Permalänk
Medlem

Spillt läsk på tangentbordet vad göra?

Spillt läsk över hela tangentbordet och knapparna dör en efter en, lyser men ingen respons.
Fick råd av en polare att tvätta hela skiten sedan torka upp till 48hr.
Är det något ni här skulle rekommendera?
Tacksam för svar innan hela skiten torkar då lär det bli omöjligt att få bort!!

Permalänk

ta ur sladden ur datorn direkt, låt det torka helt rent.

Ta bort alla knappar, tvätta rent dem så de inte är klibbiga, därefter ta en trasa och torka rent tangentbordet helt från läsk, så du slipper att det är klibbigt lite här o var

Kan vara försent att rädda det nu dock, du ska alltid ta ur sladdarna direkt när du spillt på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonf98:

Spillt läsk över hela tangentbordet och knapparna dör en efter en, lyser men ingen respons.
Fick råd av en polare att tvätta hela skiten sedan torka upp till 48hr.
Är det något ni här skulle rekommendera?
Tacksam för svar innan hela skiten torkar då lär det bli omöjligt att få bort!!

Drog du inte kabeln direkt och lät det torka redan då finns det risk att du inte kommer få liv i det, men alltid värt att försöka.

Får elektronik vatten på sig, likt ett tangentbord, ska du ALLTID dra ut det direkt det händer. Jag spillt vatten / cola tre gånger på mina tangentbord och två har överlevt.

Det första överlevde inte för att jag drog inte ut det direkt. De andra två överlevde utan problem när jag lät det torka i 24-48h. Dra alltid ut det så har du en stor chans att det överlever. Så ditt bästa hopp nu är att inte använda det och torka upp det samt hålla tummarna i väntan!

Permalänk
Medlem

Jo det förstod jag, sladden åkte ut nästan direkt.
Får hoppas på att det fungerar när allt är torkat..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonf98:

Spillt läsk över hela tangentbordet och knapparna dör en efter en, lyser men ingen respons.
Fick råd av en polare att tvätta hela skiten sedan torka upp till 48hr.
Är det något ni här skulle rekommendera?
Tacksam för svar innan hela skiten torkar då lär det bli omöjligt att få bort!!

Varför skulle det vara omöjligt att få bort när det torkat? Läsk (socker) löses i vatten.

Skulle rekommendera att spola rent det med vatten om det är ett mekaniskt tangentbord annars släng skiten o köp nytt.

Permalänk
Medlem

Vad är de för tangentbord? Man måste ju i regel skruva upp de och rengöra. Kan vara ett jävla jobb ibland. På bärbara kan de vara extremt jobb.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte. Du har knappast dragit ur direkt om du suttit och observerat knappar som inte funkat en efter en.

Permalänk
Medlem

Är det ett vanligt tangentbord med ruber dome brytare? Dom har ofta 3 lager plastfilm. 2st med ledande färg och ett som isolerar dom ifrån varan med hål för brytarna så kontaktytorna kan mötas.

Vet att banorna fräter av om man spiller läsk i dom, kolsyran fräter och det leder ström ypperligt så banorna som består av ledande färg är väldigt tunna och fräter av nära knapparna.

Polaren lyckades med detta ett par gånger med sin laptop så har själv sett hur mycket skada det gör på vanliga tangentbord.

Skölja det i destillerat vatten kan fungera men är banorna avfrätta så är det kört och bara köpa nytt.

Lär ta tid att få ut vattnet mellan plastlagren med utan att låta det torka länge i en varm miljö.

Permalänk
Inaktiv

Gjorde det själv en gång men fick bra hjälp av en som jobbar i en teknikbutik. Han gav mig följande tips.
1.Börja med att ta loss alla tangenterna och lägg de i ett bad med vatten och diskmedel. (Lägg något över så tangenterna sjunker under ytan.)
2. Sätt spisen på 150 grader med varmluft.
3. Ta lite vatten och lägg gnugga runt där du spillt.
4. Ta tangentbordet och lägg ris i det.
5. Rulla tangentbordet i folie.
6. Lägg in i ugnen och baka i 5 min.
7. Sätt samman allt igen och det är som nytt.

Lycka till!

(Ps. gör inte detta nu!)

Dold text
Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har spillt cola i mitt Shine 2 4 gånger och varje gång skruvade jag isär allt på en gång innan det han och torka sen blev det att bara det i badkaret och sen på tork i ett par dagar.

Funkar 100% fortfarande, har dock fått byta ett par switchar som aldrig riktigt blev 100% igen.

Permalänk
Medlem

Spillde kola över mitt andra tangentbord. (inte mekaniskt)

Slängde in det i duschen 1 timma i varmt vatten. Sedan la den och torka i en vecka. Fungera utan problem.

