibland.

Edit: Vilka minnen har du, finns de på moderkortets QVL-lista? Brister kompatibiliteten kan det ge konstiga problem, som BIOS-uppdateringar ibland löser. Som du ser är det bra att lista samtliga delar direkt, precis som den gamla klistrade tråden i detta forum föreslår.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Turbonisse: Och vilket var förra agget? Det kan ha skadat dina andra delar i datorn om du haft otur (eller förväntat om det var ett skräpagg), eller så hade du andra problem från början.

Är allt vanligt kollat? Moderkortsdistanser, sockelpinnar till CPU, kylarens montering/temperaturer? Minnena och alla kablar ordentligt itryckta? Senaste BIOS till moderkortet?

Några bilder kan vara bra ibland.

Förra PSUn var ett "Corsair CX750M 750W" . 80+ (Bronz)
Moderkorts distanser är rätt antal och placering. EK vattenblocket på CPU sitter som den skall. Jag drog om alla vattenrör i vintras, då hade jag loss alla kablar, minnen osv.
Det som ligger närmast i tid med när problemen började, är GPU, bytte från ett 770 till ett 970 runt jul/nyår.

Gamla GPU'n med rördragning såg ut såhär

Nya GPU'n med omdragna rör.

Bra cirkulation i loopen. Jag har slang här i bakre kammaren för att ta upp eventuella vibrationer. Det grumliga vattnet och slangarna skall bytas om ett par veckor. Jag skall bla beställa en ny D5 pump och anti-alg medel när nästa lön kommer. Till sommaren har denna pump gått i två år, dags att byta. (Till en ny likadan.)

Ram minnet uppdaterat i första inlägget.
Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL11 2400MHz VENGEANCE PRO RED

Man har tankarna på annat håll när man har data problem. Utelämnade inte delarna med avsikt, tänkte bar inte på dem. :-/

Lade till bild på reservoaren.
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Logga in i BIOS.

Återställ alla BIOS inställningar till Defaults.

När du har startat om och är inne i BIOS, ta en bild med din mobiltelefon på värdena för Vcore, SA voltage, Ring voltage, DRAM voltage, och VCCIN.

Jag misstänker att du endast behöver höja Vcore och VCCIN för att datorn skall bli stabil.

Om du har på AUTO just nu så är det lämpligare att manuellt mata in värden.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Datorn går på stock frekvenser, inte trimmad. alla värden är default.
Problemet är inte att den går instabilt, jag har inga problem med stabilitet när datorn är igång. Bara problem att den stänger av sig när windows loggan först dyker upp. Dvs när den börjar ladda windows, så stänger den av som om någon tryckte på power knappen. Den startar igen utan problem när man trycker på knappen.

Med det i åtanke, är det fortfarande lönt att fota UEFI/BIOS?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:

Jag förstod att det är så.

Hur länge har du haft datorn?

De värden som CPUn har använt för att fungera stabilt tidigare kan ha förändrats, de första månaderna så sker detta normalt och Vcore går upp ett par %, ex min 5960X idla på 0,950v ny, nu sex månader senare är idle 0,970v vid stock.

Det du beskriver sker allt som oftast när processorn inte har tillräckligt med ström för att boota in i Windows från BIOS 100% av tiden nämligen, är du väl inne så är det stabilt, men det finns en kritisk fas vid uppstart där Vcore peakar.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Tackar för info.
Jag byggde datorn semmestern 2014. Så den är ca 20 månader nu. Köpte 4790K processorn samma dag den släptes.
Moderkort, chassie GPU och början på vattenkylningen likaså. Jag snålade på GPUn och valde en 770 med bara 2Gb, så för att kunna köra 4K, bytte jag den i vintras.

Mitt UEFI är nedkladdat med inställningar, svårt att hitta bland alla inställningar. Men här är en bild med Vcore, per kärna. (Någon VCCIN hittar jag inte, heter troligtvis nått annat?) D-ram är 1.65V när minnena går i 2400. låter man dem gå långsammare, ställer "auto" ner dem i 1.5V.

Annars passade jag på att installera senaste ZPU-Z, här en bild från den. Vcore är lite högre när burken är igång.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Sätt Vcore manuellt till 1,100v, utan offset, stäng av Turbon och sätt alla kärnor på multi 40.

Återkom gärna med om datorn är lika svår att starta.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft något nytt att tillägga på en vecka.
Förra helgen fick jag tipset att stänga av "Snabb start" i Win-X.
Jag tänkte att jag får ge denna ändring en stund. Att se om det löste problemet.
Innan fick jag trycka på start knappen mer än en gång, åtminstånde varannan dag.
Nu har den fungerat en vecka utan problem.
Inte säkert att det var lösningen, men det ser lovande ut och jag håller tummarna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!