Störningar i skärmen vid mkt aktivitet - Scan line effect??

Permalänk

Störningar i skärmen vid mkt aktivitet - Scan line effect??

Hej, vet inte om jag ska posta den här frågan här eller på Skärmar och tv-apparater?

I alla fall så fick jag väldigt mkt störningar på skärmen när det blev för mycket aktivitet framför kameran som filmade.
Kamerans specifikationer är dessa:

Analog
Lens: 2,8 mm
Focus: fixed
Resolution: 420TV Lines
Image Sensor: 1/3 inch ccd
Ytterligare information finns här (Camera 420c): http://mariner.gr/products/cameras/

Uppkommer dessa linjer på grund av att kameran använder sig av Television lines? Om man skulle ha en kamera med runt 550 TV, hade detta problem varit betydligt mindre?
Jag har hört att liknande kan uppkomma vid interlaced video, skulle det här problemet uppstå vid t.ex 720i tror ni?

Såhär såg skärmen ut (dessa linjer uppkom när en borste som inte är med i bild roterade, vilket ökade aktiviteten på skärmen) Det ser ut som en scan line effect
http://imgur.com/Pgm2hB3

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vikingbjörn: Det där kan vara en fråga om hur det inspelade material återges. Spelar kameran in sammanflätat (interlace) måste programvaran som spelar filmen genomför en de-interlace. Det finns flera sätt att genomföra detta och de ger olika resultat. Svaret ligger på kort sikt i programvaran du använder för uppspelning. På lång sikt löser man problemet med en kamera som fångar helbilder (progressivt) snarare än varannan linje.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Vikingbjörn: Det där kan vara en fråga om hur det inspelade material återges. Spelar kameran in sammanflätat (interlace) måste programvaran som spelar filmen genomför en de-interlace. Det finns flera sätt att genomföra detta och de ger olika resultat. Svaret ligger på kort sikt i programvaran du använder för uppspelning. På lång sikt löser man problemet med en kamera som fångar helbilder (progressivt) snarare än varannan linje.

Hej tack för svar
ja så det är en analog interlacing!

Kameran är kopllad direkt till en skärm som spelar upp det som händer i "realtid" så kameran är ansluten till en 20" skärm och visar det filmade området medan maskinen körs.
Finns det någon lösning här för att de-interlace ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vikingbjörn: Oftast inte, såvid du inte kopplar på någon form av scaler/de-interlacer. Ibland hittar man sådant begagnat, detta var främst ett problem för 90- och 00-talet. Men det ska vägas mot kostnaden för en bättre kamera.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Vikingbjörn: Oftast inte, såvid du inte kopplar på någon form av scaler/de-interlacer. Ibland hittar man sådant begagnat, detta var främst ett problem för 90- och 00-talet. Men det ska vägas mot kostnaden för en bättre kamera.

Okej, så det är inget som säljs längre?

Vore det möjligt att koppla kameran till en dator och köra en videouppspelnings program som till exempel VLC Media Player som har inbyggd de-interlacer vilket sedan är kopplat till en skärm? (om man till exempel använder en analog to digital video converter)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vikingbjörn:

Vore det möjligt att koppla kameran till en dator och köra en videouppspelnings program som till exempel VLC Media Player som har inbyggd de-interlacer vilket sedan är kopplat till en skärm?

Förmodligen. Jag vet inte hur du får in bilden i datorn till att börja med. Capture-kort? Så länge du kör kameran med vad jag antar är en vanlig kompositkabel till en skärm så är det upp till den skärmen att genomför de-interlace. VLC har många alternativ för detta så länge man får in en dataström som VLC kan hantera.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen. Jag vet inte hur du får in bilden i datorn till att börja med. Capture-kort? Så länge du kör kameran med vad jag antar är en vanlig kompositkabel till en skärm så är det upp till den skärmen att genomför de-interlace. VLC har många alternativ för detta så länge man får in en dataström som VLC kan hantera.

just nu så går det en vanlig A/V kabel till en dvd video spelare (som samtidigt sparar materialet som filmas) och sedan är DVDn kopplad till skärmen. kan man som sagt använda någon form av analog to digital converter som är kopplad till datorn och sedan använda VLC eller är det enklare(om det finns) att köpa en bättre skärm som kan de-interlacea ?

Vad är Catpure-kort?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vikingbjörn: Med den kopplingen får du vad du ser så att säga. Skärmar har väldigt sällan möjlighet till detta, möjligtvis att en TV lyckas bättre.

Capture-kort är precis vad det låter som. Ett kort, eller numera ofta en extern låda, som digitaliserar signalen direkt till en mpeg-ström eller liknande. Ovanligare idag då detta främst är ett 90- och 00-talsproblem. Finns också mycket skräp därute så det blir inte automatiskt bättre. Risken är också att det blir sämre.

Men framför allt är det fel ände att investera i. Grundfelet är kameran. Planera istället för att byta ut den.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Vikingbjörn: Med den kopplingen får du vad du ser så att säga. Skärmar har väldigt sällan möjlighet till detta, möjligtvis att en TV lyckas bättre.

Capture-kort är precis vad det låter som. Ett kort, eller numera ofta en extern låda, som digitaliserar signalen direkt till en mpeg-ström eller liknande. Ovanligare idag då detta främst är ett 90- och 00-talsproblem. Finns också mycket skräp därute så det blir inte automatiskt bättre. Risken är också att det blir sämre.

Men framför allt är det fel ände att investera i. Grundfelet är kameran. Planera istället för att byta ut den.

Okej så jag bör byta ut en analog kamera till en digital kamera? Om man skulle använda en 720i upplösning , skulle detta problem uppstå i och med att den också använder interlace tekniken eller är de så pass hög upplösning osv att det inte märks?

Permalänk
Bildexpert 📺

Problemet är interlace-formatet i kombination med din nuvarande återgivningsmetod och signa överföring. Använder du en kamera som filmar helbilder, progressivt, 720p eller 1080p etc. så har du en gång för alla löst grundproblemet och behöver inte fundera över sammanflätningen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Problemet är interlace-formatet i kombination med din nuvarande återgivningsmetod och signa överföring. Använder du en kamera som filmar helbilder, progressivt, 720p eller 1080p etc. så har du en gång för alla löst grundproblemet och behöver inte fundera över sammanflätningen.

Okej tack för hjälpen.

Men är det så att alla analoga kameror använder sig av interlace tekniken eller kan dessa också filma progressivt?

Om jag är tvungen att använda analog pga pris (lite annorlunda användningsområden vilket gör kamerorna dyrare, kan ses här:https://m.sweclockers.com/forum/post/16099981) vad vore det bästa sättet för att minska störningarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Undvika analogt och köra med någon som använder HD-SDI. Om det nu finns och är rimligt i pris för det du använder det till. Problemet med analog bild är lika mycket överföringen. Högre kvalitet kräver högre frekvenser och det blir större signalbortfall över längre avstånd den vägen.