I princip, dränk skiten i vatten och låt det torka, så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Avstängd

Jag har kört tangentbord i diskmaskinen (utan diskmedel!) och sen låtit de torka varefter de har fungerat utan problem. Har man ingen diskmaskin så funkar duschen också. Jag skulle kanske inte göra det på ett mekaniskt för en tusenlapp förstås, men funkar det inte så har man ju inte så mycket att förlora liksom. Dock vet jag inte om det är en så bra idé med ett belyst tangentbord förstås. Men tjejen spillde kaffe i mitt belysta ganska nyligen och jag spolade av det och ställde det på högkant så det torkade ut och efter ett par dagar var det fullt fungerande igen.

Permalänk
Medlem

har bara kretskortet i tangentbord har klara sig brukar man kunna fixa den men de blir lite piller
bara att plocka isär och tvätta den försiktigt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Det är mekaniskt ja. Sköljde av det igår kväll och det ligger på tork just nu.

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Finns det att köpa switchar online om det några av mina inte skulle fungera längre?

Permalänk
Medlem

@pa1983: Nej det är mekaniskt med MX switchar.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonf98:

@LeVvE: Finns det att köpa switchar online om det några av mina inte skulle fungera längre?

Switcharna kommer inte vara trasiga, det är kretskortet som kan vara trasigt, det kan i så fall gå laga genom att löda dit kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Switcharna kommer inte vara trasiga, det är kretskortet som kan vara trasigt, det kan i så fall gå laga genom att löda dit kablar.

För mig var det switcharna, funkade hur bra som helst efter jag bytt på de som krånglade, behöver inte vara kretskortet som är sönder.

@simonf98 Jag köpte mina switchar på WASD Keyboards.

Permalänk

Ta bort alla knappar och släng in i diskmaskinen. Torka hårt innan du sätter tillbaka allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonf98:

@pa1983: Nej det är mekaniskt med MX switchar.

Då är nog oddsen avsevärt bättre att saker inte tagit skada

Permalänk
Medlem

Spillde läsk på mitt Qpad MK-80, mekaniska, tangentbord. Drog ut kontakten direkt och började jobba! Se bilder nedan:

Dränkte tangentbordet i vatten. Stod med en diskborste och skrubbade ordentligt för att komma åt och få bort "klibbet" så att inte knapparna fastnar när man klickar på dem.

Det blir ruskigt rent när man tvättar, kanske borde göra detta lite oftare?

Passa på att tvätta alla knappar för att dels ta bort klibb men också få rent det från allt möjligt snusk.

Sätt ihop allt igen.

Efter denna proceduren fungerade mitt tangentbord klockrent igen. Till och med bättre än vad det gjorde innan. Sitter nu mer än ett halvår senare och skriver på samma tangentbord med fungerade LED;s dessutom. Jag väntade bara 18-20 timmar innan jag började använda det igen och det är egentligen dumt, det är bättre att vänta 48 för att vara 100% säker på att det är torrt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Satte igång mitt tangentbord alldeles nyss och det fungerar KLOCKRENT!!
Tack så mycket allihopa

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonf98:

@MuLLvaD3n: Satte igång mitt tangentbord alldeles nyss och det fungerar KLOCKRENT!!
Tack så mycket allihopa

Kul att höra!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Trevligt med followup.

Men för framtiden, den viktigaste biten av allt är att låta det torka. För om det inte har torkat helt så kan kortslutningar osv orsaka att det går sönder, så åter igen den viktigaste biten av allt är att det har torkat.

Man kan text lägga massa riskorn över hela tangentbordet för då drar riskornen åt sig fuktigheten och då torkar det fortare.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonf98:

Spillt läsk över hela tangentbordet och knapparna dör en efter en, lyser men ingen respons.
Fick råd av en polare att tvätta hela skiten sedan torka upp till 48hr.
Är det något ni här skulle rekommendera?
Tacksam för svar innan hela skiten torkar då lär det bli omöjligt att få bort!!

HAHAHHA hände mig precis på min Microsoft Sidewinder X4 Keyboard. Kommer sakna den. Ska köpa nytt imorgon tror jag. Men vad vet jag inte. Håller på läsa nu sweclockers

Permalänk
Skrivet av simonf98:

Spillt läsk över hela tangentbordet och knapparna dör en efter en, lyser men ingen respons.
Fick råd av en polare att tvätta hela skiten sedan torka upp till 48hr.
Är det något ni här skulle rekommendera?
Tacksam för svar innan hela skiten torkar då lär det bli omöjligt att få bort!!

varför har du den inkopplad om du spillt läsk i den ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644