Nvidia Geforce "Pascal" GP104 fångas på bild

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce "Pascal" GP104 fångas på bild

Kort efter att Nvidia officiellt tillkännagivit grafikkretsen GP100 hittar en bild ut på dess mindre syskon GP104, som väntas utgöra kärnan i Geforce GTX 1080 och GTX 1070.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Denna nyhet gjorde mig lite orolig. Kommer vi få se ett segment inom segmentet där du får två olika minnestyper som skiljer baserad på vilken version man köper? T.ex. ett GTX 1080 som kommer med GDDR5 och ett med GDDR5X? En sådan lösning vore ren idioti att lansera men det kanske tyder på brist på GDDR5X minnen?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kort efter att Nvidia officiellt tillkännagivit grafikkretsen GP100 hittar en bild ut på dess mindre syskon GP104, som väntas utgöra kärnan i Geforce GTX 1080 och GTX 1070.

Läs hela artikeln här

Får verkligen hoppas att det inte stämmer. GDDR5 år 2016 är en katastrof. Jag hade gärna sett HBM2 över hela brädet, men stämmer uppgifterna så får vi alltså inte ens GDDR6X? Avgå!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Denna nyhet gjorde mig lite orolig. Kommer vi få se ett segment inom segmentet där du får två olika minnestyper som skiljer baserad på vilken version man köper? T.ex. ett GTX 1080 som kommer med GDDR5 och ett med GDDR5X? En sådan lösning vore ren idioti att lansera men det kanske tyder på brist på GDDR5X minnen?

Skrivet av Ozzed:

Får verkligen hoppas att det inte stämmer. GDDR5 år 2016 är en katastrof. Jag hade gärna sett HBM2 över hela brädet, men stämmer uppgifterna så får vi alltså inte ens GDDR6X? Avgå!

Enligt Micron så skulle GDDR5X massproduceras till sommaren. Så även den minnestypen verkar vara "för sent ute" för dessa initiala grafikkorten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tur att man inte har bråttom med att uppgradera... Jag kommer absolut avvakta tills hela spelfältet är känt och det finns benchmarks.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Enligt Micron så skulle GDDR5X massproduceras till sommaren. Så även den minnestypen verkar vara "för sent ute" för dessa initiala grafikkorten.

Beror ju på om det blir en "papperslansering" eller inte. Förhoppningsvis så kan Micron få ut nog med minne för att få igång produktionen till iallafall i höst. Själv sitter jag inte i båten utan väntar till nästa generation. Däremot har brorsan tankar på att köpa ett nytt grafikkort. Hoppas inte bara de blir giriga och försöker trycka ut kort med GDDR5 minnen...

Skrivet av Ozzed:

Får verkligen hoppas att det inte stämmer. GDDR5 år 2016 är en katastrof. Jag hade gärna sett HBM2 över hela brädet, men stämmer uppgifterna så får vi alltså inte ens GDDR6X? Avgå!

Katastrof? Njae. Snarare något oundvikligt. GDDR6X? Förutsätter att det är ett slarvfel och HBM2 är fortfarande för dyrt för att slänga på kort utan att priset skjuter i taket.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Inte alls förvånad då alla nyheter om gddr 5x, har sagt att massproduktionen inleds under sommaren.
Så skulle Nvidia använda sig av dem inledningsvis. Så skulle det röra sig om en ren pappers lansering

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@Tumnus: "Kommer vi få se ett segment inom segmentet där du får två olika minnestyper som skiljer baserad på vilken version man köper?"

Isof. antagligen att GTX1070 kommer med GDDR5 medan GTX1070Ti kommer med GDDR5X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WEKS:

@Tumnus: "Kommer vi få se ett segment inom segmentet där du får två olika minnestyper som skiljer baserad på vilken version man köper?"

