Microsoft Hololens på Build 2016

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Hololens på Build 2016

När Microsoft höll sin årliga utvecklarkonferens Build fick förstärkt verklighet med Hololens stor uppmärksamhet. Patrik som var på plats i händelsernas centrum rapporterar om dess potential.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Istället för Virtuell Verklighet och vara inne i en del av ett spel så tycker jag att. Att se byggnader och saker och ting i sitt eget rum verkar ballt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit hajpad för VR. Men AR tycker jag faktiskt är coolt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Möjligheterna är obegränsade. Inom en något snäv fov på <45 grader.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har aldrig varit hajpad för VR. Men AR tycker jag faktiskt är coolt.

Håller med, även om VR vore kul att pröva så är det nästintill ointressant i jämförelse med AR

Permalänk
Medlem

Coolt och absolut användbart MEN, så länge den faktiska produkten skiljer sig så enormt från de reklamfilmer de har spunnit ihop så kommer det inte att slå, det kommer bara resultera i besvikelse och badwill om hololens släpptes nu. Det är mycket som måste fixas om den ska leva upp till den bild de själva har skapat!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Coolt och absolut användbart MEN, så länge den faktiska produkten skiljer sig så enormt från de reklamfilmer de har spunnit ihop så kommer det inte att slå, det kommer bara resultera i besvikelse och badwill om hololens släpptes nu. Det är mycket som måste fixas om den ska leva upp till den bild de själva har skapat!!

Förstår inte vilka reklamfilmer du syftar på?
Och eftersom Volvo redan tycks ha god använd för produkten så tror jag inte det har lätt till besvikelse?
Är ju inte ens allt för många som har provat produkten i fråga.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

skoj att de har med en bild från volvos fabrik, är det torslanda?

Permalänk

Kul att det är en tjej som inte kan rörmokeri, men mannen kan det

Jaja, kul med AR, men det kan inte än leva upp till hypen. För smalt synfällt och har jag inte fel så gick den på batteri med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Förstår inte vilka reklamfilmer du syftar på?
Och eftersom Volvo redan tycks ha god använd för produkten så tror jag inte det har lätt till besvikelse?
Är ju inte ens allt för många som har provat produkten i fråga.

Skrivet av bowseerz:

skoj att de har med en bild från volvos fabrik, är det torslanda?

Jag har inte varit i Gent, men det ser precis ut som våran door-line, så ja, Torslanda, och nä, AR är inget du hittar här i fabriken.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Möjligheterna är obegränsade. Inom en något snäv fov på <45 grader.

/hulle.

En kollega testade Hololens för ungefär ett halvår sedan, och enligt honom var FOV så dålig att det knappt går att använda den till något. Det är ju inte riktigt så som PR-materialet visar, om man säger så...

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Kul att det är en tjej som inte kan rörmokeri, men mannen kan det

Jaja, kul med AR, men det kan inte än leva upp till hypen. För smalt synfällt och har jag inte fel så gick den på batteri med.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en tidig utvecklarversion och inte en färdig produkt.

Ja den går på batteri som driver en liten dator i den så den går att använda helt fristående. Ser inte riktigt varför det skulle vara en nackdel då en sladd hade gjort den betydligt mer begränsad när det kommer till potentiella användningsområden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är en tidig utvecklarversion och inte en färdig produkt.

Ja den går på batteri som driver en liten dator i den så den går att använda helt fristående. Ser inte riktigt varför det skulle vara en nackdel då en sladd hade gjort den betydligt mer begränsad när det kommer till potentiella användningsområden.

Vad jag hört har den klen batteritid. 3 timmar bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Kul att det är en tjej som inte kan rörmokeri, men mannen kan det

Jaja, kul med AR, men det kan inte än leva upp till hypen. För smalt synfällt och har jag inte fel så gick den på batteri med.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjejer är mindre praktiska än män.

Jag spår en stor framtid för även ar. Upplevelsen kommer integreras överallt, hemma som ute på restaurang.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag har AR har en ljusare framtid än VR.
Har en känsla av att VR blir nästa 3D.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Coolt och absolut användbart MEN, så länge den faktiska produkten skiljer sig så enormt från de reklamfilmer de har spunnit ihop så kommer det inte att slå, det kommer bara resultera i besvikelse och badwill om hololens släpptes nu. Det är mycket som måste fixas om den ska leva upp till den bild de själva har skapat!!

