Köpråd: Lämplig DAC/hörlursförstärkare till Philips Fidelio X2

Permalänk
Medlem

Köpråd: Lämplig DAC/hörlursförstärkare till Philips Fidelio X2

Tjenare!
Har nu ägt mina Fidelio X2 i mer än 6 månader, är jättenöjd med lurarna och tycker att det är bra och fint ljud. I vissa låtar känns det dock som att det saknas lite nyans på de låga tonerna. Finns det nån bra DAC eller annan lösning på detta som får ljudet att kännas mer fylligt i de lägre tonerna?

§3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk

en DAC är Digital to Analog Convert alltså tar den digital signalen o gör om till analog så det är en Headphone amp du är efter i sådana fall om inte det ska vara Dac/amp combo tex finns en hel del olika men O2 Odac är en populär sådan

O2odac
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

shiitstack
http://schiit.com/products där har du en mängd olika och välja på

annars är det bra o leta runt i forumet finns någ ett par trådar med flerar olika förslag

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Använder en Objective2 + ODAC till mina X2. Väldigt förtjust i låga frekvenser och denna kombinationen fungerar ypperligt enligt mig.

Är visserligen svårt att veta vad någon annan förtväntar sig för ljud.

EDIT:
Beställde min ifrån:
http://www.headnhifi.com/amplifiers/OBJ_O2_ODAC_digital2

Åkte på tull lite överraskande då jag uppenbarligen inte är tillräckligt insatt i vilka länder som ingår i EU. Ska man ändå igenom tullen kan man lika gärna beställa från staterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

en DAC är Digital to Analog Convert alltså tar den digital signalen o gör om till analog så det är en Headphone amp du är efter i sådana fall om inte det ska vara Dac/amp combo tex finns en hel del olika men O2 Odac är en populär sådan

O2odac
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

shiitstack
http://schiit.com/products där har du en mängd olika och välja på

annars är det bra o leta runt i forumet finns någ ett par trådar med flerar olika förslag

Jahaa okej, får kika! Fanns massa intressanta saker från den sidan. Vilket land beställer man från?

Skrivet av FilleMang:

Använder en Objective2 + ODAC till mina X2. Väldigt förtjust i låga frekvenser och denna kombinationen fungerar ypperligt enligt mig.

Är visserligen svårt att veta vad någon annan förtväntar sig för ljud.

EDIT:
Beställde min ifrån:
http://www.headnhifi.com/amplifiers/OBJ_O2_ODAC_digital2

Åkte på tull lite överraskande då jag uppenbarligen inte är tillräckligt insatt i vilka länder som ingår i EU. Ska man ändå igenom tullen kan man lika gärna beställa från staterna.

Ajdå, finns det nån svensk sida man kan beställa likvärdig DAC/amp som den du länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Använder en Objective2 + ODAC till mina X2. Väldigt förtjust i låga frekvenser och denna kombinationen fungerar ypperligt enligt mig.

Är visserligen svårt att veta vad någon annan förtväntar sig för ljud.

EDIT:
Beställde min ifrån:
http://www.headnhifi.com/amplifiers/OBJ_O2_ODAC_digital2

Åkte på tull lite överraskande då jag uppenbarligen inte är tillräckligt insatt i vilka länder som ingår i EU. Ska man ändå igenom tullen kan man lika gärna beställa från staterna.

Jag fick ingen tull och beställde min därifrån för några veckor sedan

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Välj shipping from Germany som sker en eller två ggr per vecka så slipper man åka på tullen. Annars skickar de från Schweiz

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Välj shipping from Germany som sker en eller två ggr per vecka så slipper man åka på tullen. Annars skickar de från Schweiz

Bra tips! Kör på detta

Permalänk

Jag undrar om det fanns som alternativ när jag beställde, var ändå ett tag sedan.
Vet inte vilket som varit mer retsamt ärligt talat.

Hur som helst en bra sida, mejlade fram och tillbaka under en tid med säljaren och fick ett väldigt bra intryck. Allt fungerade suveränt förutom min tabbe.

---

Det är "Weekly Priority Mail RoW" som är från Tyskland då? Kändes inte direkt utannonserat som val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Jag undrar om det fanns som alternativ när jag beställde, var ändå ett tag sedan.
Vet inte vilket som varit mer retsamt ärligt talat.

Hur som helst en bra sida, mejlade fram och tillbaka under en tid med säljaren och fick ett väldigt bra intryck. Allt fungerade suveränt förutom min tabbe.

Riktigt surt att det hände dig! Men idag har du ju ändå en väldigt fin AMP som fungerar hur bra som helst, eller hur?

Tänkte även tipsa OP om att man kan köpa lösa delar för att löda ihop sin egen O2-amp för en ganska mycket billigare peng från head-n-hifi:

http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Fyndjägare

Annars är ju Geek Out 450 fin med Fidelio X2. Och DAC:en kör 8:or runt ODAC tycker jag. Det har liksom hänt en del sen O2 och ODAC släpptes

http://www.ebay.com/itm/Geek-Out-450-USB-DAC-Headphone-Amplif...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55 På vilket sätt är den bättre än ODAC? Sitter nämligen här själv och funderar på att skaffa en ODAC för att driva mina Fidelio X1 (behöver jag ampen O2 för dem?), men denna ser ju fin ut den också!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Icte:

@Mumu55 På vilket sätt är den bättre än ODAC? Sitter nämligen här själv och funderar på att skaffa en ODAC för att driva mina Fidelio X1 (behöver jag ampen O2 för dem?), men denna ser ju fin ut den också!

Tycker Geek Out låter bättre. ODAC är en ok instegs-DAC för hörlurar och O2 är fortfarande bra, men Geek Outs DAC är i en annan liga.

Du behöver en O2 för att driva hörlurar. ODAC har bara line out. Men har för mig att vissa köra sina lurar från ODACs line out och reglerar volymen från datorn. Tror inte det är en bra lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tycker Geek Out låter bättre. ODAC är en ok instegs-DAC för hörlurar och O2 är fortfarande bra, men Geek Outs DAC är i en annan liga.

Du behöver en O2 för att driva hörlurar. ODAC har bara line out. Men har för mig att vissa köra sina lurar från ODACs line out och reglerar volymen från datorn. Tror inte det är en bra lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Har Geek Out 450 ett lika ofärgat och neutralt ljud som O2+ODAC? Hur står Geek Out 450 mot t.ex. Fiio E10K, om du testat dessa också?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Mumu55: Verkar vara en väldigt intressant och prisvärd produkt.

Varför inte Geek Out 1000? Verkar vara samma pris hos säljaren du länkade.
Hur är känslan av 450? O2+ODAC går att slå ihjäl någon med utan problem. Om man tänker sig att sitta stationärt ser Geek Out lite plastiga ut på bilderna.

Hade förmodligen självt hellre testat en Geek Out om jag skulle beställa något idag. Priset är helt klart rätt...

EDIT:
Hittade en recension som sa att man behövde tänka på drivrutiner. Stämmer detta? Har du testat någon modern Linux-dist med din 450?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av FilleMang:

@Mumu55: Verkar vara en väldigt intressant och prisvärd produkt.

Varför inte Geek Out 1000? Verkar vara samma pris hos säljaren du länkade.
Hur är känslan av 450? O2+ODAC går att slå ihjäl någon med utan problem. Om man tänker sig att sitta stationärt ser Geek Out lite plastiga ut på bilderna.

Hade förmodligen självt hellre testat en Geek Out om jag skulle beställa något idag. Priset är helt klart rätt...

1000mw för mkt effekt för x2, blir väldigt högt snabbt. Men det funkar dock risk att du får tinnitus om du klantar dig med den digitala volymen. Gamla Geek Out har aluchassi det är ett helt ok bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Icte:

Har Geek Out 450 ett lika ofärgat och neutralt ljud som O2+ODAC? Hur står Geek Out 450 mot t.ex. Fiio E10K, om du testat dessa också?

Det är 17% mer ofärgat och 32% neutralare enligt Lzcf-standarden. Nä helt ärligt ingen aning den låter bättre bara. Min o2 och odac ligger i lådan sen länge. Fiio är väl absoluta insteget i hörlursvärlden, söta byggen från kina. Minns inte om jag lyssnat på E10K förmodligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Det är 17% mer ofärgat och 32% neutralare enligt Lzcf-standarden. Nä helt ärligt ingen aning den låter bättre bara. Min o2 och odac ligger i lådan sen länge. Fiio är väl absoluta insteget i hörlursvärlden, söta byggen från kina. Minns inte om jag lyssnat på E10K förmodligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick hem den igår och inte hunnit testa så mycket men jäklar vilken skillnad på ljudet det blev. Är helt såld! Vad kör du för inställningar i Light Harmonic?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Dr.Peppar:

Fick hem den igår och inte hunnit testa så mycket men jäklar vilken skillnad på ljudet det blev. Är helt såld! Vad kör du för inställningar i Light Harmonic?

Ja den är galet bra. Hmm kör inga speciella inställningar alls ljudet kommer ju utan hackande varför krångla. Och DAC filtret TCM/FRM är ju en smaksak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.