Isof. antagligen att GTX1070 kommer med GDDR5 medan GTX1080Ti kommer med GDDR5X

Eftersom det sägs att GTX 1080 kommer att släppas i sommar så lutar det i så fall att GTX 1080 får två versioner av kortet (om detta stämmer) vilket vore idiotiskt. GTX 1080Ti kommer med största sannolikhet inte släppas till sommaren utan kommer nog någongång i slutet av året. Hoppas detta inte stämmer. Skulle gärna vilja se både GTX 1070 och 1080 med GDDR5X.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Inte alls förvånad då alla nyheter om gddr 5x, har sagt att massproduktionen inleds under sommaren.
Så skulle Nvidia använda sig av dem inledningsvis. Så skulle det röra sig om en ren pappers lansering

Ja, eller så kanske dom lägger till "ti" på respektive modell när GDDR5X är färdigställd och kan produceras till dessa grafikkort.

Exempel:

GTX 1070 (GDDR5)
GTX 1070 ti (GDDR5X)

GTX 1080 (GDDR5)
GTX 1080 ti (GDDR5X)

Permalänk
Medlem

om de stämmer så går ju nvidia ner sig..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Skrivet av Thursday:

Tur att man inte har bråttom med att uppgradera... Jag kommer absolut avvakta tills hela spelfältet är känt och det finns benchmarks.

Exakt, mitt 560 TI får nog kämpa vidare ett litet tag till :-/ Det positiva är ju att man hinner lägga undan mer pengar

Permalänk
Avstängd

300mm, blir nog ett svårkylt as!

Permalänk
Skäggig legend

Ptja, jag tror då inte att det blir några GDDR5 minnen inte. Känns så otroligt dumt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

om nvidia kommer ut med sitt mellansegment i GDDR5 och amd kommer med GDDR5X/HBM/HBM2 i sitt mellansegment tror jag marknaden kommer skifta rätt fort

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Ptja, jag tror då inte att det blir några GDDR5 minnen inte. Känns så otroligt dumt.

Man får ju hoppas. Vore ju inte direkt framgångsrikt om man kommer att lansera kort med fyra olika minnesversioner (DDR3, GDDR5, GDDR5X och HBM2)..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeonCadme:

Exakt, mitt 560 TI får nog kämpa vidare ett litet tag till :-/ Det positiva är ju att man hinner lägga undan mer pengar

Man får väl se det så! Ändå ganska korkat att stressa fram kort innan den tilltänkta minnestekniken är klar för massproduktion, kan jag känna. Men de har väl sina skäl.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Så roligt att se vilka som sitter och skriker skandal å katastrof osv...
Vi kan väll vänta tills vi vet vad som kommer lanseras med vilken prestanda och till vilket pris.

Permalänk
Avstängd

Blir inget alls förutom Hmmm... 2007 års teknik... GDDR5 men med 8Gbps från Samsung...
Varför måste de släppas så tidigt då? Ok om de presterar likvärdigt men annars Nej Tack.

100 - HBM2
104 - GDDR5X
106 - GDDR5

Vore i så fall ett bättre alt. för Nvidia... då de släpps.

För "folk" som är redo att betala högre priser så är det bara HBM2 som gäller.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare skrivit i olika inlägg (här och här) att jag tror att dagens toppkort, främst från AMD, förmodligen inte kommer få några ersättare genom Polaris. Den här nyheten gör mig mer säker på min sak.

Om Nvidia väljer att behålla dagens minnesteknik handlar den kommande generationen (Pascal) främst om att kraftigt förbättra effektiviteten i grafikkorten, inte om att höja prestandan. Nvidia skulle knappast valt att fortsätta med GDDR5 om det fanns risk att den skulle flaskhalsa korten. Därmed bör kortets prestanda ligga i territorierna kring ~980/980ti, men till betydligt högre effektivitet.

Målen med Polaris och Pascal är främst att ersätta dagens midrange kort (390/970). De som är ute efter maximal prestanda kommer nog bli lite besvikna på den nya generationen, och skulle nog kunna gå på dagens 980 ti/Fury X. Deras ersättare kommer först 2017 med HBM2-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Så roligt att se vilka som sitter och skriker skandal å katastrof osv...
Vi kan väll vänta tills vi vet vad som kommer lanseras med vilken prestanda och till vilket pris.

"GP104 lanseras med uråldriga minnen - Skandal, katastrof, världskrig och svält, världen håller andan och alla chefer avgår."

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Blir ju väldigt mycket förvirring med namn om dom gör så, får väl hoppas dom inte tappar förståndet helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Beror ju på om det blir en "papperslansering" eller inte. Förhoppningsvis så kan Micron få ut nog med minne för att få igång produktionen till iallafall i höst. Själv sitter jag inte i båten utan väntar till nästa generation. Däremot har brorsan tankar på att köpa ett nytt grafikkort. Hoppas inte bara de blir giriga och försöker trycka ut kort med GDDR5 minnen...

Katastrof? Njae. Snarare något oundvikligt. GDDR6X? Förutsätter att det är ett slarvfel och HBM2 är fortfarande för dyrt för att slänga på kort utan att priset skjuter i taket.

Ja, menade 5, inte 6. Måndagar och skriva brukar liksom inte vilja vara sams.

Oavsett så hade jag hellre sett att de i så fall skjuter på lanseringen. Halvmessyrer ger jag inte mycket för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför har man tagit bilden med en Nokia 3310? Nej, jag tycker bilden skriker fake. Finns ingen anledning att inte använda GDDR5X eller två versioner av ett kort. Jag tror man snarare glömde photoshopa bort GDDR5 beteckningen.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Inget konstigt då GDDR5X inte går att få i kvantiteter i tid för lanseringen. De kan inte vänta till vinter, och jag förstår inte ni som förespråkar att de gör det. Det är inte orimligt att de släpper snabbare versioner med GDDR5X i samma veva som GM100 och Vega kommer sedan.
Men som jag sa angående detta för några dagar sedan. Detta med kretsstorleken antyder att GP104 inte borde ha några större problem att slå GM100 i prestanda.
Lite förvånad över att så många tycks ha så svårt att tro att nästa Gx104-krets kommer slå dagens Gx100-krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Varför har man tagit bilden med en Nokia 3310? Nej, jag tycker bilden skriker fake. Finns ingen anledning att inte använda GDDR5X eller två versioner av ett kort. Jag tror man snarare glömde photoshopa bort GDDR5 beteckningen.

Eller så drar man på sig foliehatten och gissar att GDDR5 är pinkompatibel med GDDR5x och det är meningen att det ska sitta 2st 4gigs kapslar där istället. Skulle kunna förklara varför de bara fotat två kapslar. Eller så är den fake har aldrig sett chip med katter på... :)hur...

Permalänk
Entusiast

Men usch, GDDR5...
På instegskorten så visst men att sätta det på "1070" och "1080" är ju en katastrof.
Allting för att hinna till Computex antar jag...

Det här blir ju riktigt intressant om de väljer att bestycka korten med GDDR5X senare när det blir mer tillgängligt och därmed skapar en splittring mellan typer av korten.
Och gör de inte det så blir det ju ganska ruttet att sälja korten långt in i 2017 med GDDR5, särskilt om till exempel framtida "1060" får GDDR5X som standard.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Är GDDR5 en begränsande faktor idag? Självklart är det roligt med nyare teknik, men kommer GDDR5X ge någon prestandaökning i verkliga scenarion?

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Är GDDR5 en begränsande faktor idag? Självklart är det roligt med nyare teknik, men kommer GDDR5X ge någon prestandaökning i verkliga scenarion?

Snabbt minne är någonting som påverkar prestanda positivt, det spelar såklart roll vilken typ av belastning som körs men det gör skillnad. Dock är det inte säkert att det påverkar prestanda speciellt mycket för kort med lägre prestanda, då olika typer av komprimering har undvikit problemet delvis. Men om de nya korten är så pass mycket bättre som de bör vara så kommer nog GDDR5 vara en reell flaskhals (exempelvis på ett kort som presterar som ett 980).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kberg:

Är GDDR5 en begränsande faktor idag? Självklart är det roligt med nyare teknik, men kommer GDDR5X ge någon prestandaökning i verkliga scenarion?

I 4K verkar det, då 4GB HBM slår 6GB GDDR5

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.