Permalänk
Medlem

Smart tv fråga

Jag har inte varit mycket för TV men nu är jag intresserad att skaffa en för lite biokänsla hemma men vill inte dra HDMI kablar överallt.

jag undrar hur smart tv fungerar att streama film från sin dator? måste jag sätta upp en typ av server eller är det bara plug and play?

måste jag ha en bra router som klarar av det eller klarar en simpel det?

om jag skall ha ljud till detta måste det gå via datorn eller går det via tv med?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Låter som du efterfrågar en tv som har DLNA? Och det har nog de flesta nya tv-apparater

Och ja det ska inte vara några större konstigheter, nätverkskabel från routern till både tv och dator är ju att rekommendera men trådlöst ska gå om du får en stabil signal och hyffsad hastighet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade satt upp en plex server på din dator, installerat plex appen på mobilen och köpt en chromecast(3-400).

Då väljer du i mobilen vad du ska spela upp och trycker på en knapp så kommer det på tv(som måste ha hdmi)

Ljudet kommer då vi hdmi, har man tex en förstärkare med hdmi kan man koppla chromecasten i den.

Permalänk
Medlem

Beror lite på märket på datorn. DLNA är en enkel metod om man inte ska sätta upp servrar, köpa extra hårdvaar för 300kr. Själv har jag en Samsung smart tv och kör då via Samsung Link från de enheter (och till de enheter) som är från Samsung samt dator, i mitt fall från/till en dator, suftplatta och telefon.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Låter som du efterfrågar en tv som har DLNA? Och det har nog de flesta nya tv-apparater

Och ja det ska inte vara några större konstigheter, nätverkskabel från routern till både tv och dator är ju att rekommendera men trådlöst ska gå om du får en stabil signal och hyffsad hastighet.

Skrivet av synapz:

Beror lite på märket på datorn. DLNA är en enkel metod om man inte ska sätta upp servrar, köpa extra hårdvaar för 300kr. Själv har jag en Samsung smart tv och kör då via Samsung Link från de enheter (och till de enheter) som är från Samsung samt dator, i mitt fall från/till en dator, suftplatta och telefon.

DLNA är det så simpelt som plug and play eller måste jag göra massa inställningar på det?

@synapz: vad menar du med extra hårdvara för 300?

Chromecast har jag hört mycket skit om så det lockar inte.

min dator är en egen ihop plockad och inte färdigköpt. det finns inget tvivel på att den kommer klara detta jag köpte den på black friday så den är ny med.

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Chromecast har jag hört mycket skit om så det lockar inte.

Vad har du hört för skit om Chromecasten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Vad har du hört för skit om Chromecasten?

instabil. svår att få fungerande och liknande.
Eftersom jag skall köpa ny tv så känns det bättre att köpa en med DLNA än att lägga extra på en chromecast.

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Jag har inte varit mycket för TV men nu är jag intresserad att skaffa en för lite biokänsla hemma men vill inte dra HDMI kablar överallt.

jag undrar hur smart tv fungerar att streama film från sin dator? måste jag sätta upp en typ av server eller är det bara plug and play?

måste jag ha en bra router som klarar av det eller klarar en simpel det?

om jag skall ha ljud till detta måste det gå via datorn eller går det via tv med?

Försök glömma det där med "smart tv" i mitt tycke finns det inga riktiga smart tv,bättre att satsa på htpc!

Tänk med på att dom håller på att ändra sändningsteknik igen så dom inbyggda boxarna i tv-apparaterna kommer ej kunna nyttja alla kanaler!
Har själv vart med om det vid förra bytet av tv,efter jag köpt behövde jag stöd för HD kanalerna vilket min inbyggda Box inte klarade,men nu har jag en tv med inbyggd bix som klarar det,MEN som sakt nu är det dax igen!
Detta handlar mestadels om boxer men kolla upp sådant med så du slipper massa extra runt omkring!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

instabil. svår att få fungerande och liknande.
Eftersom jag skall köpa ny tv så känns det bättre att köpa en med DLNA än att lägga extra på en chromecast.

Vad jag läst så har de flesta problemet berott på märkliga routers/modem från operatörerna och att man använt Wifi-kanaler som inte stöds av Chromecasten. Båda mina har iallafall fungerat felfritt från inköpsdag och aldrig svikit mig.

Tänk på att DLNA inte är en garanti för att du kan spela alla filformat, det är lite olika med formatstöden - det går dock oftast att lösa med transcoding på datorn, eller din NAS om den är kraftfull nog.

Permalänk
Medlem

@synapz: vad menar du med extra hårdvara för 300?
Menade just Chromecast som kostar ca 300kr.

[/quote]

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Försök glömma det där med "smart tv" i mitt tycke finns det inga riktiga smart tv,bättre att satsa på htpc!

Tänk med på att dom håller på att ändra sändningsteknik igen så dom inbyggda boxarna i tv-apparaterna kommer ej kunna nyttja alla kanaler!
Har själv vart med om det vid förra bytet av tv,efter jag köpt behövde jag stöd för HD kanalerna vilket min inbyggda Box inte klarade,men nu har jag en tv med inbyggd bix som klarar det,MEN som sakt nu är det dax igen!
Detta handlar mestadels om boxer men kolla upp sådant med så du slipper massa extra runt omkring!

^^ This ^^
Vill du pillra lite så bygg en PC och kör t.ex. Kodi på den.
Vill du ha en färdig lösning så köp en nVidia shield TV och kör Kodi på den.
Vill du snika och inte pillra alls så köp en vanlig mediaspelare (typ WD TV).
Glöm transkodning och hemma streaming, sämre kvalitet och varken enklare eller billigare.