Håller med dig att de har en sabla nivå de måste nå upp till, men å andra sidan så har de precis börjat. Jämför Oculus Rift tidigare skapelse med illamående 60Hz usla paneler, vs idag. Och även den versionen idag lär få förbättringar.
Sen får man jämföra att VR headset och deras sladdar, behov av en PC osv gör det hela lite svårt att jämföra rakt av.

Skrivet av Thursday:

En kollega testade Hololens för ungefär ett halvår sedan, och enligt honom var FOV så dålig att det knappt går att använda den till något. Det är ju inte riktigt så som PR-materialet visar, om man säger så...

FOV är en stor nackdel på denna enhet, ja. Men det är också en av de sakerna som de jobbar mest på att förbättra. Det är ingen färdig produkt, det är inte ens jämförbart med VR headset då det är en komplett maskin, vs glasögon för 7000kr som kräver en 10kkr PC och sladd bredvid.

Skrivet av bowseerz:

skoj att de har med en bild från volvos fabrik, är det torslanda?

Fick info om detta på ett IT-mässa för ett tag sedan, där man fick prata med MS om det, och Volvo använder det aktivt. De har det både i utvecklings teamen som kan testa lösningar och även rena instruktioner för de som monterar, hur det ska göras (om man tex gör en modifikation). De har storsatsat på enheten, och var tydligen nöjda hittills.

De visade en hel video på den mässan, där de använde Hololens från design till produktion.

Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag hört har den klen batteritid. 3 timmar bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte förvåna mig. Det är som sagt en hel PC som körs på batteri, och det är prototyp. Förhoppningsvis så kommer slutliga enheten ha bättre drifttid, och/eller utbytbart batteripack iaf. Man vill ju inte bära på 20 kg batterier heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Förstår inte vilka reklamfilmer du syftar på?
Och eftersom Volvo redan tycks ha god använd för produkten så tror jag inte det har lätt till besvikelse?
Är ju inte ens allt för många som har provat produkten i fråga.

Åtminstone jag, uppfattade från de första filmerna att det gällde en enhet med full FOV, alltså minst 180 grader. I verkligheten så är väl FOV 90 grader eller mindre, med stympade hologram som konsekvens, vilket inte sågs röken av i några av de tidiga filmerna. t.ex denna.

Youtube

Däremot måste jag ge dem att de i den senaste filmen syns det hur dålig FOV det är, så de kanske håller på att skärpa sig.

Vad spelar det för roll om Volvo använder sig av den? Vad vi vet kan de till och med ha fått betalt för att använda dem? Om de ens använder dem på riktigt? Utan att ha detaljer är det inte ett bevis på något annat än att Volvo av någon anledning har testat hololens.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Vad spelar det för roll om Volvo använder sig av den? Vad vi vet kan de till och med ha fått betalt för att använda dem? Om de ens använder dem på riktigt? Utan att ha detaljer är det inte ett bevis på något annat än att Volvo av någon anledning har testat hololens.

Någon har vaknat på fel sida av sängen idag ser jag.

Tror du ärligt att Volvo skulle sätta sitt märke, sin personal och sitt rykte på spel för att få lite pengar på sidan för att "testa" några hololens? Tror du MS skulle skryta om allt från NASA till Volvo bara för "att", utan att de faktiskt använder dem? Du inser alltså inte att kostnaden för att ens utveckla mjukvaran för att anpassa dessa enheter "till" deras utveckling och system är större än dessa enheter kostar? De finns inte en chans att man gör detta utan att faktiskt använda dem, ordentligt, på alla sätt man kan.

Videon jag såg på "min" mässa, som presenterades tillsammans med MS och en representant om detta projekt, hade faktan och detaljerna, så de använder den. De kan inte gå längre in pga det som Volvo använder det på är ju deras forskning/utveckling, som är hemlig i sig.

Så nu tycker jag att du kan krypa ner i din rift eller vive hörna igen och stanna där, för denna enhet är uppenbarligen inte för dig när du kommer med så dumma kommentarer. Varför ska någon bevisa detta för dig? Du är inte kunden, och kommer kanske aldrig bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Någon har vaknat på fel sida av sängen idag ser jag.

Tror du ärligt att Volvo skulle sätta sitt märke, sin personal och sitt rykte på spel för att få lite pengar på sidan för att "testa" några hololens? Tror du MS skulle skryta om allt från NASA till Volvo bara för "att", utan att de faktiskt använder dem? Du inser alltså inte att kostnaden för att ens utveckla mjukvaran för att anpassa dessa enheter "till" deras utveckling och system är större än dessa enheter kostar? De finns inte en chans att man gör detta utan att faktiskt använda dem, ordentligt, på alla sätt man kan.

Videon jag såg på "min" mässa, som presenterades tillsammans med MS och en representant om detta projekt, hade faktan och detaljerna, så de använder den. De kan inte gå längre in pga det som Volvo använder det på är ju deras forskning/utveckling, som är hemlig i sig.

Så nu tycker jag att du kan krypa ner i din rift eller vive hörna igen och stanna där, för denna enhet är uppenbarligen inte för dig när du kommer med så dumma kommentarer. Varför ska någon bevisa detta för dig? Du är inte kunden, och kommer kanske aldrig bli.

Jag vet inte, det var bara en tanke. Tror du att Volkswagen skulle riskera hela sitt rykte och flera miljarder för att få några % bättre resultat på ett papper?

Kul att du sitter på "fakta" som jag inte har, men jag har utvecklat en hälsosam skepticism mot saker jag ser på nätet. Det vore inte första gången någon har fått betalt för att promota en produkt....

Vi får se hur det går, se på alla viktiga människor som använder/använde google glass, har ju inte slagit riktigt än ändå....kanske borde ge några till Volvo....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Jag vet inte, det var bara en tanke. Tror du att Volkswagen skulle riskera hela sitt rykte och flera miljarder för att få några % bättre resultat på ett papper?

Kul att du sitter på "fakta" som jag inte har, men jag har utvecklat en hälsosam skepticism mot saker jag ser på nätet. Det vore inte första gången någon har fått betalt för att promota en produkt....

Vi får se hur det går, se på alla viktiga människor som använder/använde google glass, har ju inte slagit riktigt än ändå....kanske borde ge några till Volvo....

Är ju precis det dom gjorde gick ju åt helvete med ryktet när det kom ut 6 år senare eller hur länge det nu höll på. Så vr vet vi inte hur MS lyckas från långt senare (när vanliga dödliga kan köpa/använda det).

Antar du fattar jag jag syftar på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är ju precis det dom gjorde gick ju åt helvete med ryktet när det kom ut 6 år senare eller hur länge det nu höll på. Så vr vet vi inte hur MS lyckas från långt senare (när vanliga dödliga kan köpa/använda det).

Antar du fattar jag jag syftar på

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag försökte mig på ironi, inte lika lätt att förmedla i text som i tal dock. Poängen är bara för att Volvo eller någon annan använder det är det inte ett kvitto på att det är en bra produkt. Det kan ju för all del vara det, men det är inte en absolut sanning, finns många saker som kan motivera ett företag att använda en produkt.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Jo jag försökte mig på ironi, inte lika lätt att förmedla i text som i tal dock. Poängen är bara för att Volvo eller någon annan använder det är det inte ett kvitto på att det är en bra produkt. Det kan ju för all del vara det, men det är inte en absolut sanning, finns många saker som kan motivera ett företag att använda en produkt.....

Förstod det, men var inte hundra säker. Men fyndigt i alla fall skrivet fick mig ett gott skratt.

Precis, finns ju många kändisar som gör reklam för produkter. Inte är dessa bra alltid, Volvo kan ju ha sponsrat MS eller tvärt om (blir ju gratis pr , dessutom om det är bra nog, får man ju fler kunder inom företaget som vill ha en hemma).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jag vet inte, det var bara en tanke. Tror du att Volkswagen skulle riskera hela sitt rykte och flera miljarder för att få några % bättre resultat på ett papper?

