World of Warcraft FPS DROP

Permalänk

World of Warcraft FPS DROP

Hejsan!

Har försökt länge nu att få detta problemet löst utan att lyckas..

Har ett stort problem med min FPS när jag är i raids i wow.
Det är så att varje gång jag raidar ihop med min guild och vi pullar bossen så droppar min FPS från runt 60-70 ner till otroligt låga 10-20 FPS vilket sänker min dps något kolossalt.
Har gjort repair på spelet, kollat så alla drivers är up to date, tagit bort alla addons och testat utan, sänkt grafiken till low (kör i vanliga fall på high), stängt av alla program i bakgrunden så bara WoW körs. Har till och med kört om min dator helt från scratch utan att få det löst.

Har även varit i kontakt med blizzard ett flertal gånger och hoppats på att dem skulle kunna hjälpa mig ,men nej.

Mina dator speccs är inte dem bästa men borde klara WoW utan några som helst problem..
----------------------------------
CPU: AMD 6300 fx
GPU: Asus GTX 760 oc 2gb
RAM: 8gb
SSD
----------------------------------
http://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/world-... (länk till systemrequirements, ligger över rekommenderat)

Lirar även BF4 och lite andra krävande spel som flyter på utan problem.. BF4 lirar jag på ultra och har nästan aldrig några problem med lags eller liknande.

Så nu hoppas jag på att någon här på Sweclockers kan hjälpa mig med mitt problem. Detta påverkar inte bara mig utan även min guild som börjar bli less på att jag väldigt ofta gör fel under encounters pga mina låga FPS..

PS: mitt första inlägg här på Sweclockers och är förövrigt inte så vass när det kommer till dessa bitar, så keep it simple. Uppskattas!

Tack

/En frustrerad Arcane Mage

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Det är din CPU som är problemet tyvärr.
WoW gillar starka kärnor och det är just det som AMD är dåliga på.

Permalänk

@Svensktiger: Förstår också att min CPU behövs uppgraderas men sänker jag mina settings från High till Low så återstår problemet. Finns ingen chans i världen att min CPU inte ska klara WOW på Low settings ( min fps är den samma oavsett grafik settings, alltså mellan 10-20 under pulls)

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@Svensktiger: Förstår också att min CPU behövs uppgraderas men sänker jag mina settings från High till Low så återstår problemet. Finns ingen chans i världen att min CPU inte ska klara WOW på Low settings ( min fps är den samma oavsett grafik settings, alltså mellan 10-20 under pulls)

Alltså just i RAID's så finns det ändå så extremt mycket som systemet måste hålla reda på även om du sätter "low".
Även de snabbaste systemen kan i vissa fall få FPS drops i RAID's.
Och nästan allt i WoW's inställningar är just grafiktunga, det är "shadow quality" och "particle density" som mest påverkar CPU'n. (förrutom "draw distance" som ju inte gör nåt i RAID'er).

Permalänk

@Svensktiger: Okej.. Får väl kanske kolla på att eventuellt skaffa mig en ny CPU då..
Tycker bara det är konstigt då en nära vän till mig kör med samma CPU och raidar också men har har aldrig några problem, han kör på max settings.
Kan även vara värt att nämna, har märkt att min CPU blir väldigt varm, inte bara vid lång spel tillfällen utan även när den är så gott som idle.
Ligger runt 50 grader idle och när jag lirar allt från 60-75/80 C*
Så idag körde jag om den för tredje gången på väldigt kort tid, öppna upp den och gjorde den skinande ren + la på lite extra kyl pasta.
Får se hur den presterar efter detta, återkommer!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@Svensktiger: Okej.. Får väl kanske kolla på att eventuellt skaffa mig en ny CPU då..
Tycker bara det är konstigt då en nära vän till mig kör med samma CPU och raidar också men har har aldrig några problem, han kör på max settings.
Kan även vara värt att nämna, har märkt att min CPU blir väldigt varm, inte bara vid lång spel tillfällen utan även när den är så gott som idle.
Ligger runt 50 grader idle och när jag lirar allt från 60-75/80 C*
Så idag körde jag om den för tredje gången på väldigt kort tid, öppna upp den och gjorde den skinande ren + la på lite extra kyl pasta.
Får se hur den presterar efter detta, återkommer!

Ev. överhettning kan ju såklart skapa problem.
Förutsatte att du hade koll på temperaturerna
Kör en vända med Aida64's stability test och se om kylaren hänger med.

Du kanske kan lita vad för komponenter du har ?
Vilken CPU kylare ? vilket chassi ?, chassiventilation ?

Permalänk

@Svensktiger: tack för tipset, ska lira en runda o se vad för temperatur jag hamnar på!

Använder mig utav NZXT S340, har köpt till 2 extra corsair AF140 fläcktar och plaserat på framsidan.
sen CPU kylaren är en Cooler Master Hyper 212 Evo.
Har en uppe och en på baksidan som blåser luften ut och sen dem 2 på framsidan blåser in luft. Har använt mig utav en e cigg o blåst in ångan för att se så det cirkulerar bra.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@Svensktiger: Förstår också att min CPU behövs uppgraderas men sänker jag mina settings från High till Low så återstår problemet. Finns ingen chans i världen att min CPU inte ska klara WOW på Low settings ( min fps är den samma oavsett grafik settings, alltså mellan 10-20 under pulls)

Nu är det väl som i näst intill alla spel, sänker du Kvalitén så kommer det inte ändras om processorn är för klen. Kvalitén ligger till störst del på GPUn, det är saker såsom partiklar m.m som du kommer behöva sänka.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB