bästa sättet att rengöra kylflänsarna/radiator till "vattenkylare"?

Permalänk
Medlem

bästa sättet att rengöra kylflänsarna/radiator till "vattenkylare"?

Har en vattenkyld cpu av samma typ som hydro h70 (http://inetimg.se/img/452x339/5321950_0.jpg) även om min nog är en lite äldre modell om jag inte minns fel. Hursom är den rejält dammig vid kylflänsarna och undrar vilken som är bästa metod att rengöra. Att blåsa luft hjälper inte.

Funderar på om det bästa är att "skrubba" med en tandborste men lite osäker på om jag kommer in hela vägen på det sättet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twinsen:

Har en vattenkyld cpu av samma typ som hydro h70 (http://inetimg.se/img/452x339/5321950_0.jpg) även om min nog är en lite äldre modell om jag inte minns fel. Hursom är den rejält dammig vid kylflänsarna och undrar vilken som är bästa metod att rengöra. Att blåsa luft hjälper inte.

Funderar på om det bästa är att "skrubba" med en tandborste men lite osäker på om jag kommer in hela vägen på det sättet?

jag tar dammsugarn. Jag monterar bort kylaren och tar dammsugarn jätte nära radiatorn och då har jag fått bort allt eller så tar du tryckluft på burk.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: har som sagt kört med tryckluft och det har inte fått bort allt. Är ju ingrott damm. Dammsugare tror jag man ska undvika till datorkomponenter(?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twinsen:

@gamerfreak87: har som sagt kört med tryckluft och det har inte fått bort allt. Är ju ingrott damm. Dammsugare tror jag man ska undvika till datorkomponenter(?)

är inget fel med att ta dammsugarn du kommer aldrig in med en tandborste. Montera bort den och ta lite försiktigt med dammsugarn för det finns inte så många mer alternativ att välja på om du inte får bort det med tryckluft på burk. Du kommer aldrig in med en tandborste hela vägen in.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Twinsen: Är kylaren bortmonterad fungerar dammsugaren men då måste du potentialutjämna innan montering.

Jag kör ljummet vatten och tandborste för att ta bort det värsta. Vill man komma riktigt långt så fungerar piprensare eller en vanlig diskborste.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

tack för alla svar. Funkade helt ok med tandborsten + blåsa på ordentligt med tryckluft. Var för lat för att montera bort hela så pyttelite damm finns kanske kvar men det kan jag leva med.