Kul att du sitter på "fakta" som jag inte har, men jag har utvecklat en hälsosam skepticism mot saker jag ser på nätet. Det vore inte första gången någon har fått betalt för att promota en produkt....

Vi får se hur det går, se på alla viktiga människor som använder/använde google glass, har ju inte slagit riktigt än ändå....kanske borde ge några till Volvo....

Intel gjorde det samma med sina P4 Prescott och mutade, fick böter och allt... men gick ändå plus. Hur många sitter nu med Intels produkt för den är "super". Så visst håller jag med dig om att företag gör detta, och ingen tvekan att fungerar.

Men. Åter... varför skulle Volvo sätta sitt rykte?
Att MS skulle sätta sitt rykte för att sälja Hololens förstår jag din tanke på, men vad tjänar Volvo på detta? Volvo säljer inte Hololens. De kunde inte och promotade inte sina bilar i videona direkt, utan just Hololens. Så Volvo tjänar inget på det, om du inte tycker att ha anställda spendera tid att leka med enheten, teknikernas tid att göra mjukvaran och så... att tjäna på det (vilket ju blir ren förlust om man inte vinner något).

Skrivet av Orisons:

Jo jag försökte mig på ironi, inte lika lätt att förmedla i text som i tal dock. Poängen är bara för att Volvo eller någon annan använder det är det inte ett kvitto på att det är en bra produkt. Det kan ju för all del vara det, men det är inte en absolut sanning, finns många saker som kan motivera ett företag att använda en produkt.....

Det kan jag hålla med om. Inget som säger att den är en bra produkt, men det säger att det kan finnas användningsområden som den fungerar i, även om den inte är bra nog för "oss".

Vad jag dock gick eld på var kommentaren att Volvo inte ens skulle hålla på att testa den, för sitt jobb, då de tydlige både gör det och var hittills nöjda med det.

Skrivet av Broken-arrow:

Förstod det, men var inte hundra säker. Men fyndigt i alla fall skrivet fick mig ett gott skratt.

Precis, finns ju många kändisar som gör reklam för produkter. Inte är dessa bra alltid, Volvo kan ju ha sponsrat MS eller tvärt om (blir ju gratis pr , dessutom om det är bra nog, får man ju fler kunder inom företaget som vill ha en hemma).

Skickades från m.sweclockers.com

Kändisarna gör det ju rent för pengarna. De skiter fullständigt i produkten och det är en säck med pengar som gör att de gör något alls, inkl filmer, reklam osv.

Om MS ville ha "kändisskap" så kunde de valt det, betalat folk för det, eller tom betalat high-end företag som tex Ferrari, Lamborghini eller iaf något "högre upp" än Volvo. Av vad jag förstod så var det Volvos ledning själva som var intresserad av denna lösning sedan ett tag tillbaka, och därför blev det som det blev. Och som sagt, Volvo promotade typ inget av sina produkter i den info jag har sett, utan de visade hur de använder den, vilka fördelar den har gett dem. Så du får tolka det som du vill.

Personligen är jag kritisk till all VR/AR då alla av dem har brister. Jag är kritisk mot MS för hela det företaget verkar skapa saker med brister. Men jag ser ändå potentialen i vad det kan bli, och fördelarna som finns, både i nytänk och gammalt, och VR är väldigt begränsat till en spelfluga. AR i ren form har potential för såååå mycket mer. Men tekniken är inte där än.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack för ett sansat och välformulerat svar, det är säkert så att Volvo i det här fallet har stor nytta av Hololens. Det enda jag frågar mig är varför skulle de bry sig om att promota den? Brukar företag likt entusiastiska användare på ett forum tänka, "fan denna produkt är så bra att jag måste berätta för alla hur fantastisk den är" utan att få något för det?

Sen är det ju så att det kan vara en bra produkt fast Volvo fått betalt, men jag ser inte nyttan för Volvo att gå ut och visa upp Hololens om det inte gynnade dem, eller så vill de bara verka moderna? Vad vet jag.

Min kritik mot Hololens står dock fast, från början verkade det vara full FOV sen kröp det fram hur liten den egentligen är. Kommer säkert att skaffa mig en Hololens nån dag, potentialen är ju otrolig. Men likt VR så tror jag att jag väntar på generation två....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet